Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cityboxer

Gavita 1000DE met opti en co2

Recommended Posts

500kuuber is zat.. zolang je geen gifprobleem hebt.

 

Waar zou ik een gifprobleem van kunnen krijgen? Alles wat er in staat is bedoeld om te kweken. Op het vijverfolie na?

 

 

 

@ Papichulo; voeding, planten bezetting etc ga ik volgende keer finetunen. Probeer nu eerst het technische stukje goed te krijgen. Gout heb ik prima resultaten mee en is niet duur, dus terwijl ik me eerst richt op de randvoorwaarden/klimaatbeheersing en co2 laat ik de rest even lopen. Ik wil volgende keer ook vanuit zaden beginnen omdat ik dit met die stekken niet weer wil. Weet alleen niet waar ik goede vandaan moet halen in dat geval maar dat is offtopic.

 

@ DaWasIkNie; in de tweede week bouw je het al zo snel af? Ik had zelf in mijn hoofd groei: 90%. 1 :80% 2:75% 3:65% 4: 60% of lager. Is er überhaupt een limiet aan het minimum? Moet ik bijvoorbeeld zorgen dat hij in de laatste weken niet zakt beneden 65%? Of maakt dat niets uit? Normaal let ik alleen de eerste 3 -4 weken op luchtvochtigheid. Daarna doe ik er niks meer aan behalve hopen dat hij zo laag mogelijk is. EDIT: Dat verhaal van die hoge co2 en hoge lv heb ik ook gelezen. Maar nogmaals, hoe hoog moet dat dan zijn? En in welke week? Is daar niet een schema voor met combinatie van week: co2-lv-temp?

 

 

 

En verder nog op of aanmerkingen op Meneer Jansen? Ik heb nooit van tl naast gewone lamp gehoord.

En wat denken jullie over die lege potten? Bijvullen met wormenmest of er uit trekken en aanvullen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sja...ik zou altijd 100% zeker willen zijn dat je geen gif/weekmakers etc in je kot hebt. Je hebt zelfs speciale elektrakabel zonder gif/weekmakers. Want als je dat probleem eenmaal hebt, vind dan maar eens de oplossing in een bestaande situatie. Daar heb ik al genoeg gezeik over gelezen hier.

 

Wat voor vijferfolie heb je? Ik hoop rubber? (EPDM). Maargoed, laat je niet gek maken...nu even focussen op een goede draai.

 

"normaal" zeg je. Maar nu is niet meer "normaal" dus dat moet je even vergeten :)

 

Citaat uit wat aantekeningen:

 

Ik doe (op slabs met power plant) meestal starten met CO2 in week 3 v/d bloei (op dag 21) dan ga ik elke twee dagen 300 ppm omhoog (600-900-1200-1500) en stop bij 1500 ppm de ec laat ik in week 2 tot 3 stijgen naar 2.5 (dan kickt de CO2 erin) en dan ga ik met stapjes van 0.2(EC) per dag of 2 dagen naar de 3.5-4.5 , net wat ze nodig hebben. Geel blad let ik niet meer op alleen of de toppen flink

 

Sja... of je er wat mee kan is een 2e.

 

Als je beetje normaal met je co2 omgaat, dus niet meteen de max zie je denk ik vanzelf wel wanneer de RH te laag/hoog wordt. Ik zou 'm met lampen aan op de 60% proberen te houden. Mocht je dan verdampingsproblemen krijgen kan je altijd hoger/lager. Dat spot je snel genoeg. 90%RH is beetje overdreven lijkt me. 80% is prima. Bouw dan in 3 weken af naar 60%, kunnen ze prima hebben. (moeten ze wel beetje aanslaan en niet allemaal slaphangen etc natuurlijk! )

 

Ik vind die hydrokorrels wel een leuk idee. Zorgt er ook voor dat je grond niet snel uitdroogt bovenop. Of het echt verschil zal maken kwa plantengroei...geen idee. De volgende keer gewoon tot de rand volscheppen die bakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

..dat TL-verhaal heb ik van een kweker die altijd superkwaliteit levert.

Hij heeft zelf zijn kennis in de land- en tuinbouw opgedaan.

Geen zweverig figuur, maar tegenovergestelde; de meest nuchtere kweker die ik ooit tegenkwam.

 

Heb ook zijn planten gezien.

Snelle groei , toppen van 60 cm, uniforme planten; ik was pas overtuigd toen ik ook het resultaat zag.

 

 

als je iets zeker wilt weten moet je het op de proef stellen..al ben ik me er niet zeker van dat er veel zijn die die techniek al uitgeprobeerd hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nouja alles wat erin staat is bedoeld om te kweken, zeker! ik zie ook zo geen probleem, maar houd er rekening mee dat je met een hoop materiaal probleemloos kunt kweken omdat je constant verse lucht aanvoer hebt en een berg afzuigt. met weinig afzuiging blijven giftige stoffen langer hangen en kunnen ze opeens wel kwaad. formaldehyde... je moet je er gewoon ff in verdiepen. het scheelt al dat je een tent gebruikt en niet met bouwmaterialen bouwt.

 

een gewaarschuwd mens telt voor 2, ongeluk zit in een klein hoekje, ik heb nu 1 jaar een opti+co2 en lukt me nog steeds niet om er meer af te halen dan met normaal cheap ass systeem. maar ik leer, misschien binnenkort :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pre heat en slow cool down zijn bedoelt om toprot te voorkomen. Heeft weinig zin in dit stadium... :)

 

Als je gaat bloeien moet jeje temperatuur uit elkaar trekken om de bloei te bevorderen, nu pik je daar 2 uur af.

 

Lage luchtvochtigheid is vrij normaal met een bijna niet verdampend gewas en een opti die ook staat te ontvochtigen. Mijn advies> licht dimmen/uit zodat je rond de 60% komt en langzaam meer licht geven.

 

Hygrostaat gewoon op 100% zetten. (dat wordt t toch niet)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ MeneerJansen; interessant, ga ik later vast nog eens naar kijken. Nu te laat, ben net overgegaan naar bloei. Iedere dag die ik blijf hangen nu zit ik met moeilijkheden later ivm afronden.

 

@ Pietje Wiet; ThnX, succes er mee!

 

@ Amnees; klinkt bemoedigend als een gerenommeerd wf lid tot nu toe niet in staat blijkt om rendement uit zijn investering te halen. Om die reden gaf puk aan beter eerst te beginnen met lage doseringen zodat het niet allemaal spaak loopt. Niet direct naar 1,5g/w. Deed jij dat ook zo of ging je direct letterlijk vol gas?

 

@ Racker; pre heat en cooldown kan toch sowieso geen kwaad? Het kost in dit geval iets meer energie maar daarover maak ik me dit rondje geen zorgen. Of zeg je dat het juist beter is om tot wk3 die functies NIET te gebruiken? Los van de pre heat en cooldown functie heb ik altijd idealiter 8 graden verschil tussen dag en nacht in mijn hoofd voor zowel groei als bloei.

Wat betreft het dimmen; tot een paar dagen terug stonden er maar 2 lampen op 600watt aan. Er staan nu 4 op 600watt aan en ze hangen zo hoog mogelijk. Ik wilde eigenlijk vandaag door naar 750watt.

 

@DaWasIkNie; Bedankt voor alle handige info. Ik denk dat ik inderdaad vanaf de 3/4e week probeer 60-65% vast te houden. Maar wat met de temperatuur? Hogere ppm betekent ook hogere rv en hogere temperaturen toch? Anders werkt het niet? Dus ga ik op het moment dat ik de co2 verhoog ook de temp verhogen?

EDIT: Ik heb gewoon vijverfolie, ik ging er vanuit dat dat allemaal gifvrij was! Moet ik hier nog onderscheid in maken dan? Ik heb inmiddels de afzuiger alweer aan staan omdat ik nu bang ben voor vergiftiging! Komt alleen de rv niet ten goede!

 

Ik had zelf schematisch in mijn hoofd: wk3 500ppm-75%-28graden. wk4 600ppm-65%-29 graden wk5 700ppm-65%-29 graden wk6t/m9 800ppm-65%-30graden. Die laatste waarde doorzetten tot eind kweek. Als alles goed gaat maximaal door gaan tot 900ppm en eventueel 31graden.

 

 

STATUSUPDATE:

Luchtvochtigheid: 80%

Dag temp: 27graden

Nacht temp: 21 graden

4x 600 watt op 2 m. Wil morgen ochtend omschakelen naar 4x 750watt (of beter nog wachten?)

PH 5.9 en EC zit nog in aarde

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Racker; pre heat en cooldown kan toch sowieso geen kwaad? Het kost in dit geval iets meer energie maar daarover maak ik me dit rondje geen zorgen. Of zeg je dat het juist beter is om tot wk3 die functies NIET te gebruiken?

 

Zoals ik al aangaf, je hebt in de nacht die 8gr kouder nodig om de bloei te stimuleren. Dat betekend 12uur koud en 12 uur warm. Nu maak je daar 13/14uur warm van en een uurtje of 10 koud.

 

Gebruik deze 2 functies dus niet als je geen toprot hebt. Heb je dat wel of denk je het te krijgen dan kun je dit de laatste 2 wkn ofzo aanzetten. Pre-heat zorgt ervoor dat je gewas niet natslaat en slow cool down voorkomt guttatie.

Maar als je het perse toch nu al wil gebruiken ,dan mag dat natuurlijk :)

 

Werk je via de lichtcel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik werk niet via lichtcel omdat ik gebruik maak van die twee programma's. Maar als dat niet nodig is dan gooi ik ze er uit! Is ook gemakkelijker. Dan kan ik de lichten het dag/nacht laten bepalen en dan kan ik ook op 11/11 of 10/10 draaien om zo wat tijdswinst te pakken. Ik heb dat alleen nooit eerder gedaan dus ik weet niet of dat daadwerkelijk werkt en/of dat de kwaliteit negatief beïnvloedt. Als we dan nu toch bezig zijn: ervaring mee? Waar moet ik op letten om dat wel/niet te doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi :) (ff testen of je de gebruiksaanwijzing wel had gelezen :) )

 

10/10 of 11/11 zou ik niet doen, je hebt minder opbrengst maar je bent eerder klaar. Is meer iets voor als je een 13wkn haze hebt geplant en je was vergeten dat je over 10 wkn op vakantie gaat......ofzo.

 

Je moet alleen letten op de tijd dat je naar je ruimte gaat, het licht gaat nl elke dag op een ander tijdstip uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en hoe leg je het de buren uit, elke dag 2 uur eerder klaar met je werk :)

 

@ cityboxer, geloof me ik heb ALLES geprobeerd, dit is kweken the next level.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mooi :) (ff testen of je de gebruiksaanwijzing wel had gelezen :) )

 

Getest worden is geen probleem, als dat mijn geloofwaardigheid vervolgens wel bevestigd. Kan de gebruiksaanwijzing dromen denk ik ondertussen.

 

Ik kan natuurlijk ook een gedeelte 12/12 draaien en een gedeelte 11/11. Net vaak genoeg zodat ik uit kom met mijn tijd. Die voorgroei tijd heeft mijn planning in de war geschopt namelijk.

 

De opti kan alleen niet op een asynchroon schema draaien dus tegen de tijd dat ik de pre heat en cooldown wil gebruiken moet ik wel op 12/12 draaien. Het komt de opbrengst dus niet ten goede, maar dat doet een week eerder afbreken ook niet. Andere optie is dat het ergens anders droogt maar dan moet je iemand anders vertrouwen en ook dat gaat weer van de winst af. Keuzes keuzes keuzes. Ik las net toevallig over die 10/10 rondes en dacht ik gooi het er direct even in. Kan het ook bijvoorbeeld 12 licht en 10 donker? Zou dat beter zijn? Of denkt de plant dan weer dat hij in de groei komt?

 

en hoe leg je het de buren uit, elke dag 2 uur eerder klaar met je werk :)

 

@ cityboxer, geloof me ik heb ALLES geprobeerd, dit is kweken the next level.

 

Waarom next level? Wat maakt het ingewikkeld? De opti climate zou het klimaat juist simpel moeten maken, simpeler alle facetten te controleren! Dat zou dus betekenen dat de co2 het next level shit maakt. In dat geval volg ik de raad van puk en ga ik niet hoger dan 800ppm

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je niet al te hoge ppms geeft word het nog niet echt zoveel moeilijker.

dit wil zeggen dat je er ook niet het optimale uithaald.....

 

ga je de ppms wel richting de 1500 sturen dan word het wel een ander verhaal....

 

maar ja al doende leert men :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al ga je wel hoge ppm's doseren dan wordt het ook niet moeilijker...

Bij de 1500ppm treed er geen verbranding van het gewas op, het enigste wat er gebeurt is dat er een gedeelte van de ppm's niet wordt opgenomen door het gewas.

 

En niet boven de 800ppm gaan slaat ook nergens op, dat zijn adviezen die ik absoluut niet serieus kan nemen, en vraag me ook af waarop dat gebaseerd is......

Maar goed dat is hetzelfde als CO2 voeding gaan verkopen..... subtiel gezegd wordt je dan zwaar genaaid :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ierdeeen kweekt op zijn eigen manier met co2 is me opgevallen .

 

Maar wat is nu de key :) Als je je klimaat en verdamping van de planten op orde zijn ?

 

Geef je dan gelijk al co2 en hoeveel ? en waar eindig je mee ? .

 

Want het lijkt me dat je met de opticlimate je klimaat goed moet kunnen krijgen dus waarom geen co2 of weinig ?

 

Vraagje voor osmose :)

 

Als de topic starter het vervelend vind of offftopic dan hoor ik het wel !

 

Peace!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_10428_14553_150277.jpg

 

Wat er verandert als je co2 toevoegt (hoger dan normaal) is dat de huidmondjes iets meer sluiten waardoor er dus minder wordt verdampt. Op de grafiek zie je de blauwe lijn die het co2 gehalte weergeeft vs de RH% in groen.

 

Je ziet duidelijk dat de RH% stijgt als de co2 cylinder leeg is. Van 30 naar 40%. Of het verschil groter of kleiner wordt als je het co2 gehalte meer of minder verhoogt is nog niet duidelijk. Wat ik wel vaak zie is dat als gasten zomaar 1500ppm geven, de zaak geel wordt. Dit komt niet door de verhoogde co2 maar kan wel aan de remming in verdamping liggen die men niet op orde heeft.

 

Draait dus alles goed in een ruimte, dan wil dat niet automatisch zeggen dat dat ook zo is als je meer (veel) co2 geeft. Er verandert nl vanalles en je moet er je vinger dan ook op houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vrij duidelijk racker :) Hoe hoog ga jij in je co2 op het je grafiek is het rond de 1000 ppm .

 

Wat is de beste RH met het toevoegen van co2 ? Heb ik een bevochter nodig als ik tot 1000 ppm ga.

 

Ik begrijp dat het een beetje ruimte afhankelijk is maar is er een beetje richtlijn in dit verhaal .

Share this post


Link to post
Share on other sites

intresante grafiek racker, toch heb ik een aantal vragen.

Hoe verklaar je de RH% schommelingen de laatste dag met licht aan?

En waarom wordt de RH extreem hoog in de nachten van dagen dat de co2 maar tot 400ppm komt overdag?

 

De conclusie die ik hieruit kan trekken is dat onder de 800ppm dit gewas meer verdampt dan erboven??--------> en dus meer opbrengt?

Het enige wat ik hier mis is de temp. die heeft ook invloed op de huidmondjes toch?

 

@cityboxer

Goed bezig, Ik zou die potten lekker precies zo laten.

Denk dat jij ook zo'n mooie datalogger nodig hebt...

 

Grts OK

Share this post


Link to post
Share on other sites

@racker, is het daarom niet verstandig om vanaf dag 1 gelijk co2 mee te geven zodat je situatie vanaf dag 1 uitgaat van de minder openstaande bladsmoeltjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Osmose en Pietje Wiet; jullie mening is duidelijk haha, veel co2 is jullie devies. Ik heb echter ook een paar schematjes gezien waarin duidelijk naar vooren komt is dat er met de eerste 700ppm zo'n 20% verbetering word gehaald en als je dan doorstuitert naar de 1200ppm dat je dan op 30% komt. Optimaal is 800ppm dus niet maar met die hoeveelheid heb je al wel het grootste gedeelte gehaald. Vandaar dat ik kies voor veiligheid eerst. Ik heb maximaal 900ppm in mijn hoofd

 

@ Podhead5x; offtopic maar zeker interessant :) . Let the games begin... :)

En ik heb er een bevochtiger in staan voor die 4 lampjes op 600watt op 240x240 en hij heeft nu al moeite om de RV% te halen. Deze verdampt een halve liter per uur, dat is dus te wenig. Ik denk dat ik straks een zwaardere nodig heb als ik op FULL draai.

 

@ Racker; waarom verandert die RV% nog zo veel, als je een luchtbevochtiger hebt staan dan kun je hem toch hoog houden? En ik herhaal de vraag van Podhead5x en OK. Ik ben nog steeds op zoek naar richtlijnen hoe hoog de RV% en temperatuur moet zijn bij verschillende ppm waarden zoals dat bericht dat ik eerder postte van week 8.800ppm-65%-30Graden. Zijn dat juiste verhoudingen? Heeft iemand daar ervaring of informatie over?

 

@ OK; bedankt! En die keylogger komt nog maar ik denk dat ik nu al rond €8000,- kom qua inverstering inclusief bouw materialen en de goedkoopste datalogger met co2 die ik kon vinden voor kostte €750,- op Conrad. Dus dat komt later. Er zijn nog genoeg verbeteringen op andere terreinen te bereiken; zoals de potten vol stoppen met modder :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Al ga je wel hoge ppm's doseren dan wordt het ook niet moeilijker...

Bij de 1500ppm treed er geen verbranding van het gewas op, het enigste wat er gebeurt is dat er een gedeelte van de ppm's niet wordt opgenomen door het gewas.

 

En niet boven de 800ppm gaan slaat ook nergens op, dat zijn adviezen die ik absoluut niet serieus kan nemen, en vraag me ook af waarop dat gebaseerd is......

Maar goed dat is hetzelfde als CO2 voeding gaan verkopen..... subtiel gezegd wordt je dan zwaar genaaid :)

 

 

maar krijg je met 1500 ppm ook mooie, goed afgebloeide, compacte wiet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee alles met mate iets wat niet wordt opgenomen is ook zonde om te doseren.

 

Boven de 1350ppm doseren geeft absoluut geen meerwaarde m.b.t de fotosynthese.

(Bij een volwassen gewas met meerdere bladlagen.)

 

@racker

 

Het is zeker waar dat de huidmondjes dichter gaan staan, enkelt wordt de plant efficentie wel weer verhoogd(wue effect)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ osmose

wue.. is dat niet dat de plant zich volzuigt met water? waardoor de vruchten zwaarder worden?

Als dat zo is dan gaat dat niet op voor gewas dat je moet laten drogen lijkt me...

 

volgens mij is de enige manier om het beste resultaat (kwantiteit) te behalen : zo veel mogelijk fotosyntese icm juiste ec

 

grts ok

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd leuk en interessant die co2 topics :)

 

Over die vijverfolie...sja...als je een pvc vijverfolie hebt bevat deze weekmakers. Of het schadelijk zal zijn in jouw situatie is niet te zeggen. Ik zou de gok niet nemen, maar dat is te laat om nu nog te veranderen. Hetzelfde als met mdf en spaanplaat waar formaldehyde in zit dat ook weer schadelijke dampen afgeeft.

 

Wel een dingetje om in de gaten te houden.

 

check dit ook maar ff

Share this post


Link to post
Share on other sites
intresante grafiek racker, toch heb ik een aantal vragen.

Hoe verklaar je de RH% schommelingen de laatste dag met licht aan?

En waarom wordt de RH extreem hoog in de nachten van dagen dat de co2 maar tot 400ppm komt overdag?

 

De laatste dag van de grafiek heb ik manueel de dimlux op 80% gezet ipv 100%. Scherp gezien. Waarom de RH% in de nacht ook hoger wordt, weet ik niet. Iemand?

 

Er is geen richtlijn mbt de RH% waarde. Als je er vanuit gaat dat de vpd iets hoger dan 1 mag zijn, dan kun je de waardes HIER zelf uitrekenen. (ff pielen maar lukt wel)

 

De enige reden waarom je niet meteen met co2 zou willen beginnen is de hoogte van je plafond of het feit dat te grote planten contraproductief zijn. Kun je ze met vroeg co2 geven, toch kort houden, dan moet je dat vooral doen.

 

Een bevochtiger helpt niet en wil je niet. Bij 600watt per m2 heb je dat niet nodig. Zo'n mistding maakt geen hoge RH%, het maakt zwevende druppeltjes. Als die druppeltjes oplossen in de lucht stijgt je RH% pas. Dat duurt enkele seconden maar ondertussen is het weer gecondenseerd in de oc en loopt het je condensafvoer uit. Het helpt wel je kappen dof te maken en om je gewas te laten natslaan.

 

De RH% fatsoendelijk omhoog brengen, gaat niet simpel zijn, geloof me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...