Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Dr Dog

worteltemperatuur

Recommended Posts

Wat is de ideale temperatuur voor de wortels, met licht aan en met licht uit?

Toevallig had ik nog wat spullen liggen en kan ik de vloer voorzien van verwarming, zodat ik door een sensor in de pot de temperatuur op de wortels vrij nauwkeurig kan regelen. Hiernaast ook gewoon verwarming in de ruimte, maar dit lijkt me wel een fijn extraatje.

Wat ik tot op heden lees is 72graden Farenheit, dwz 22.2graden Celsius.

Wat zijn de ervaringen en ideeën?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het mag iig niet warmer zijn dan je laagste ruimtetemperatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt logisch omdat je voedingsvat ook op 22 graden word geadviseerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou hem in de nacht wat lager houden. Anders gaan ze schijnbaar lekker uit de hydatoden ( mooi he? ) en dan werk je niet alleen je lv omhoog,

maar zorg je ook voor een verhoogde kans op rot.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou hem in de nacht wat lager houden. Anders gaan ze schijnbaar lekker uit de hydatoden ( mooi he? ) en dan werk je niet alleen je lv omhoog,

maar zorg je ook voor een verhoogde kans op rot.

guteren bedoel je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je je mat op 20 zet en je kluit 19 graden is gaat alles op rolletjes...

lager dan 19 is niet ideaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wij hebben bij ons laatste/draaiende kweek ook een metertje in 1 van onze potten en wij zijn toch op zich er wel blij mij :P

Nu weetje ook te minsten wat er gaande is in de pot. Wij denken zelf ook dat onder de 18 a 19 graden niet goed is. en warmer als 30 graden ook niet anders gaat het een soort van beslaan in je pot zeg maar :rolleyes:

Altijd de temperatuur van je water het zelfde houden. Of wisselen als het te koud of te warm is in je pot.

 

Succes!!

 

-Taiga Mini B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een grondthermometer, die dient dan ook ter controle van de thermostaat waarvan ik de sensor in de potten steek.

De afgelopen periode ging mijn temperatuur bij licht uit te hard naar beneden en merkte ik dat de vloer ook echt koud was, aangezien ik het materiaal nog heb liggen gaan we meteen maar voor vloerverwaming, in combinatie met waaierkachels.

Door te koud en toprot het laatste rondje 20-30% verloren, heel stom, ik zat gewoon niet op te letten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alles tussen de 16 gr en 25 gr is goed, mits de temp in de ruimte hoger is dan de grond waarde zoals racker al zei.

 

iedereen die zegt dat t wel verschil maakt mag t mij uitleggen, want ik heb t getest en maakt geen drol uit!

 

je grond verwarmen is dus onzin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat is de logica daarvan dat je de worteltemperatuur niet hoger mag hebben dan de luchttemperatuur?

lijk mij eerder dat het beter is om de worteltemperatuur hoger te hebben dan de luchttemperatuur.

 

in de natuur hebben de planten snachts ook een warme grond.

denk dat mensen hier een beetje dag en nacht door de war halen. ik zou zeggen 19/ 20 graden snachts en overdag hoef je de aarde niet op te warmen lijkt mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus de grond bij jou is warmer dan de omgevingstemp???

 

 

woon je in de hel ofzo.........................

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind eerlijk gezegd dat Polletje gelijk heeft. Het heeft ZO weinig meerwaarde.

Zolang je niet beneden de 16 graden ( ofso ) gaat zitten zal t allemaal weinig verschil maken.

 

Er word wel gebruik van gemaakt in verschillende tuinbouw sectoren, maar dat is vaak ter bevordering van de beworteling van stek. En dan word er in de omliggende ruimte minder gestookt. Eigenlijk neem je dus alleen maar de kou van de vloer weg, en vervang je die met stijgende warmte.

Daarnaast heeft het voordelen voor het microklimaat tussen de vaak wat kleine plantjes aangezien je vocht weg trekt en minder kans heb op schimmel.

 

Ik zou het niet toepassen voor de stroom die het in verbruik neemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar het wordt gebruikt in kassen is dit niet alleen om de wortelvorming te bevorderen.

Een plant welke direct contact maakt met een verwarmd oppervlak zoals een betonvloer met vloerverwarming neemt deze warmte op de meest efficiente manier op. Het is dus een efficiente manier van verwarmen.

Hier een onderzoek, van Wageningen voor de liefhebber.

 

Ik heb de spullen liggen en voorzie zeker geen nadelen, bevalt het niet dan gaat hij echt minimaal aan of gewoon uit.

Er zit wel echt een behoorlijk koude vloer in die best wel eens onder de 16graden kan zakken, dus om die reden lijkt het me ook wel nuttig.

 

bedankt voor de reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het spijt me, maar de probleemstelling van dit onderzoek is om door middel van verhoging van de wortel temperatuur de omgeving temperatuur naar beneden te brengen.

Daarnaast.. Als je in de conclusie kijkt:

 

zeggen ze eigenlijk dat het niet zo veel voordelen kent. Blz 47 (5) Conclusie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je betere wortels wilt gooi er dan gewoon schimmels bij...

 

ik ga t niet meer aan je uitleggen, maar t is wel beter.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grond verwarmen heeft zker wel meerwaarde bij het ene gewas meer dan bij het ander.

Maar onder glas is grondverwarming helemaal niet vreemd....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom willen de kwekers toch van die luie planten?

Maak het ze vooral zo naar de zin dat ze bij minste geringste weer "bladproblemen" geven :lol:

 

Polletje +1

zo zit het en niet anders (stekken uitgezonderd alhoewel.. geworteld onverwarmd zijn erg sterke stekken).

 

Houdt je omgevingstemperatuur (en dus je aanvoer) op peil, ben je klaar als Klara en heb je geen verwarmingsmatten of wat dan ook nodig, heb die 1m2 verwarmingsmat van mij al jaren niet meer in gebruik want kouder dan 18C wordt het niet in mijn tentkamer B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@LostChild; een plant kan nooit lui zijn, als en plant vatbaar is voor ziekten is er een disbalans,

 

We kweken op potgrond met harde en zachte turf gemengd met veel cocos en perliet,dus weinig verterend organisch materiaal.

De planten worden na 3wk bloei pas ingepot en staan dus 6-7wk in een relatief kleine hoeveelheid potgrond.

Dit alles omdat er met eb/vloed wordt gewerkt en dagelijks water gegeven, de grond moet dan dus ook dagelijks voldoende leeg worden getrokken door de plant omdat er anders wortelrot in komt.

Een zeker biologisch evenwicht is dus om meerdere redenen niet haalbaar, schimmels hebben dus geen zin want er is nagenoeg niets te verschimmelen.

Voeding is mineraal dus daar hebben schimmels ook geen zin

 

De verwarming ligt er inmiddels in en is er zone te regelen, we kunnen dus gaan kijken wat het effect is van verschillende worteltemperaturen.

 

In de antwoorden is er dus niemand die dit daadwerkelijk getest heeft en verder komt dan wat algemene aannames en ongefundeerde, kort door de bocht, opmerkingen. Jammer, maar ach dan heb ik weer wat te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

m'n beste draai was op een plek met vloerverwarming.. maar dat was toeval. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke conclusie die je trekt B)

Luie plant fenomeen ken je niet want een plant kan nooit lui zijn, alleen maar ziek

 

... ja hoor, je snapt het helemaal en wordt een echte canna professor nog :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...