Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest elmanito

Vergeet LED en gloeilampen, binnenkort gebruiken we alleen de FIPEL lamp

Recommended Posts

Guest elmanito

Amerikaanse onderzoekers hebben een nieuwe lamp ontwikkeld die beter zou zijn dan alle huidige lampen. Hij is net zo zuinig als een LED lamp en goedkoper om te maken dan een gloeilamp. En daarnaast is de lamp ook nog eens in elke mogelijke kleur te produceren, zelfs die van zonlicht.

Professor David Carrol van de Wake Forst University in North Carolina is de man achter de lamp, die bekend zal staan als een FIPEL lamp. De lamp bestaat uit 3 lagen plastic waar speciale nanodeeltjes in verwerkt worden.

 

Vervolgens wordt het geheel van elektrische stroom voorzien en heb je een werkende lamp.

Het grote voordeel van deze FIPEL lamp is dat hij de goede punten van een LED lamp en gloeilamp combineert. De FIPEL lamp is net zo zuinig als een LED lamp, maar kost geen klauwen met geld. Dit komt doordat de FIPEL lamp zeer eenvoudig te produceren is en er dus geen ingewikkeld productieproces voor nodig is. Daarnaast bevat de FIPEL lamp in tegenstelling tot spaarlampen geen giftige stoffen en is de lamp niet breekbaar omdat deze van plastic is gemaakt.

 

Volgens David Carrol is het belangrijk dat er iets wordt gedaan aan het elektriciteitsverbruik in de VS. Verlichting is verantwoordelijk voor maar liefst 30% van dit verbruik. Hij hoopt dat de nieuwe FIPEL lamp hier verandering in kan gaan brengen door op die manier CO2-uitstoot en klimaatverandering tegen te gaan.

De commerciële productie van de FIPEL lamp begint in 2013, nog even geduld dus voordat we de nieuwe lamp zelf mogen uittesten.

 

Bron

Share this post


Link to post
Share on other sites
De commerciële productie van de FIPEL lamp begint in 2013, nog even geduld dus voordat we de nieuwe lamp zelf mogen uittesten.

 

Vet cool!

En toch veel licht! :tu

 

Voor meer inzicht in deze lamp technologie: http://www.sciencedirect.com/science/artic...566119912004831

 

Thanks voor de tip Elmanito!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wou ik net een ledlamp bouwen :tu

Nu maar een pipo lamp dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nice....waar kan ik bestellen?? :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de tuinbouw het gaat gebruiken dan zal het wel wat zijn tot die tijd.............hps :tu ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik wil weten hoe diep dat penetreert, en hoeveel hars deplanten gaan opbrengen..

 

het beste combineren van kut en klote is nog steeds geen gezicht, ik wil toppen zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik schaar me bij gobru.

laat ze in de kassen maar bewijzen dat het werkt,

 

en plastic lampen zal niet veel warmte vanaf komen ook, moet iedereen straks weer een kachel bijgaan plaatsen

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ye, of little faith

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwa stroom gebruik zal het vast wel zuiniger zijn maar hoe compenseert het met een 600W HPS lamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is je vraag?

 

ik kan een 45 watt Led lamp op de kop tikken die de helft goedkoper is dan een 90 watt LED lamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of deze dingen ook geschikt zullen zijn voor het kweken, zullen deze dingen gelijk zijn aan een 600W HPS lamp. Zo niet dan heeft het toch wel een beetje weinig zin, tenzij zo een ding super veel lumens produceert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sommige mensen hebben geen kas!

Maar ik snap de bedoeling wel van de grotere.

Maar soms heb je niet de hoogte of breedte en teveel warmte.

Dan is het wel mooi.

Alles hangt af van de prijs en micromollen.

Lumens is voor mensen waarneembaar.

Micromol is voor planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Micromol is voor planten.

 

Micromol is een rekeneenheid: 1 micromol, dan wel tien tot de macht min 6 mol, is een hoeveelheid (anti)materie die evenveel deeltjes bevat als er atomen zijn in 12 gram koolstof-12 * 10(-6).

Deze rekeneenheid wordt onder meer gebruikt om de lichtstroom fotonen weer te geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat snap ik xtreme dit was ff in jip en janneke taal.

Maar om lumens te meten of micromol daar gaat het over.

Wat meet je liever iets waaraan je kan zien hoeveel er beschikbaar is voor de plant.

Of iets waarneembaar voor mensen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wordt leuk totdat de chinezen het na gaan maken met slechte kwaliteit kudt-lampen die de markt overspoelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

........binnenkort kunnen we vergeten,CEElite,de licentiehouder voor de fabricage,meld produktie en levering in 2016/2017......

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

FIPEL lampen nooit van gehoord (k ga zeker chechen)

 

ik ben ook een beetje aan het stoeien met licht en gebruik nu 'cdtjes' het gat groter gemaakt zodat het achter de lichtbol past en ook weer het zelfde onder de plant... deze groeit dus gewoon door het vergrote gat.

 

Hou maar eens een CDtje tegen het licht en je ziet dan hoe het licht in zijn volledige 'spectrum' gebroken wordt zo kunnen de planten lekker kiezen wat ze nodig hebben, het hele gamma van 'Rood naar Blauw' en alles daar tussen.

 

happy grow

Share this post


Link to post
Share on other sites

"//EDIT onnodig quoten, meer info? hier"

 

Wat gevonden?

Edited by sensi life
onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...