Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

renessy

Bubbelponic test nr. 1

Recommended Posts

heeey heel interesant. ik kijk mee!

Share this post


Link to post
Share on other sites

peroxide helpt tegen wortelrot. algen weet ik niet zeker. Je kan denk ik beter wat aan de oorzaak van die algen doen.

als je nog een emmertje over hebt...... ik zou de slang van je pomp aan de zijkant doen ipv de deksel. Ik weet niet precies wat je met dat pijpje doet, maar die zou ik weglaten.

Als je dat verandert en je pakt de emmer in met bijvoorbeeld zwart/wit folie, dan heb je geen last meer. Algen betekenen dat er licht bij je water komt, that's it.

 

Greetzz, F

Share this post


Link to post
Share on other sites

haal bij de action breed zwart repair tape kost 2 euro of zow kan je je emmer licht dicht tapen of doe keuken zilver folie er omheen een witte emmer moet je niet meer gebruiken :)

en alg kan alleen groeien als ze licht krijgen voor de rest zie plantje er wel goed uit en wortels ook lekkere lange spagetie slierten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey kerel

Je inbox zit vol ik kan je niet bereiken

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sow, ik zit net de foto's van mn vorige update te bekijken en wat een verschil zeg! Wel 2 weken verder. Beetje druk gehad vorige week dus geen tijd gehad om uitgebreid achter deze kl*te laptop te gaan zitte...

 

De onbekende stek diet het best aardig. Ze is wel niet erg hoog geworden maar denk ook dat het een indica achtig soortje is. Laag en bossig.... Mooie groen en ziet er gezond uit. Doch staan van een aantal bladeren de randen omhoog.

 

Heb vandaag ook het water eens gemeten. EC 2,0, vandaar ook waarschijnlijk de krullende randjes. :engel Ben vorige week begonen met 1,6 trouwens.... EC voor komende week is 1,8. kijken waar ie straks op uit komt.

De Ph was, 5,87, prima.... Doe hiervoor nog wel halverwege de week de Ph terug brengen naar 5,6.....

 

Alles is groter geworden. Zowel boven als onder het water. Bewijs is geleverd dat de wortels doorgroeien in bloei.... :) :)

 

Pics at last!

 

gallery_20080_15089_1497447.jpg

 

gallery_20080_15089_837629.jpg

 

gallery_20080_15089_1743928.jpg

 

gallery_20080_15089_2068656.jpg

 

Hier een foto van 2 weken terug....

gallery_20080_15089_233563.jpg

 

En dan alles deze week....

gallery_20080_15089_526135.jpg

 

Heb nu ook al een week de tape om de emmer zitten maar de groene aanslag op de wortels zit er nog steeds. Erg irritant. Toch maar een keer kijken voor die peroxide busines..... Zou een UV lamp niets zijn??

 

Roept u maar!

 

Renaie.

Edited by renessy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn natuurlijk die algen. Ik HAAT algen. :)

Emmer lichtdicht maken of vanaf start peroxide door je water doen.

Ik weet niet welke hoeveelheid precies :engel

 

Die emmer is duidelijk niet lichtdicht, maar dat wist je al.

licht=algen, donker=geen-algen

Ook daalt je zuurstof nivo in het water in de emmer door die algen.

Ik vraag me af hoe groot de negativee impact van die algen is op de groei en bloei enzo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik haat ook algen! Haha....

 

Waarschijnlijk is emmer dus inderdaad nog niet helemaal lichtdicht.... Zou dan nu via het deksel zijn. Ik ga kijken voor zwarte emmers. Doe ik volgende keer testje..... Kijken we wat het verschil is...... Met alg en zonder alg.....

 

Weet ook niet of als je al alg hebt het ook weer weggaat of blijft in deze situatie.....

 

Peroxide ga ik vanmiddag achteraan......

 

Voorlopig doet het plantje het nog best. Korte internodes, groen enz.....

 

We zijn bijna op de helft......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de emmer gewoon transparant is.

Zou eigenlijk een metertje voor meten hebben dat je erin kunt liggen als je de deksel er op doet en dan onder je lamp zetten :engel

 

Wat betreft H2O2 wel voorzichtig doen uiteraard :)

Het helpt ook tegen wortel-rot / rootrot schijnt het.

Ik weet nog wel dat het HEEL weinig was dat je maar hoefde toe te voegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hangt weer af van welke peroxide je gebruikt, als je die 35% peroxide gebruikt is minder dan 0,1% van je reservoir al genoeg, als je die 3% perox gebruikt dan is 1% genoeg. Ben zelf bezig met voorbereiding van ponics setup, lees veel tegenstrijdige waarden, sommige zeggen up to 3%. Anyway, vast wel iemand hier die het al gebruikt en je veilige waarden kan geven.

 

Bij de intratuin hebben ze op de vijverafdeling waterpompen, luchtpompen, bruisstenen etc te koop nu met 40% korting. Niet zwaar genoeg voor mijn geplande setup maar wel leuk voor zo'n emmer test. Ik ga misschien nog een ronde met aarde doen omdat ik nog bio voeding en aarde toevoegingen heb voor een ronde, maar ga zeker de ponics club joinen.

 

ipv zwarte tape oid kun je ook de emmer inpakken in radiatorfolie.

 

Heb je al besloten of je meer van die emmers gaat neerzetten volgende ronde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff bijdehand doen...

 

Volgens mij is de temperatuur eerder de oorzaak van het slijm/alg probleem wat speelt dan dat de emmer nu zo lek is dat algen volop kans krijgen.

 

temperatuur water boven de 23C 70% minder zuurstof in water en algen mjammie time (net zoals rot en nog veel meer).

 

Laat zwart zoveel mogelijk achterwege.. trekt warmte aan en houdt goed vast, wil je niet.. en warmte.. daar houdt alg ook van net zo

 

Wat ik deed ipv tapen etc was een Komo vuilniszak nemen (die zijn vaak redelijk lichtproof) om de witte binnenemmer vastmaken met tape onder de rand paar keer met tape wikkelen om de emmer heen en dan die getapede Komo emmer in een andere (witte) emmer.

Radiator folie op de deksel voor terugkaatsen warmte en licht en klaar :)

Witte emmers (25ltr) had ik foodgrade via MP ergens goedkoop op de kop getikt.

 

Ze ziet er vd rest flink groen uit, je wist dat als je EC blijft stijgen je water met de waarde die je nu te hoog zit in mindering gebracht op wat je wilt hebben en gaat geven

beter is dan strak sturen op?

 

stel:

2.0 = 0.3 te hoog

je geeft dan 1.7- 0.3 (die zit je te hoog) en na een keer of 2 geven van deze mix moet je dan rond de 1.7 zitten, stijgt je EC nog steeds dan nog minder voeding erbij of dan pas je hele bak vernieuwen, plant probeert zelf ook eea actief te sturen direct bij de wortels voor zover ze kan en wat je meet kan per uur verschillen :engel

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, daar gaan we weer. Weer een weekje verder.....

 

Ik heb een groot vermoeden dat het verhaal van Lostchild klopt wat betreft de algen groei. Nu ik de emmer met tape heb dichtgemaakt is de algengroei deze week verassend laag! De temperatuur schommelt met dag en nacht tussen 18 en 23 graden. Beetje koel maar het blijkt wel te werken. Dit maal had de emmer geen vettige laag aan de binnenkant. Peroxide heb ik ook nog niet gebruikt... Helaas waren de wortels nog wel wat groen aangeslagen maar dat zal oud zeer zijn. Hoop ik tenminste. Heb net 2 grote bakken gehaald voor de volgende ronde. Wil er nog een luchtpomp bij en dan gaan we voor 4 per bak! Maargoed. Als dan de bak vanaf het begin lichtdicht is gaan we kijken wat de algjes dan gaan doen....

 

Hoe ik het met voeden doe?

Ik maak een emmer aan. Deze vul ik de eerste 2 dagen aan met een fles die hetzelfde was als de emmer, (dus meer in de emmer aangemaakt... ) plus 2 druppels Ph-.

Daarna meet ik hem en vul ik eigenlijk maar aan met alleen aangezuurd water.... 5,8

Dag voor de wissel vul ik niet aan.....

Ik voed trouwens alleen Hy-pro, hydro A&B

 

Maargoed, deze week....

Alles gaat goed! Word een bossig en bladerig plantje. Heel compact en gaat heeeeeerlijk ruiken. Stond net de emmer aan te maken en opeens kwam er zo'n heerlijk zoete lucht voorbij.... :)

 

Het lijkt alleen wel of de wortels niet veel meer groeien.... Aha :) Ook een momentje om te onthouden....

 

Verder hier de crappy Ipad foto's.... Die niet willen draaien..... Maarja, plantje is ook wel een nekke terkker natuurlijk B)

 

gallery_20080_15089_16304.jpg

 

gallery_20080_15089_93758.jpg

 

gallery_20080_15089_62431.jpg

 

gallery_20080_15089_62651.jpg

 

EC op 1,9 en Ph op 5,05 gezet..... We keep on going!

 

Volgende week weer verder!

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zitten toch al lekkere budje s aan rene B) ik denk dat die zwarte tape ze werk nu ook wel doet :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou inderdaad Choca, die tape, die doet het. In de emmer is na deze week eigenlijk geen alg meer gevonden. De wortels zijn nog wel aangeslagen maar dat zal wel tot het eind zo blijven.....

 

Weer een weekje verder. We gaan week 7 in.....

 

Wat opvalt.....

-De rest van de planten in aarde hebben spint, veel meer dan de emmer heeft.... Misschien toeval.....

-De buds zijn écht veel groter dan de aarde buds.....

-De internodes zitten in de emmer dichter op elkaar, plant is compacter....

-Wortels groeien volgens mij niet meer....

 

Ec voor de nieuwe week op 1,8 gehouden, zie toch wat verbrande puntjes komen en met de spint..... Ff rustig aan. Hopelijk zijn de roofmijten er dinsdag (wacht al een week) en kunnen ze hun werk nog een beetje doen... Wel een beetje PK13/14 bij gedaan deze keer.

 

Ook ben ik overgegaan van bubbels op top druppels middels een zelfgemaakte lucht pomp. Waterfarm principe.... Kijken wat hier het verschil van is.... Leuk om te maken trouwens!! Had ergens namelijk gelezen dat de bubbels meer effect hebben in de groei en begin bloei. Daarna zou alleen topdruppellen voldoende zijn. Bovendien zou topdruppellen alleen al genoeg moeten zijn. (zie het topic van lostchild) We gaan het meemaken.

 

Pics.... Geen idee waarom ze gedraaid zijn... Als een mod of iemand anders toevallig de oplossing weet.... Foto's zijn met een Iphone gemaakt en stonden recht op de PC, na het uploaden zijn ze ineens gedraaid..... ;)

 

gallery_20080_15089_288676.jpg

 

gallery_20080_15089_1417103.jpg

 

gallery_20080_15089_365989.jpg

 

gallery_20080_15089_835510.jpg

 

gallery_20080_15089_823036.jpg

 

Gaat op zich lekker, hopelijk kan ik nog wat aan de spint doen....

 

Vragen of opmerkingen, roept u maar....

 

Renaie.....

Edited by renessy

Share this post


Link to post
Share on other sites

het ziet er lekker uit hoor rene het begin al lekker compact te worden jammer van de spint die er in zit

je zou ze er redelijk uit kunnen krijgen door bv met duck tape dan haal je een stukje van de rol dan doe je het in een rondje vouwen dat de plak kant naar buiten zit

dan kan je het om vingers schuiven dan deppen op de onder kant van de bladeren dan blijven die klote beestje en eitje s en web aan het plak band vast kleven ;)

ik draai me foto in windows photo viewer je open je foto in windows photo viewer dan zie je rechts 2 pijltje s

in een halfe circel als je daar 1 x op klik draai je foto als je de foto goed heb gedraaid sluit je windows photo viewer

dan slaat het programa de foto op als je dan weer open moet de foto goed staan :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ik weet niet wat het is hoor. Sorry voor de foto's. Weet wel hoe je ze moet draaien en ze staan ook goed in windows maar na het uploaden naar het forum zijn ze toch gedraaid..... Misschien omdat ik nu windows 8 heb ofzo? Geheime instelling misschen......??

 

Maargoed, week 8 zijn we ingegaan. Dag 3 als ik het goed heb. De emmer doet het goed. Ik heb een update overgeslagen maar vorige week heb ik het druppelen snel weer vervangen door de bubbels. Er leek een soort sluim op de wortels te zitten. Hopelijk geen rot maar nu een week verder is het aardig opgelost. Hopelijk volgende ronde betere worstels....!! Hooop geleerd al, dat dan weer wel.

Zo las ik een discussie over het in beweging houden van het water. Als je druppeld is dat denk ik een must! Ik heb het idee dat het gewoon voedingszouten zijn die aanslaan op de wortels.. Dat wil je dus niet...

 

Wel was de EC van het water gestegen in een week.... Had 1,8 gevoed maar kwam er als 2,3 uit.... Vreemd.... Zeker omdat ik met afgezuurd kraanwater heb bijgevuld Elke dag een halve liter ongeveer. EC van 0,4....

 

Nu 1,3 gevoed en van de week alleen water en Ripen. Dat een halve week en ze kan wel om....

 

Verder; valt op dat ze veeeeeel dikker is dan de toppen die in de aarde staan. Wel is de structuur van de toppen wat meer open. Ben benieuwd wat er overblijft na het drogen straks.

 

Dan de foto's; Succes!

 

Het totale plaatje;

gallery_20080_15089_710867.jpg

 

Boven en onder het water.....

gallery_20080_15089_3547338.jpg

 

Alles onder de roofmijt! dat is waar ook. Die zitten er nu ook al een week in. Flinke overmat ook heb ik me laten vertellen..... Ben alleen wel benieuwd wat er met de roofmijt gebeurd tijdens drogen en daarna.....??

gallery_20080_15089_349895.jpg

 

Zij toppertje!..... In de loop van de ijd ook een keer de boel wat uit elkaar getrokken....

gallery_20080_15089_3678348.jpg

 

Dann het topje van de berg..... :rofl

gallery_20080_15089_2682380.jpg

 

Volgende week weer terug!

 

Ltrs

Edited by renessy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Roofmijten uitstrooien over het blad, die fout heb ik ook eens gemaakt, dat wordt extra uren maken met knippen, echt zuur pulk werk, wel lekkere volle planten, maar draai die foto`s ff voor je ze upload, krijg nekkramp zo :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Soms val ik zelfs van mijn stoel! :)

Kan dat niet worden ingebouwd in de image upload/almbums engine?

Dat ze hun plaatje kunnen draaien?

 

Of een forum rule so dat de na.. mods kunnen enforcen. :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...