Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

chassie

18 bubbels de autopot op, in GK complete

Recommended Posts

Oud gedienden op het forum kennen me al zo goed dat ze al op voorhand weten dat ik maar zelden iets doe zoals het moet.

En vandaag is het niet anders. Komt ie......

Autopotsysteem van 1 pot modules van 15 liter.

Vat van 47 liter omdat ik iets te grof met de kraan bezig ben gegaan om die op het 100 flexvat te krijgen. Zoals een vat bij Chassie lekt, lekt ie nergens. Maar ik ken mezelf ook dus er stond gelukkig een hele ruime lekbak onder :lol:

Waarom die autopots eigenlijk? Nou Ik kan planten op veel manieren vermoorden en dat is inclusief verzuipen en uitdrogen, overvoeden en ondervoeden en als het moet alles tegelijk. Dus autopots gaan de eerste twee doodsoorzaken verhelpen (als het goed is dan).

Om nu ook van het over- en ondervoeden af te komen heb ik GKcomplete genomen: 3 liter op 1 zak aarde zou gewoon moeten werken. Maar chassie is natuurlijk gewoon eigenwijs. Ongeveer in de bloei week 5 gaat er GK vloeibaar in het vaatje bij om een fosfaatschop te geven. En ik heb natuurlijk m'n eigen bacterie/schimmelmix er in gedaan (theelepeltje onder de stekken).

Nu is het niet zoals het moet natuurlijk:

Ik heb "gewone"Gold Label custom NoPerlite genomen als aarde en geen perliet er doorheen gedaan zoals het zou moeten volgens de gebruiksaanwijzing van autopot..

De GK niet als topdressing (dat snapt een autopot natuurlijk niet) maar er doorheen gewerkt. Meteen de eerste straf al binnen: Wat stinkt die zooi zeg !!!!! Alsof je met een slok op in de kattenbak gelazerd bent.

Goed, dus waar staat het in?

Een DR240W met twee lampjes: 1 x Gavita digistar 600 met greenpower lamp en 1 Lumatek 600 met eveneens een greenpower lamp.

Afzuiging een G-tools 800m³ afzuiger met pk2603 filter en een MDF Torin 500 m³ als inblaas

En Nicotra 1500 m³ zuigt de kamer leeg waar de tent in staat en die is zo abnormaal groot omdat ie door een gaatje van 125 naar buiten moet (geeft een mooi diep fluitend gesis als ie op max gaat.

( Ik ga daar nog wat aan veranderen want de laatste keer had ik toprot en ik denk dat dat komt omdat de lucht in de kamer te vochtig werd).

 

19 november is de heleboel opgestart.

M'n schatjes mogen even wennen onder 300 watt per lamp op 1 m hoog

 

gallery_22580_15027_78719.jpg

 

Ik weet het: Dit is de helft van de tent, maar dat gaat even niet anders omdat het nu buiten donker is als ik een foto kan maken en dan kan ik maar door een heel klein kiertje fotograferen.

 

Hier zijn de dames vandaag, lekker zonnend onder 600 watt

 

gallery_22580_15027_1330212.jpg

 

En een paar op de reservebank:

 

gallery_22580_15027_340732.jpg

 

Nou dat was 'm weer voor vandaag. Inpricipe iedere zaterdag een update :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke opzet heb je daar Chassie.

 

Veel plezier deze ronde :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dankje Blowsterke. Ik ga er van genieten hoor. Het wordt tenslotte weer winter dus ik kan daar lekker warm tussen zitten.

@ Greenstuff: Bedankt, laten we hopen dat het een succes wordt. Scheelt me dan weer een vakantie piekeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes Chassie, interessant op z`n minst :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey chassie, goe eigenwijs bezig precies :lol:

 

je bent net op tijd gestart, want je zult eindigen als ik zal starten, was op zoek naar een auto bewater systeem topic om te volgen

 

het blumatsysteem vertrouw ik niet :lol:

 

eens zien of deze last krijgt van verstoppingen, kan je deze met alle minerale voedingen laten draaien ?

 

Wat heb jij eigenlijk tegen perliet ? Je had het me verleden jaar ook al afgeraden, maar de reden ken ik niet? Perlliet dient toch om het water mooi te verdelen in de aarde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoho, ik ben aan het testen. Ik weet nog niet of het gaat werken, ook al heb ik er goede hoop op.

 

@ouwe zak: Tsja wat heb ik tegen perliet? Het spulltje zelf heb ik niks tegen hoor, al ga ik er steeds van hoesten als ik in die zak sta te scheppen. Maar het heeft zo z'n toepassingen.

Als het alleen om luchtigheid gaat: prima

Als het om een bodempje onder de stekblokjes gaat: Perfect.

Als opvulmiddel in aarde: Dat vindt ik niet zo een goed keuze. Het houdt de grond lekker luchtig, dat is zeker goed. Maar dat doet cocos ook, en cocos doet nog meer: Het reguleert echt de vochtigheid en lucht verhouding in de grond.

Als medium voor schimmels en bacterien: Werkt wel hoor, maar ik geef dan de voorkeur aan zeoliet. Dat (zou) een beter nest voor het bodenleven geven en levert ook nog een hoop mineralen.

 

Maar zoals ik altijd zeg: Dit zijn logische aannames en een stukje mening van mij. Met daarbij toch nog steeds de onwetendheid van de mensheid (wat weten we nou eigenlijk). Dan kan het morgen ineens allemaal anders liggen.

Gelukkig weet ik al helemaal niet alles want dat zou toch wel zooooo saai worden. Dus als ik morgen iets leer of ontdek dat perliet iets kan of doet wat ik nu nog niet weet, dan verandert dat ook mij mening hierover.

 

Oja over voeden. Ik heb begrepen dat minerale voeding zonder probleem door het systeem kan. BIO wisten ze niet zeker. Maar ik heb een maatje die nu biobizz in het vat dondert en die is (bijna?) klaar. Dus dat kan ik binnenkort vertellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey chassie,

 

 

Leuke opzet wat je hebt staan...

Bubbles altijd een goede keuze.!

 

Ben benieuwd naar je systeem...

 

 

Sucses met de ronde.

 

bc

Share this post


Link to post
Share on other sites

kga u van dichtbij volgen :lol:

 

ik word zot voor men volgende draai, weet ni wat kiezen

 

AN grandmaster lijn met auto pot

een gezond bodemleven en biovoeding ( maar dit geeft minder opbrengst)

hydro ? weet ni wat erover te denken ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
een gezond bodemleven en biovoeding ( maar dit geeft minder opbrengst)

 

Dit is vrij achterhaald.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och m'n beste ouwe zak. Kijk eens bij Sannie, daar zie je bio met een opbrengst waar een ieder van droomt. En idd vroeger dachten we altijd dat mineraal beter werkte dan bio. En vaak was dat ook zo. Maar we weten nu zoveel meer dan een paar jaar geleden over bodemleven, enzymen, organische verbindingen enz. dat bio/organisch zo hard vooruit schiet dat mineraal eigenlijk vooral gebruikt wordt bij grote producties vanwege de eenvoud en de voorspelbaarheid.

Maar zo'n productie doe ik nu eenmaal niet. Deze bubbels gaan de basis vormen voor m'n nieuwe mix tegen mijn migraines. Daar komen nog andere soortjes bij (vooral van Basic seeds en wat landrassen) in de komende tijd zodat ik een werkend mengsel kan maken, tenminste dat hoop ik :)

En om er voor te zorgen dat je niet te snel kan kiezen is vandaag van KJ de smartvalve op de markt gekomen. Die kost een drol en gaat vast perfect werken, mits je een vlakke bodem hebt. En ik heb van een vogeltje op m'n schouder gehoord dat je er best één mag testen als je dat leuk vindt. Wellicht zelfs met organische voeding, je weet nooit misschien wordt kweken dan wel leuk :lol: :lol:

 

Het is weliswaar nog geen tijd voor m'n wekelijkse update, maar ze zijn nu zo goed aangeslagen dat ik ze net getopt heb. Ik heb ze ondertussen wel wat gepest: De kraan is een paar dagen dicht geweest om de meisjes toch wat aan te sporen om meer wortels te maken, en in de nieuwe lading water heb ik wat roots gegooid (ik kon het toch niet laten .... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heyy das een draaitje van Chassie,en nog wel met Autopotsysteem :lol:

 

Hoe is dat eigelijk te regelen en hebbie een ijkpunt(zichtbaar) van waneer ze weer moeten drinken?

Werkt dat op gewicht ofzo?

 

Ik zou er wel een Tensio bij zetten :lol:

 

:lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je wel een punt Ouwe Zak, ik zou in de groei, vooral de prille groei, van boven wateren en een wat drogere pot hanteren, naarmate de bloei vorderd overgaan op de Autopots.

Share this post


Link to post
Share on other sites

na nog een wa gezocht te hebben over autopot

 

*Vul hierna de potten met uw gekozen medium tot ongeveer 2 a 3 cm onder de bovenste rand van de pot.

Gebruik altijd een luchtig medium zoals 50% kokos gemengd met 50% perliet of hydrokorrels.

60% van goede kwaliteit compost of cocos gemengd met 40% perliet of ph stabiele hydro korrels, alles is vrij verkrijgbaar bij uw tuincentrum. Vele andere soorten mengsels kunnen tevens gebruikt worden, echter voor de beste resultaten is een luchtig medium het advies.

Bij gebruik van een mix met 50% hoge kwaliteit aarde met 50% perliet of hydrokorrels (PH-stabiel) leg dan

een laag (25-35mm) perliet of hydrokorrels op de bodem van de pot.

 

Aarde/Perliet 50/50mix

Kokos/Perliet 50/50mix

Aarde/Hydro korrels 50/50mix

Kokos/Hydro korrels 50/50mix

Rockwool/Hydro korrels 50/50mix

 

 

**Voor de eerste paar weken kunt u de deksel verwijderd laten van de tray om met eigen ogen te ervaren hoe het systeem een nat en droog cyclus efficiënt nabootst.

 

***Na het plaatsen van uw reeds voorgegroeide planten in de AutoPot potten dient u het medium de eerste keer goed te bewateren met de hand, zorg hierbij dat er voldoende water onder uit de potten loopt. Zet de potten wanneer deze zijn uitgelekt in de tray maar zet het systeem nog niet aan. Laat uw planten eerst 7 - 10 dagen goed wortelen voor u het systeem inschakelt. Tijdens deze periode mag u indien noodzakelijk licht bij wateren met de hand.

 

 

LINK :

 

http://www.autopot.nl/media/pdf/Easy2Grow%20instructies.pdf

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
***Na het plaatsen van uw reeds voorgegroeide planten in de AutoPot potten dient u het medium de eerste keer goed te bewateren met de hand, zorg hierbij dat er voldoende water onder uit de potten loopt. Zet de potten wanneer deze zijn uitgelekt in de tray maar zet het systeem nog niet aan. Laat uw planten eerst 7 - 10 dagen goed wortelen voor u het systeem inschakelt. Tijdens deze periode mag u indien noodzakelijk licht bij wateren met de hand.

 

Dat bedoel ik dus, doe ik standaard elk rondje, de manier voor goede doorworteling van de pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nu nog enkel de betrouwbaarheid van het systeem testen :rolleyes:

 

PS.: Biovoeding word ook afgeraden

 

Ze verkopen ook de voeding die perfect met het systeem gaat, maar in hoeverre is deze aangepast voor ons onkruid ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bio kan wel, alleen moet je dan de voeding steeds van boven geven en het water via de Autopot, ook kan je gewoon een rijk bemeste grond nemen en dan alleen op water draaien, alleen de potmaat lijkt me daar dan weer niet groot genoeg voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@chassie ik ga je zeker volgen, ik weet dat het werkt met biologisch, jou variant is voor mij wel nieuw. Succes

 

@krasi je kan volledig biologisch kweken in autopot hoor. Het enige wat je moet doen is drie keer tijdens een volledige kweek van bovenaf water geven met een voeding. Maatje van me heeft het getest en is overtuigd.

 

Ik heb ook iets gelezen over een nieuw grotere pot systeem van 25 l (dacht ik)

 

@ouwe zak er staat genoeg info op het net, ook uit de tuinbouw met dit systeem. Check YouTube eens :lol:

 

 

Ontopic: update ? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe staat het met de bubbletjes :rolleyes:

 

We verwachten wel weer update.!

 

bubble

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ja ja jaja, ik ben er weer hoor. Was vergeten m'n telefoon op te laden dus ik had een rustige avond, maar geen foto's.

Vanochtend maar even de oplader opgehaald en daar komt weer een (slechte) foto.

 

gallery_22580_15027_195125.jpg

Idd het is donker. Ik was het groeien zat en heb alles op 12/12 gezet. Ik ken dit soortje niet dus ik heb geen idee of het een goed moment is, maar een paar dagen na het toppen leek mij wel wat. Maar als iemand dit soortje kent en zegt dat et een heel slecht idee is en dat ik m'n veldje nevernooit vol krijg zo, dan gooi ik m zo weer in de groei.

 

Zo en nu de vragen en opmerkingen.

@ PH Dönner: Ik heb geen ijkpunt of zo. Ik ga er vol in op de Ezel methode. En daar heb ik een goede reden voor nl ik zoek iets simpels dat iedereen kan gebruiken en toch een knap resultaat kan krijgen. Maar een tensio zou misschien wel handig zijn dus ik ga edd eens door de berg heen kruipen of ik er nog één kan vinden.

 

@ Ouwe Zak: Dit systeem wijkt iets af van het systeem dat je laat zien in je plaatje. Het heeft een dubbele vlotterkamer, zeg maar een vlotter in een vlotter. Daardoor ZOu het tussendoor steeds even droog moeten vallen. Aan de potten kan ik het niet voelen, maar ik heb niet van die preciese polsen dus ik kan het niet uitsluiten.

De grondmengsels die ze noemen kennen maar twee niet-hydro systemen en de twee met aarde die ze noemen had ik niet kant en klaar in een zakje ter beschikking. En ik wil er aarde in vanwege het organisch kweken idee. Dus heb ik Gold Label Custom NoPerlite genomen. Kant en klaar mengsel van aarde en cocos. Dat lijkt mij een goede kanshebber.

 

@ Krasi: Of biologisch voeden werkt met autopot (door het vat heen dan) ben ik inmiddels achter. Maatje van me heeft net een minirondje gedraaid met BioBizz zonder problemen. Al moet ik er wel bij zeggen dat ie altijd echt netjes en schoon werkt, en tussentijds ook z'n voedingsvat schoonmaakt. Maar goed het werkt dus daarmee.

Zelf ben ik niet zo een precieze werker en ik heb dus ALLE voeding door de aarde/cocos-mix gewerkt. En geef eigenlijk alleen water Met (natuurlijk) twee afwijkingen:

eerdaags gaat er een bacterie-schimmelmix in gebrouwen worden (ik denk over een week, misschien twee)

én week 5 - 6 bloei straks gaat er guano-kalong vloeibaar bij als fosfaat booster.

 

@ Vaporist: Ik heb ook gehoord van die grotere potten (25 en zelfs groter). Ik ben daar ook benieuwd naar want voor onze vrienden ten zuiden van de voormalige wietpasmuur s het natuurlijk bere interressant om bij een 1 plant kweekje een lekker grote pot te kunnen nemen. (stel je dit voor: 1pot 65 liter, met 1 duizendwatter gavita erboven, 1 vat van 400 liter water er naast, GK complete erdoor. In het begin een paar keer toppen, dan op 12/12, 8 weken op vakantie en terug in een hok vol lekkere organisch gekweekte wiet).

Nou ik ga weer even in de tuin zitten afkoelen ......

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat ze nog wel een paar dagen 18/6 hadden kunnen gebruiken.

ik denk dat je je tentje zo niet vol krijgt

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Greensell: Dat zie je goed. Ik was net wat potjes aan het verzetten (de ukkies naar het midden) en zo van dichtbij zijn ze best klein nog. Dus maar op 18/6 gezet om wat aan te sterken.

Bij het verzetten merkte ik dat de potten eeeeeerg zwaar zijn. Dus water hebben ze eerder te veel dan te weinig. Behalve ééntje die woog bijna niks. Even voelen en jawel hoor, de bodem was kurkie droog. Na wat schudden met de onderbak kwam het water op gang. Die ga ik wel extra in de gaten houden, want het water heeft gestroomd daar dus een beetje opletten kan geen kwaad.

 

Zo zie je maar greensell. Met één opmerking kun je de wereld veranderen...... paar dagen groei erbij :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb sinds mn aanmelding een paar jaar terug nog niks bijgedragen aan het forum en vooral gelezen maar deze wil ik wel delen. Normaliter draai ik op een 800 liter aardebax met drainigeslang onderin en alles op zn Sannie's om het zo maar te noemen maar momenteel ben ik ook de autopot aan een BIO- testje aan het onderwerpen. Ik gebruik alleen niet het autopotsysteem met de vierkante emmers maar de aquabox van dezelfde leverancier

autobox

 

Bij mij staan er 4 grote smartpots (125liter per stuk) in 4 wasmachinelekbakken. Onderin de lekbak, onder de grote smartpot, ligt er een bewateringsdoek ter grote vd bodem vd lekbak. tussen 2 van die wasmachinelekbakken staat er dan zo'n aquabox waarvan het bewateringsdoekje weer onder de bewateringsdoek ligt. Deze doek bevochtigd dan de grote doek en de smartpot wordt op die manier van beneden van water voorzien. De cappilaire werking van die smartpot werkt goed, al moet het medium wel lekker luchtig zijn.

 

Ik heb er zo'n flexitank (opvouwbaar vat) naast staan van 225l. voorzien van verwarminkje en 2 zuurstofsteentjes.

Vat vul ik af met kraantjeswater...(Eventueel vat automatisch vullen laten dmv een vlotter...)

 

Mijn medium bestaat uit zo'n 30% seramiskorrels,30% cocos, 35% Atami bio- aarde en 5 % wormenmest. Door het medium is biomix van plagron, Biovin, beetje BAC kalk, bacto, schimmeltjes en wat buffertabs gegaan, (Hierbij van alles ongeveer de helft tot 3/4 van de laagst aangeraden hoeveelheden aangehouden). Alles is netjes afgewaterd naar een tensiostand van 50 met water voorzien van worstelstimulater en nog wat bacto.

dag of 5 voorgroei, wat toppen, dieven, buigen....zodra de tensio rond de 100 komt gaat de kraan van het vat open en wordt de auquabox van water voorzien en zodoende ook de smartpots...

 

1 x per week geef ik zoals Krasi al aangaf van boven water met een scheutje BAC bloei en een ml-tje bloeistim en eens in de 2 weken wat bacto.

Afgezuurd wordt er verder niks..Heb er momenteel 28 amneesjes over verdeeld en er hangt 1200Watt boven.

Elke smartpot heeft een tensiometer...tja dat wat het zo'n beetje...

Zo'n voedinglijn van Adv. Nut. die zelf de ph regelt lijkt me ook goed geschikt voor dit systeem alhoewel ik er de voorkeur aan geef om mn vat enkel van water te voorzien en dat beetje voeding wat ik wil meegeven wel van boven doe..

 

Succes met deze test, zal m zeker volgen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

moooie setup heb je zo :rolleyes:

 

Ik ben momenteel ook een aantal weken (4de week bloei) aan het testen met de autopots. Hiervoor gebruik ik 2x 1pot systeem van de 15 liter potten met als medium cocos en onderin de pot hydro korrels. Lekker luchtig dus. Verder staat er als vergelijk een aantal gewone 15 liter potten lightmix aarde als medium.

 

De autopots doen het echt geweldig!! :lol:

 

Als je wilt ken ik van de week een aantal fototjes plaatsen, maar ik wil niet zomaar je topic vervuilen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...