Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Protput..

bouwverslag kast 180x80x210

Recommended Posts

Hallo,

 

Zoals eergisteren beloofd in mijn wie is wie topic volgt hier het bouwtopic/de voorstelling van mijn kweekkast. Het is de eerste keer dat ik doe dus alle tips en opmerkingen zijn zeker welkom!

 

Na heel wat inspirerende bouwverslagen gelezen te hebben ben ik zelf ook aan de slag gegaan. Een kweektent was geen optie aangezien het allemaal een beetje voorzichtig moet gebeuren ivm bezoekers en huisbaas. Om diezelfde reden wilde ik ook langs de buitenkant geen schakelborden, afzuiging, filters en toevoeropeningen hebben. De bedoeling was deze zoveel mogelijk op een gewone kast te doen lijken, al ziet het er door de 80cm diepte wel wat ongewoon uit.

 

Ik heb eerst veel schetsen op papier geklad en daarna alles uitgetekend in sketchup. Zo kan je gemakkelijk alle exacte maten terugvinden en kom je soms op voorhand problemen tegen die je anders pas tijdens de bouw zou ontdekken.

 

gallery_35979_14931_35792.png

 

Links zie je het bloeihok (120x80x210), rechtsonder het groeihok/drooghok (60x80x90), rechtsboven het elektrodeel (60x80x60) en rechtsmidden wat opslagruimte voor voeding, gieter etc (60x80x60). Alle maten zijn in breedte x diepte x hoogte.

 

De luchttoevoer verloopt via de achterwand, de afzuiger hangt in het elektrodeel en blaast af via de bovenkant van de kast. Omdat ik maar één filter en afzuiger wou gebeurt de afzuiging van de groei/drooghok via het bloeigedeelte, ik heb op het forum gelijkaardige oplossingen gezien en dit geeft niet echt klimaatproblemen ofzo dus ik heb er wel vertrouwen in.

 

De kast is opgebouwd uit betonplex platen van 18mm, zeer stevig, waterdicht en niet giftig voor zover ik weet. Ik ben deze 2 weken geleden gaan halen in de Brico, en na wat aandringen wilden ze deze volledig op maat zagen, wat op enkele millimeters na goed gelukt is. Alles is in elkaar geschroefd (na voorboren) en zal niet direct uiteenvallen.

 

Vorige week ben ik naar PUK Support gereden, 3 uur enkele rit vanuit België maar alle lof die ik hier op het forum al gelezen had was zeker terecht. Had op voorhand al enkele mails gestuurd waar ik telkens vlug antwoord op gehad heb, en ter plaatse nog een uur uitleg gekregen. Ook nog een paar gratis spulletjes gekregen en een mooie korting :P. De bedoeling was om voor de eerste ronde onmiddellijk te ontkiemen en voorgroeien in het bloeihok (onder 600W Gavita IR) en later het voorgroeihok in orde te brengen. Rob raadde echter aan om voor de Gavita Pro 600W te gaan, aangezien de ruimte niet superklein is en deze een veel beter rendement heeft. Aangezien dit iets teveel geweld is voor jonge zaailingen heb ik toch besloten het voorgroeihok in te richten dus heb ik ook een Secret Jardin Tneon armatuur besteld voor 2x75W.

De warmte die de Gavita Pro afgeeft zal volgens Rob perfect worden weggezogen door de combipack 750 m3. Deze bestaat uit een Phresh filter van 1000 m3, een stalenbox 750 m3 en een s-vent trafo.

Oorspronkelijk was het plan ook om met een grote aardebak te werken maar heb het advies van PUK gevolgd en heb 2 smartpots van 41l gekocht. Dit verklaart ook de positie van de luchttoevoergaten, achteraf gezien had het dus ook gekund met een labyrint zodat de luchttoevoer gelijkmatiger via de bodem zou verlopen.

 

De stalenbox heeft trouwens een uitgangflens van 21cm, dus oppervlakte 346 cm2. In het bloeideel heb ik 7 toevoeropeningen van 12,5cm, dus 7x122= 859 cm2. In het voorgroeideel nog eens 3 toevoergaten, dus in totaal 1227 cm2 wat gelijk is aan 3,5 keer de uitlaatoppervlakte.. De roosters en koolstofmat zorgen amper voor extra weerstand dus ik veronderstel dat een tekort aan verse lucht dus geen probleem zal zijn.

 

Voorlopig genoeg getypt, eerst wat foto's :P de kamer was wel wat te klein om de kast er volledig op te krijgen (of de lens niet optimaal) en niet alle foto's zijn even duidelijk..

 

kast in zijn geheel met deuren op slot

gallery_35979_14931_280664.jpg

 

sluitmechanisme midden deur

gallery_35979_14931_81553.jpg

 

sluitmechanisme onder- en bovenkant

gallery_35979_14931_273812.jpg

 

pinnetje waarachter vorige mechanismes schuiven, tochtstrip rondom deuren

gallery_35979_14931_104237.jpg

 

verborgen kastscharnieren, onderaan de kast is vijverfolie geniet, daarboven radiatorfolie

gallery_35979_14931_263164.jpg

 

niet zo duidelijk en vergeten draaien, maar hierachter sluit het slotje in het midden van de deur, ook zie je een lat achter één van de deuren om lichtlek tegen te gaan. Wanneer ik de kamer donker maak en de lamp aansteek met deuren toe zie ik toch nog altijd een klein lichtspleetje, hier moet ik dus nog iets aan doen.

gallery_35979_14931_167567.jpg

 

gaten gezaagd met decoupeerzaag, luchtroostertjes uit brico afgekort zodat deze langs achter niet uit de kast steken, koolstofmatje uitgesneden en in de roosters gestoken om het licht tegen te houden (staat sowieso aan een muur, dus valt wel mee)

gallery_35979_14931_198469.jpg

 

voorgroeideel (hoofd draaien) met toevoer langs achter en doorvoer naar bloeideel

gallery_35979_14931_287902.jpg

 

elektrodeel, lucht via koostoffilter langs bovenkant naar buiten. Het zal krap worden om de stalenbox hier tussen te krijgen maar moet wel lukken :) De witte dop in de achterkant is element die je dikwijls in bureaus ingebouwd ziet, om netjes stroomkabels door te trekken. Deze zitten ook tussen het elektrodeel naar het bloeideel, en komen ook in de planken tussen elektrodeel, opslagdeel en voorgroeideel.

gallery_35979_14931_155805.jpg

 

dan foto's met de lamp aan (in twee delen omdat het er niet in één keer op kon)

gallery_35979_14931_90908.jpg

gallery_35979_14931_180870.jpg

 

 

de roostertjes waren uitverkocht dus er moeten er nog enkele geplaatst worden.

 

verder is de rest van mijn bestelling van PUK onderweg met de post dus voorlopig kan ik nog niet veel doen.

 

Omdat ik niet zoveel van elektro weet heb ik een simpel schakelkastje bij hun besteld (PUK 1000W schakelkast). Het viel mij wel al op dat de kabel van mijn lamp naar dit kastje 3 keer te lang zal zijn. Een eerste vraagje dus: is dit een probleem? Kan ik die gewoon netjes oprollen/uitleggen of kort ik deze best in tot de juiste lengte en monteer ik een nieuwe stekker hierop?

 

Nog iets wat ik mij afvroeg: De kast staat in een kamer met een aparte stroomgroep waar geen andere toestellen op aangesloten zijn. Kan ik gewoon via het stopcontact een domino naar het elektrodeel trekken, en hierop alles aansluiten? Ik veronderstel van wel maar zie veel mensen zelf stopcontacten opbouwen.. Ik zou uiteraard niet voor het goedkoopste model domino gaan.

 

Wanneer de rest van de apparatuur toekomt hou ik jullie op de hoogte, laat ondertussen de reacties maar komen :lol: de bedoeling is trouwens om in het voorgroeideel 5 shackzilla's fem. te ontkiemen, na 3 weken de 2 mooiste te selecteren en te scroggen in het bloeihok! Sannie's starterspakket is onderweg met de post dus alles zou biologisch gebeuren met schimmels en buffertabs. Maar later meer daarover.. eerst bouwen!

Edited by Protput..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er heel netjes uit! Mag ik vragen wat je ongeveer aan kosten kwijt was voor materialen exclusief je hardware? (hout, schroeven, folie etc.)

 

Een goed begin is het halve werk, dus je kweekje komt helemaal goed denk ik.

 

greets Tita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb 9 betonplexplaten van 122x244cm gekocht (doordat het aardebakplan niet door ging uiteindelijk maar 8 nodig gehad). Deze stonden heel toevallig in promotie aan 33 euro ipv 58 euro, maar dus toch al kleine 300 euro plaatmateriaal.

 

Dan 15 kastscharnieren en 2 stangensloten waren ongeveer 140 euro tesamen, vijverfolie 15 euro, radiatorfolie 40 euro, verschillende vijzen en haken zal toch ook snel 40 euro zijn, tochtstrip 10 euro, roostertjes 16 x 2 euro, ...

 

Als je alle kleine kosten optelt loopt het bedrag toch snel op, zeker als je niet al je materiaal in huis hebt (heb bv ook decoupeerzaag moeten kopen). Alles bij elkaar opgeteld (materiaal kast, lamp/afzuiging/..., grond, starterspakket sannie) zal ik toch een 1800 euro kwijt zijn voor ik mijn eerste kweek kan opstarten.. Hobbies kosten geld zeker? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P 1800 euro ??? dat is wel erg veel hoor ... daar ken je al een flinke tent mee kopen met alle aparatuur voor een suc6 volle kweek en voeding en dergelijke ...

maar je kast ziet er wel mooi uit !

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja een tentje is sowieso een stuk goedkoper.. maar was helaas geen optie hier. Vond het bouwen zelf ook wel leuk trouwens :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties!

 

Ondertussen de laatste 6 roostertjes ook bevestigd maar voorlopig is het even wachten tot de rest van het materiaal geleverd wordt (normaal dinsdag of woensdag) voor ik kan verder werken.

 

Stroomtoevoer zal dus via een degelijke stekkerdoos gebeuren. Ik zie in doe-het-zelf zaken types met overstroombeveiliging en bliksembeveiliging. Is dit een aanrader of verkoopspraat? Zoals gezegd komt de kast als enige verbruiker op een 16A circuit, de stopcontacten zijn geaard.

 

En nog iemand raad ivm met de lange kabel tussen mijn lamp en schakelkastje? Bij de gavita pro zit de evsa op de lamp zelf bevestigd, dus magnetische storingen zullen sowieso geen probleem vormen. Best inkorten en een nieuwe stekker aansluiten zoals in dit filmpje?

 

protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren is de rest van het materiaal toegekomen dus er is één en ander gebeurd ondertussen. Enkele (ipod)fotootjes

 

De koolstoffilter is opgehangen

gallery_35979_14931_159386.jpg

 

Deze voert de lucht af via een muurflens naar het elektrodeel

gallery_35979_14931_107735.jpg

 

De lucht komt hier binnen langs de linkerkant, gaat naar voor, en via de stalenbox langs het dak naar buiten

gallery_35979_14931_178656.jpg

 

Uitlaat dak

gallery_35979_14931_154363.jpg

 

De bedoeling was om de stalenbox een kwartslag naar links te draaien, zodat de lucht rechtstreeks naar de stalenbox ging ipv via een buis naar voor maar de ruimte was net iets te krap aangezien zowel muurflens als flenzen van de stalenbox redelijk groot zijn.. Normaal ging ik links van de afzuiger mijn contactdoos, schakelkastje en fancontroller ophangen maar hier was dus geen plaats meer voor. Als gevolg heb ik één legplank eruit gehaald, elektrodeel en opslagdeel zijn samengevoegd wat eigenlijk geen probleem is..

 

De stalenbox is opgehangen aan polypropyleentouw met een stevige knoop in. Ik vond geen rubbers in doehetzelfzaken dus heb het zo opgelost, dit lijkt ook trillingsvrij en zal niet voor geluidsproblemen zorgen. Ik heb even alles aangesloten om te testen en de afzuiger en fancontroller zijn vrij stil, maar je hoort de lucht echt uit de kast komen.. Geen vreselijk lawaai waar buren last van zullen hebben of dat tot in de slaapkamer zal komen maar wel vervelend voor een kweekkast die eruit moet zien als een onschuldig meubelstuk.. Zou dit liggen aan de gebruikte slangen of is dit onvermijdelijk? Ik heb van PUK Support een stukje combiconnect meegekregen en dit gewoon gebruikt. Kan dit komen door de 'ribben' van de slang? De uitgang zit nogal in een bocht gewrongen waardoor er misschien teveel wrijving ontstaat? Zou dit kunnen opgelost worden door sonoconnect te gebruiken? Die sonoconnect lijkt mij eigelijk het geluid te dempen die door de 'zijkanten' van de slang komt, en niet zozeer door het uiteinde.. Of is dit wel het geval?

 

Ik heb mijn hand op de luchtroosters geplaatst als de afzuiger aanstaat en ik voel wel dat er meer lucht rechtstreeks door de achterkant van het bloeihok wordt gezogen dan onrechtstreeks via het voorgroei/drooghok. Maar ik veronderstel dat dit voor een paar jonge plantjes wel zal volstaan, en zolang er tijdens het drogen ietwat luchtstroom is naar het bloeihok zal er ook wel geen geur ontsnappen.

 

Er is wel nog een lichtlek tussen voorgroei en bloeihok, ik ga straks grotere stukjes koolstofmat uitsnijden zodat dit beter aansluit aan de randen van de roosters, want daar zie je nog een beetje licht doorkomen. Verder doen de tochtbanden ook niet overal 100% hun werk en zie je nog een kleine lichtspleet. Dit komt denk ik doordat de deuren een klein beetje krom zijn, misschien dat sluitmagneetjes dit kunnen verhelpen..

 

Verder had ik een contactdoos gekocht met een kabel van 1,5m die 20cm te kort was.. Hopelijk kan ik die terugbrengen en vind ik één van 2m maar zover ik mij herinner was het kiezen tussen 1,5m en 5m.. Moet ik die kabel van 5m dan inkorten of hang ik de overschot gewoon tussen de muur en de achterwand van mijn kast?

 

Last but not least: het ontkiemen is begonnen :) misschien had ik beter gewacht tot alles perfect geinstalleerd was maar ik was te ongeduldig

gallery_35979_14931_201454.jpg

 

Ben momenteel wat temperatuurtesten aan het doen, maar dat komt straks in het kweekverslag!

Edited by Protput..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ongeduld is een schone zaak! :)

Mooie kast, echt gaaf gedaan ;)

groetjes Wolfie

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha protput goed bezig man.

 

mooi afgewerkt, ziet er echt :) uit.

 

mischien kan je nog een stukje op je kast bouwen. een soort demperruimte zeg maar.

 

als ik het goed heb hoor je het geraas van de lucht, laat dat nu in je demperruimte blazen en maak de uitlaat van die ruimte 4 x zo groot (of 4 maal dezelfde diameter).

 

wat filterdoek ervoor en klaar.

 

dan is je luchtsnelheid ook 4 x lager.

 

P.S.: De groeten aan SAmmy TANghe ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de replys!

 

Het is inderdaad puur het geraas van de lucht die ik hoor, aan de apparatuur of slangen ligt het niet. Ik heb daarnet de slang tussen afzuiger en de bovenkant eens losgekoppeld en hoor hetzelfde geluid rechtstreeks uit de stalenbox komen.

 

Nu blaast de afzuiger dus af in het elektrodeel en wanneer ik de deur hiervan sluit is het geluid al een pak minder. Dit is eigenlijk een beetje het principe van de demperruimte die je omschrijft! In het hok van paffie, welk trouwens een belangrijke inspiratiebron was :), gebeurt er iets gelijkaardig aan wat je voorstelt.

 

Ik ben aan het overwegen om een extra verdiepje te bouwen, maakt het wel weer nog wat lomper/verdachter natuurlijk. Maar in dat geval kan ik ook een metertje of 2 sonoconnect op het dak van de kast leggen (waar ik nu geen plaats voor heb) en dit dan laten uitblazen in dit extra verdiep (eventueel nog geisoleerd)..

 

Bedankt voor de tip en de groetjes terug van Sammy!

 

sammy.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie kast man top!

 

ik zit nu met het zelfde als jou!

Ik wil weer van start gaan in me nieuwe huis maar wil het ook op een kast laten lijken!

 

ook ik kwam veel duurder uit dan een grote tent maar ook het bouwen lijkt mij grandioos!

 

even paar tips waar je op "moet" letten.

 

Je blaast uit in een kleine ruimte (het stroom hokje) dit kan uiteindelijk tegen druk geven en de prestaties van je filter en afzuiger niet ten goede komen.

 

ook zou je kunnen kijken om de stalen afzuigbox te laten zakken en tussen die afzuiging en bovenkant kast een demper er tussen ook zal het al wel schelen als je geïsoleerde slangen gebruikt.

 

heb je ook gedacht aan 2x400 watt?? zodat het licht beter verdeeld word? het kan zijn dat ik dat verkeerd zie maar ben bang dat in het midden de planten hoger door zullen schieten door de warmte.

 

maar des ondanks is dit een super mooie kweek akst geworden!

 

Ik ga je volgen :)

 

Gr L€on

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed gedaan!

 

Je hebt goede materiaal keuze gebruikt,betonplex is een van de betere houtsoorten!kan erg veel hebben!

 

Nice job

Share this post


Link to post
Share on other sites

thanks L€on! Het uitblazen in het elektro deel was meer bij wijze van test dan bedoeld om op lange termijn te gebruiken. Ik betwijfel ook of het slim is om warme en vochtige lucht op de elektro te blazen, alhoewel tijdsklok IP65 en fancrontroler IP55 is en dit misschien niet zoveel kwaad kan.

 

Ik heb eens gekeken en een geluidsdemper gaat er echt niet meer bij passen, die dingen zijn echt te groot en dan komen er nog extra slangen bij..

 

Ik zou inderdaad de stalenbox nog een 40cm kunnen laten zakken, dan kan ik ongeveer 50cm sonoconnect aansluiten.. Iemand ervaring hiermee? Lijkt mij hetzelfde principe als de metalen geluidsdempers maar zou dit het verschil maken?

Op die manier wordt het natuurlijk weer krap om mijn elektro netjes te plaatsen maar goed.

 

2 lampen van 400W heb ik eigenlijk nooit overwogen. Dacht dat die minder rendement gaven dan 600W lampen en dan zit je met 2 EVSA's, extra warmte, ... Wou eigenlijk voor de Gavita IR 600W gaan maar Rob van PUK support raadde mij deze lamp aan. Er komt echt een bak licht uit en met het blote oog lijkt het mij goed verdeeld. De 1000W versie heeft volgens mij hetzelfde armatuur en deze wordt gebruikt in tentjes van 1m50x1m50 dus mijn 1m20x80cm zal ook wel voldoende licht krijgen denk ik :)

 

Succes met jouw bouwproject, de voldoening als je kast af is zal veel groter zijn dan wanneer je een tentje had opgezet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ziet er zeer goed uit !

 

aleen 1 ding,

wat voor vijver folie ?

pas op met weekmakers

 

warmte van een evsa valt reuze me, kan je je hand opleggen, ze worden neit zo heet als de oudere vsa's

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt! ik heb de vijverfolie bij de brico gekocht, er staat niets op het kasticket vermeld maar op de website van brico hebben ze het alleen maar over EPDM, en zo lijkt het mij ook.

 

Even opgezocht en EPDM bevat blijkbaar geen weekmakers, PVC wel. Had ik eigenlijk totaal niet over nagedacht, ben hier al verschillende kastjes tegengekomen met vijverfolie en er nooit iets over gelezen dat dit giftig kon zijn..

 

Evsa warmte valt inderdaad goed mee, zeker ivm de warmte die de lamp afgeeft (evsa hangt aan de lamp bij de gavita pro). Ik bedoelde in mijn vorige post vooral de extra kost van bijkomende lamp en evsa als nadeel, en de warmte die 2 lampen geven in een klein hokje..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel is er ondertussen nog niet gebeurd, enkel wat lichtlekken aan de deuren weggewerkt met extra tochtstrip. Maar morgen ga ik naar de growshop en daarna kan ik alles definitief afwerken.

 

Ik ga eerst proberen dmv een flens op het dak nog een 2-3 meter geluidsisolerende/dempende slang te monteren. Als dat niet helpt komt die geisoleerde demperruimte erboven maar het lijkt me de kast een stuk lomper/verdachter te maken.. De slangen op het dak zullen wat moeten weggemoffeld worden door allerhande dingen te dumpen op de kast zodat deze niet opvalt :P

 

Ik zal nog wat extra isolerende slang meenemen voor eventueel de slangen in het hok zelf ook te vervangen, maar ik vrees dat het te krap zal worden voor de extra isolatielaag, nu is het juist gepast..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kast ziet er erg goed uit Protput! Taiciforp!!! :wacko: Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan, om degelijke apparatuur te gebruiken. Ga je sowieso nog lang plezier van hebben + het genot van het zelf bouwen + stealthmode! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Oblomov en Shiva2013!

 

Goed nieuws ivm het geluidsprobleem van de afzuiger. Het is gelukt om de geluidisolerende slang binnen het hok te bevestigen, dus geen verdachte slang die uit mijn kast komt of extra verdiep erbovenop :wacko:. Het was wel maar net gepast en heb wat moeten sukkelen om alles erin te proppen maar het werkt. Ik had ook een metertje geïsoleerde slang gekocht voor tussen koolstoffilter en afzuiger te bevestigen maar dat was net te kort dus heb de gewone slang er weer tussen gehangen. Ik heb de stalenbox wat lager gehangen (en aan metalen ketting) zodat de slang hierboven kon lopen. De geïsoleerde slang loopt nu langs de achterkant van de stalenbox naar boven, maakt een bocht en loopt tussen de ophanging terug naar achteren, waar deze via een muurflens door het dak van de kast afblaast.

 

gallery_35979_14931_168048.jpg

 

en totaalbeeld van elektrodeel/voorgroeideel

gallery_35979_14931_319772.jpg

 

 

Het geluid van de afblaas is echt enorm verminderd, ik kan dus die geïsoleerde slangen iedereen aanraden! Misschien dat een stuk geïsoleerde slang tussen koolstoffilter en afzuiger nog een heel klein beetje zou uitmaken, maar met de kastdeur dicht hoor je er bijna niets van.

 

Ik was heel tevreden na de montage, en hoorde de afzuiger al bijna niet. Nu de kast werkt hoor ik hem al helemaal niet meer.. omdat het lawaai van het clipfannetje veel luider is :P.

 

Het is een simpel BLT clipfannetje van 20 euro uit growshop Alien. Ik zie bijna iedereen deze dingen gebruiken, is er niemand die zich stoort aan het lawaai? Het is echt goed hoorbaar in de ruimte waar de kast staat en is toch een beetje een vreemd geluid voor brave kleerkast ^_^ Zijn er stillere alternatieven of manieren om deze stiller te krijgen?

 

Verder wou ik in de Alien een Davin DV-12 schakelkastje kopen om mijn Tneon 2x75W aan te sturen maar de verkoper zei dat dit volledig overkill was en dat ik evengoed een simpele timer kon kopen in een doehetzelfwinkel. Klopt dit of is het toch aan te raden om via een relais te werken? Zo een DV-12 kost ongeveer 60 euro en deftige timer zal toch ook 20 euro zijn dus voor die kleine meerprijs ga ik ook geen risico's nemen. Misschien dat er volgend rondje nog een 2x75W setje bijkomt omdat ik redelijk lang ga voorgroeien en dus wel wat licht kan gebruiken. Met dit in het achterhoofd is het misschien toch beter om voor een schakelkastje te gaan of kan ik ook 4x75W aansturen via een simpele timer?

 

protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een kast! Grootse complimenten! Toen ik eenmaal klaar was met mijn kast baalde ik enorm dat ik geen voorgroeihokje heb gemaakt. Het gevoel wordt er ernstig ingewreven nu ik jouw voorgroeihok zie! Ik vind het echt gaaf gedaan! superstealth ook!

 

wat betreft je ventilator; Ik heb zelf een honeywell. was 30 eu. Hij is niet luid en doet zijn werk goed. Ik vind het alleen niet echt een heel praktisch ding. Gelukkig heb ik wat ruimte over in mijn kast en kan ik het ding goed kwijt, maar hij is best log. niet heel handig als je het mij vraagt. Verder we een heel goed en redelijk krachtig ding hoor.

Over de schakelkast weet ik niets zinnigs. Als je het geld kunt missen zou ik het gewoon doen. Voor de zekerheid/veiligheid en ook voor je gemoedsrust. Ik denk echter dat je even op een antwoord van iemand moet wachten die er meer over weet dan ik.

Heel veel succes in ieder geval!

 

groetjse Wolfie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Wolfie! Heb net even jouw bouwverslag gelezen en jouw kast ziet er ook zeer in orde uit! Een klein voorgroeihokje kan je altijd apart bouwen als je de cyclus wat wil inkorten he..

 

Die honeywell ziet er inderdaad niet zo handig uit om te plaatsen in je hok, dat leek mij ook net het voordeel van de clipfannetjes. Ik had er eerst een gekocht bij PUK, en nu twee bijgekocht bij Alien (rekende er één voor groeihok en twee voor bloeihok). Blijkbaar was dat eerste toch een stuk stiller dus ondertussen staat dat eerste er weer in en valt het mee van lawaai. Nochtans zijn alledrie van het merk BLT, er zit wel een klein verschil in ontwerp maar het kan ook toeval zijn..

 

Voorlopig wacht ik nog even af wat ik doe met schakelkast en fannetjes, momenteel staat de Tneon aangesloten op de schakelkast die ik gekocht had voor mijn Gavita, pas als ik aan mijn 2de ronde begin moet dit ten laatste in orde gemaakt worden dus.

 

Verdere tips, vragen en opmerkingen zijn altijd welkom :P

 

protput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...