Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
prutsertje

Schakelkast maken

Recommended Posts

Ik ga binnenkort 1 hok maken met darna evt een opti erin, maar nu heb ik twee kant en klare schakelkasten die ik eigenlijk wil vervangen voor 1 schakelkast.

Maar aangezien ik dat zelf niet aandurf, zoek ik iemand die een schakelkast kan bouwen.

 

Weet niet of ik die vraag hier mag stellen trouwens, mag het niet dan daarvoor alvast mijn excuses.

 

 

Dus een complete schakelkast met tijdschakelaars en dergelijke en de relais en draden netjes genummerd uit de kast, dan kan ik van daaruit zelf verder, draadjes trekken en lasdozen en stopcontacten aansluiten kan ik wel, maar schakelkasten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een beetje gerenomeerde growshop kun je zo een bord bestellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga binnenkort 1 hok maken met darna evt een opti erin, maar nu heb ik twee kant en klare schakelkasten die ik eigenlijk wil vervangen voor 1 schakelkast.

Maar aangezien ik dat zelf niet aandurf, zoek ik iemand die een schakelkast kan bouwen.

 

Weet niet of ik die vraag hier mag stellen trouwens, mag het niet dan daarvoor alvast mijn excuses.

 

 

Dus een complete schakelkast met tijdschakelaars en dergelijke en de relais en draden netjes genummerd uit de kast, dan kan ik van daaruit zelf verder, draadjes trekken en lasdozen en stopcontacten aansluiten kan ik wel, maar schakelkasten?

 

Prutsertje,

 

Bij een setup met meer dan 6 lampen raad ik je aan te kijken naar een schakelbord i.p.v. kast. Deze borden worden op verzoek "met de hand" gemaakt, zodat je zelf inspraak hebt in de gekozen materialen. Aangezien er op electra gebied veel te kiezen valt en je het zo veilig kunt maken als je zelf wenst (denk aan dikkere aders of extra zekeringen) komt het vaker voor dat men zelf een bord samenstelt dan dat er gekozen wordt voor een schakelkast. Zeker als je met een opti gaat werken raad ik je aan 1 bord te maken waar je al jouw apparatuur op aan kunt sturen, een van de experts op dit gebied is Voituron ik raad je aan eens op hun website te kijken om een idee te krijgen wat de voordelen zijn van een bord ten opzichte van een kast.

 

Grtzz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt racker, maar dan krijg ik een bord met daarnaast de stopcontacten, en van daaruit ga je dan alles met snoeren aansluiten, ik wil nu de kast buiten de ruimte en dan vanuit daar met installatiedraad alle stopcontacten en aansluitingen op de juiste plaats neerzetten zodat ik zo weinig mogelijk snoeren heb in het hok.

 

Tevens kunnen ze mij alles wijs maken wat wel en niet nodig is terwijl er hier genoeg mensen zitten met ervaring waarvan ik denk dat die het beter kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik nooit stopcontacten. De aansluituing (4x600w) zit telkens op 1 automaat. (c16) Als je een opti gaat hangen moet je wel rekening houden met het type. Elke opti heeft een andere automaat en je moet er rekening mee houden of je de unit op 3 of 1 fase wil laten lopen. (de 15000 altijd 3 fasen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racker, hoe sluit jij dan je lampen aan, dan moet je toch ergens een stopcontact hebben?

 

Ik heb twee maal 380 moet toch genoeg zijn voor alles lijkt me?

 

Opti heb ik alleen nodig voor koelen,blazen en evt co2, verwarmen gaat via de cv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik gebruik nooit stopcontacten. De aansluituing (4x600w) zit telkens op 1 automaat. (c16) Als je een opti gaat hangen moet je wel rekening houden met het type. Elke opti heeft een andere automaat en je moet er rekening mee houden of je de unit op 3 of 1 fase wil laten lopen. (de 15000 altijd 3 fasen)

Gebruik je daar soepele kabel voor icm adereindhulzen? Neem aan dat je je kap niet aansluit met harde kern draad?

 

Begrijp ik het goed dat je dan in je bord een tijdschakelaar hebt zitten die een x aantal automaten in/uit schakeld?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij PUK haal je voor tussen de 300 en 450 eur een kant en klare kast voor max 24x600 en een aparte automaat voor je Opti.

 

Snap dat je het zonde vind van je huidige kast maar die zet je toch gewoon op marktplaats.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja.

 

Een 63A hoofdzekering voor zeg maar alles en die gaat naar 6 automaten voor de lampen, 2 automaten voor de continue en naar de automaat (380V) voor de opticlimate.

 

Je moet even aangeven wat voor opti je erop zet (kijk even op de online gebruiksaanwijzing van opticlimate) voor het type automaat voor je opti.

 

Een 3 fase is een D20 automaat.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even zitten kijken op de site van puk, maar ik zal wel blind zijn, zie geen kasten waarbij staat dat die ook geschikt is voor de opti?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staan er ook niet op. Moet je bestellen (duurt een dag of twee, drie).

 

Meteen even nadenken over de te gebruiken lampen. Dimlux is een ander bord dan normale lampen en Gavita 1000W :lol: is ook weer anders.

 

Goed bekijken wat je wil en de mannen van PUK regelen de rest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MMM ja moet er maar eens langs denk ik

Heb nu 400 watters, maar wil langzaam over naar dimbare 600 watters

Opticlimate heb ik de 10000 nodig denk ik, maar verwarmen is niet nodig en dan hoop ik dat die op 220 kan, want anders trekt de hoofdstop het niet denk ik.

 

Daarom heb ik nu alles ook over 2 x 380 groepen verdeeld, veiligheid voor alles.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik gebruik nooit stopcontacten. De aansluituing (4x600w) zit telkens op 1 automaat. (c16) Als je een opti gaat hangen moet je wel rekening houden met het type. Elke opti heeft een andere automaat en je moet er rekening mee houden of je de unit op 3 of 1 fase wil laten lopen. (de 15000 altijd 3 fasen)

Gebruik je daar soepele kabel voor icm adereindhulzen? Neem aan dat je je kap niet aansluit met harde kern draad?

 

wat voor soepele draad aan de kap ? word toch c16 vermeld

elelctronica_1327580071.JPG

 

edit oeps dat is c13

dit is c16

http://www.mechashop.nl/hst/m22e02c/Artike...09001_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

???

 

C16 zegt hier iets over de karakteristiek van de installatieautomaat en niet over het type stekker. Dat er plug-play trafo's zijn waarbij de kap met zo'n stekker wordt aangesloten weet ik. Maar hoe sluit je dan je trafo aan op de automaat? Meestal loopt dit via een schakelkastje (davin) dmv normale stekkers. Maar Racker zegt geen stekkers te gebruiken, dus vandaar mijn vraag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die zijn dus net niet dimbaar, de 230 volts wel de 400 volts niet

Kan iemand me ook het verschil uitleggen tussen die 230 en 400 volt armaturen?

 

Ik neem aan dat je met de 400 volt krachtstroom moet hebben?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke 400V armaturen? Als je bedoelt armaturen in de hobbymarkt voor 400V lampen heb je niet goed gelezen: De Gavita Pro 600 en Pro 1000 werken gewoon op 230V. De 400V lampen hebben een betere lichtopbrengst dan de 230V, zijn gemaakt voor hoogfrequente VSA's en deze VSA's zijn speciaal voor deze lampen ontwikkeld.

 

Die kun je ook wel op een 3-fase systeem gebruiken, tussen iedere fase en nul staat 230V, tussen iedere twee fases staat 400V. Je kunt gewoon met 3-fase kabel naar lasdozen in je ruimte en daar met cage clamps (Wago) aftakken. Op de (altijd soepele) kabel naar het armatuur zet je uiteraard altijd adereindhulzen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok duidelijk wat betreft de vsa en bulbs

 

 

Wat ik wilde doen is eigenlijk vanaf schakelbord of schakelkast met electrapijp en verdeeldozen alles netjes aanleggen en op de juiste plaatsen in het hok de stopcontacten plaatsen om juist zo min mogelijk snoeren te hebben en alles netjes weggewerkt te hebben.

 

Maar jij zegt dus geen stopcontact monteren maar de snoer van lamp of vsa met aderhulzen in de lasdoos monteren?

 

Hoe doe je het dan met de randapparatuur in het hok? bv luchtbevochtiger, fans en andere dingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik bekabelde vsa's. De vsa hang ik boven de reflector en per 4 gaat er een 2,5mm2 kabel (stijf)naar de automaat. Er lopen dus maar een paar draden naar de kast, Weinig last van emi want de kabel naar de kap is kort, er lopen geen voedingskabels en lampkabels naast elkaar en het is een pak minder werk.

 

Als je voor dimlux gaat zijn alle automaten eigenlijk constant onder spanning. Bestel je dus een kast met een paar automaten meer, dan kun je extra stopkontakten maken en aanleggen waar je maar wil. Tegen het plafond heeft altijd mijn voorkeur.

 

Waarom zou je stekkers bij een bord maken en voor elke vsa een snoer trekken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
@Racker, heb je evt een fototje?

 

Van wat precies?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...