Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
jonkoman

Geluid van uitgeblazen lucht dempen

Recommended Posts

Ik wil het geluid die de uitgeblazen lucht van de afzuiger(3250m3)maakt dempen.Ik zat te denken om een verloopstuk van 250mm naar 310mm te zetten om een grotere diameter slang erop te zetten,maar weet niet of dat wel nut heeft.Wat denken jullie?Iemand een betere iedee???

Share this post


Link to post
Share on other sites

groter afzuig nemen en dimmen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ooit eens gelezen krantenproppen zodat de luchtstroom minder word.

Maar kan dit niet met zekerheid zeggen.. misschien kan iemand dit bevestigen?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Krantenproppen? En dan je slang volproppen ermee? Ja, dat reduceerd het geluid wel :tu

 

Dempertje werkt wel.

 

En hoe groter de diameter van je slang hoe minder weestand de luchtstroom ondervind, des te stiller deze is. Dus veel bochten, kronkels, slecht uitgetrokken slang is echt NO GO.

 

 

Grotere afzuig die je dimt heeft geen zin, want de luchtstroom zal 't zelfde zijn en klinken. Enige wat je daarmee bereikt is het geluid van je afzuiger te verlagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mn uitblaas slang gesplitst op het laatst.. Heb je (wel twee) maar de helf zachter..

 

Bij mij stond ook het onkruid voor de deur te dansen:P Maar gesplitst en twee zachte blazertjes nu.. Ligt ook an je situatie.

 

Succes!

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet volproppen natuurlijk.

Ik ga eens zoeken of ik het terug kan vinden.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb zelf 1,5 meter na mn 2500m3 afzuig. heb mn demper weer teruggebracht was totaal onnodig.

 

goede afzuigert scheelt natuurlijk ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lawaai door uitstromende lucht komt door de luchtsnelheid. Daarom maken hogedruk ventilatoren ook altijd meer lawaai. Het vergroten van de diameter van je slang verlaagt de luchtsnelheid, dus het geluid. In airco situaties wordt meer dan 7m/s als hinderlijk ervaren. Daarbij horen de volgende diameters/capaciteiten:

 

diameter 125 mm

m3/h 310

speed m/s 7,016964602

 

 

diameter 160 mm

m3/h 510

speed m/s 7,04592196

 

 

diameter 200 mm

m3/h 800

speed m/s 7,073553026

 

 

diameter 250 mm

m3/h 1250

speed m/s 7,073553026

 

 

diameter 315 mm

m3/h 1990

speed m/s 7,09315723

 

 

Die 315 klopt dus redelijk, je zal niet zoveel meer dan 2000 kuub verplaatsen met alle verliezen meegerekend want met 250 zit je echt krap qua capaciteit. Alles op flensmaat 315 zou al veel schelen.

 

Met 2000 kuub per uur door 250mm slang gaat je lucht 11,3 meter per seconde! Daar helpt een demper niks tegen hoor. Die is er voor gemaakt om het afzuiger lawaai te dempen, en met name ook de lage tonen. Hij haalt niet de snelheid uit je lucht.

 

edit: nog eentje uit de oude doos originele verhalen. Klant gaat naar de growshop met de vraag hoe hij zijn afzuiger wat stiller kan krijgen want hij maakt zoveel lawaai. Antwoord van de shop: een paar bochten in je slang leggen dan wordt ie veel stiller. :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus de conclusie is......

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja het vergroten van de slang maat helpt om het geluid bij de uitvoer naar buiten te verminderen.

 

Krantenproppen zou ik minder serieus nemen :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Maar kan ik dan gewoon een verloopstuk zetten op de afzuiger van 250mm naar 315mm?Of moet ik het gat in de afzuiger zelf vergroten naar 315mm?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Krantenproppen zou ik minder serieus nemen ;)

 

Ik dacht het echt ergens gelezen te hebben ik zei ook het niet zeker tw weten. Kan het ook niet terugvinden.

 

Maar inderdaad :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Maar kan ik dan gewoon een verloopstuk zetten op de afzuiger van 250mm naar 315mm?Of moet ik het gat in de afzuiger zelf vergroten naar 315mm?

Je gaat mij niet vertellen dat die 3250 box een persaansluiting heeft van 250mm? Zelfbouw? Dan als de sodemieter vergroten naar 315 of zelfs 350. Voor wat ik weet zit er zelfs een 400 aansluiting op de perszijde bij een box van die capaciteit... Niet zo gek dat je wat luchtstroom geluids problemen hebt :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites
Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Maar kan ik dan gewoon een verloopstuk zetten op de afzuiger van 250mm naar 315mm?Of moet ik het gat in de afzuiger zelf vergroten naar 315mm?

Je gaat mij niet vertellen dat die 3250 box een persaansluiting heeft van 250mm? Zelfbouw? Dan als de sodemieter vergroten naar 315 of zelfs 350. Voor wat ik weet zit er zelfs een 400 aansluiting op de perszijde bij een box van die capaciteit... Niet zo gek dat je wat luchtstroom geluids problemen hebt :lol:

 

Ja is een zelfbouw box dat k van iemand heb overgenomen.Dus een verloopstuk is niet goed?Want het gat van de motor zelf is ook 250mm!!!Dus er moet dan zoiezo een verloopstuk komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

accu%20decoupeerzaag.jpg

 

?

 

 

Edit: zo snel mogelijk naar grotere diameter. Liefst gat in de box zo groot mogelijk maken en daar een flens op aansluiten waarop je slang komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
accu%20decoupeerzaag.jpg

 

?

 

 

Edit: zo snel mogelijk naar grotere diameter. Liefst gat in de box zo groot mogelijk maken en daar een flens op aansluiten waarop je slang komt.

 

Ok.dank je wel jongen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...