Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Poldergrower

Vaste meststoffen (guano, complete organics) en de werking hiervan

Recommended Posts

Hoi iedereen,

 

Ik denk dat er nog teveel gedacht word in het direct opneembare/meteen beschikbaar, maar in de natuur is dat ook niet zo.

Op het moment dat je je bodem actief gaat bewerken/losweken, dan pas komen de voedingstoffen vrij.

Mijn idee over guano is dat het 1 van de zachtste voedingstoffen is zowel voor je wortels als voor het bodemleven. Daarbij als je zoveel guano in je grond stopt zal al die fosfor niet meteen vrijkomen maar over een verlengde periode van tijd. Als je hier je verse aanplant opzet (zaad/stek) zal je zien dat de calcium en magnesium genoeg aanwezig is voor kleine plantjes en de guano zich niet mengt in het verhaal. Daarbij komt dat guano eigelijk pas vrijkomt na 3 tot 5 maanden als je het niet bewerkt. Dit verhaal geldt dus ook voor de wortelgroei en zo ook de michoryza schimmels.

 

Een kleine uitleg:

 

Als je organisch kweekt boots je de natuur na, althans dat probeer je. Wij stoppen vanalles in onze aarde waaronder guano.

Maar als het daar ligt in de grond doet het niks en zal het ook niks doen zolang wij het niet bewerken (losweken)

Juist omdat je het niet bewerkt in het begin krijgt de michoryza kolonie genoeg de tijd om een mooi symbiose aan te gaan met de wortels.

Ik doe dit al in het begin meteen na het ontkiemen van de zaadplanten, toevallig heb ik net allemaal tests gedaan met guanoaarde en stekken (zodra ze geworteld zijn hup op de guanoaarde)

Deze aarde bevat 350/380 gram guano op 45 liter aarde. Ik heb zeer mooie planten, ze zijn voller en groener en slaan niet minder aan als op custom aarde maar goed dat is mijn ervaring.

Bij mijn Killer Queen heb ik die aarde gebruikt en heb ik ook nog 100 gram Bio Organics er door gemengt......op een slimpot!

Het is wel van groot belang dat je klimaat in orde is!

 

Ok ff de uitleg, als je dus zoveel handel in je aarde doet zal het niet meteen vrijkomen en ook niet na een week, of twee.

Op het moment dat je met tea en brouwen gaat werken zal dit als katalysator zijn voor je bodemleven en de nutrients uit de guano/bio mix weken door het microbiological leven wat je er aan toevoegd.

Tea moet niet langer brouwen dan 22 uur want anders krijg je negatieve bacterieen die je juist niet wil in je aarde/bodem. Het moet nog lekker bruizen en schuimen dan weet je dat je goed zit.

Als je toch iets langer wil brouwen dan iets meer mollasses toevoegen voor de bacterien om te kunnen eten.

Het voordeel van deze manier van kweken is dat de plant het overneemt, ze reguleerd haarzelf met alle schimmels, symbioses, guano en de rest.

Dit is dus geen Voedingswater of een NPK voeding maar een losweker, er zijn 1000 verschillende recepten voor teas maar ik hou het simpel. Het recept staat beneden.

Humbold organic werkt ook een beetje op zo een manier maar heeft naar mijn idee teveel nuts (NPK) van zichzelf er nog inzitten en teveel losse potjes maar dat is mijn mening.

 

 

Ik heb hier een stukje van thcfarmer, een bekend forum waar veel amerikanen hun ervaringen delen, en ik kan het niet beter verwoorden, sorry voor het engels......

 

_________________________________________________________

Okay, it was just a bit to write out my thoughts on this, but here goes:

 

When talking about adding biology (I'm not talking nutrients here), the point is to increase the biological diversity and beneficial bio-mass on the leaf surface and in the soil (rhizosphere). The benefit of this is to allow for better utilization of nutrients through nutrient cycling (aka "microbial loop"). It is true that plants will prefer a fungally dominant soil or a bacterial dominant soil based on where they fall on the plant succession table (you can google "plant succession table"). Basically, grasses and annuals prefer more bacteria and trees and perennials prefer more fungi.

 

But the key part to this is THE PLANT IS IN CONTROL! In organics, the plant controls what organisms it wants in the rhizosphere based on the exudates it puts out (sugars for bacteria, carbons for fungi). It can regulate this down to even an hourly basis!

 

With aerated compost tea, we're just putting all the organisms out there and then letting the plant take control.

 

I think we get caught up in a chemical mindset that plants need NPK and it's our job to provide it to them in the proper amounts. However, when we put out organic fertilizer we're not feeding out plants. We're feeding microbes! (which are then cycling the nutrients into plant available forms).

 

For this reason, I believe a balanced tea that contains bacteria/archea, fungi, and protozoa is best applied during all stages of plant growth.

 

Which brings me to another related topic....why are we trying to feed N during veg and P during flower? In nature, there's no one going around doing this. Let's make a healthy living soil that has all the nutrients and minerals the plant is going to need throughout it's life cycle and then provide small inputs (seaweed, ACT, etc...), rather than spending our time trying to correct deficiencies after they occur.

 

I see so many people on this site recommending different nutrient lines and products. My opinion? Spend all that money on your soil! Get really good EWC and compost, and amend your soil before planting.

__________________________________________________________

 

Nou die laatste zin is ook precies mijn gedachte!

 

Ik gebruik een tea in verschillende sterktes naarmate de bloei vordert. Daarnaast gebruik ik op woensdag Guano Extract wat echt goed spul is. Met deze voeding kan ik iets bijsturen want deze is wel direct opneembaar. Dit komt weer door het losweken van de guano voor het extract. Dit word al door de leverancier gedaan makkelijk hey.

De eerste 3 weken op zaterdag bactoos van sannie, alleen met de aanplant gebruik ik michoryza en daarna alleen de tea en de extract. Stiekum ook een beetje roots van humbold voor de vtamine B en de kelp.

Daar houden babytjes van als ze klein zijn.

 

Recept tea

Dit is voor 1 liter water om te brouwen en om later aan te lengen tot de juiste dosis.

- stekken en zaadplanten: 1 op 10 liter

- veg stage: 1 op 5 liter

- flower stage: tussen 1 en 5 liter, sommige doen 1 op 1 maar dat is vrij sterk, ik geef liever vaker als nodig

 

1 maatbekertje van 50ml black worm castings

1 maatbekertje van 50ml guano powder

3 teaspoons honey

6ml seaweed extract (kelp voor de nodige humus zuurtjes)

2ml Mayan micrzyme

 

Hehe, al met al een hele bevalling, maar ik hoop dat het duidelijk is?

Eventuele vragen zijn altijd welkom.

 

Ik zal meerdere set ups en strains behandelen.

 

Wat foto's, sorry voor de slechte kwaliteit.

Killer Queen x Blue Hammer

 

gallery_23812_14765_109520.jpg

 

gallery_23812_14765_69640.jpg

 

gallery_23812_14765_131931.jpg

 

Gr MR Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi systeem....wat vindt je eigenlijk van het Vermicrop thee systeem?

Ik gebruik dit nu :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Art

 

Het is een prachtig systeem van Vermicrop, eerlijk gezegd heb ik hier ook al is naar zitten kijken maar dat was ongeveer 2 jaar geleden en toen kon je het alleen compleet met compost tea brewer voor 100 gallon kopen moah dat is een beetje te gek dacht ik toen :P

 

Toen die tijd me ook heel erg verdiept in die bokashi wormenfarm en de rest daarvan en heel grappig nu zie ik polletje met bokashi aan de gang.

 

Er zijn zoveel wegen die naar rome leiden nu nog uitzoeken wat het beste voor jezelf werkt ja toch.

 

Gr PG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn mooie wegen,toch als je naar de ingrediënten kijkt komen sommige dingen overheen maar net weer even anders gekruid... :P

Ik vindt dit zelf ook mooie manieren om toch zo puur mogelijk te kweken :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

heel mooi stuk polder

 

ik zelf ben ook van organische

ik heb ook gewoon normaal gekweekt maar op deze manier vind ik toch veel fijner je moet wel meer naar de planten kijken

maar het eind resultaat smaakt wel veel beter ....

en inderdaad er zijn zoveel manieren

ik zelf ben over gestapt op vermicorp gebruikte eerst ook humbolt maar is een moeilijk te krijgen en teveel toevoegingen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...