Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cityboxer

Gavita 1000DE met opti en co2

Recommended Posts

Ik begrijp ongeveer wat de optimale waardes zijn, maar wat als je die optimale waardes niet kunt halen. Is het dan nog wel verstandig om het wattage omhoog te gooien of is het beter het wattage iets lager te houden en de overige waardes goed te hanteren! Met deze vraag worstel ik al vanaf het begin en ik krijg nergens het antwoord waar ik naar zoek :D SO please enlighten me...

 

Je leest er denk ik steeds overheen.... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

Leuk verhaal. Lekker kort :lol:

Edited by zODd
Onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Licht is belangrijk maar ondergeschikt aan klimaat.

 

Duidelijk. Hier heb ik iets aan. Theorie is tot daar aan toe maar praktische voorbeelden zijn soms veel nuttiger.

 

 

Ik zet ze morgen allemaal op 4x1000watt en ga kijken hoe de lv% is en daarna allemaal op 2x1150 en 2x1000 en dan bekijk ik de lv% en temperatuur . Ik plaats wat foto's morgen en de huidige stand van zaken mbt het klimaat/co2/licht etc. Aan de hand van de foto's en die gegevens kan er dan een stuk meer over gezegd worden gok ik.

 

lekker stoned he.. :lol:

 

Me 2 maar dan via porien van mijn huid tijdens de verwerking van ons geliefde eindproduct :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal eerst nog eens een paar foto's plaatsten van het hokje. Ik zie overal dat mensen dat doen, heb daar niet eerder aan gedacht. Allereerst de waterton, ik maak die op dat moment aan en pomp dan direct alles naar binnen met de dompelpomp. Er zijn 3 kranen. 1 met koud water, 1 met warm water. De rechter kraan die in de afvoer hangt is het koelwater van de opti climatei. Die gebruik ik vaak als voedingswater om het op de jusite temperatuur te krijgen.

gallery_31853_15074_1768999.jpg

 

Hier het schakelbord met mabo en co2 controller. Automaat in stoppenkast is 32a en iedere lamp is afgezekerd op 16a. Relais kan 4x 40a schakelen, daar kom ik natuurlijk lang niet aan, but safety first. Daar rechtsonderin zitten nog 2 ongebruikte reserve automaten voor het geval iets kapot gaat.

gallery_31853_15074_2413066.jpg

 

De opti draait nu op volle toeren en kan maar net de 31 graden vasthouden op 4x1000watt.

gallery_31853_15074_2867913.jpg

 

Daar in de hoek hangt de co2 kackel. De co2 staat op 650ppm inmiddels (soms schiet hij iets omhoog maar meestal niet meer dan 20ppm (foto was uitzondering)

gallery_31853_15074_3984730.jpg

 

Onder de af/aanvoer van de opti heb ik vijverfolie geplakt dat indien het lekt het onder de opti in een soort bassain komt. Daar ligt 1 van de sensoren van de opti en die schakelt de boel dan uit.

gallery_31853_15074_1731723.jpg

gallery_31853_15074_4313521.jpg

 

 

 

En dan nu nog de

Statusupdate vandaag week 4

 

Temperatuur: 31 graden

4x1000 watt

EC: 1.6

PH. 6.1

LV%: 40

Co2 650ppm

 

 

Foto's van de plantjes met de lichten aan

 

gallery_31853_15074_4032055.jpg

 

gallery_31853_15074_2505793.jpg

 

gallery_31853_15074_235206.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

draai met 4200 watt en opti3500 en temp is zeer goed onder controle te houden, zou er nog wel 600 watt bij durven hangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt ik begin nu ook in te zien dat ik niet deze opti had moeten hebben. Ik vroeg het zelfs nog want ik wilde een 6000 kopen. Misschien is het een ongunstige omgeving. Zal eens kijken of ik hem kan ruilen want in de zomer zal het helemaal een probleem opleveren :lol: HOe zit het met het stroomverbruik van een zwaardere versie? Ik lees in de folder dat de 3500versie 740watt verbruikt en de 6000versie 1450watt. Is dat piekverbruik of constant? Ik kan me voorstellen dat deze 3500 nu op vol vermogen draait maar die 6000versie maar op 66% (=957watt) ? Of draait dat ding dan gewoon volledig op 1450watt? Want anders scheelt dat wel een heleboel stroom en is het misschien toch de moeite waard om die 3500versie te houden.

 

Ik ben al in conclaaf over mogelijke oplossingen met puk. Ik en zij weten ook niet wat het probleem is, misschien is het nieuwe (j) type minder sterk?

 

Genoeg over de techniek... Nu de planten? Wat zegt jullie getrainde oog? Zijn de waarden acceptabel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook het nieuwe type , en die doet het ruim voldoende. Denk echt dat het met de ruimte te maken heeft kelder en 3.50 bij 8 meter 180 hoog hij slaat haast niet aan met alles op 100%.

 

Het blijft moeilijk je klimaat goed krijgen in een tent denk echt dat het probleem daar zit . :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
KPA Koelblok temp gr Afvoerwater temp

0,8 5,5 20

0,9 5,5 23

1,0 6,0 25

1,1 6,5 30

1,2 7,0-7,5 33

1,3 8 - 8,5

 

De koelbloktemperatuur moet tussen de 5 en 15gr zijn. De capaciteit haalt hij dus met gemak. Als dat niet zo zou zijn, dan zou de koelbloktemp stijgen boven de 15gr.

Klopt de aan en afvoer van je lucht wel? maw, komt de warmte van je lampen wel de opticlimate in?

 

Het stroomverbruik wat je aangeeft is de stroom die wordt afgenomen als de compressor draait. Als deze niet draait gebruik je alleen stroom voor de fan en printplaat enz. Door meer water te verbruiken, zakt je stroomverbruik iets (druk laag) en door minder water te geven stijgt je stroomverbruik iets (druk hoog). Het is niet zo dat de compressor harder of zachter draait als je minder vermogen vraagt. De compressor gaat dan gewoon vaker uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je leest mijn gedachten. De koelbloktemp staat zelfs de hele tijd op 5 graden. Misschien komt het door de airflow inderdaad. Ik blies hoog in en zuig hoog af. Ik heb er wel een zwenkventilator in staan die de boel dan ook nog eens verplaatst. Ik heb nu het één en ander veranderd daarin, we zullen zien of dat iets oplevert. Ik wilde voorheen graag de buis dichtmaken en dan perforeren met gaatjes zodat de lucht gelijkmatig verdeeld word maar ik was bang dat ik omdat ik de opti al extern heb staan ik daar het vermogen mee zou beperken. Misschien toch nog iets voor de toekomst.

 

EDIT: Ik heb nu de luchtstroom in alle mogelijke richtingen gezet. Als het puur om airflow zou gaan dan zou indien ik laag inblaas en hoog afzuig in de andere hoek en ondertussen de ventilator de boel verpreidt men toch zeggen dat de lucht overal langs komt. Ik krijg hem nu wel op 29 graden met 4x1000 watt in combinatie met de lampen hoger hangen. Dus misschien was het advies van de growshop toch goed :lol: We zullen zien.

 

 

Ik heb in ieder geval de lampen nu ook al op 80cm vanaf de dichtstbijzijnde top en 100cm voor de verste top maar wél op 1150 watt! Nog even wachten op whazzup zijn antwoord in het andere topic over minimale afstand tot de toppen en toch nog 1000umol halen want anders kan ik ze beter op 1000watt zetten op 70cm!

 

 

EDIT: Draai dus nu door lampen hoger te hangen en airflow iets te veranderen toch 1150watt op 30-31 graden. LV% blijft laag. Als ik 1000watt zou zetten dan zouden de lampen weer iets dichterbij kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoger hangen en dimmen=hetzelfde

Lager hangen en boosten=hetzelfde

 

Hang ze op een vast punt en dim of boost dan. Hoe lager je temperatuur, hoe hoger je RH% wordt. Klimaat gaat voor licht.

 

Probeer van boven naar onderen te blazen, liefst overal gelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, soms is het niet zo moeilijk. Maar meestal is het wel moeilijk.

 

Allereerst bedankt voor het meedenken. Ondanks dat ik veel tegenvragen stel neem ik jullie adviezen ter harte. Ik probeer alles alleen maar beter te begrijpen!

 

Vanaf hoog koud inblazen naar beneden gebeurt nu, hoog afzuigen ook.

 

Bedankt voor de tip Racker, wat ik nu anders kan doen is de inblaas slang langer maken, afsluiten en perforeren om vervolgens van boven naar beneden te plaatsen. Dit om de inblaas gelijkmatiger te maken.

 

Je zegt klimaat voor licht. Maar waar ligt dat omslagpunt? (Ik heb namelijk mijn garden en culture nog niet ontvangen :lol: ) Een ding is nu dus wel al gelukt door de airflow te wijzigen en de lampen iets verder af te hangen. De temperatuur is onder controle. De lampen hangen nu iets verder (80cm onder de lamp)van de toppen maar daardoor schijnt de lamp wel breder en krijgen de zijkanten ook goed licht. Als ik op 1000watt draai kan dat 70cm worden.

 

Punt twee is de lv%. En die is iets lastiger want ik heb nog steeds mijn tijdschrift nog niet ontvangen en weet dus nog steeds niet waar de limiet ligt in verhouding tot temperatuur/co2. Ik weet dat je eigenlijk neit boven 32/33 graden wilt zitten maar ik weet nog steeds niet hoe hoog die lv% zou moeten zijn. Ik weet dus nog steeds niet of het echt noodzakelijk is om de ppm naar beneden te gooien of de lampen moet dimmen of de temp naar beneden moet krijgen! Zoals ik schreef is lv 40%. Is dat echt te laag? Moet ik dimmen? Moet ik koeler? Moet ik co2 naar beneden/omhoog gooien?

 

Als ik het tijdschrift heb zal ik het allemaal vast te weten komen maar die heb ik nog niet dus enige input van hoe jullie het zouden doen is welkom nu mbt de rv%

 

 

Alvast bedankt buddys

 

 

EDIT: Artikeltje van Osmose ontvangen, eens even doorspitten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een beetje stress is goed voor de mens. Vandaag in de weer geweest met een goed resultaat. Door de juiste airflow en door de afzuiger op 100% te zetten heb ik de temperatuur nu onder controle, ik kan hem nu zelfs koelen tot 27graden, zelfs op 1150watt (wel op 0.8kpa!). Ik heb de lampen nu ook lager hangen (80cm). De lv% is ook hoger. In de schaduw 52%(28graden), dat is nog niet hoog genoeg dus.

 

Dat vpd verhaal was precies wat ik nodig had. Die maxicontroller heeft ook die mogelijkheid. Is dat een beetje betrouwbaar? Anders koop ik nog een hygro,thermo en camera er bij.

 

Conclusie is dus nu dat ik de rv% omhoog moet krijgen! Hoe krijg ik die hoger? Geld speelt een ondergeschikte rol.. Enige oplossing die ik nu zie is de lampen lager draaien en dat doe ik natuurlijk liever niet B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie lv toch.

 

goed bezig, nu nog plaatjes B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat vpd verhaal was precies wat ik nodig had. Die maxicontroller heeft ook die mogelijkheid. Is dat een beetje betrouwbaar? Anders koop ik nog een hygro,thermo en camera er bij.

 

Conclusie is dus nu dat ik de rv% omhoog moet krijgen! Hoe krijg ik die hoger? Geld speelt een ondergeschikte rol.. Enige oplossing die ik nu zie is de lampen lager draaien en dat doe ik natuurlijk liever niet B)

 

De maxi controller is zo betrouwbaar als je wil. Je moet voor de vpd te meten nl alle punten zelf ijken. Als je meer m2 en meer planten zet onder hetzelfde licht, dan gaat je RH% ook omhoog :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mooie lv toch.

 

goed bezig, nu nog plaatjes B)

 

HA, plaatjes... Moet je even twee dagen terug kijken :) Of heb je nog bijzondere wensen?!

 

Als ik de VPD bereken dan zou ik op rv 67% moeten zitten op 28 graden met 1.2kPa! Ik zit nu namelijk op 1.81kPa!

Share this post


Link to post
Share on other sites
De maxi controller is zo betrouwbaar als je wil. Je moet voor de vpd te meten nl alle punten zelf ijken. Als je meer m2 en meer planten zet onder hetzelfde licht, dan gaat je RH% ook omhoog B)

 

Voor de rv% meer planten dus volgende keer. Al moet ik zeggen dat ik toch nog tevreden ben met hoe vol ik het veldje heb gekregen! Niks te klagen over de groen/zwart verhouding na de slechte start!

 

En dat ijken doe je met een datalogger, zonder datalogger heb je er dus niet zo veel aan! Of zijn de fabrieksinstellingen accuraat genoeg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mwaaa. normaal klopt het allemaal wel. Echter elke sensor is in de praktijk anders, ook 2 sensors van hetzelfde fabricaat. Ik gebruik een geijkte meter om de luchttemp te calibreren en daar calibreer ik de camera dan weer op. De RH% zet ik goed mbv de zout in het dopje methode van de sigarenboeren.

 

Een paar tiende boeit niet veel, meer 1gr afwijking beschouw ik als ernstig, zeker als je licht dimt op het verschil tussen lucht en planttemperatuur.

 

In welke week zit je eigenlijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites
In welke week zit je eigenlijk?

 

Week 4,5 inmiddels.

Waardes zijn nu dus als volgt:

28graden

50-55%

650ppm (hoger doen?)

4x1150 op 5,76m2=799watt/m2

 

@ Jeice; Foto's van 3 dagen geleden staan op de vorige pagina!

Share this post


Link to post
Share on other sites

leerzaam topic is dit aan het worden.prof.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...