ouwe ketser 19 Posted January 15, 2013 Ik begrijp ongeveer wat de optimale waardes zijn, maar wat als je die optimale waardes niet kunt halen. Is het dan nog wel verstandig om het wattage omhoog te gooien of is het beter het wattage iets lager te houden en de overige waardes goed te hanteren! Met deze vraag worstel ik al vanaf het begin en ik krijg nergens het antwoord waar ik naar zoek SO please enlighten me... Je leest er denk ik steeds overheen.... Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 15, 2013 (edited) //EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen. Leuk verhaal. Lekker kort Edited January 15, 2013 by zODd Onnodig quoten Quote Share this post Link to post Share on other sites
ouwe ketser 19 Posted January 15, 2013 lekker stoned he.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 15, 2013 Licht is belangrijk maar ondergeschikt aan klimaat. Duidelijk. Hier heb ik iets aan. Theorie is tot daar aan toe maar praktische voorbeelden zijn soms veel nuttiger. Ik zet ze morgen allemaal op 4x1000watt en ga kijken hoe de lv% is en daarna allemaal op 2x1150 en 2x1000 en dan bekijk ik de lv% en temperatuur . Ik plaats wat foto's morgen en de huidige stand van zaken mbt het klimaat/co2/licht etc. Aan de hand van de foto's en die gegevens kan er dan een stuk meer over gezegd worden gok ik. lekker stoned he.. Me 2 maar dan via porien van mijn huid tijdens de verwerking van ons geliefde eindproduct Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 15, 2013 Ik zal eerst nog eens een paar foto's plaatsten van het hokje. Ik zie overal dat mensen dat doen, heb daar niet eerder aan gedacht. Allereerst de waterton, ik maak die op dat moment aan en pomp dan direct alles naar binnen met de dompelpomp. Er zijn 3 kranen. 1 met koud water, 1 met warm water. De rechter kraan die in de afvoer hangt is het koelwater van de opti climatei. Die gebruik ik vaak als voedingswater om het op de jusite temperatuur te krijgen. Hier het schakelbord met mabo en co2 controller. Automaat in stoppenkast is 32a en iedere lamp is afgezekerd op 16a. Relais kan 4x 40a schakelen, daar kom ik natuurlijk lang niet aan, but safety first. Daar rechtsonderin zitten nog 2 ongebruikte reserve automaten voor het geval iets kapot gaat. De opti draait nu op volle toeren en kan maar net de 31 graden vasthouden op 4x1000watt. Daar in de hoek hangt de co2 kackel. De co2 staat op 650ppm inmiddels (soms schiet hij iets omhoog maar meestal niet meer dan 20ppm (foto was uitzondering) Onder de af/aanvoer van de opti heb ik vijverfolie geplakt dat indien het lekt het onder de opti in een soort bassain komt. Daar ligt 1 van de sensoren van de opti en die schakelt de boel dan uit. En dan nu nog de Statusupdate vandaag week 4 Temperatuur: 31 graden 4x1000 watt EC: 1.6 PH. 6.1 LV%: 40 Co2 650ppm Foto's van de plantjes met de lichten aan Quote Share this post Link to post Share on other sites
knakenpoetser 240 Posted January 15, 2013 slecht advies growshop om opti 3500 te nemen ,je had beter opti 6000 kunnen hebben. mvg Quote Share this post Link to post Share on other sites
amnees 287 Posted January 15, 2013 draai met 4200 watt en opti3500 en temp is zeer goed onder controle te houden, zou er nog wel 600 watt bij durven hangen Quote Share this post Link to post Share on other sites
Podhead5x 32 Posted January 15, 2013 350 hoog amnees !! Bij ? In een tent is gewoon een probleem denk ik Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 16, 2013 Klopt ik begin nu ook in te zien dat ik niet deze opti had moeten hebben. Ik vroeg het zelfs nog want ik wilde een 6000 kopen. Misschien is het een ongunstige omgeving. Zal eens kijken of ik hem kan ruilen want in de zomer zal het helemaal een probleem opleveren HOe zit het met het stroomverbruik van een zwaardere versie? Ik lees in de folder dat de 3500versie 740watt verbruikt en de 6000versie 1450watt. Is dat piekverbruik of constant? Ik kan me voorstellen dat deze 3500 nu op vol vermogen draait maar die 6000versie maar op 66% (=957watt) ? Of draait dat ding dan gewoon volledig op 1450watt? Want anders scheelt dat wel een heleboel stroom en is het misschien toch de moeite waard om die 3500versie te houden. Ik ben al in conclaaf over mogelijke oplossingen met puk. Ik en zij weten ook niet wat het probleem is, misschien is het nieuwe (j) type minder sterk? Genoeg over de techniek... Nu de planten? Wat zegt jullie getrainde oog? Zijn de waarden acceptabel? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Podhead5x 32 Posted January 16, 2013 Ik heb ook het nieuwe type , en die doet het ruim voldoende. Denk echt dat het met de ruimte te maken heeft kelder en 3.50 bij 8 meter 180 hoog hij slaat haast niet aan met alles op 100%. Het blijft moeilijk je klimaat goed krijgen in een tent denk echt dat het probleem daar zit . Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted January 16, 2013 KPA Koelblok temp gr Afvoerwater temp0,8 5,5 20 0,9 5,5 23 1,0 6,0 25 1,1 6,5 30 1,2 7,0-7,5 33 1,3 8 - 8,5 De koelbloktemperatuur moet tussen de 5 en 15gr zijn. De capaciteit haalt hij dus met gemak. Als dat niet zo zou zijn, dan zou de koelbloktemp stijgen boven de 15gr. Klopt de aan en afvoer van je lucht wel? maw, komt de warmte van je lampen wel de opticlimate in? Het stroomverbruik wat je aangeeft is de stroom die wordt afgenomen als de compressor draait. Als deze niet draait gebruik je alleen stroom voor de fan en printplaat enz. Door meer water te verbruiken, zakt je stroomverbruik iets (druk laag) en door minder water te geven stijgt je stroomverbruik iets (druk hoog). Het is niet zo dat de compressor harder of zachter draait als je minder vermogen vraagt. De compressor gaat dan gewoon vaker uit. Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 16, 2013 Je leest mijn gedachten. De koelbloktemp staat zelfs de hele tijd op 5 graden. Misschien komt het door de airflow inderdaad. Ik blies hoog in en zuig hoog af. Ik heb er wel een zwenkventilator in staan die de boel dan ook nog eens verplaatst. Ik heb nu het één en ander veranderd daarin, we zullen zien of dat iets oplevert. Ik wilde voorheen graag de buis dichtmaken en dan perforeren met gaatjes zodat de lucht gelijkmatig verdeeld word maar ik was bang dat ik omdat ik de opti al extern heb staan ik daar het vermogen mee zou beperken. Misschien toch nog iets voor de toekomst. EDIT: Ik heb nu de luchtstroom in alle mogelijke richtingen gezet. Als het puur om airflow zou gaan dan zou indien ik laag inblaas en hoog afzuig in de andere hoek en ondertussen de ventilator de boel verpreidt men toch zeggen dat de lucht overal langs komt. Ik krijg hem nu wel op 29 graden met 4x1000 watt in combinatie met de lampen hoger hangen. Dus misschien was het advies van de growshop toch goed We zullen zien. Ik heb in ieder geval de lampen nu ook al op 80cm vanaf de dichtstbijzijnde top en 100cm voor de verste top maar wél op 1150 watt! Nog even wachten op whazzup zijn antwoord in het andere topic over minimale afstand tot de toppen en toch nog 1000umol halen want anders kan ik ze beter op 1000watt zetten op 70cm! EDIT: Draai dus nu door lampen hoger te hangen en airflow iets te veranderen toch 1150watt op 30-31 graden. LV% blijft laag. Als ik 1000watt zou zetten dan zouden de lampen weer iets dichterbij kunnen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Podhead5x 32 Posted January 16, 2013 Probeer eens onder af te zuigen en boven je koele lucht binnen te halen Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted January 16, 2013 Hoger hangen en dimmen=hetzelfde Lager hangen en boosten=hetzelfde Hang ze op een vast punt en dim of boost dan. Hoe lager je temperatuur, hoe hoger je RH% wordt. Klimaat gaat voor licht. Probeer van boven naar onderen te blazen, liefst overal gelijk. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Podhead5x 32 Posted January 16, 2013 soms is het niet zo moeilijk Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 16, 2013 Klopt, soms is het niet zo moeilijk. Maar meestal is het wel moeilijk. Allereerst bedankt voor het meedenken. Ondanks dat ik veel tegenvragen stel neem ik jullie adviezen ter harte. Ik probeer alles alleen maar beter te begrijpen! Vanaf hoog koud inblazen naar beneden gebeurt nu, hoog afzuigen ook. Bedankt voor de tip Racker, wat ik nu anders kan doen is de inblaas slang langer maken, afsluiten en perforeren om vervolgens van boven naar beneden te plaatsen. Dit om de inblaas gelijkmatiger te maken. Je zegt klimaat voor licht. Maar waar ligt dat omslagpunt? (Ik heb namelijk mijn garden en culture nog niet ontvangen ) Een ding is nu dus wel al gelukt door de airflow te wijzigen en de lampen iets verder af te hangen. De temperatuur is onder controle. De lampen hangen nu iets verder (80cm onder de lamp)van de toppen maar daardoor schijnt de lamp wel breder en krijgen de zijkanten ook goed licht. Als ik op 1000watt draai kan dat 70cm worden. Punt twee is de lv%. En die is iets lastiger want ik heb nog steeds mijn tijdschrift nog niet ontvangen en weet dus nog steeds niet waar de limiet ligt in verhouding tot temperatuur/co2. Ik weet dat je eigenlijk neit boven 32/33 graden wilt zitten maar ik weet nog steeds niet hoe hoog die lv% zou moeten zijn. Ik weet dus nog steeds niet of het echt noodzakelijk is om de ppm naar beneden te gooien of de lampen moet dimmen of de temp naar beneden moet krijgen! Zoals ik schreef is lv 40%. Is dat echt te laag? Moet ik dimmen? Moet ik koeler? Moet ik co2 naar beneden/omhoog gooien? Als ik het tijdschrift heb zal ik het allemaal vast te weten komen maar die heb ik nog niet dus enige input van hoe jullie het zouden doen is welkom nu mbt de rv% Alvast bedankt buddys EDIT: Artikeltje van Osmose ontvangen, eens even doorspitten! Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted January 17, 2013 Er is geen vaste RH% of temp. Het is de ballans tussen de 2. Je kan het uitrekenen. http://www.autogrow.com/downloads/download...are-and-drivers (vpd calculator) Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 17, 2013 Een beetje stress is goed voor de mens. Vandaag in de weer geweest met een goed resultaat. Door de juiste airflow en door de afzuiger op 100% te zetten heb ik de temperatuur nu onder controle, ik kan hem nu zelfs koelen tot 27graden, zelfs op 1150watt (wel op 0.8kpa!). Ik heb de lampen nu ook lager hangen (80cm). De lv% is ook hoger. In de schaduw 52%(28graden), dat is nog niet hoog genoeg dus. Dat vpd verhaal was precies wat ik nodig had. Die maxicontroller heeft ook die mogelijkheid. Is dat een beetje betrouwbaar? Anders koop ik nog een hygro,thermo en camera er bij. Conclusie is dus nu dat ik de rv% omhoog moet krijgen! Hoe krijg ik die hoger? Geld speelt een ondergeschikte rol.. Enige oplossing die ik nu zie is de lampen lager draaien en dat doe ik natuurlijk liever niet Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jeice 157 Posted January 17, 2013 mooie lv toch. goed bezig, nu nog plaatjes Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted January 17, 2013 Dat vpd verhaal was precies wat ik nodig had. Die maxicontroller heeft ook die mogelijkheid. Is dat een beetje betrouwbaar? Anders koop ik nog een hygro,thermo en camera er bij. Conclusie is dus nu dat ik de rv% omhoog moet krijgen! Hoe krijg ik die hoger? Geld speelt een ondergeschikte rol.. Enige oplossing die ik nu zie is de lampen lager draaien en dat doe ik natuurlijk liever niet De maxi controller is zo betrouwbaar als je wil. Je moet voor de vpd te meten nl alle punten zelf ijken. Als je meer m2 en meer planten zet onder hetzelfde licht, dan gaat je RH% ook omhoog Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 17, 2013 mooie lv toch. goed bezig, nu nog plaatjes HA, plaatjes... Moet je even twee dagen terug kijken Of heb je nog bijzondere wensen?! Als ik de VPD bereken dan zou ik op rv 67% moeten zitten op 28 graden met 1.2kPa! Ik zit nu namelijk op 1.81kPa! Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 17, 2013 De maxi controller is zo betrouwbaar als je wil. Je moet voor de vpd te meten nl alle punten zelf ijken. Als je meer m2 en meer planten zet onder hetzelfde licht, dan gaat je RH% ook omhoog Voor de rv% meer planten dus volgende keer. Al moet ik zeggen dat ik toch nog tevreden ben met hoe vol ik het veldje heb gekregen! Niks te klagen over de groen/zwart verhouding na de slechte start! En dat ijken doe je met een datalogger, zonder datalogger heb je er dus niet zo veel aan! Of zijn de fabrieksinstellingen accuraat genoeg? Quote Share this post Link to post Share on other sites
racker 469 Posted January 17, 2013 Mwaaa. normaal klopt het allemaal wel. Echter elke sensor is in de praktijk anders, ook 2 sensors van hetzelfde fabricaat. Ik gebruik een geijkte meter om de luchttemp te calibreren en daar calibreer ik de camera dan weer op. De RH% zet ik goed mbv de zout in het dopje methode van de sigarenboeren. Een paar tiende boeit niet veel, meer 1gr afwijking beschouw ik als ernstig, zeker als je licht dimt op het verschil tussen lucht en planttemperatuur. In welke week zit je eigenlijk? Quote Share this post Link to post Share on other sites
cityboxer 227 Posted January 18, 2013 In welke week zit je eigenlijk? Week 4,5 inmiddels. Waardes zijn nu dus als volgt: 28graden 50-55% 650ppm (hoger doen?) 4x1150 op 5,76m2=799watt/m2 @ Jeice; Foto's van 3 dagen geleden staan op de vorige pagina! Quote Share this post Link to post Share on other sites
Doc 12 Posted January 18, 2013 leerzaam topic is dit aan het worden. Quote Share this post Link to post Share on other sites