Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Elmo2007

Israel

Recommended Posts

Bron volkskrant.nl

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2808/Israel...in-Israel.dhtml

 

Cannabis wordt wereldwijd vooral gelinkt aan illegale praktijken, maar Israël neemt het goedje serieus. De productie en het gebruik van medische cannabis zijn er volkomen wettelijk.

Met trillende handen stopt Moshe Roth (80) het groene poeder in zijn pijp en mompelt: "Zelfs de geur is goed."

 

Als kind overleefde hij de Holocaust, twee jaar geleden overleefde hij een beroerte, vorig jaar verloor hij zijn vrouw.

Met de hulp van zijn pijp is het leven nu iets gemakkelijker. "Rouwen om het verlies van een geliefde is draaglijker met een goede pijp tussen de lippen", lacht hij. "Het heeft mijn leven veranderd." Kijkend naar een zwart-witportret van zijn overleden echtgenote declameert hij: "Ik stel me voor dat we hand in hand lopen, o mijn eeuwig jonge, geliefde schoonheid."

Moshe is een van de tienduizenden patiënten die vrij en legaal marihuana consumeren in Israël.

 

Zes keer per dag

In het Hadarim-verpleeghuis wordt cannabis gebruikt als medische behandeling. Negentien van de zesendertig patiënten gebruiken het.

"We kunnen het leven verlengen, maar de pijn vaak niet wegnemen. In de geriatrie doet de toekomst er niet toe. Wat telt is levenskwaliteit toevoegen", zegt hoofdverpleegkundige Inbal Sikorin terwijl hij de kluis opent waarin de poeders en bloemetjes bewaard worden.

 

Via een injectiespuit of gemengd in yoghurt krijgen de patiënten drie maal per dag cannabis in doses van een halve gram. Het vermindert de behoefte aan medicatie, stellen dokters, verzorgend personeel en patiënten. "Waarom zou ik pijnstillers nemen? Ik voel me goed met cannabis", zegt Rivka Haloup (85), die aan acute artritis lijdt.

 

Parkinsonpatiënten inhaleren de rook via een verdamper, zes keer per dag. De verpleegster draagt weliswaar een masker. "Cannabis heeft niet de bedoeling om de werkelijkheid te veranderen, maar om die makkelijker te accepteren", zegt Sikorin. "Op hun leeftijd is dat een zegen."

 

Cannabis-vriendelijk

Wereldwijd gebruiken 200 miljoen mensen illegaal cannabis. Israël neemt cannabis serieus en legaliseerde het medicinale gebruik ervan. De medische sector voert onderzoek uit en de overheid controleert. Dit maakt Israël tot een van de meest cannabis-vriendelijke landen ter wereld, al is recreatief gebruik, net als in de meeste landen, verboden.

In de heuvels van Galilea zit het bedrijf Tikkum Olam, het grootste van acht die erkend zijn door het ministerie van Volksgezondheid.

 

Honderden kilo's marihuana worden hier jaarlijks legaal geproduceerd.

Tikkum Olam heeft een eigen shop in Tel Aviv waar mensen met hun medisch voorschrift het spul kunnen kopen. Dat is verkrijgbaar in alle soorten en maten: verwerkt in chocolade, taart, kauwgum of honing. Aan de balie krijgen mensen deskundige uitleg over het gebruik. Onder de klanten bevinden zich kankerpatiënten tot mensen met osteoporose of MS.

 

Raphael

Een van de soorten die te koop wordt aangeboden in de shop is de Raphael, vernoemd naar de hoogleraar medicinale chemie Raphael Mechoulam, die als eerste tetrahydrocannabinol (THC), de psychoactieve chemische verbinding en het meest werkzame bestanddeel van cannabis, in 1964 kon isoleren.

 

Dit jaar werd een nieuwe actieve component ontdekt, cannabidiol (CBD), die net ontwikkeld werd voor gebruik door patiënten, onder wie kinderen met kanker. Studies tonen aan dat CBD ontstekingen, angst, depressie, post-traumatische stressstoornis, schizofrenie en misselijkheid verlicht alsook de groei van kankercellen vertraagt.

 

CBD wordt door 500 van de 2000 klanten van Tikkum Olam gebruikt.

Onderzoekers en telers staan klaar om de cannabisindustrie nog verder vooruit te helpen en de regering overweegt om de distributie ervan vanaf volgend jaar in de reguliere apotheken te laten verlopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jammer dat ze zoveel ruzie maken die israeliers....................ze moeten het ook echt oproken, worden ze irie van, en dan mogen ze meteen een paar over de muur gooien, eindelijk rust.....

 

gr ejb

 

jammer dat ze zoveel ruzie maken die israeliers....................ze moeten het ook echt oproken, worden ze irie van, en dan mogen ze meteen een paar over de muur gooien, eindelijk rust.....

 

gr ejb

Share this post


Link to post
Share on other sites

al is recreatief gebruik, net als in de meeste landen, verboden.

 

 

 

cannabis-vriendelijk, HAHA laat me niet lachen!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk Dat is ook een blik op de Werkelijkheid!

Doorsturen naar den Haag , sil vous plait!

Share this post


Link to post
Share on other sites

een HALVE GRAM ??? Dat is twee en een halve voorgedraaide uit de shop en dan moet je de rook niet eens uitblazen. Ik vind dat wel veel hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meer artsen moeten kankerpatiënten cannabis aanbevelen

7 februari 2012

 

 

 

Meer dan twee derde van de kankerpatiënten die medische cannabis kreeg voorgeschreven is tevreden met de behandeling, zo blijkt uit grootschalig onderzoek dat voor het eerst in Israël is uitgevoerd.

 

De studie werd in samenwerking met het Israëlisch Kanker Instituut verricht in het Sheba Medisch Centrum in Tel Hashomer.

 

In totaal werden 264 kankerpatiënten een jaar lang behandeld met medische cannabis. Ongeveer 61 procent van de respondenten meldde als gevolg van de medische cannabis een significante verbetering van de levenskwaliteit en 56 procent kon beter omgaan met pijn. In het algemeen was 67 procent tevreden met de behandeling en zei 65 procent de behandeling aan te raden aan andere patiënten.

 

Niet door de arts

 

De bevindingen zijn vorige maand gepresenteerd tijdens een conferentie van Israëlische oncologen in Eilat. De studie werd geleid door hoofd van de afdeling oncologie van het Sheba Medisch Centrum Dr. Ido Wolf.

 

Volgens de studie wordt medische cannabis het meest voorgeschreven bij longkanker (21 procent), borstkanker (12 procent) en alvleesklierkanker (10 procent).

 

De studie toont aan dat 39 procent van de participanten niet door de arts op de behandeling werd gewezen, maar door vrienden, andere patiënten of de media. Duizeligheid werd door de onderzoekers gedocumenteerd als enige serieuze bijwerking.

 

Gereguleerd

 

“Medische cannabis is in recente jaren beschikbaar geworden als behandeling voor kankerpatiënten in Israël en daarom is het instituut van mening dat de substantie gereguleerd moet worden door deskundigen in het vakgebied,” zei directeur van het Israëlisch Kanker Instituut Miri Ziv.

 

Het aantal gebruikers van medische cannabis is de laatste jaren met ongeveer 66 procent per jaar toegenomen. Zo’n 6.000 Israëliërs die lijden aan diverse aandoeningen maken er gebruik van.

 

Planten kweken

 

Functionarissen van het Israëlische ministerie van Volksgezondheid denken dat het aantal patiënten dat behandeld wordt met medische cannabis gemakkelijk zal stijgen naar 40.000 wanneer het volledig gereguleerd is.

 

Van de 12 boerderijen die in Israël medische cannabis mogen kweken zijn momenteel tenminste zeven actief, zo blijkt uit de studie. Patiënten met een wietpas die voor 2009 is afgegeven mogen thuis tot 10 planten kweken met een maximale hoogte van 1,5 meter. Wanneer een wietpas in de afgelopen twee jaar is verstrekt mogen de houders daarvan alleen medische cannabis bij zich dragen.

 

Bron: Haaretz.com

Posted in gezondheid

 

Comments are closed.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Patiënten met een wietpas die voor 2009 is afgegeven mogen thuis tot 10 planten kweken met een maximale hoogte van 1,5 meter.

 

Dat kan dus een mooi scrogje worden met 1,5 meter.

Stel je voor, het dubbele van Guesswho's? tent.....

 

 

Goed bezig die Israëliers!

Share this post


Link to post
Share on other sites

overal ter wereld zijn ze erg liberaal als het om cannabis gaat .

 

er zijn zelfs 2 plekken in Amerika waar de teelt van 6 planten en bezit van 28.4 gram volledig legaal is !!!!

 

 

En Ivotje Opstelten maar volhouden dat teelt verboden is ...............

 

 

wat een lamzak is het ook

Share this post


Link to post
Share on other sites
overal ter wereld zijn ze erg liberaal als het om cannabis gaat .

 

er zijn zelfs 2 plekken in Amerika waar de teelt van 6 planten en bezit van 28.4 gram volledig legaal is !!!!

 

 

En Ivotje Opstelten maar volhouden dat teelt verboden is ...............

 

 

wat een lamzak is het ook

 

 

toevallig kom ik net terug van een weekje Israel, kan nou niet zeggen dat de zoete wiet rook overal op straat te ruiken was, toch wist een lokale mij te vertellen dat er flink wordt gerookt en ook was ik via via bij een plaatselijke dealer op oudejaars nacht beland, deze had prima hash uit Egypte 8))

Nachtleven is wel helemaal de bom in Tel Aviv!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

snuffeltje, je schrijft....:

 

Nachtleven is wel helemaal de bom in Tel Aviv!!

 

grappige pijnlijke woordspeling, ik weet dat je het niet zo bedoeld hebt, maar vond het toch een wat aparte zin.........

 

gr ejb

 

kikke man, hash uit egypte.......!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
snuffeltje, je schrijft....:

 

Nachtleven is wel helemaal de bom in Tel Aviv!!

 

grappige pijnlijke woordspeling, ik weet dat je het niet zo bedoeld hebt, maar vond het toch een wat aparte zin.........

 

gr ejb

 

kikke man, hash uit egypte.......!!!

 

 

sorry, was niet helemaal over nagedacht 8(

Share this post


Link to post
Share on other sites
al is recreatief gebruik, net als in de meeste landen, verboden.

 

 

 

cannabis-vriendelijk, HAHA laat me niet lachen!!

 

 

Hmm, kijk van zon overheid word je al snel ziek :) , wat heb je dan nodig :engel

Wie een kuil graaft voor een ander, springt een stoner overheen haha

Share this post


Link to post
Share on other sites
al is recreatief gebruik, net als in de meeste landen, verboden.

 

 

 

cannabis-vriendelijk, HAHA laat me niet lachen!!

 

misschien moet ik eerder zeggen dat de vrouwen daar werkelijk pants dropping zijn, pffff niet normaal wat een schoonheden!!

 

 

Hmm, kijk van zon overheid word je al snel ziek :) , wat heb je dan nodig :engel

Wie een kuil graaft voor een ander, springt een stoner overheen haha

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt echt pijpbommen die vrouwen daar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...