Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Danny0126

1ste guerilla kweek

Recommended Posts

Vergeling is meestal te nat,en in die potten [zie ik het nut niet van in] kan het water ook niet goed weg naar de zijkanten.stukje gaas en wat slakkenkorrel is voldoende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou ook maar wat worteldoek bij de action kopen, vierkante meter voor elke plant,santa maria is die een beetje op tijd klaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat ze te nat staan flamingo, ik geef ze bijna nooit water. Een worteldoek is wel handig tegen onkruid rondom de planten, maar op die manier krijgen ze geen water meer. Ik ga einde van de week nog eens kijken naar de plantjes. Kijken of er al wat verandering is opgetreden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anti worteldoek laat wel water door hoor.

 

Ik denk dat jij de zelfde fout als mij hebt gemaakt, namelijk niet genoeg gedaan aan bodem verbeteringen. De planten in mijn tuin waar ik wel gaten hebt gegraven heb met cocos en kweek aarde er in gaat het veel harder en beter dan op mijn spot. Terwijl ze op de spot nog meer zon krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien met een riek eens flink wat gaten rond de planten steken :specool

Ziet er idd wat nat en ingeklonken uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Steek je zo niet de wortels kapot dan? :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

De grond is veelste vast ,hij is zeker niet opgewerkt met cocosbricks en opgewaardeerd ,ja het is veel werk wil je het goed doen .

als je te weinig tijd hebt doe het dan niet vind ik ,half werk verrichten schiet je niks mee op .

Als ik zo,n stuk had dan wist ik het wel .

Ik blijf je volgen en hoop voor je dat het goed komt .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan misschien kloppen wat je zegt wiet61, ik zal je even mijn mening geven.

 

Naar mijn mening heeft dit 2 oorzaken :

 

- niet genoeg voeding

- te vaste grond

 

Te nat staan de planten naar mijn mening niet. Extra voeding heb ik de planten al gegeven. Hoe kan ik controleren of de grond te vast is?

Tevens zijn er veel mieren op de spot. Is dit erg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update, dag 63

 

even paar aanpassingen gedaan op de spot. de slechtste stek uit de grond gehaald en in potgrond gezet. de stek zat goed geworteld IN de plug, maar geen wortels in de grond zelf. kijken of deze het beter doet in potgrond. dit weekend de PH-waarde van de grond zelf meten, worteldoek aanbrengen en opnieuw de grond omspitten.

 

gallery_36249_15051_1784650.jpg

gallery_36249_15051_2244575.jpg

 

De beste stek

gallery_36249_15051_630425.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update, dag 67

 

Net eventjes gaan kijken bij de planten. heb eens de PH waarde van de grond gemeten puur uit nieuwsgierigheid. Dit zijn de resultaten :

 

gallery_36249_15051_1396448.jpg

gallery_36249_15051_422899.jpg

gallery_36249_15051_1197550.jpg

 

Ik heb op 2 verschillende plekken van de spot metingen gedaan. op beide plekken geeft die een PH van +- 7,0 aan. Kan wat zuurder toch? Ook heb ik in de vorige post gevraagd hoe ik nu nog de grond luchtiger krijg. Iemand een idee. Adviezen en tips altijd welkom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update, dag 69

 

Weer even naar de spot gegaan. Het onkruid weer hoog. Tijd om een worteldoek te plaatsen. Ook heb ik langs de planten turf geplaatst. Hierdoor moet de PH-waarde van de grond iets dalen en wordt de grond luchtiger.

 

gallery_36249_15051_1175324.jpg

gallery_36249_15051_2144724.jpg

gallery_36249_15051_1190353.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61
Update, dag 67

 

Net eventjes gaan kijken bij de planten. heb eens de PH waarde van de grond gemeten puur uit nieuwsgierigheid. Dit zijn de resultaten :

 

gallery_36249_15051_1396448.jpg

gallery_36249_15051_422899.jpg

gallery_36249_15051_1197550.jpg

 

Ik heb op 2 verschillende plekken van de spot metingen gedaan. op beide plekken geeft die een PH van +- 7,0 aan. Kan wat zuurder toch? Ook heb ik in de vorige post gevraagd hoe ik nu nog de grond luchtiger krijg. Iemand een idee. Adviezen en tips altijd welkom!

Nu nog ,dat word moeilijker ,maar gezien dat ze nog klein zijn kan het wel .

Planten ,gat voor gat eruit halen ,de grond goed luchtig maken door te mengen met cocos bricks ,of wat anders wat het luchtig maakt .

Er zijn vele soorten grond ,het spul goed mengen ,en wat schimmels toevoegen met voeding ,dit het gat in gooien ,dan zal je zien als je op de grond duwt dat het veert ,kan ademen ,dus de wortels kunnen ook goed weg ,dus meer groei ,en dat levert weer grote planten ,ook zou ik kalk toevoegen om de grond een beetje te ont zuren .

je zal zien dat ze zienderogen opknappen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Wil je trouwens dat ze jouw goed zien uit het vliegtuig dan moet je zo,n zeil neer gooien zoals je nu doet .

Dan haal je er niks vanaf want dan staat de politie pet bij je plantjes .

Touwens je hebt het net luchtig gemaakt zei je en nu sluit je het weer af ,plus dat de regen ook niet bij je planten kan .

Een keer per week met de schoffel rond en het onkruid is weg ,waarom moeilijk als het makkelijk kan ,simpel houeden danny dat duurt het langst .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wil je trouwens dat ze jouw goed zien uit het vliegtuig dan moet je zo,n zeil neer gooien zoals je nu doet .

Dan haal je er niks vanaf want dan staat de politie pet bij je plantjes .

Touwens je hebt het net luchtig gemaakt zei je en nu sluit je het weer af ,plus dat de regen ook niet bij je planten kan .

Een keer per week met de schoffel rond en het onkruid is weg ,waarom moeilijk als het makkelijk kan ,simpel houeden danny dat duurt het langst .

 

Je haalt me de woorden uit de mond. :wOOt

Maar misschien kan je wat dood planten materiaal over het worteldoek verspeiden? Zo valt het al een heel stuk minder op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ wiet61,

 

Ik waardeer al de tips die je geeft, maar het bijna onmogelijk om zoveel zakken grond ongezien op mijn spot te krijgen. daarnaast zeg je dat ik kalk moet toevoegen aan mijn grond terwijl de PH-waarde van grond al 7.0 is? Volgens mij is de ideale PH-waarde voor wietplanten tussen de 5,5-6. dus zal ik de grond een beetje moeten verzuren.

 

gallery_36249_15051_24085.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

beste danny ik heb altijd geleerd dat kalk neutraliseert .

hieronder een staatje waar kalk goed voor is .

jammer als je me niet gelooft .

Waarom is kalk belangrijk?

• Kalk neutraliseert zuur.

• Het verslechtert de groeiomstandigheden voor mos.

• Het brengt leven in de grond.

• Kalk maakt zware klei losser.

• Het is ook plantenvoedsel.

• Kalk zorgt ervoor dat andere voedingsstoffen uit de grond voor planten beschikbaar komen.

• Het vermindert plagen.

• Kalk bevordert de vruchtzetting en speelt ook een rol bij het rijpen van vruchten.

 

Wat wil je nog meer ,je wil allemaal van alles weten en je doet er niks mee ,je hoeft helemaal niet met veel grond te sjouwen.koop cocobricks van 60 liter ,elke keer als je gaat kijken neem je er een mee ,je gooit ze open .

Als het regend worden ze mooi los mengen met je grond daar en het is luchtig ,maar ik snap het wel je bent te laat begonnen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

speciaal voor jouw Danny als je me dan nog niet gelooft dan weet ik het niet meer .

 

 

 

Landbouw en kalk

 

 

 

 

Kalk wetenswaardigheden :

•Kalk is nodig als plantenvoedsel. Alle planten hebben kalk nodig. Sommige veel, bijvoorbeeld suikerbieten, een kalkminnend gewas. Andere weinig, bijvoorbeeld aardappelen, een kalkmijdend gewas.

•Kalk bevordert de omzetting van organisch materiaal zoals drijfmest, graszoden, wortel- en stoppelresten. Plantenvoedsel komt hierdoor eerder vrij.

•Kalk bindt schadelijke zuren in de grond.

•Kali, ammoniumstikstof en magnesium worden door kalk verdreven uit hun vaste binding met klei en humusdelen. Hierdoor komen ze voor de plant beschikbaar. Kalk kan in water opgeloste fosfor aan zich binden waardoor deze fosfor niet meer uitspoelt.

•Kalk werkt structuurverbeterend op kleigrond doordat kleideeltjes door kalk aan elkaar gebonden worden. De kleigrond wordt losser, minder slempig, sneller droog en warm, beter bewerkbaar.

•Het bodemleven ontwikkelt zich beter bij een voldoende hoeveelheid kalk in de grond.

•Meer of minder kalk in de grond heeft invloed op het optreden van plantenziekten. Op grond met weinig kalk komt bijvoorbeeld veel sneller magnesiumtekort voor.

•Een goede kalktoestand en pH bevordert sterk het rendement van de aan de grond toegevoegde kunstmest en organische mest. Bij een slechte kalktoestand wordt veel dure kunstmest verspild.

•Op kleigrond komt van nature kalk voor in de vorm van koolzure kalk, soms wel 10%. Ook in sommige zandgronden aan de kust. Die koolzure kalk is belangrijk als leverancier van die kalk die gebonden is aan klei- en/of humusdelen, de ‘actieve kalk’.

•Door opname van planten, door uitspoeling, door zure meststoffen en zure regen verdwijnt er kalk uit de grond. Als er van nature geen voorraad is waaruit wordt aangevuld zoals bijvoorbeeld kleigrond met schelpen, moet dit verlies regelmatig door bekalken worden aangevuld.

 

pH – zuurgraad

 

De waardemeter voor de kalktoestand is de pH. Dit is de zuurgraad. Minder kalk maakt zuurder, meer kalk maakt basischer of minder zuur.

•De verschillen in pH zijn erg groot en lopen uiteen van 3.5 tot 8.5.

•Kleigronden hebben over het algemeen een hogere pH dan zandgronden.

•Sommige gewassen vragen een betrekkelijk hoge pH, andere een lagere.

 

Elk gewas heeft een eigen optimale pH waarbij het gewas de hoogste opbrengst geeft. Bij een hoger percentage organische stof, bijvoorbeeld dalgrond, is de optimale pH lager. Op zware klei is de optimale pH hoger dan op lichte klei of zavelgrond.

 

Uit de bemestingleer kennen wij tabellen die een optimale pH aangeven voor bepaalde gewassen of landbouwplannen op bepaalde grondsoorten bij bepaalde humusgehalten.

 

Wanneer de pH van de grond niet optimaal is zullen gewassen geen maximum opbrengst geven. Hieronder als voorbeeld de opbrengstverliezen bij maïs op zand-,dal- en lössgrond als de pH te hoog of te laag is (bron NMI-Agro te Wageningen).

 

Opbrengstverlies :

Deze tabel geeft het verlies in opbrengst aan in een %.

 

 

%

 

Org.

 

stof

 

 

pH 3 8 22

4,0 25 15 18

4,4 8 4 2

4,8 2 0,5 0

5,2 0 0 1

5,6 1 3,5 7

6,0 7 12 18

 

 

 

Zandgrond met een organisch stofgehalte van 3% zal bij een pH van 4,0 dus een opbrengst geven die 25% lager is dan mogelijk. De hoogste opbrengst wordt hier gehaald bij een pH van 5,2.

 

Grasland vraagt een pH van 4.8 of hoger. Als de pH aanzienlijk te laag is zijn de goede grassen meestal verdwenen. Een onderhoudsbekalking is dan niet voldoende om de grasmat te verbeteren. Het op peil brengen van de pH op zure percelen grasland zal dan ook meestal gepaard gaan met nieuwe inzaai. Tijdens de grondbewerkingen kan de kalk dan in de bewerkte laag worden ingewerkt. Dat is belangrijk want kalk is niet oplosbaar in water en verplaatst zich dus in de bodem niet van boven naar beneden.

 

Reparatie bekalking :

 

Bij een te lage pH zullen de gewassen geen maximale opbrengst geven en zal de pH dus moeten worden verhoogd door een hogere kalkgift. Deze kalkgift noemen we een reparatiebekalking. Om de hoeveelheid kalk te bepalen die nodig is om de pH op het juiste peil te brengen hebben we een grondanalyse nodig.

 

Onderhouds bekalking :

 

Als de pH goed is zal door onttrekking van de gewassen, door uitspoeling, door zure regen en door zure meststoffen kalk verdwijnen en de pH geleidelijk dalen. De verdwenen kalk zal regelmatig moeten worden aangevuld om de drie of vier jaar. Deze kalkgift noemen we onderhoudsbekalking.

 

Kalk in de klei-akkerbouw :

 

Klei en zavelgronden hebben vaak een natuurlijke hoeveelheid kalk waardoor de pH niet daalt. Op rivierklei en oude zeeklei, waar de kalkvoorraad bijna is uitgeput en minder dan 2% CaCO3 over is, daalt de pH wel en wordt de structuur slechter. Daar is elk jaar ongeveer 1000 kg kalk met een neutraliserende waarde van 50 nodig. Deze gift (2.500 – 3.000 kg) wordt eens in de drie of vier jaar gegeven, afhankelijk van het bouwplan.

 

Bieten vragen de hoogste pH, aardappelen de laagste. Daarom wordt de kalk voor drie of vier jaar vlak voor de bieten gegeven, liefst in het najaar.

 

Kalk, vooral koolzure kalk zoals VITAKAL®, verhoogt niet alleen de pH, maar verbetert ook de structuur van de grond. De bewerkbaarheid wordt door een kalkbemesting beter, de grond droogt in het voorjaar sneller op en heeft minder last van slemp.

 

Bemestingsadvies

 

De hoeveelheid kalk die uw land nodig heeft kan alleen worden bepaald na het nemen van grondmonsters. Van deze monsters wordt een analyse gemaakt van de pH, het organische stof-gehalte en het lutumgehalte. Afhankelijk van de teelten wordt er een bekalkings advies afgegeven.

Hiervoor kunt u in Nederland terecht bij het Blgg Oosterbeek en in België bij de Bodemkundige Dienst van België.

 

Grondmonsters :

 

Op grasland worden grondmonsters normaliter op een diepte van 5 centimeter gestoken. Bij graslandverbetering echter wordt veelal geploegd of gespit. En onder de zode is de grond zuurder dan u denkt. Uit deze laag (10-20 cm diep) die straks het nieuwe zaaibed vormt dient dan ook een nieuw monster te worden onderzocht dat gestoken is op bewerkingsdiepte.

 

Tenslotte :

 

Een topbekalking van bieten met 500 of 1000 kg VITAKAL of MAGKAL per hektare vermindert de slemp. De opkomst van bieten wordt beter en behoeft minder vaak te worden overgezaaid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ wiet61,

 

Naja goed, klopt allemaal wat je zegt, maar kalk verhoogd ook de PH-waarde van de grond. iets wat ik NIET moet hebben. ik heb nu turf rondom de planten geplaatst omdat ik de PH-waarde van mijn grond moet verlagen naar PH 5,5-6. Dit zijn de eigenschappen van turf

 

1. Turf houdt water en voedingsstoffen goed vast

 

2. Turf bevat veel lucht

 

3. Turf reageert zuur (pH = 3)

 

4. Turf buffert een teveel aan voedingsstoffen.

 

5. Turf bevat nauwelijks voedingsstoffen

 

6. Turf is vrijwel steriel

 

Nu kan ik altijd nog kalk toevoegen als m'n PH-waarde toch te laag zal uitvallen na mijn turf behandeling. Het klopt wat je zegt, ik ben te laat begonnen met de grond ideaal te maken. ik dacht de grond wel in orde was omdat er brandnetels in de buurt groeide en het krioelde van de wormen. Ik moet er maar het beste van maken dit jaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61
@ wiet61,

 

Naja goed, klopt allemaal wat je zegt, maar kalk verhoogd ook de PH-waarde van de grond. iets wat ik NIET moet hebben. ik heb nu turf rondom de planten geplaatst omdat ik de PH-waarde van mijn grond moet verlagen naar PH 5,5-6. Dit zijn de eigenschappen van turf

 

1. Turf houdt water en voedingsstoffen goed vast

 

2. Turf bevat veel lucht

 

3. Turf reageert zuur (pH = 3)

 

4. Turf buffert een teveel aan voedingsstoffen.

 

5. Turf bevat nauwelijks voedingsstoffen

 

6. Turf is vrijwel steriel

 

Nu kan ik altijd nog kalk toevoegen als m'n PH-waarde toch te laag zal uitvallen na mijn turf behandeling. Het klopt wat je zegt, ik ben te laat begonnen met de grond ideaal te maken. ik dacht de grond wel in orde was omdat er brandnetels in de buurt groeide en het krioelde van de wormen. Ik moet er maar het beste van maken dit jaar.

 

Lezen danny kalk neutraliseerd zuur ,die zorgt dat het lager word niet hoger .

En dan zakt de ph waarde automatich .

kijk maar bij ph zuurgraad .

en nou hou ik er over op je kan het lezen en snappen of niet .

Ik doe het altijd en heb nooit ergens last van .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Danny je hebt gelijk ,ik dacht dat ik er kalk bij gooide ,maar wat in de zak zit is :lol: geen kalk ,maar een speciale zuurverlager ,dat heb ik eens gekregen van een boer . :wOOt je hebt helemaal gelijk dus ,dan is het nog niet zo slecht de toevoeging van turf .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ wiet61,

 

Haha ik dacht al, ben ik nou helemaal gek aan worden. je had me wel bijna overtuigd. stond op het punt om beetje kalk te gaan halen haha

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61
@ wiet61,

 

Haha ik dacht al, ben ik nou helemaal gek aan worden. je had me wel bijna overtuigd. stond op het punt om beetje kalk te gaan halen haha

Hahaha ik had mijn eigen bijna overtuigt ,eigenlijk stom van me om dat spul in een kalk zak te doen ,ik was het verdomme helemaal vergeten ,ik ben blij dat ik er nu achter kom .

Anders had ik volgend jaar alles naar zijn grootje geholpen .

Er is trouwens verschil in kalk hoor ,ik zal nog eens naar het boertje toe gaan dan weet ik het precies .

:wOOt

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ thijsplantje12

 

Niet zo hard als ze zouden moeten. Ze krijgen genoeg zon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...