Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Mr. StOnEd A lOt

‘Pas op voor hersenvliesontsteking na tekenbeet’

Recommended Posts

Het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) waarschuwt dat een tekenbeet ook hersenvliesontsteking kan veroorzaken.

Een 44-jarige Belg kwam eind juli terug uit Oostenrijk. Tijdens zijn vakantie had hij lichte griepsymptomen, thuis kreeg hij ernstige hoofd-, spier- en gewrichtspijn, koorts en rillingen. Hij bleek TBE of teken­encefa­litis te hebben: een ontsteking van de hersenen of het hersenvlies als gevolg van een tekenbeet.

 

TBE is een van de ziektes die veroorzaakt worden door een tekenbeet. De ziekte van Lyme komt vaker voor, maar ook TBE is gevaarlijk. ‘In drie op de vier gevallen veroorzaakt het virus enkel koorts, maar bij de andere 25 procent zet het zich op de hersenen’, zegt Steven Van Gucht van het WIV.

 

In Europa zijn er ongeveer 3.000 gevallen per jaar. ‘Vooral in Alpenlanden en Baltische staten moet je voorzichtig zijn. Het virus rukt op. Ook in Zweden en Duitsland zijn er de jongste jaren heel wat gevallen.’

 

De ziekte is dus niet zo exotisch als we wel denken. Daarom wil het WIV Belgische artsen en fervente wandelaars of kampeerders met een voorliefde voor de Alpen waarschuwen.

 

‘TBE wordt nog weleens over het hoofd gezien. Daarom roepen we op om waakzaam te zijn. Voor reizigers geldt: draag lange broeken, gebruik insectenwerende middelen en vermijd struikgewas. Er bestaat ook een vaccin. Dat beschermt doeltreffend en is beschikbaar in Europa.’

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de Guerilla kwekers volgend jaar die een spot zoeken kan het nuttig zijn om extra bescherm kledij te dragen dan heeft het met wiet te maken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb al men hersenen weg geblowt , dus zal er vast geen last van hebben :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

oké moderator haal het topic maar weg boeiend is het toch niet ik zal het wel op een frans alpen forum gaan neerzetten

Share this post


Link to post
Share on other sites

draag outdoorkleding van een outdoor shop...

 

dat dragen boswerkers en boswachters ook...

 

1)tis geimpregneerd met anti insecten spul :( ...en dat werkt niet meer na 20 was beurten. ^_^ ..dus ook deet 50% gebruiken..

 

2)en tis zodanig fijn geweven dat geen wesp..daas of mug er doorheen kan steken..... :lol:

 

3) de zon brand erniet door heen...iets met uv bestendig.... :lol:

 

 

ik geef er 100 euro per zomer aan uit... :wacko: ..das 10 gram weed......en vind ze erg goed besteed. :P

 

mja.. dat ben ik... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

beetje domme reacties hier over het weghalen, is voor ons outdoor fanaten wel leuk om te weten. Ik wist het nog niet, dus nu extra voorzichtig!

 

 

Alleen die kutbroeken zijn nog steeds niet bestemd tegen brandnetels, of ik heb de verkeerde.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Alleen die kutbroeken zijn nog steeds niet bestemd tegen brandnetels, of ik heb de verkeerde.

Bij Groenrijk hebben ze goeie, anders bij winkels voor werkkleding :P

 

anjali.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

en anders leen je gewoon ff je lieslaarzen pak van je oom. Werkt prima en je kunt er ook mee door het water heen modderen. Stel dat er ooit iemand langskomt zullen ze je meteen aanzien voor visser en dat is ook een plus :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan ben je op de verkeerde plek....op me main guerilla heeft de hele zomer een tentje gestaan :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik bedoel 1 onder een boom....om in te schuilen bij regen enzo... :wacko: zoals die tentjes op lowlands... ^_^ ...

 

een karper tentje is ook wel handig... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon je oude broek tot boven de knie of desnoods hoger inspuiten met permethrine spray. Broek in je sokken of getaped over je (rubber)laarzen en gaan.

 

Na gedane arbeid jezelf goed naakt nazoeken, let op knieholtes/bilnaad/scrotum en klaar. Gebruikte kleding evt in de was of in de vriezer.

 

Verder geen gedoe.

 

Alhoewel, blijf nog een paar dagen alert, zeker als je met de auto gaat, het zal niet de eerste keer zijn dat er een teek op de bekleding van de auto zit, meegenomen uit het bos.

 

P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...