Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Weedjar

PH waarde

Recommended Posts

Hallo ik heb een vraagje

 

ik heb http://www.dutch-headshop.com/nl/ph-meter-aarde-p-479.html deze PH meter + PH Min om het PH gehalte na beneden te krijgen

 

ik heb Universele potgrond gebruikt en doe elke keer wel de PH min in het water en het water geeft dan wel de juiste ph waarde aan (5,5-6 )

 

maar als ik de ph meter in de aarde steek komt die elke keer weer uit op 7.

 

hoe kan ik dit veranderen ?

 

Groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door wat kalk in je aarde te doen? dan gaat de Ph-waarde omlaag. Want je moet begrijpen dat de ph-waarde van je aarde niet meteen veranderd naar de waarde die je water aangeeft. Grotendeels van het water loopt waarschijnlijk weer de pot uit en de aarde gaat toch wel zijn eigen leven leiden. Probeer dus (het liefst tijdens het potten) wat kalk toe te voegen, het kan natuurlijk ook altijd later. Probeer eerst wat kleinere hoeveelheden om te kijken hoe jouw aarde hier op reageert. Succes!

 

Grt. Smokah Thomas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze PH meters die je in de grond steekt zijn niet echt betrouwbaar/correct als je mij vraagt. Ik had zo'n tensio die ook een PH functie had.. de PH die hij aangaf ging nergens over.

 

Beste is grondmonster nemen en 24u in gedeminiraliseerd water laten trekken, daarna met een koffiefilter de water eruit filteren en die met een ECHTE ph meter meten, dan kan je vervolgens je voeding erop eventueel aanpassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dankjewel

ik ga morgen gelijk wat kalk halen en kijken hoe dat uitpakt :tu!

Share this post


Link to post
Share on other sites

met zo'n ph meter kan je beter niks meten!

 

absoluut onbetrouwbaar, ga niet lopen klooien met kalk, koop gewoon een deftige ph meter

Share this post


Link to post
Share on other sites
met zo'n ph meter kan je beter niks meten!

 

absoluut onbetrouwbaar, ga niet lopen klooien met kalk, koop gewoon een deftige ph meter

 

zoals wat voor ph meter?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

gallery_16467_6951_598497.jpg

 

Goedkoop & nauwkeuriger dan zo dinky toy pH meter van de tuincentra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

CaCO3 is inderdaad een base, zelfs een sterke base.... maar ze is echter niet zo makkelijk oplosbaar in water....

 

Op zich heeft dit imho weinig te maken met de 'bufferwerking' van CaCO3 op de Ph-waarde van grond.

De Ph-waarde van grond wordt bepaald door de concentratie H+ of OH- ionen. Hoe hoger de concentratie H+ ionen, hoe zuurder. Hoe hoger de concentratie OH- ionen hoe meer basisch.

 

Het oplossen van CaCO3 in water is eenvoudigweg een veel te moeilijke reactie: CaCO3 + H20 <<<<<--> Ca(OH)2 + CO2 is de beste manier om ze te omschrijven....

CO2-rijk water kan daar enigszins verandering in brengen.... maar bon... dat leidt ons te ver en is ook weer onwaarschijnlijker, aangezien we onze dames liever zuurstofrijk water meegeven....

 

Echter.... CaCO3 bezit ook een 'bufferende' werking, waardoor het bij contact met bvb een zuur (bvb H2SO4) (vaak gebruikt om af te zuren) geen ionen vrijmaakt of capteert, maar overgaat tot een buffering door volgende reactie: CaCO3 + H2SO4 --> H2O + CO2 + CaSO4 zonder dat er ionen vrijkomen.... dus geen PH-verandering in de grond..... Dit is waarnaar gerefereerd wordt bij het 'bufferend' effect van kalk op de grond (en dus de PH)

 

Dit is een heel sterk vereenvoudigd model van wat er zich allemaal afspeelt (chemisch) in onze grond....

 

Bedenk ook dat PH uitgedrukt wordt op een logaritmische schaal, dit betekent dus dat een PH verlaging van 8 naar 5 gelijkstaat aan 1000x verlagen.... :tu

 

 

Grtz, Rookpluim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik corrigeer wel eens mijn gietwater met een klein beetje koraalkalk als het iets te zuur

is aangemaakt.

 

gr, Zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze PH meter werkt zonder batterijen en is zeer eenvoudig echter is de meter niet zeer nauwkeurig maar geeft eerder een indicatie.

 

Een "echte" meter is er wel maar ben je meer dan €100 kwijt (Volcraft->Conrad) :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het bewust zo kort mogelijk gehouden, en ik beweer zeker niet de professor te zijn wat betreft bodemchemie... :tu

Ca(OH)2 heb ik nog niet eens vermeld (ook niet echt oplosbaar in water, maar wel afgeleid van.... en meer gangbaar ingezet door ons...)

 

CaCO3 is een vaste stof, hard, rotsachtig, maar kan ook vermalen zijn en dan meer poederachtig/brokkerig zijn.... meer Ca2+ ionen dan!

Ca(OH)2 is ook een vaste stof, maar is altijd in poedervorm.... (wit fijn poeder)

 

Hier heb je al een behoorlijk mooi leerrijk stuk (althans dat was het voor mij toch.....)

Hawaiian Soil Buffering

 

Grtz, Rookpluim

 

edit: @ zappie: oplosbaarheid van zowel CaCO3 als Ca(OH)2 verhoogt in zure media... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

btw...

 

ik meet geen PH....

ik werk liever organisch en maak gebruik van buffertabs....

teneinde de werking daarvan te proberen achterhalen deed ik een tijdje terug wat opzoekwerk.... niet meer niet minder.... :tu

 

 

Rookpluim

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is die verse melk van de koe en de bloedplasma van de mens of rund.

En voor scheikunde had ik een 3 en voor wiskunde een 8.

Share this post


Link to post
Share on other sites

k zou niet kalk gaan lopen bijvoegen omdat dit metertje zegt dat de waardes niet kloppen.

zo ga jejezelf van t ene probleem in t andere gooien.

 

K snap zowiezo niet dat je als beginnend kweker al die meters en dergelijk gaat gebruiken.

basis is volgens mij plantje kweken krijg je dat voor elkaar ga je een stap verder en ga je alles perfectioneren.

als je al begint met kweken en denkt meters nodig te hebben moet je eerst jezelf eens goed verdiepen in t meten en wat je eigenlijk meet.

en hoe je de waardes eventueel moet corrigeren.

 

m.v.g

Share this post


Link to post
Share on other sites
En voor scheikunde had ik een 3 en voor wiskunde een 8.

 

 

Scheikunde en Wiskunde is toch hetzelfde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker. Tel ze op en deel door 2 en je ziet dat ik net geslaagd ben...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik laat mezelf kruisigen eind deze week, 2e kerstdag mag ik weer los

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ken jij dan mensen die jou zouden losmaken.

Hebben ze je dat beloofd ? maar als ze nou toch niet te vertrouwen zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn wel mensen die er baat bij hebben als ik los kom ja :tu .. een hoop ook niet natuurlijk, maar dat zijn maar forumleden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor degenen die na het mooie intermezzo van enkelen nog interesse hebben in het 'bufferen' ....

 

Ik vond ook deze terug.... interessant genoeg voor Jip en Janneke? :tu

 

soil buffering

Share this post


Link to post
Share on other sites

J...s C......s (amnees, kom van dat kruis af) nu wordt growen echt moeilijk.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...