Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

zepher

DWC experiment, 100 Liter, 4 keer PPP

Recommended Posts

Update 54 dagen op 12/12

 

De zoektocht voor een geschikte bak voor experiment #3 is in volle gang, dank voor alle reacties en tips!

 

Tijd voor een foto update.

We zitten in de laatste weken van de bloei. Ik denk dat het met een week of 2 wel klaar is, misschien zelfs eerder.

Zoals Amnees al terecht zei:

ziet er geweldig uit! wel denk ik dat het wat vol is om mooie afgebloeide harde toppen te kweken zonder al te veel fluf.

 

Het lijkt er op, tenzij ze de laatste week(jes) nog erg veel vetter worden de toppen niet zo zwaar zijn als met de aarde kweek, maar

het is wel erg veel. Alsof er met de suikerpoederbus overheen gestrooid is.

 

gallery_31601_14839_380194.jpg

 

Zelfde beeld maar dan met de spiegelreflex

gallery_31601_14839_519801.jpg

 

Wortels en nog eens wortels, links en rechts

gallery_31601_14839_877231.jpg

gallery_31601_14839_459772.jpg

 

 

links in de tent, poederoverzicht

gallery_31601_14839_159281.jpg

 

gallery_31601_14839_1163216.jpg

 

gallery_31601_14839_613198.jpg

 

volle bak

gallery_31601_14839_661670.jpg

 

Vroeger wel eens Orange bud gekweekt, één van de 4 lijkt er wat op en is wat verder

dan de rest.

gallery_31601_14839_541218.jpg

 

Detail

gallery_31601_14839_185692.jpg

 

We hebben vandaag wat extra pk13-14 toegevoegd, de EC was 2.21 en mag nu wel wat omhoog.

De ph zit rond de 5.7, temperatuur water circa 23 graden. Nacht temp 23, dag 27.

 

Merry Xmas allen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom geen bak maken van hout en vijverfolie?

Houten deksel of eentje van piepschuim...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dawasiknie en DrDog

 

Als het niet lukt met een kunstof bak op maat gaan we dat zeker doen.

Het voordeel van een kunstof bak is dat je redelijk safe de afvoerkraan en kijkglas eraan

kan bevestigen, 100% lek vrij. En dat er diverse materialen met zuignapjes.

in de bak geplakt zijn (verwarmings element, zuurstof stenen, pompjes etc).

Plakken met zuignapjes in vijverfolie werkt niet. Daar moeten we dan iets

anders voor verzinnen. Met flink knutselen is dat allemaal mogelijk natuurlijk :)

 

We hebben mogelijk een leverancier gevonden die het met vacuumvormen

kan doen voor ons. Eerst maar even de balans opmaken na de deze oogst.

Zien wat we willen verbeteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je ze nog zeker 3wk laat staan.. moet jij eens kijken wat er nog bij gaat komen aan gewicht :)

 

Ipv je EC opvoeren zou ik langzaam aan in stapjes van 0.2-0.4 omlaag gaan ( :) zul je denken)

zo geef je de planten kans meer op te nemen want een nog hogere EC zullen ze niet veel mee kunnen en geef je ook mogelijk teveel N mee waardoor afrijpen ook verder wordt vertraagd omdat ze ruim genoeg ter beschikking heeft en het wel best vindt zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo zepher

 

Heb je hele verslag mee gekeken. Heb al heel wat gezien, maar dit ziet er echt schokkend uit.

 

En dat maar voor vier planten, als je een plant pak met weinig blad. Denk dat je ons alle maal doet verbazen.

 

Qwa opbrengst.

 

Veel succes verder

 

Gr prettig

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant stukje tekst!

Leer ik veel van, had er nog niet veel over gelezen (DWC) maar doet me twijfelen wat ik wil...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Zepher, prachtige update hoor, zo te zien begin je aardig wat waterplanten kennis te ontwikkelen, netjes hoor :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor alle leuke reacties!

 

@lostchild, dank voor de tip EC omlaag brengen zou in ons geval betekenen dat we niet meer bijvoeden.

Dan wordt de EC bij de volgende keer water bijgeven vanzelf lager. Heb ook wel es gehoord

dat het droogzetten van de plant (voor een korte tijd ) ook de laatste prikkel geeft om nog even

vet te worden. Misschien goed om vlak voor de laatste week, als de bak toch leeg moet voor het spoelen,

de boel even droog te laten staan 1/2 uurtje oid?

 

@prettiggestoord thx! :)

 

@greenpower, Thx! Vooral eens zelf proberen zo'n DWC t'is eigenlijk rete-simpel :)

Als je je wat aan de spelregels houdt qua liters vocht en zuurstof per plant (per minuut)

dan kan er weinig fout gaan. Het stabiel houden van EC en PH is eenvoudig.

Temperatuur blijkt tot nu toe de grootste uitdaging, een witte bak was slimmer geweest.

 

@krasi, thx man! ik doe mijn best :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
:)

 

Spanband erom voor de zekerheid en klaar :) Kost amper wat.

 

 

 

Die gedachten gingen exact bij me om :)

denk dat dat de makkelijkste en beste manier is..

Zal wel voor wbp gaan is lekker stevig en kan wat hebben.

 

Zepher

 

Nice man super mooie wiet.

Aan je trichs te zien kan je wel nog 2 a 3 weekjes doorknallen.

Voor dinegen in je nieuwe bakje op te hangen kan je er natuurlijk ook een ligger tussen maken,paar mm langer houden en er tussen klemmen met rubbers bv..

ipv vijverfolie zou ik epdm folie kopen,moet je helemaal lijmen maar dat krijg je nagenoeg niet stuk en lekt zekers niet.

Het is wel wat duurder maar ach een lekkage komt je duurder te staan :)

 

Bc

Share this post


Link to post
Share on other sites

NIET DROOG LATEN STAAN

bij DWC altijd minimaal een laagje water onderin de bak waar de wortels in kunnen hangen anders gaat het goed mis.

 

weet niet waar je deze fabel vandaan hebt maar echt niet doen hoor, ook een giga schoonmaakwerk achteraf omdat je veel rottend organisch materiaal krijgt (afstervende wortels en plantdelen die met die wortels in verband staan).

 

waarom de wortels die zo belangrijk zijn zo'n opdonder geven :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bubblecheese dank je, 2 a 3 weken, gaan we doen!

Ik zal me es wat gaan verdiepen in EPDM folie, interessant.

 

@lostchild

Waarschijnlijk haal ik dingen door elkaar, die jongens van de greenhouseseeds

drogen de planten na het flushen een paar dagen uit, maar dat is op hydro.

kijk maar eens hier bij grow-session videos op 7:08 minuten..

Daar had ik het vandaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verslag en mooie planten. Ik heb zo'n beetje dezelfde setup, maar dan met 4 bakken van 90 liter. Ik zag dat jij werkt met 2 luchtpompen op 1 bak. Wat mij opvalt, is dat ik op 1 van de 4 bakken maar 1 pompje heb met 1 luchtschijf.. op die bak lijken de planten het beter te doen als op de bakken met een grotere pomp en 2 luchtschijven.

 

Volgende ronde ga ik dan ook terug op kleinere pompjes (minder herrie)

 

Wat vind je tot nu toe van deze manier van kweken? Ik wil in ieder geval nooit meer anders. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dit (in mijn ogen) behoorlijk NOOB proof.. Het lijkt wel of de planten zelf de PH en EC regelen. Of denk jij daar anders over?

 

gtzzz,

 

F

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi fairb heb je daar ook een foto van hoe je dat gedaan heb ?

 

 

Mooie manier van kweken dit !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ik heb daar (nu) geen foto van, maar ik heb eigenlijk de gemakkelijkste opzet ooit denk ik en het werkt prima.

 

- Ik heb 4 rechthoekige kuipen gehaald bij het tuincentrum 90 liter

- Vier platen op maat gezaagd, die op de bakken liggen. In die bakken heb ik 8 vierkanten gezaagd in de maat van mijn potjes

- Die platen ingepakt met zwart wit folie (witte kant buiten)

- netjes opengesneden (de gaten) en met watervast ductape aan de onderkant vastgeplakt.

- kuipen vullen met water, juiste ec en ph en draaien...

- per bak nu 1 pomp en twee luchtschijven (gaatje boren in de bovenrand van de kuip)

- Pompjes staan buiten de tent ivm de temp van het water ( niet boven de 22 graden liefst ivm algen en rot)

 

Per kuip staan 7 planten, dus ik heb ik gat over voor het bijvullen van het water.. in dat gat staat een "leeg" potje met alleen kleikorrels tegen het licht.

Simpeler kan niet... Mijn ph schommelt tussen de 5,2 en de 6,5. Nooit problemen. Als de planten veel drinken schommelt hij veel en moet je zo aanvullen dat de waardes weer goed zijn.. Laat ik het zo zeggen... Ik ben tijdens een kweek 14 dagen op vakantie geweest.. 1/3 week 12/12 en no problemo.

 

Enige wat ik nog ga veranderen is, dat ik een under current systeem ga bouwen (zoek maar op youtube) zodat ik niet afzonderlijk iedere bak hoef te vullen, wat als het vol staat is dat wel echt een k-klus.

 

Tot zover deze topic-vervuiling..... sorry :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank Fairbet!

 

Klopt we hebben 2 luchtpompen in één bak. Met elk 2 luchtstenen.

Eigenlijk de beste die we konden vinden in het tuincentrum

(van die kwetsbare blauwe lange, ze hadden geen schijven). De pompjes zelf zijn ook niet helemaal wat

we eigenlijk zouden willen. De hoeveelheid L/M is te laag volgens de Amerikanen :)

Afijn goedkope tuincentrum meuk doet het aardig. Wel hebben we extra circulatie

geplaatst, een soort waterval. Een mix van lucht per minuut en circulatie (waterval)

doet het voor ons nog prima.

 

Volgende ronde wil ik wel met zwaardere luchtpompen werken, altijd 2 voor het geval er een

stopt. Dus bijvoorbeeld 2 van 40L/M ipv één zware.

 

Wat vind je tot nu toe van deze manier van kweken? Ik wil in ieder geval nooit meer anders. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is dit (in mijn ogen) behoorlijk NOOB proof.. Het lijkt wel of de planten zelf de PH en EC regelen. Of denk jij daar anders over?

 

Ben ik het mee eens, ik vind het dusver makkelijker dan op aarde kweken. De EC en PH is inderdaad eenvoudig bij te sturen,

fluctueert niet zoveel als ik had verwacht. Er zijn zelfs DWC kwekers die zonder meetapparatuur rondes zonder problemen draaien.

Temperatuur blijkt de grootste uitdaging voor ons, die is het meest aan het fluctueren en komt regelmatig boven de 22 graden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens veel Amerikaanse kwekers gaat het goed tot 25 graden watertemperatuur. Zolang je er maar voor zorgt dat er genoeg zuurstof in het water is. Heb jij nou nog een bak buiten je hok staan? Zo nee, dat kan je dan misschien proberen, is gelijk je watertemperatuur opgelost. Je hoeft dan ook niet iedere keer je planten te storen bij het watergeven. Zou evt zelfs kunnen als de lamp uit is, want je hoeft het hok zelf niet in..

Je verbind dan de bak in je hok met een bak buiten je hok dmv buizen. Het water wat je in de bak buiten gooit stroomt automatisch naar de bak waar je planten op staan. Vervolgens pomp je het water weer terug naar de bak buiten. Dan heb je dus een circulerend systeem. In allebei een luchtpompje en draaien maar. Als je meet in de bak buiten, dan weet je ook je waardes binnen.. En je watertemperatuur blijft lager.

 

Overigens loopt de watertemperatuur bij mij ook wel eens op tot een graad of 24. Nog nooit problemen gehad. Ik vul dan gewoon af met koud water van een graad of 15. Werkt prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ikzelf ben ook :) geraakt van de hydro systemen en heb investeringen gedaan om het te gaan doen.

momenteel nog in de bouw fase ( het meeste is wel al gedaan zoals boren, lijmen etc ) en heb gister stekjes gemaakt

 

en het systeem staat momenteel droog en te wachten op de stekjes te wortelen en te starten voor de eerste keer.

 

 

ik heb wel al 2 planten in ieder 1 hun eigen bak gehad maar door kweekfouten besloten het toch maar af te breken en alle info over de kerst vakantie opnieuw toe te passen

 

150x150x2m tent

4x GH Waterfarm > Link <

1x 600w

 

en heb met deze kerst vakantie alle bakken met elkaar verbonden + een controller bak toegevoegt

 

gallery_36063_15121_10671.png

things to do:

 

hydrotons schoonmaken

 

 

 

 

*cough* :) :)

 

@fairbet 2 great minds think alike.

 

:) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is inderdaad het enige nadeel aan dat hele systeem. Je moet er geen goedkoop kutpompje op zetten, want dat is irritanter als 20 travo's....

Share this post


Link to post
Share on other sites

66 dagen op 12/12 update

 

Beste forumvrienden,

Door alle kerst en nieuwjaars perikelen erg weinig tijd gehad om een update te schrijven.

Voor iedereen uiteraard nog de beste groene wensen voor 2013 ;)

 

Gisteren de bak geleegd en gevuld met water zonder voeding voor het spoelen. Ph- toegevoegd

nu nog even wachten tot waar deze zich stabiliseert. We proberen hem voor de laatste week rond

de 5.7 te krijgen.

De plant heeft het nu wel zwaar, de herfst is ingetreden en de stengels worden in een rap tempo paars.

De drukte boven de bak heeft er niet voor gezorgd dat de toppen mega vet zijn, teveel concurrentie.

Maar de topjes onderin( fluf) zijn voller dan normaal en er zijn meer hoodftoppen.

De geur is erg heftig, veel zwaarder dan mijn vorige kweekjes (op aarde) met dezelfde soort. Ook liggen er veel meer kristallen op de toppen en fan-leaves.

 

We draaien nog een week en dan gaan ze om.

 

In vergelijking met de aarde kweek van PPP zijn ze iets verder (sneller) en kunnen ze ruistig afbloeien omdat we geen last van top-rot

hebben. De luchtvochtigheid is erg goed onder controle te houden omdat deze constant is (er staat immers altijd een bak van 100 liter water onder).

 

De fotos (helaas weer met de mobiel, dit keer iphone 5)

 

Volgende week maken we nog een ronde fotos van het oogstproces, dat zal wel interessant worden.

 

gallery_31601_14839_1043842.jpg

 

gallery_31601_14839_76587.jpg

 

gallery_31601_14839_4340496.jpg

 

gallery_31601_14839_232881.jpg

 

gallery_31601_14839_495697.jpg

 

gallery_31601_14839_50399.jpg

 

Wortels na het legen van de bak, de zuurstofstenen zijn niet zichtbaar meer.

gallery_31601_14839_2098364.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie toppen hoor nog ff en dan de schaar er in ;)

Jij ook een goed 2013 hopelijk een groen jaar ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kayless, de planten zijn tussen de 90 cm en 1.20m lang, sommige zijn ietwat omgevallen.

De tent is 2 meter hoog, de zwarte bak 46 centimeter. De lamp hangt op de hoogste stand in de tent.

 

 

Update: 73 dagen op 12/12

 

De planten hebben één week op water gestaan zonder voeding.

Deze laatste week is er niet veel meer gebeurt, behalve dat de plant echt aan zijn einde is.

Hersft boven en onder.

 

gallery_31601_14839_39486.jpg

 

gallery_31601_14839_759118.jpg

 

Plant links achter heeft een andere structuur dan de rest, toppen zijn ook langwerpiger en minder vol.

gallery_31601_14839_433001.jpg

 

gallery_31601_14839_66119.jpg

 

 

Close up

gallery_31601_14839_1282609.jpg

 

gallery_31601_14839_429264.jpg

 

gallery_31601_14839_717717.jpg

 

plant 1 takken met toppen klaar om te knippen:

gallery_31601_14839_127132.jpg

 

opbrengst nat van 1 plant (rechtsvoor)

gallery_31601_14839_658810.jpg

 

580 gram nat mooie toppen, 460 gram knipafval en fluf (waarvan ongeveer 180 gram toppen die misschien later na het drogen nog op de grote bult mogen)

 

Plant 2 had 470 gram nat aan toppen en 260 knipafval (waarvan 100 gram topjes van mindere kwaliteit)

 

plant 3 en 4 gaan vandaag om. Fotos van wortels en lege bak worden vanavond gemaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ey ey

 

 

Kijk die zepher is gaan......

Ziet er nice uit,topjes zijn mooi geworden...

 

een bijna geslaagd kweekje..netjes knippen die handel en smullen maar :lol:

 

Je hebt nu een leuke test gedaan,nu klaar voor wat rotere dwc :D

 

bc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...