Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
handyman

lamp op kachelcontact= probleem

Recommended Posts

:wub: Heeft iemand hier een antwoord op:

 

Ik heb een schakelkastje met kachelcontact (merk diamond) voor m'n hokje in de kelder.

Heb er een tentje langs gezet en laat de warme lucht het hok in blazen waardoor ik geen kachel hoop nodig te hebben.

Nou dacht ik slim te zijn en de lamp van de tent rechtstreeks in mijn kachelcontact te steken waardoor de schakeling precies tegelijk is en ik dus een schakelkast voor de tent uitspaar.. Geweldig idee vond ik zelf! Ik zie geen enkel probleem..

 

Maar na drie dagen begeeft m'n schakelkast het :)

De volgende dag het ding teruggebracht (no problemo, gelijk een nieuwe meegekregen)

Op de tweede dag weigert m'n nieuwe kast weer te schakelen van kachel naar lamp, net als de andere..

Vloekend trek ik de stekker uit het k-contact en twee seconden later schakelt ie ineens, een uur te laat :P

 

Het enige wat ik kan bedenken is dat allebei de kastjes niet deugen, of is er iets anders aan de hand???

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kachelcontact is niet berekend op de aanloopstroom van een vsa.......wel op het wattage...

 

niet meer doen dus... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar op een kachelcontact moet ik toch in principe een paar KW kunnen inpluggen?

piekspanning van een VSA is toch niet zo gigantisch??

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je gezegd had wat je gedaan hebt...dan had je geen gratis kassie gekregen....

 

tis er gewoon niet op berekend..... :P ....

 

snappie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent zo stellig dat ik je geloof.. maar snap er niks van.. Thanks anyway :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

een peugeot 106 is ook niet gemaakt om constant 250 km/uur mee te rijden.....

om maar een verglijking te trekken... :rofl ....

 

het kan ff :rofl ...en dan ...een rookwolk... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
een peugeot 106 is ook niet gemaakt om constant 250 km/uur mee te rijden.....

om maar een verglijing te trekken... :rofl ....

 

het kan ff :lol: ...en dan ...een rookwolk... :P

 

het kan ff? :rofl

 

170 = doodangsten :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, maar waarom is dan de zekering vd kast niet gesprongen?

En waarom schakelt ie zonder kachel wel gewoon?

Share this post


Link to post
Share on other sites

omdat hij wel gemaakt is voor lampen te schakelen op het lamp kontact....via het relais....

het kachelkontact schakeld niet via het relais.... :P

 

dat schakel je dus zoals een goedkoop gamma timertje... :lol:

 

je gebruikt hem dus gewoon oneigenlijk :D ....natuurlijk is die te pimpen.. maar dan is het geen standaard kassie meer...

 

now i rest my case :rofl ...and myself :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok trusten.

 

Maar ik snap er nog steeds nix van en nou wil ik ook weten hoe het zit.

 

Wie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

suggestie....een kurses electro via de LOI :P ....

 

beter als dit... kan ik het iig niet uitleggen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
pak jij maar een cursus spelling daar dan.

 

 

wat een reactie terwijl iemand je probeert te helpen :P :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nah, zeggen dat iemand maar een cursus moet gaan volgen is niet echt helpen in dit geval.

 

Handyman, waarom je schakelkastje stuk gaat is waarschijnlijk idd omdat je het niet gebruikt waarvoor het bedoeld is:

Normaal gesproken is een kachel een "Ohmse" belasting (lees lineair), en dat kun je meestal schakelen met een normaal schakelcontact.

Bij een VSA en EVSA is de belasting niet "Ohms" en kunnen er in- en uitschakel pieken ontstaan waardoor er tijdens het schakelen een vlamboog kan ontstaan tussen de schakelcontacten. Daardoor kunnen ze verbranden / aan elkaar smelten en meer ellende.

Normaal schakel je dit soort belastingen met een relais, dat veel sneller schakeld dan een normale schakelaar. Dat voorkomt, of minimaliseert de vlamboog.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

 

Grtz,

Koi.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm je lijkt dicht tegen de waarheid aan te zitten koi...

 

Alleen geen rare verhalen over schakelsnelheid van schakelaars en relais.

 

Een relais wordt vooral toegepast om even heel ruim uitgelegd 2 verschillende spanni gssoorten te kunnen schakelen.

 

Zo zou je het spoeltje van het relais op12v kunnen laten schakelen terwijl de contacten 380v doorschakelen.

 

Een relais wordt dus gebruikt om meerdere stroomkringen te kunnen bedienen.

 

Theoretisch zou het timer contact ook gewoon moeten werken.

 

Tenminste afhankelijk van zn capaciteit,een gamma timer mag volgens mij maar 5 ampere continu

 

Daar waar een relais afhankelijk van de uitvoering tot wel 100A continu mag staan(voorbeeld)

 

Het spoelcontact van het relais zal niet zo gauw doorbranden omdat hier relatief weinig vermogen doorheen gaat in tegenstelling tot die timertjes die vaak geen spoelcontact hebben en dus in 1 keermt vermogen moet schakelen.

 

Dit zorgt voor warmteontwikkeling,verbuiging van t materiaal met dus slecht schakelen tot gevolg.

 

Daarom, zorg dat een timertje gewoon 230v naarmt spoeltje van het relais stuurt en laatmde veel zwaardere contacten van t relais t grote vermogen schakelen.

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kachelaansluiting een relais laten schakelen en je bent weer op weg. Gaat kastje niet meer kapot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik lees toch reacties waar er wat wordt uitgelegd :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dat zijn tenminste reacties waar je iets mee kunt, ik heb geen electro-achtergrond dus dit ging me even boven-de-pet maar het is me nu duidelijk.

 

bedankt jongens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is eigenlijk heel simpel:

 

Voor het kachelcontact wordt vaak een hulpcontact gebruikt op een relais dat net tegengesteld schakelt als de hoofdcontacten. Dat hulpcontact is niet gemaakt om bijzondere lasten te schakelen zoals een VSA. De contacten kunnen bij gebruik met een EVSA vonken of zelfs aan elkaar lassen of blijven hangen, zoals bij jou gebeurt. En dan schakelen de andere contacten plotseling niet meer, want die zitten aan hetzelfde blok.

 

een ander probleem zou kunnen zijn dat je de maximale belasting van je contacten overschrijdt. Een kachel trekt echt veel stroom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben een paar weken niet op 't forum geweest en ik lees net pas de laatste reply van whazzup.

 

Glashelder zoals altijd, thanks!

 

Ondertussen gebruik ik dezelfde kast nog steeds -zonder het kachelcontact- en alles gaat goed. Moet kunnen want de lampcontacten zijn gezekerd toch? Klok werkt goed. Voor de zekerheid heb ik er een autoblusser boven gehangen.

 

Ik heb nog een technisch vraagje:

Maatje van me heeft een Davin DV-12, hij sluit 'm aan op een schone groep.

Met 1x600W is er niks aan de hand.

Bij 2x600W springt de circuit breaker, zelfs wanneer deze later wordt ingeplugd

 

Whatizzdat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

en als je die 2e lamp als eerste aansluit? Als hij dan ook springt zit er misschien kortsluiting in?

En de zekering is hoeveel Ampere?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...