Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tuinman

Guerilla met Tuinman 2013

Recommended Posts

het blijven kutbeesjes!!

 

ik heb het er echt niet me!

 

ik ga me toch ook zo'n fashy pakje aanschaffen denk ik :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update!

 

Na een winterslaap en nog steeds in afwachting van me strafzaak (nu al weer 5 maanden geleden) wordt het weer eens tijd voor actie.

Tijdens mijn winterslaap is de planning een beetje veranderd..

Het is beter geworden.

 

Na contact te hebben gehad met een growshop over een PE irrigatie systeem (product keuze en toepasbaarheid) werd mij een goede vraag gesteld.

Zodra de planten genoeg water hebben gehad hoe stop je dan de watergift?

Door zwaartekracht ongeveer inschatten of testen lijkt me toch niet zo'n goed plan.

Een 12v dompelpomp aangedreven door een auto accu en een timer lijkt me een betere optie. Dan is het een kwestie van tijd opnemen en wanneer er genoeg water is gedruppelt weet je hoe je de timer in kan stellen.

1 accu thuis aan de lader en zodra ik er weer heen ga neem ik de volle mee en wissel ik ze om.

Om schade door vochtigheid te voorkomen heb ik al een waterdichte hoes gezien.. c[9].jpg

 

Zodra de temperatuur rond de 10 graden gaat kan er weer war activiteit plaatstvinden daarzo :verrygood

Heb er zin in..! Kom op mensen zet heel nederland vol!!!!!!

fijn weekend! :verrygood

 

opmerkingen, verbeteringen, meningen, tips ect. allemaal welkom!

 

Grtzz Tuinman!

Edited by tuinman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb even een tekening gemaakt. eind opstelling is bekend zo ga ik het doen :D :

 

med_gallery_5972_14967_46945.jpg

 

Ik ben nog wat vergeten.. en PE filter zet ik er ook tussen als extra tje

Edited by tuinman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er mooi uit Tuinman!

Ik zou het zelf niet doen omdat het Guerilla is en niet outdoor in je tuin...

Een beetje te groot risico voor je geld tenzij je een 'magische' fantastische spot hebt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds 2009 kom ik hier al en heb nog nooit afval of menselijke sporen gezien. als je gewoon zorgt dat niemand je daar in de buurt ziet en geen paden maakt is het alsof er niemand is geweest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Tuiman, heb je topic gelezen en het wordt een technisch en groots verhaal. Veel spullen en materiaal. Volgens mij kan het veel makkelijker.

 

Je hebt last van zware grond schrijf je, klei. Mijn ervaring met kleingrond is wanneer je daar voldoende organisch materiaal en evt. potgrond in mengt dat het goed moet komen. Ala dame blanche dus. Kippenmest, cocos, potgrond. Je kan dit met een spade door de grond werken. Steek eerst een vak uit van 50 x 50 cm. Je duwt de spade 5 cm de grond in totdat je dat vak hebt uitgestoken. Dan begin je de toplaag (1 spade diep) eraf te steken. Daarna spit je het gat nog een spade diep om met wat van je nieuwe grond toevoegingen. Toplaag teruggooien en vermengen met je overige grondtoevoegingen, klaar. Dan staan ze gelijk op een heuveltje zodat ze niet kunnen verzuipen. De grond is mooi los dus ze gaan zelf opzoek naar water. Ik heb nog nooit planten water gegeven, nog nooit. Wat ik wel vaak doe is wat bedekking aanbrengen zodat de grond minder snel uitdroog. Handje riet bijvoorbeeld, net wat er voor handen is en een beetje verdroogt is.

 

Hoe je het wilt aanpakken klinkt wat omslachtig in mijn mening. Komt ook omdat ik van lowtech hou, alles lekker simpel en weinig moeite met hoge opbrengst. Neemt niet weg dat jij een hogere opbrengst kan genereren maar wilde je mijn idee laten weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine Update!

klaarmaken van de materialen.

 

Wat heb ik allemaal al:

- Vijverfolie (al op spot)

- PE irrigatie systeem: PE Filter, 25mm Slang, Kniestukken 25mm, Eindstop 25mm, PE filter, Gaatjes prikker, 24x Sproeipen en 24x 4mm slangetjes.

- Pomp 19L/m 12v

- Digitale tijdschakelaar 12v

- Regenton 200L

- Regengoot + buis en bochten

- Touw

- Camonetten

- Kippenmestkorrels 10kg

- 8 Speciekuipen (4x 65L, 4x 80L)

- 2 Opvouwbare plantzakken 100L

- 460L groeimedium (160L Potgrond en 300L gebruikte aarde)

 

Nog te kopen:

- 2 Accu's

- Camo Verf

- Kopertape (al besteld)

- Hangmat oid

 

Geschatte uiteindelijke investering rond de 200 euro.

 

Ik heb vanmorgen mijn overkapping afgebroken en de golfplaten opnieuw bevestigd aan wat balkjes.

Even oprollen en je kan het zo aan je weekendtas vastbinden ;)

 

med_gallery_5972_14967_77295.jpg

 

med_gallery_5972_14967_105971.jpg

 

med_gallery_5972_14967_10207.jpg

 

med_gallery_5972_14967_51978.jpg

 

med_gallery_5972_14967_14678.jpg

 

med_gallery_5972_14967_36896.jpg

 

med_gallery_5972_14967_107864.jpg

 

med_gallery_5972_14967_9451.jpg

 

med_gallery_5972_14967_17968.jpg

 

med_gallery_5972_14967_972.jpg

 

De temperatuur stijgt goed.. Deze week zal ik eens een dag aan het werk gaan op de spot.

Edited by tuinman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ambitious & very nice Tuinman.

Op de goede afloop!

Ff muziekje erbij ;)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je pakt het allemaal wel zeer professioneel aan!

Bedenk wel, hoe meer highteck je gebruikt, hoe meer er mis kan gaan he...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Nesta: Thnxz!

 

@ KeepsmokingGreen: Ja dat realiseer ik me, vooral met de 12v aansluiting moet ik goed te werk gaan. Ik denk dat ik daarvoor een waterdichte kabeldoos voor gebruik.

Hier kan ik makkelijk 2 aansluitingen in maken.

 

kabeldoos-rond-80x40-ip44.jpg

 

Grtzz Tuinman!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat iemand er voor over heeft, is indrukwekkend. Hoop moeite en tijd. Succes

 

gr, Zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan eigenlijk nooit genoeg water in die tank hebben. Een plant in hartje zomer kan zo een emmer wegzuipen per dag. Speel daar op in.

 

Een vat per plant dan doe je het goed. Ik heb op mijn guerilla een reservoir gemaakt van ongeveer 1000 Liter. Er gaan 12x Heribei's komen in 140-150 liter plantzakken. Ik zal er ook aan moeten in de zomer om veel water te geven maar zo zei het. Misschien een paar van die flessen op druppelaar systeem en op hoop van zegen.

 

Succes!

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb ik ook op zitten kijken.. maar die lijken me onbetrouwbaar.. Ik kan er wel een ton bijplaatsen die ik doorkoppel aan de ander mocht dat nodig zijn..

Heeft iemand ooit die flessen druppelaars uitgeprobeerd?

 

grtzz!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuinman heeft er zin in zie ik.

 

Succes kerel.

 

Grtz

 

R

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je nou deze pakt bijvoorbeeld ---> KLIK

Dan heb je wel een paar van die dingen en die blijven wel ff gaan met een groot vat erop.

 

Ben van plan deze ook te kopen, alleen ik zit even te denken wat ik ga regelen qua watervaten want ik ga geen 12 tonnen naar de spot gooien dat is onbegonnen werk. Ik denk dat ik van die opvouwbare jerrycans van de action aanpas zodat ze op die druppelaars kunnen. Of een paar grotere emmers.

 

Ik zou alleen een waterpomp gebruiken om mijn reservoir te vullen of als ik moet bewateren in de volle grond. Ik zou nooit een pomp systeem aanleggen om gedoseerd water te geven aan een plant.

 

greetz

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk systeem en het zal ook heus wel werken.. maar mocht de plant genoeg water hebben hoe stop je de water gift? ;)

Gezien dat ik max 1x per weer langs kom kan ik niet gebruiken dat ik de druppelaar verkeerd heb ingesteld.. Te droog of te nat. Want hoe test je op welke stand je de druppelaar moet zetten? Gokken?

Nog een nadeel van zo'n druppelaar is dat het snel verstopt kan gaan zitten. de slangetjes zijn erg dun.

Het druppelen via zo'n druppelsysteem gaat over een langere periode dus deze is voor mij dus niet geschikt want ik wil zelf kunnen bepalen wanneer op de dag de planten een vooraf ingesteld aantal liter regenwater krijgen en daarmee niet het risico lopen dat er spullen verstopt raken of druppelaars water blijven geven als de plant al genoeg heeft gehad.

 

Edit: + Hoe hoger je waterresservoir of hoe voller daes te harder het water gaat druppelen.

 

Deel je ervaring met dit systeem mocht je het gaan gebruiken ik ben zeer benieuwd. :P

 

Groeten Tuinman!!

Edited by tuinman

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je wilt testen hoeveel water ie geeft laat je hem een uur lopen in een emmer of bak op een bepaalde stand en dan reken je uit wat ie in 24uur geeft.

Misschien zit er een handleiding bij met een beschrijving hoeveel water het systeem doorlaat in welke stand.

 

Ik ga dit systeem denk ik gebruiken en dan elke week bijvullen. Ik zit in 150 liter plantgaten en in de zomer gaat er sowiso een emmer per dag doorheen en als dat zo gaat zoals afgelopen zomer met 3 weken vollop zon en geen regen hebben we dus een probleem. Nu heb ik geen water tekort want ik heb op guerilla 2 waterbronnen als alternatief als mijn primaire waterreservoir van 1000 liter op de spot droog staat.

 

Ik ga het syteem wel bestellen maar ben nog aan het brainstormen wat ik ga gebruiken als vat voor het systeem. Ik wil 4a 5 druppelaars hebben per plant. Het mooiste is een vat van 70L en dan 10L per dag in de hete dagen. Het zal er dus ook om spannen dat je het weer goed in de gaten houd, met regen dus het druppelsysteem plat gooid of met potparka's werkt.

 

Hoe hoger het vat hangt is inderdaad van belang. Hoe hoger het vat staat hoe hoger de druk op de slangen. Dus je zal de hoogte moeten afmeten om een correcte watergift uit te voeren, hoe hier ook rekening mee bij een eventuele test die je doet om te kijken hoeveel water ie geeft in een uur.

Je kunt ook spelen in je watergfit door er een druppelaar bij te zetten of weg te laten, is maar net hoe groot je plantgat is en hoeveel druppelaars je nodig denkt te hebben. Liever een teveel voor een meer gelijke waterverdeling dan eentje te weinig waardoor droge plekken ontstaan.

 

Greetz!

 

Ik kom net op een ander idee, bij de action heb je van die opvouwbare plastic gerricans van 10 liter, als je die nou vult en dan met een speld een gaatje in prikt dan druppelt er ook water uit en die zat je gewoon op je plantgat. Het is maar een idee, misschien probeer ik het nog en dan hang ik hem boven een emmer en check ik hoelang het duurt voor die leeg is.

 

Greetz.

Edited by cannabusinesss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Canna, is de jerrycan al leeg? En heb je daar nu een tijd van?

 

Als dat een beetje goed werkt, ga ik het ook is proberen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die zijn leeg als je ze koopt ja, ik heb ze niet getest. Ik weet ook niet of ik ze ga testen maar het was een vluchtig idee wat in me op kwam.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Cannabusiness: Elke dag is je vat voller of leger als een andere dag. Je druppelaars druppelen daarom ook elke dag harder of zachter.

Hoe voller of hoe leger je vat zit zit hang af van hoeveel het regent. Een vaste berekening kun je daarom nooit maken.

 

Stel je hebt een kraan die zet je op een bepaalde stand open. Hoe hoger de druk op de kraan hoe meer water er uit komt. Hoever je de kraan dan open zet maakt dan niet uit.

20 bar op stand 1 geeft altijd minder water als 40 bar op stand 1.. een berekening kun je dus niet maken en als je dan gaat testen dan zul je altijd verschillende resultaten hebben.

Je vat raakt ook steeds leger tijdens het druppelen dus de druk neemt af en je druppelaars gaan minder snel druppelen.

 

Vandaar de accu, timer en pomp. :wave:

 

Grtzz Tuinman!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey tuinman, als je je zorgen maakt om de niet-constante flux omdat het waterpeil in je tank fluctueerd (dat is het probleem toch !?) ...

Google dan eens op 'mariotte bottle' en doe er je voordeel mee. Het principe van een constante flux (en druk) als functie van atmosferische druk (en dus niet waterpeil). Anyway, leuk topic.

 

google 'mariotte bottle' *klik*

 

<edit: het principe is dus super simple, doe gewoon een buisje van buiten in je water, et voila...het bespaard je iig een pomp :wave:>

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi systeem.. Het lijkt me alleen meer moeite om het vat luchtducht te maken dan er een pomp in te zetten.

En dan nog zit je met het probleem hoe je de water gift stopt.

 

1 ding moet ik nog kopen..

Materiaal om potparka's te maken.

Ik zat te denken aan radiatorfolie, alleen radiator folie heb ik alleen nog maar gezien met een max breedte van 60cm

Aangezien de speciekuipen/plantzakken een grotere diameter dan 60cm hebben valt radiatorfolie dus af.

 

Het moet dus materiaal zijn wat waterafstotend is, waar een cirkel met een diameter van 1m uitgehaalt kan worden, en stevig genoeg zodat regen de vorm niet kapot maakt.

 

gallery_5972_14967_3964.jpg

 

Wie o wie??

 

 

grtzz tuinman!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...