Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest Bolliex

Luchtvochtigheid en temperatuur probleem

Recommended Posts

Guest Bolliex

Hallo,

 

In ons tentje is het nu bij donkere periode ( wanneer de vochtigheid het hoogste is ) 63 procent LV

Nu is het wanneer de lamp uit is 15 graden. ( deze staat op een zolder )

 

Het gaat steeds kouder beginnen worden, en denk eraan de verwarming aan te zetten.

Natuurlijk gaat dan de LV omhoog, samen met de warmte, of heb ik het mis?

 

Wanneer we eventueel de verwarming aansteken snachts, zou het dan raadzaam zijn tegelijk te ontvochtigen?

Een optie was om frisse lucht van buiten te trekken ( omdat de LV in de winter veel lager ligt ), maar dit zorgt natuurlijk weer voor afkoeling, waardoor je eigenlijk voor niets je verwarmig laat draaien. ( kostlijk... )

En ijskoude winterlucht is natuurlijk ook niet goed voor de plantjes he.

 

Ook de afzuiging afzetten, is geen optie voor de warmte binnen te houden, want dan schiet de luchtvochigheid weer de lucht in, met waarschijnlijk schimmel tot gevolg.

 

Dit lijkt me een goed apparaat voor de luchtvochtigheid: http://www.vandenborre.be/luchtontvochtiger/delonghi-dds25

Maar dit zorgt dan alweer voor 400 watt extra verbruik, bovenop een kacheltje wat al snel minstens 1200 watt verbruikt....

Iemand een idee voor me voor de temperatuur en luchtvochtigheid onder controle te houden, zo goedkoop mogelijk?

Share this post


Link to post
Share on other sites

tentje dr bij zetten en 12/12 contra draaien B)

 

Maar iig geen koude buitenlucht als de lampen uit zijn naar binnen halen...haal je warmere lucht uit je pand.....of verplaats naar verwamde slaapkamer...

Share this post


Link to post
Share on other sites
B) ..dat heeft niks met dit topic te maken....en het was al gepost op wf... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex

Even ontopic graag.

 

Om en om draaien is niet mogeijk, heb daar helaas geen plaats voor.

 

Hoe kan de temperatuur omhoog, en tegelijk de LV naar beneden?

Wanneer ik de kachel vollebakzet zou die 1800 watt verbruiken, als ik tegelijk de afzuiging vollekot openzet, wordt toch direct alle warme lucht direct afgevoerd ?

Eneuh is het niet hoe warmer, hoe hoger de LV ?

 

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

warme lucht kan meer water per cuub opnemen...dus daalt de lv met de stijging van de temp.....

 

dus als de lamp uit is niet meer van buiten lucht halen en niet meer naar buiten afblazen of maar gedeeltelijk.....dan maak je met je kachel je zolder op nacht temp...

 

google eens op mollier diagram B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb de cv op 21 gezet en een elektrisch kacheltje voor de tent op de zolder. lv is gezakt. nacht temp 21 B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.bevochtiger.be/Luchtontvochtige...neco/D7064.html 298€

nog een paar http://www.witgoedderidder.nl/ontvochtiger-g74-1.xhtml

http://www.wehkamp.nl/huishoudapparatuur/a...7G7_G77_736069/

 

let op met de displays van die dingen dat ze geen licht afgeven als ze slapen..

zelf ben ik ook nog op zoek naar de ideale ontvochtiger, mijn garage is constant 65 lv.. en wil passief aanzuigen dus moet ik een keuze maken ofwel in de tent of in de garage zelf een ontvochtiger zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex
warme lucht kan meer water per cuub opnemen...dus daalt de lv met de stijging van de temp.....

 

dus als de lamp uit is niet meer van buiten lucht halen en niet meer naar buiten afblazen of maar gedeeltelijk.....dan maak je met je kachel je zolder op nacht temp...

 

google eens op mollier diagram :)

 

Idd warme lucht kan meer vocht bevatten, maar daarmee is het vocht toch niet weg ?

Dus volgens jouw gewoon kachel laten branden id nacht, zodat het warmer word, en heel zachtjes afblazen? Zonder verse lucht erin te laten komen.

Overdag dan wel verse lucht laten inkomen? Of ook niet?

 

http://www.bevochtiger.be/Luchtontvochtige...neco/D7064.html 298€

nog een paar http://www.witgoedderidder.nl/ontvochtiger-g74-1.xhtml

http://www.wehkamp.nl/huishoudapparatuur/a...7G7_G77_736069/

 

let op met de displays van die dingen dat ze geen licht afgeven als ze slapen..

zelf ben ik ook nog op zoek naar de ideale ontvochtiger, mijn garage is constant 65 lv.. en wil passief aanzuigen dus moet ik een keuze maken ofwel in de tent of in de garage zelf een ontvochtiger zetten.

 

Leuke ontvochtigers, maar die delongi spant toch wel de kroon hoor.

Wel shitty van die LED DISPLAY. Had daar nog niet aan gedacht ! Bedankt !

Daarzat nochtans een optie op voor het vocht weg te pompen, rechtstreeks naar een afvoer B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
[

Idd warme lucht kan meer vocht bevatten, maar daarmee is het vocht toch niet weg ?

Dus volgens jouw gewoon kachel laten branden id nacht, zodat het warmer word, en heel zachtjes afblazen? Zonder verse lucht erin te laten komen.

Overdag dan wel verse lucht laten inkomen? Of ook niet?

 

 

nee.. vocht hoeft toch niet weg :) ...een normale lv in de nacht geeft geen rot....dus als je verwarmd dan wordt de lucht warmer...daalt de lv...maar je wil niet teveel stoken B) ...dus zet in je buis die naar buiten gaat een klep zodat je niet alle warmte naar buiten gooit...maar een klein beetje.....

 

je recirculeerd dus je lucht...

 

je planten verdampen snacht ook wel wat...

 

vergeet niet dat in een semi gesloten systeem maar 4 tot 6 luchtwisselingen van de inhoud van je hok voldoende zijn om je planten voldoende verse lucht te geven...zowel snachts als overdag.... :(

 

 

voorbeeld tent 120x240x200 das 5,76 cuubmeter x 6 is slechts 35 cuub per uur hoef je afte blazen om je planten voldoende lucht tegeven...zowel snachts als overdag....

 

met andere woorden...alles wat je meer afblaast... doe je voor lv beheersing en/of temperatuur beheersing....

 

gr Carpe

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex
dus zet in je buis die naar buiten gaat een klep zodat je niet alle warmte naar buiten gooit...maar een klein beetje.....

 

je recirculeerd dus je lucht...

 

m'n afzuiging wat dimmen, is dat ook goed, in plaats van die klep? B)

Vocht moet niet weg zeg je. ( Bij normale concentraties ) Ik zit met 63 procent LV in week 5 bloei...

 

Vorige ronde hebbek toch wel schade geleden aan toprot, dit wil ik deze keer niet.

 

Bij ons in de aldi stonden er vochtvreters, helpt dit veel ? ( bakjes met soort tabs dat begint te smelten ofzo wanneer het vocht opneemt :) )

 

 

Ik heb ook zo'n fancontroller met thermostaat.

https://www.growshoponline.nu/klimaatbeheer...er-thermostaat/

 

De thermostaat gebruik ik eingelijk niet, draai manueel aan het knopje om m'n afzuiging te regelen.

Kan ik hier eigenlijk iets mee om de LV naar beneden te krijgen?

 

Dit toestel maakt wanneer het warmer word, dat m'n afzuiging harder zou afblazen.

 

Voorlopig staat mijn afzuiging contant op 100 procent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bolliex...

 

ik zou jezelf niet blind staren op vochtvreters van de aldi.... heb mijn hokje laast ook gebombadeerd met die dingen en het hielp geen zak... de laatste weken van de bloei zat ik ook met een lv van 60% met lamp aan en 75% met lamp uit.. ik heb toch drie dikke toppen weg kunnen gooien.. goed voor zo;n 50 gram...

 

de oplossing.. een kleine ontvochtiger op marktplaats opzoeken.. voor 5 tientjes heb je al eentje.. heb er zelf van de week eentje opgehaalt.. dit werkt echt geniaal en die van mijn neemt 50 bij 20 bij 30 cm in.. en kan het condens afvoeren op een afvoertje.. ideaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap niet,Waarom julie ontvochtigers halen..

 

 

Als je afzuigcapaciteit groot genoeg is,zul je nooit last hebben van de te hoge lv

 

Of sla ik de plank nu mis? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex

Vind de afzuig nu al veel te groot LOL

Die dingen zijn echt superzwaar. Ook staat onze tent nu al zwaar in onderdruk. Kan niet nog meer afzuigen, of denk dat de boel gaat imploderen :P

 

Ontvochten lijkt me best.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom ontvochtigen? RH% is toch goed?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Snap niet,Waarom julie ontvochtigers halen..

 

 

Als je afzuigcapaciteit groot genoeg is,zul je nooit last hebben van de te hoge lv

 

Of sla ik de plank nu mis? :P

 

nee, als de lv buiten je hok/tent hoog is gaat je afzuigcapicitieit er niets aan veranderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ok,Maar dat kwam ik niet tegen in dit verhaal

 

Heb zelf ook lv op 80%

 

2de week 12/12

 

Als de bloei komt bouw ik hem af

 

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex

LV 67 procent in nachtperiode, met 3x van die ontvochtende potjes.

Deze doen dus alvast geen ruk, das een feit.

 

Ik hoop dat jullie aan m'n avatar ook zien dat ik medicinaal probeer te kweken.

Kan me echt geen budrot/Schimmels permiteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Bolliex
wie wel :P

 

Ja nee, maar ik word er echt ziek van ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites
LV 67 procent in nachtperiode, met 3x van die ontvochtende potjes.

Deze doen dus alvast geen ruk, das een feit.

 

 

Kan me echt geen budrot/Schimmels permiteren.

 

Nee die potjes doen idd niks haha. Je krijgt geen rot van 67% hoor. Probeer je ruimte te verwarmen VOOR het licht aangaat en probeer de ruimte langzaam te laten afkoelen als het licht uitgaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...