Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

David.dT

Geluidsoverlast ventilatie (badkamerventilator)

Recommended Posts

Beste medegrowers en forumgenoten.

 

Mijn liefde staat in het hanggedeelte van een garderobe kast. Aan de bovenkant heb ik een 125mm badkamerventilator geplaatst. (De ventilator: Gamma)

gallery_35920_14728_1243935.jpg

 

De luchtcirculatie is prima (185m3), maar ik kan niet aan het geluid wennen. Als ik de ventilator dim, gaat ie rammelen. Hij raakt de randen niet, maar de kop gaat tollen. Net als een gewone tol die niet genoeg snelheid heeft. Hier word ik wakker van. (ik woon in een 1kamer appartement) Hij gaat rammelen zodra ik de kop met slang erop zet, 125mm>100mm, 100mm slang naar de filter. Het lijkt erop dat de tegendruk de rammel veroorzaakt

 

Ik heb de uitblaas al van isolatie voorzien

gallery_35920_14728_627811.jpg

Dit is meer dan voldoende.

 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat het gereutel ophoudt? Zou het helpen als ik de fanbladen ietsjes vijl? een 100mm ventilator halen? (die verplaatst 95m3)

 

Een softbox is geen optie. Niet alleen is het overkill, ik heb er helaas geen budget voor. (ik zit in de sociale sector, help mensen zoveel mogelijk gratis, ik verdien echt geen kont)

 

Tips zijn zeer welkom. Alvast dank!

 

-David

 

ps: ik twijfelde aan de plaats van dit topic, bouwdoos of indoor beginner, mijn excuus als het verplaatst moet worden

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je beter bij de ventilator bij de sjop kan kopen als bij de Gamma kosten daar nog minder ook en ze zijn wel stil en krachtig genoeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt bij de gamma mini buis ventilatortjes, kosten ik geloof iets van 2 tientjes

 

lijkt erg hierop:

buisventilator.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ps een kleine softbox is geen overkill hoor...ik hoor liever weinig geluid dan veel geluid.... :lol:

 

maar als het budget het niet toelaat dan is het wat anders....dan zou ik er toch voor sparen...zo een genot die dingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Link gerust, ik vind softboxen met een minimum aan 1000m3.

 

En zou een 100mm ventilator volstaan? Heb wel een 125mm gat maar dat moet geen probleem zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel watt heb je, zie het even niet...softboxen zijn er vanaf 250m3 geloof ik..

Share this post


Link to post
Share on other sites

2x75 watt tneon. Nu 1 plantje, zullen er max 2 worden, of een stuk of wat auto's.

 

Ben overigens niet compleet arm, een euro of 50 kan wel lijden. Als ik op internet kijk zie ik silent ventilatoren richting de 80 euro. Voorbeeld: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/560824/...5-S-Silenta-Wit

 

Maar wie verzekert me dat ze ook werkelijk zo stil zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat zijn ze niet hoor...

Share this post


Link to post
Share on other sites

+1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de tips. Deze ventilator is dus gegarandeerd stil?

 

Bouwplannen had ik al gevonden in een sticky hier, misschien dat maar is gaan proberen dan

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze zijn niet stil, maar het is een verademing ten opzichte van een badkamerventilator

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoe kan ik ervoor zorgen dat het gereutel ophoudt? Zou het helpen als ik de fanbladen ietsjes vijl? een 100mm ventilator halen? (die verplaatst 95m3)

Wat kan schelen is als je de hoek waaronder de fan staat verandert. Niet verticaal, maar horizontaal bv. Wat ook kan helpen is om wat wd-40 in de lagers te spuiten. Daarna wel ff laten drogen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttechniek-...50m3-kunststof/

 

 

deze zijn toch goed zat waarom al die moeite om er een tebouwen

dit werkt zeker

niet dat dingen maken saai is

ik weet niet hoe goede klusser je bent met zoiets

als er wat fout gaat heb je niks dit is je laatste geld

je moet ook de benodigde gereedschap hebben

dat afzuigertje is prima en maakt weinig geluid

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Aquar: De ventilator kan enkel verticaal. En tnx voor de tip, wd-40 is idd een wondermiddel. Misschien morgen even halen, heb alleen siliconen spray nu, vraag me af of dat zou werken..

 

@Bosteelt: Dank voor de tip. Dit is inderdaad een betere optie dan zelf klussen voor me, ik haal net een 5.5 op handigheid :lol: Ik zal eens zien of ik hier een db bij kan vinden.

 

Nogmaals bedankt iedereen voor het meedenken. Ik begon al hopeloos te worden, niet slapen vanwege herrie is slopend.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die afzuigers maken wel kabaal bosteelt..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ik de ventilator dim, gaat ie rammelen. Hij raakt de randen niet, maar de kop gaat tollen. Net als een gewone tol die niet genoeg snelheid heeft.
De beste manier om zo'n zuiger te dimmen is met een kleine variac. Kijk of je er eentje kunt kopen op Marktplaats.

Hoe lang heb je hem al? Als hij echt rammelt moet je hem terug brengen en een andere vragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zwemvis, maakt dat verschil met een stekkerdimmer? Heb hem een maand nu. 24 euro bij de gammel.

 

Hij maakt dus geen herrie, tot de kap erop gaat. Dat is 't probleem :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
die afzuigers maken wel kabaal bosteelt..

 

valt reuze mee gobru tegen over wat ie nu heeft

als je hem in je ruimte kun je er gewoon naast slapen

kabaal is echt overdreven dan heb jij gewoon een slecht ding gekocht wat niet goed in balans ligt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind ze kabaal maken. maar ik gebruik ze ook al jaren niet meer misschien zijn ze nu beter dan vroeger....

 

tegenover wat hij nu heeft oke, maar kan nooit tegen een softbox op :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha nee zeker nie heb zelf ook de stalen

maar het ligt ook aan hem budget dan is dit toch wel een goed oplosing

meeste herrie wat er uit komt is de lucht vind ik als ie op max staat

als je hem dimt valt het best mee tis ook maar een klein ding he :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ola,

 

Thanks voor het meedenken! Ga zo is even kijken of er op marktplaats een softbox wordt aangeboden. Anders misschien toch maar een buisafzuiger. Ga sowieso even md-40 halen. Altijd handig om te hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...