Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

cityboxer

Gavita 1000DE met opti en co2

Recommended Posts

Als ik alle verhalen moet geloven dan is de koelcapaciteit meer afhankelijk van de watertemp dan van de omgevingstemp.

;) dat is wel het idee met een watergekoelde klimaatregeling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede tip boef!

 

@ Podhead; klopt, maar hoe lager de druk hoe meer water hij verbruikt en hoe meer hij koelt. Hij heeft een officieel bereik van 2,0 tot 1,3. Ik heb hem op 2,1 geprobeerd en dan knijpt hij hem af en geeft hij een error. Dat is dus echt te hoog. Maar om meer koel capaciteit te krijgen wil ik hem lager dan 1,3 brengen zodat hij meer water krijgt en meer koelt. Ik vroeg me alleen af of er mensen zijn die daar ervaring mee hebben en kunnen vertellen waarom wel/niet. Te weinig snap ik, maar kan te veel ook?

 

@Whazzap; ik heb het over méér afhankelijk. Ik snap heus dat hij zichzelf koelt met WATER, maar wat ik probeer aan te geven is dat ook als het warm weer word de opti het zou moeten kunnen doen als hij tenminste het water koud kan houden. Daarom heb ik alle koud waterleidingen door het huis geisoleerd om dat te waarborgen. Ik had overigens het bericht van Racker nog niet gezien, ik zat nog op pagina 6 ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt hoe meer water je hem geef hoe beter hij koelt , tot hoe ver je kan gaan weet ik niet .

 

Ik heb de instelling uit het boekje over genomen en dat is voor mij ruim ruim voldoende.

Edited by Podhead5x

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb de instelling uit het boekje over genomen en dat is voor mij ruim ruim voldoende.

 

Als die van jou nu te veel koelcapaciteit heeft dan heb je dus meer last van temperatuurschommelingen. Dat kun je verminderen door je koelvermogen te verlagen (2.0kpa). Zo deed ik dat zelf ook om schommelingen te voorkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zal wel een beperkende factor in dat koelblok zitten vermoed ik,een punt waarop het niet meer uitmaakt hoeveel water je er doorpompt omdat hij niet meer kan koelen, of hoe werkt dat racker? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja Racker, hoe werkt dat? Ik heb hem nu op 1.2kpa staan en hij doet niks geks. Heb ook nog niet direct het idee dat hij nu beter koelt. Wat gebeurt er nu? Gooit hij nu water weg voor niks of koelt hij nu daadwerkelijk beter?

 

Als het een beetje leuk geisoleerd is, zou je geen verschil mogen hebben tussen zomer en winter.

 

En heb je het hier over de ruimte of de waterleidingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De maximale koelcapaciteit is bij 1.3 kpa de min capaciteit is 2,0 .

 

Dus ik denk dat eronder of erboven geen zin heeft . ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft iets met de aggregatietoestand van het koelmiddel te maken dacht ik. Toen de opticlimate nog geen inregelventiel had, heb ik er zelf een opgezet aan de buitenkant. Ik heb toen alle drukvariaties zo'n beetje geprobeerd.

 

Aan de koelbloktemperatuur kun je bij gelijke omstandigheden zien hoe veel de unit koelt bij een bepaalde compressordruk/waterflow. Het bleek toen dat bij een te lage (onder de 1,2) druk de koelbloktemperatuur weer stijgt, ook al geef je meer water. Daarvan is dus de sticker bij de stelschroef en beschrijving in de handleiding afgeleid. Als je de druk dus te laag insteld werkt t averechts. Bij verandering van de aanvoerwatertemperatuur (warmer)gaat het ventiel zelf ook nog iets meer water geven en dan zakt de druk nog meer. Gewoon doen wat er in de handleiding staat dus.

 

gallery_10428_11504_980875.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
De maximale koelcapaciteit is bij 1.3 kpa de min capaciteit is 2,0 .

 

Dus ik denk dat eronder of erboven geen zin heeft . ;)

 

Klopt wat je zegt, ik deed het uit mijn hoofd, en het juiste getal is 2.0 (heb het al gewijzigd) Bij 2.1 gaf hij een error dat hij te weinig water kreeg.

 

1.3 gaf hij geen error maar zoals Racker hierboven al uitlegt word het koelvermogen dan dus minder. Goed om te weten. Koelbloktemperatuur vergelijken met verschillende kpa waardes is dus de manier om het maximale er uit te halen. Morgen maar eens mee bezig.

 

Bedankt weer voor het meedenken allen! EDIT: RACKER, jij in het bijzonder bedankt voor het verschaffen van duidelijkheid mbt de opti!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Statusupdate week 3

 

Ik ben na veel lezen op het forum en mijn beperkte tijd overgegaan naar 13/11. Ook heb ik vandaag voor het eerst sinds bijna een week water gegeven. Ik heb gewacht tot ze echt droog waren. Ik heb de EC naar 1.5 gezet omdat ze toch vrij licht zijn.

Licht uren: 13/11

EC 1.5 éénmalig omdat ze iets meer voeding nodig lijken te hebben, daarna terug naar 1.4

PH 6.1

RV% 70

Temp: 28

 

Ook heb ik ze vrij droog laten worden zodat ze even goed wortels ontwikkelen, was van plan dit zo te houden tot eind week 3.

 

 

 

Ook vroeg ik mij nog af wat mensen doen met afvalwater en condenswater opti. Ik heb hier en daar gelezen/gehoord dat daar zware metalen in zitten en niet goed zijn voor de planten. Wat zeggen jullie? Wel of niet aan de planten geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij was het Limit zelf die zei dat het condenswater van de opti geen zware metalen bevatte, anders contacteer Racker even.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeger wel, nu niet meer. (al zou ik t toch maar weggooien)

 

Het warme water wat je afvoert is gewoon hetzelfde als wat je erin stopt, alleen warmer. Men laat het wel eens door een koelbatterij lopen als verwarming bij 12/12.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het koelwater is in dat geval wel handig om te gebruiken voor de voeding, dan hoef ik het niet eerst te verwarmen. Condenswater gooi ik dan beter weg al dacht ik dat dat water juist beter was omdat het gedemirelaiseerd was.

 

Zoals al eerder door een paar mensen voorspeld; ik kan de luchtvochtigheid niet vast houden. Hij zit tussen 50-60%! We zitten nu in week 3 bloei, dus er zou voldoende verdampt moeten worden. Daarbij staat de luchtbevochtiger ook gewoon aan en heb ik een laagje water liggen op de bodem dus dat zou ook moeten verdampen. De lampen staan op 4x1000 watt nu. Iemand hier tips? Moet ik de lampen naar dimmer of weer natte handdoeken er in hangen of gewoon accepteren, of moet er een zwaardere luchtbevochtiger in??

 

 

CO2 verhaal is ook een beetje apart. Ik heb er geen ervaring mee dus graag hulp. Ik heb de dimlux geijkt op 400ppm buiten. Ik had verwacht dat in de tent de ppm erg laag zou zijn aangezien de plantjes zuurstof produceren toch? Maar de ppm waarde zonder toevoeging is tussen 450-550ppm met de lampen aan. Dat is dan al vrij hoog toch?

 

 

Kan het zijn dat deze beide problemen zijn omdat ze niet goed draaien? Ik had ze immers vrij droog gezet, kan het zijn dat de fotosynthese stil ligt en daarom niet veel verdampen (rv% laag) en weinig zuurstof aanmaken (ppm hoog)? Of is dit normaal?

 

Ik ga vanaf vandaag iig de boel natter zetten. Ik dacht zelf aan 1cm water op de bodem minimaal maar kan er ook 3cm op zetten. Aanbevelingen?

 

 

PS: Ik heb de ppm nu op 600 gezet daar het toch al vrij hoog was. De temperatuur heb ik daarbij op 28graden. Alleen de rv% blijft dus laag hangen!

 

 

So please my penny for your thoughts...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die RH% is niet zo spannend hoor. Je plantje past er zich wel opaan zolang deze nieuwe bladeren maakt. Als de groei eruit is, dan moet jezelf aan de man. Handdoeken en dergelijken helpen niks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Racker; Hoe ga ik dat dan oplossen? Heeft een bevochtiger nu uberhaupt nog wel zin?

 

Ondanks je goede raad ben ik toch zelf even aan het knutselen geweest met de waterafstelling. Bevindingen als volgt:

 

KPA Koelblok temp gr Afvoerwater temp

0,8 5,5 20

0,9 5,5 23

1,0 6,0 25

1,1 6,5 30

1,2 7,0-7,5 33

1,3 8 - 8,5

 

Conclusie durf ik niet ondubbelzinnig te trekken maar één ding lijkt zeker. Hij krijgt de koelbloktemp wel lager als ik de waterkraan open gooi. Zelfs veel verder dan de voorgeschreven 1,3. De beste stand lijkt in dit geval 0,9kpa. Lager dan 0,8kpa kan hij niet, denk dat dat de waterdruk hier is. Het resultaat is dat ik 2x1150 en 2x 1000 kan draaien op 0,9.

 

 

 

@ de rest: graag nog iets meer inzicht over co2 verhaal!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb getest met een 15000. Hoe dat bij andere modellen is vastgesteld weet ik niet. Wat is je m2/watt verhouding ook alweer?

Met 600/700watt/m2 zou ik me niet al teveel zorgen maken.

 

Osmose doelt op de juiste verhouding RH%/temp enz denk ik...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik merk wel dat hij nu water begint te verbruiken als een gek. Ik denk exponentieel veel meer dan wanneer je op de voorgeschrijven drukwaardes blijft. Ik heb ook gemerkt dat als ik ongeveer de 3500watt koelvermogen aanzet met mijn lampen dat ik dan wel het optimale resultaat haal rond 1.3. Als ik hem dan terug draai naar o,9 dan doet hij niks, koelbloktemp staat dan met 1,3kpa al rond 6graden. Lijkt er dus op dat als je echt boven het voorgeschreven vermogen wilt draaien dat het dan wel nuttig kan zijn om hem lager te draaien dan 1,3.

 

Oké, garden en culture bevat mijn antwoorden over co2 en rv%. Maar wat is garden en culture en waar vind ik dat? Linkje?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat is je m2/watt verhouding ook alweer?

Met 600/700watt/m2 zou ik me niet al teveel zorgen maken.

 

 

Waarover zou ik me dan niet te veel zorgen maken? Over de luchtvochtigheid? Waarom moet ik me dan geen zorgen maken?

 

 

Als ik draai op 4x1000watt is het ongeveer 700watt/m2. Als ik draai op 4x1150watt ongeveer 800watt/m2. Ik draai nu op de helft, dus ongeveer 750watt/m2. Mijn vraag is dus nu ook of het beter is om op 4x1000 te draaien en de lv% en temp beter kan houden. Of dat het beter is om de lv% en temp iets minder te houden maar het wattage omhoog te gooien. Een beetje licht vs klimaat verhaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nuu heb ik vragen :D :lol:

 

Waarom heb je nou het lichtregime veranderd? :D

Waarom ga je ze nou weer te nat zetten terwijl iedereen het je afraadt?... das nie goed ivm de worteldruk :D

En heb je nou die CO2 regelaar zomaar in de open lucht geijkt op 400ppm??? Is dat niet op elke plek verschillend in het land???

 

 

 

volgens mij bedoelt racker dat je tot 900watt per m2 kan gaan qua verlichting (mits je andere factoren te controleren blijven uiteraard)

 

Het lijkt wel of je steeds dezelfde vraag stelt... of ik lees verkeerd. Maar je bent opzoek naar de MAXIMALE verdamping.

De temp. RH% kan je denk ik het beste op locatie inschatten, of meten met een VDP camera (geloof ik niet zo in, wel leuk voor erbij)

Zorg dat je blad koel aanvoelt dat lijkt me het belangrijkste en een makkelijke indicator (en dat koele blad moet wel groen zijn/blijven voorlopig :D)

 

succes en ik blijf meekijken

 

grts OK

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yesss, kom maar op met die vragen want die heb ik ook... Hoop dat we tezamen bij beantwoording van al onze vragen komen!

 

Lichtregime veranderd: Omdat langere nachten het einde van de zomer aangeven en de plant zodoende signaal krijgt dat hij moet gaan afbloeien. Krijg je minder opbrengst maar sneller klaar. Ik zit met een strak tijdschema dus voor mij prima. Deze ronde gaat ook niet persé om een hoge opbrengst maar ook als proefdraai met de nieuwe spullen. Leuk artikeltje hierover gevonden op dit forum vanaf kopje Maturation: http://www.weedfarmer.com/cannabis/botany_guide.php

 

Nat zetten: Ik ga ze niet te nat zetten, ik ga ze natter zetten dan dat ze waren. Ik had ze heel erg droog op een ieders aanraden maar we beginnen morgen aan week 4 bloei en zoals ik al zei ik had het idee dat er bijna geen verdamping optrad. Ik heb ze nu 1 dag iets natter en de co2 (indien ik de co2 generator uit zet) valt naar 350ppm terwijl hij gisteren bleef hangen op 550ppm. De temperatuur is een halve graad gezakt en de lv% is een beetje hoger. Dat duid volgens mij op een verhoogde verdamping, hetgeen wat er volgens mij de laatste dagen ontbrak door gebrek aan water. Tegenvraag: hoe lang zou jij ze droog houden en hoe droog? Ik heb nog wel een tensio ergens, zal eens kijken of ik die er bij kan pakken.

 

Co2 regelaar: Volgens de beschrijving is dit de juiste manier. Ik heb ook nog het co2 gehalte in Nederland nagekeken en ik geloof dat het gemiddelde op 390ppm ligt momenteel. Iets hoger in de stad en iets lager op het platte land. Ik heb hem op 395ppm afgesteld. Ik denk ook niet dat het op 10ppm nauwkeurig moet, helemaal als ik onder die 1500ppm blijf. Ik zit momenteel dus op 600ppm.

 

DEZELFDE VRAAG: Klopt, GOED OPGELET. Door te lezen en vragen te stellen kom ik steeds iets dichterbij maar ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag die ik zoek! Zoals ik hiervoor al schrijf heb ik geen verstand van co2 toediening. Normaal gesproken zou ik zeggen draai het wattageomhoog ook al word het 29 graden en valt de lv% naar 50%. In dit stadium is licht denk ik belangrijker dan die twee zaken. Maar omdat ik hier overal lees over de juiste verhouding tussen co2/rv%/temp weet ik niet zo goed wat ik moet doen. Ik begrijp ongeveer wat de optimale waardes zijn, maar wat als je die optimale waardes niet kunt halen. Is het dan nog wel verstandig om het wattage omhoog te gooien of is het beter het wattage iets lager te houden en de overige waardes goed te hanteren! Met deze vraag worstel ik al vanaf het begin en ik krijg nergens het antwoord waar ik naar zoek :lol: SO please enlighten me...

 

Oh ja, in dat garden en culture verhaal moet zoals hierboven gezegd mijn antwoord staan. Ik kan alleen een website vinden en daarop kan ik niets hier over vinden. Heeft iemand misschien de juiste link/artikel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
In de garden en culture staat een heel verhaal over CO2 doseren :D

:lol:

 

De Garden Culture magazine kan je in elke shop van Nederland vinden.

Als het echt lastig is omdat ze op zijn dan moet je even een mailtje sturen naar Garden Culture. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

Staat dat in de huidige Garden Culture? Dus degene die nu in de winkels ligt?

 

Ik heb hem in ieder geval al besteld. :lol: De laatste versie via de website. Ben benieuwd hoe snel die hier is! Zoals ik het kan zien op de website komt die uit juni 2012!

 

Hoop alleen dat die wel een beetje op tijd bezorgd word. Tot die tijd; als iemand zich geroepen voelt om antwoord te geven op het klimaat vs licht verhaal. Be my guest...

Edited by zODd
Onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht is belangrijk maar ondergeschikt aan klimaat.

 

De bedoeling is dat je huidmondjes open staan want daar gaat immers de co2 naar binnen en verdampt je water naar buiten. Is je klimaat te warm/te droog dan sluiten de huidmondjes (niet helemaal...maartoch) waardoor je lamp voor jan met de korte achternaam brandt en de co2 die je geeft niet wordt opgenomen.

 

Je vraag over wat te doen als je het niet haalt is makkelijk te beantwoorden. Als het te warm/te droog is, dim je je licht waardoor de temperatuur daalt,, je luchtvochtigheid stijgt (want die is relatief) en de warmtestraling van je bulb op het blad wordt minder waardoor de bladtemperatuur kan dalen en de verdamping dus weer op gang komt.

 

Daarbij komt nog eens dat door het co2 gehalte te verhogen, je huidmondjes zoiezo al wat meer sluiten. Als je een dimlux setje met camera hebt, gebeurt dit allemaal automatisch zonder dat je er zelf bij bent.

 

Dus......een bak licht met gesloten huidmondjes heeft weinig zin. Goed bouwen en niet teveel wattage/m2 zorgt ervoor dat alles in ballans is en je niet hoeft te dimmen en niet hoeft te bevochtigen.

 

Bevochtigen sucks :lol: (in kleine ruimtes)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...