Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Knakie blind

Brainwave! sannies way kweken

Recommended Posts

Beste medegrowers we zijn denk ik allemaal blij als we een ronde tot een mooi einde hebben gebracht maar dan is er weer een hoop werk te doen alvorens we een goede start kunnen maken!

 

Voor de mapitokwekers ligt het iets anders maar die kweken dan ook niet op sannies way maar wij als aarde kwekers moeten de toplaag verwijderen en opwaarderen.

 

Vanochtend kreeg ik de volgende brainwave en ik wil graag jullie mening weten over de haalbaarheid.

 

Mijn plan hieronder stap voor stap uitgewerkt:

 

1) Maak een aarde bak en vul die tot net onder de rand af met je favoriete aarde

2) Vul je favoriete toevoegingen toe denk bv aan perferct start guano schimmels en natuurlijk de voeding/buffer tablets

3) Inmiddels heb je op grote steenwolblokken (grodan 14cm/14cm meen ik) je stekken voorgegroeid of zaden ontkiemd (wel eerst spongepots gebruiken voor het ontkiemen deze passen daarna perfect in de big blocks gaten.

4) Hierna bedek je je met bacto ingewaterde aarde volledig met big bloks (plastic verwijderen zodat de wortels overal kunnen doorgroeien. Als je lan hebt voorgegroeid kan je ook een aantal lege bigblock neerleggen zodat je plant rondom de ruimte krijgt

5) Hierna gewoon wateren met kraantjes water en af en toe je favoriete thee oid en af en toe bacto (1x per 2weken)

6) Als je ronde klaar is zitten de door de wortels afgevoerde afvalstoffen bovenin en dus in de big blocks, deze gooi je weg je kan desgewents naast nieuwe buffertabs nog wat toevoeging bijvoegen maar ik denk doordat je bodenleven op deze manier heerlijk 8 weken heeft liggen broeien er geen toevoegingen meer nodig zijn.

7) Inmiddels stonden je nieuwe meisjes in je aparte voorgroei hokje klaar om weer op de aarde plaats te nemen en begint het circus weer van voor af aan.

 

Graag jullie mening over dit plan, schiet het gerust volledig af maar als de reactie positief zijn wil ik met alle plezier een kweekverslagje maken en jullie op de hoogte houden van de resultaten.

 

Groet,

knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe ga je de schimmels en algen (varenrouwmug is er gek op) van de bovenkant van je grodan blok houden?

 

Sannies way is geen grodan blokken gebruiken :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi knakie

Als je organisch kweekt moet je geen steenwol in jee aarde hebben lijkt me geen goed idee.

 

Gr PG

Share this post


Link to post
Share on other sites

bestaat zoiets als dit al

 

 

De aardebak

 

ik geloof dat rataplan een stickie erover heeft

 

op deze manier hoef je ook niet meer te vervangen

zolang je maar het bodem leven gezond houdt

 

dit is het topic

het is van 2006 ondertussen zijn er veel meer middelen om het gezond te houden

dus ook makkelijker

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...amp;hl=aardebak

 

grtz lip

Share this post


Link to post
Share on other sites
En hoe ga je de schimmels en algen (varenrouwmug is er gek op) van de bovenkant van je grodan blok houden?

 

He lostchild leuk dat je meedenkt

 

Door middel van het bewateren via een drainage slang hierdoor zal de toplaag van het grodanblok snel uitdrogen wat mijns inziens de schimmel en algengroei geen kans geeft.

 

Het grootste deel van het wortelstelsel zal zich uiteraard in de aarde gaan vestigen waardoor ik toch durf te spreken van sannies way, alleen het voorgroeien op de startblokken zal inderdaad niet sannies way mogelijk zijn maar dat lijkt me geen probleem?

 

 

 

Hoi knakie

Als je organisch kweekt moet je geen steenwol in jee aarde hebben lijkt me geen goed idee.

 

Gr PG

 

He Poldergrower bedankt voor je reactie, de steenwol zit niet in de aarde maar ligt er bovenop, jij denkt dat de twee mediums elkaar zullen bijten? kan je iets meer toelichten?

 

gr.

knakie

 

bestaat zoiets als dit al

 

 

De aardebak

 

ik geloof dat rataplan een stickie erover heeft

 

op deze manier hoef je ook niet meer te vervangen

zolang je maar het bodem leven gezond houdt

 

dit is het topic

het is van 2006 ondertussen zijn er veel meer middelen om het gezond te houden

dus ook makkelijker

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...amp;hl=aardebak

 

grtz lip

 

He Lip ook jij bedankt voor je reactie, de reden dat ik op aarde bakken ben overgestapt zijn juist de stickies van Rataplan maar volgens mij sla je de plank mis als je denkt dat je bij een aardebak kweek

de toplaag ivm het ophopen van schadelijke zouten niet hoeft te vervangen?? Correct me if i am wrong?

 

Gr.

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

in plaats van die blokken kan je ook smartpots of vijverpotjes van hetzelfde formaat nemen..

Dan gooi je dat weg ipv van die blokken.

Maar in een grote bak kan je volgens mij ook je toplaag laten zitten. en daarbij is de toplaag verwijderen niet net zoveel werk als die blokken weg gooien ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja had ook al het idee al deze moeite om die twee zakken aarde te besparen die je over je toplaag heen strooit ?

vind t eigenlijk altijd weer een fijn gezicht :P als r weer wat verse aarde bijlicht k weet wel die paar centimeter maar goed t og wil ook wat :wub:

 

suc6

 

m.v.g

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...