Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jeice

gedoogkweek Jeice

Recommended Posts

ok

 

als je in de groeifase je plant generatief weg zet heb je het over een korte/gedrongen/krachtige plant. handig in een sog dus bv of als je minder hoogte hebt :)

 

hier een mooi tabelleke over de aansturing.

 

med_gallery_32601_14821_128451.jpg

 

van wat ik heb begrepen werkt stress mbt de temp ook generatief. groot verschil dag nacht dus. maar is ook een theorie over die het tegenovergestelde zegt. ( http://www.wietforum.nl/Over-Voornachten-T...ing-t21062.html ) ik ga dit niet meer doen, omdat ik het idee heb dat de plant ook meer en groter blad gaat aanmaken om zichzelf te berschermen tegen een lage nacht, waardoor mn handeltje naar mijn mening nu weer te dicht is. er zijn zoals je leest meer dan genoeg andere manieren om het effect te bereiken en daar staat kortere voorgroei nog niet bij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik voldoe (generatief) aan alle voorwaarde behalve co2 en natte voetjes.

 

Bij de hogere temperatuur vraag ik me dan weer af wat minimale temp moet zijn ofwel de 24h temp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgende keer ga ik er 2 per krat zetten dan een wat andere balans zoeken. denk dat te generatief voor jou ook niet ideaal is racker met -9 per m2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik quote Osmose: vegetatiever(groei) ... generatiever(bloei)

 

Daarna Secret Jardin: vegatief= groei generatief=bloei

 

Dan Jeice: lol, nee jullie moeten googlen

 

Dan weer Jeice: er zijn zoals je leest meer dan genoeg andere manieren om het effect te bereiken

 

Wel effect bedoel je??

Jullie praten in raadsels en ik weet nog steeds niet wat met vegetatief en generatief bedoeld wordt. Ik zal het zelf wel een keertje opzoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niet waar iedereen het over heeft, maar dacht dat ik dit kweekje water geef :)

 

ik heb het over het generatief aansturen van de plant in de groeifase(althans, terwijl deze nog groeit). een bepaald soort gewas creeeren die het beste bij je setup past/je uiteindelijk het meeste oplevert. het woordje "bloei" is nu n.v.t. later kun je er ook mee blijven spelen, maar zover ben ik ook nog niet.

 

is helemaal niet de bedoeling om het ingewikkeld te maken, zo geweldig interessant is het allemaal niet. het "effect".. een korte/gedrongen/krachtige plant waar ik het over heb, is mede zo aan te sturen met de temp zoals osmose al zegt, maar zoals je in schema kan zien zijn er nog tal van andere factoren waarmee je kan spelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb eff lopen zoeken misschien kan ik wat uitleggen.

 

een plant vermeedert zich op 2 manieren. Namelijk generatief of vegetatief

 

generatief vermeerdering= met bloemen of zaad

 

vegetatief= door mdv enten, stekken. citaat 1 citaat 2 (pdf alert)

 

wat houdt dit in voor de sturing en die zilverpenningen in je portemonnaie ?

 

als je generatef gaat sturen gaat je plantje bloemen= toppen aanmaken, vegetatief dan maakt hij mooie vertakkingen en blaadjes en minder blomen=toppen. =heel erg kort door de bocht!

 

wat goed is voor jou plantje, soortje, zelfs pheno. Is te weinig WETENSCHAPPELIJK onderzoek naar gedaan. maar misschien dat we hier op het forum er een beetje samen uitkomen. Dus ik kan je geen advies geven, helaas.

 

wat leuk lees voer om zelf wat ideeen op te doen.

UNI Wag. tomaat gen./veg. conclusies: pdf klik

Uni Wag. algemeen gen/veg concl. pdf link aanrader!

LED vs HPS met een beetje gen/veg. pdf klik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of het allemaal direct toepasbaar is of niet deze info, het is wel lekker voer om mee te experimenteren, of op z'n minst rekening mee te houden in bepaalde stadia van de plant.

Komt er wer een update van de dames? Ze bloeien lekker door neem ik aan....

 

Grt,

 

Watzeggie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben nog eff verder wezen zoeken en heb wat kennis te delen.

 

 

 

precies wat ik al een beetje theorethiseerde: in het begin in de groei vegetatief sturen, later switchen naar generatief, uiteraard met een perfecte balans die je voor je zelf je soortje/pheno moet zien te vinden

 

 

Temperature effect in the vegetative stage

In the very early stage, or vegetative stage of the plant, the only growth parameter is leaf growth. In an experiment with eight tomato varieties, seedlings grown at 21 °C got many more leaves than seedlings grown at 18 °C. This is because high average 24-hour temperature stimulates the rate of leaf appearance. However, the leaves stayed smaller at 21 °C, and hence the total leaf area was about the same in both treatments. In these very young plants, the higher temperature was not able to increase the leaf area.

Temperature effect on fruit growth

 

In the productive stage, things become more complicated. The rates of both leaf and truss development are faster at higher temperature. In the same experiment with eight tomato varieties (but now in the generative stage), the appearance of leaves and trusses was 25% faster at 21 °C than at 18 °C.

Once the fruit were set, the plants at higher temperature started to put more energy into their trusses. This is because higher temperature stimulates sugar distribution to the fruit. It is due to plant hormones coming from the seed in the fruit; they pull the assimilates to the fruit. Also, high temperature speeds up fruit growth and development. The period from fruit set to harvest was 56 days at 18 °C, and was reduced to 46 days at 21 °C. This is 18% faster. The fruit grown at higher temperature stayed smaller though. Due to the fast development rate, there are more trusses on the plants. They all compete with each other for sugars, and hence all fruit stay smaller.

 

Temperature effect in productive stage

In the generative (productive) stage, leaves and fruit compete. At higher temperature, more assimilates go to the fruit. Hence less assimilates are available for leaf area growth. Also, leaf picking starts earlier in the warmer conditions (21 °C) than in the cooler conditions (18 °C). In the experiment with eight tomato cultivars, the result was 25% less leaf area at 21 °C than at 18 °C.

In summary, plants grown at higher temperature (21 °C) produce fruit faster: you get more fruit but they are smaller than from plants grown at lower temperature (18 °C). Which temperature gives the best production was very much depending on the variety. So in tomatoes, if you want to grow at higher temperature, you must keep less fruit per truss, or you will end up with smaller fruit. Vice-versa, if you want smaller tomato fruit you can grow at higher temperature.

 

klikerdeklik

 

check eigenlijk heel die website maar is wel goed staat ook dat tabeltje van jeice op :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor iedereen verschillend wat het beste is, ga je met 8 planten deze tent vullen zoals Krasi dat doet ga je natuurlijk niet generatief aansturen in de groei, maar is het evt interessant om dat in de bloei te doen, maar zo ver ben ik nog niet.

 

als de stekken 2 weken staan ga ik gewoon weer naar de drain kijken en precies geven wat de plant nodig heeft.

 

wat houdt dit in voor de sturing en die zilverpenningen in je portemonnaie ?

 

als je generatef gaat sturen gaat je plantje bloemen= toppen aanmaken, vegetatief dan maakt hij mooie vertakkingen en blaadjes en minder blomen=toppen. =heel erg kort door de bocht!

 

als je het zo leest dan zou je denken dat je moet overvoeden voor dikkere toppen, want hoger ec = generatief (lijkt me toch niet??)

 

In an experiment with eight tomato varieties, seedlings grown at 21 °C got many more leaves than seedlings grown at 18 °C. This is because high average 24-hour temperature stimulates the rate of leaf appearance. However, the leaves stayed smaller at 21 °C, and hence the total leaf area was about the same in both treatments

 

aha, dan was mn gevoel juist wat betreft grote van de bladeren. maar fout wat betreft het aantal bladeren. toch blijf ik de volgende keer op 20-21 graden want naar mijn idee maakt een lagere temp het gewas wel dichter waardoor er minder licht doordringt naar onderliggende toppen. zal dan door de grote van het blad komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
als je het zo leest dan zou je denken dat je moet overvoeden voor dikkere toppen, want hoger ec = generatief (lijkt me toch niet??)

 

 

ja maar dat is maar 1 manier van het generatief sturen. je weet ook niet of een hoge EC direct voor dikkere toppen zorgt, misschien heeft het wel andere 'generatieve effecten' aan de plant.

 

ook is het een samenspel tussen verdamping, voedingsvraag etc. etc. wat nou een hoge of lage ec is, maar dat even terzijde.

 

aha, dan was mn gevoel juist wat betreft grote van de bladeren. maar fout wat betreft het aantal bladeren. toch blijf ik de volgende keer op 20-21 graden want naar mijn idee maakt een lagere temp het gewas wel dichter waardoor er minder licht doordringt naar onderliggende toppen. zal dan door de grote van het blad komen.

 

ik zou ook even dat documentje doorlezen. volgens mij zorgt een hogere temp ook voor minder gewicht in de toppen.

 

en gewas dichter op elkaar komt ook omdat er te veel bij elkaar zijn. planten zenden een chemische geur uit waardoor ze kunnen "communiceren" hoeveel er in de buurt zijn en zich daarop aanpassen. geweldig die moeder natuur :) bij jou staan er redelijk veel op elkaar, waardoor ze zich niet kunnen uitstrekken in de breedte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je de drain meet weet je wat het juiste ec is, osmose mailde eens dat je boven de 2.2 pas echt generatief stuurt. dat lijkt me niet handig midden in je kweek als je plant 1.6 eet.

 

je gehele kweek op 18 graden lijkt me ook niet handig, 10 dagen langer(wanneer je dat verhaaltje aanhoudt) kweken kost je gegarandeerd meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok

 

als je in de groeifase je plant generatief weg zet heb je het over een korte/gedrongen/krachtige plant. handig in een sog dus bv of als je minder hoogte hebt :)

 

hier een mooi tabelleke over de aansturing.

 

med_gallery_32601_14821_128451.jpg

 

van wat ik heb begrepen werkt stress mbt de temp ook generatief. groot verschil dag nacht dus. maar is ook een theorie over die het tegenovergestelde zegt. ( http://www.wietforum.nl/Over-Voornachten-T...ing-t21062.html ) ik ga dit niet meer doen, omdat ik het idee heb dat de plant ook meer en groter blad gaat aanmaken om zichzelf te berschermen tegen een lage nacht, waardoor mn handeltje naar mijn mening nu weer te dicht is. er zijn zoals je leest meer dan genoeg andere manieren om het effect te bereiken en daar staat kortere voorgroei nog niet bij.

 

duidelijk;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
osmose mailde eens dat je boven de 2.2 pas echt generatief stuurt.

 

het punt met dit soort beweringen is dat het per geval anders is een pp zal je meer moeten geven om hem te sturen dan een amnees. als je een klein substraatvolume hebt dan heb je weer aan minder genoeg dan als je in grotere volumes zit.

 

misschien moeten we hier bij WF wat testjes doen en kijken wat er gebeurt.

 

overigens lees ik op andere fora weer dat je het generatief vegetatief sturen zoals dat vanuit de tuinbouw gebruikt wordt helemaal niet voor wietplanten kan gebruiken...

 

enfin eerst maar eens nog lezen lezen lezen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een ding staat vast, theorie en praktijk komen niet helemaal overeen bij ons plantje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jawel hoor, alleen moet je het goeie theorie boekje hebben....

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meeste theorie boekjes over ons plantje staan vol onzin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet alleen de boekjes.......

Op internet staat ook een hoop onzin.

 

Is niet zo simpel als het allemaal lijkt.

Komt veel meer bij kijken dan vaak gedacht wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een ding staat vast, theorie en praktijk komen niet helemaal overeen bij ons plantje.

 

Je kunt het pas goed testen, als je 2 ruimtes dezelfde stekken/setup/kweekwijze hebt en enkel 1 aspect veranderd.

Als ik met een hoog ec start kan ik moeilijk beweren dat een lage nacht temp/ groot verschil dag nacht geen strek oplevert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd veel hocus pocus mambo jambo is te vinden in boekjes en op internet.

 

 

@jeice

inderdaad we kunnen hier wel 2 jaar zitten filosoferen wat het beste is of hoe het zou moeten. zonder het goed te testen.

 

voor mij geld wanneer je bij verschillende locaties, met zelfde opstelling, zelfde genetica, volledig gecontroleerd klimaat, met 1 parameter anders 'effecten' ziet en dit effect bij herhaling weer optreed. Je dan pas die relatie mag/kan trekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb wel diverse ruimtes.

 

Nu merk ik dat het in 1 ruimte qua nachttemperatuur structureel wat lager is dan in de andere ruimtes.

Kan eens kijken of daar verschil in zit aan het einde, maar of dat maatgevend is :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een kleine update van dag 27.

 

Net ge eb-vloed. ec 1.70 ph 5.8. drain 1.70 ph 6.0 perfecto :P

 

Ben begonnen met woma afharder. de planten krijgen geen extra pk deze ronde.

 

De lampen hangen er nog steeds kort op 50 tot 60 cm, en de temp blijf 28/29 graden. Ben blij dat ik er een 2500m3 filter/afzuig in heb hangen, af en toe moet de cli-mate wel even aanzetten tot 50hz. Grotendeels draait hij op 36 hz.

 

Het is naar mijn idee jammer genoeg weer te vol, dit komt door te veel en enorm groot blad. Slechte keuze om het kouder te laten worden s'nachts. Ik zou dit persoonlijk niemand aanraden. Ik hoop dat ik niet teveel fluf krijg, desondanks de kleine planten.

 

Foto's binnenkort weer, geen bijzondere veranderingen op dit moment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jahoor geen probleem, als het te dicht wordt en het blad zorgt ervoor dat de onderliggende bloemen in de schaduw hangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de boekjes staat weer dat het complete bladoppervlak van 1 plant de energie over alle toppen verdeelt. dus zou dat niet veel uit hoeven maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...