Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Knakie blind

Duidelijke verschillen tussen voorgroeien onder HPS en Tneon 2x75w armatuur

Recommended Posts

Beste mede growers,

 

Heb een klein voorgroeihokje waar ik normaal gesproken mijn nieuwe rondes laat ontkiemen in sannie's spongepots en dan op kleine voorgroei potjes van maximaal 4 liter nog een week soms 2 onder Tneon 2x75w armatuur groene en blauwe lamp gecombineerd op een light mix laat voor groeien.

 

Door omstandigheden heb ik mijn nieuwe ronde laten ontkiemen in een sannie's led propogator en daarna direct in 16 liter potten met opgewaardeerde aarde onder 600 watt laten voorgroeien (18 uur).

 

Wat mij nu op/tegen valt is de trage groeiontwikkeling onder de 600 watt hps lamp, de lamp hing de eerste 2 dagen op een meter hoogte daarna een paar dagen tot nu op 80 cm.

 

Is het normaal dat de groei onder een 600 watt de 1e week wat trager verloopt door bv de omschakeling van led naar hps of door de lage luchtvochtigheid bij Tneon rond de 50 en bij de hps rond de 40 of komt het door de temp[eratuur omschakeling van rond de 25 graden tijdens ontkiemen naar 29.8 onder hps of zou het met de aarde light mix om opgewaardeerde aarde liggen?

 

Wie deelt mijn bevindingen of weet wat er wellicht fout gaat?

 

Groet,

Knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

van led naar hps krijgt ie wel een klap van denk ik.

 

Ik heb wel geleerd gewoon stekken onder tl laten wortelen en zaailingen gewoon direct onder hps niet met led lopen kloten die techniek is nog ver van optimaal voor onze plantjes.

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan de temperatuur en de aarde zal het niet liggen.

Volgens mij moet de lamp gewoon lager hangen.

Langzaam laten dalen tot je rond een 50 cm boven de top hangt dan ga je hem wel ziens schieten <_<

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites
van led naar hps krijgt ie wel een klap van denk ik.

 

Ik heb wel geleerd gewoon stekken onder tl laten wortelen en zaailingen gewoon direct onder hps niet met led lopen kloten die techniek is nog ver van optimaal voor onze plantjes.

 

greetz

 

Ik bedoel zo'n speciaal voor het ontkiemen ontwikkeld boxje van sannies, http://www.sanniesshop.com/wiet-zaad-propagator.html

 

Maar misschien dat de overgang dan te groot is en dat ze een weekje stil staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij maakt het niets uit zo lang je temp constant is en de lucht vochtigheid goed

 

ik heb mijn zaai en moeders en stekken alle in de zelde ruimte onder een 250 watt groei lamp 18/6

de zaai lingen wel van uit zaad in een propagator ...zodra ze boven zijn pot ik ze over naar kleine potjes 5x5

 

1 a2 weken door wortelen en dan overpotten naar gewenste maat pot

dan begint bij mij de voor groei periode 1 week 2 wat je wilt en meteen onder 600 watt son t pia of ze blijven onder de 250 watt voor groeien

 

en geen problemen

Share this post


Link to post
Share on other sites

die ontkiem dingetjes zijn onzin, die paar ledjes kunnen niet de verlichting geven die nodig is.

 

Ik snap ook die poespas rondom ontkiemen niet met spongepots en andere bombarie.

 

Gewoon zaadje rechtstreeks in de grond, er is niks anders wat beter helpt of weet ik veel wat. Kost je alleen maar geld voor jan z'n kut.

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geen ervaring met het stekken van wiet, maar vrijwel alle stekjes van andere planten die ik binnen heb gemaakt doen het veeel beter onder blauw licht dan onder geel licht.

Ik vermoed dat het spectrum hier all het verschil maakt.

 

Tneon is neem ik aan 6500K (groei zou iets van 4700K zijn schat ik en cutting(blauwe lamp) 6500 of hoger) en je HPS iets van 2700K

 

Om uit te testen of dit klopt, zou je natuurlijk 2* 7-21 watt spaarlampje kunnen nemen. 1 in daglicht wit (6500K) en de andere in warm wit (2700K) en daar wat stekjes onder zetten en kijken of die verschillend groeien.

 

Ik voorspel dat die onder

6500K eerder wortelt, minder hoog word, meer zijtakken gaat maken en er gezonder uitziet.

2700K later wortelt veel gaat strekken (lang en sprieterig groeien). minder zijtakken maakt en er zielig/zwak uit ziet

 

Niet aleen de hoeveelheid licht is belangrijk (stekjes zet je in de schaduw, dus 600watHPS kan wat overkill zijn)

Maar vooral het spectrum is voor de groeiwijze belangrijk.

Koud licht (blauw) 6500K (denk aan voorjaar) zet aan tot veel zijtakken snelle wortelzetting en veel vegetatieve groei.(plant is dan aan het investeren in dingen die die de hele zomer nodig gaat hebben)

Warm licht (geel-oranje) 2700K (denk aan najaar als de ondergaande zon zo super geel licht geef) zet aan tot bloei. En verminderd wortelzetting/vegetatieve groei. Dit heeft vaak ook strekken tot gevolg. Dit is heel logisch want in het najaar is het vrij nutteloos voor de plant die binnenkort dood gaat nog veel te investeren in wortels en blaadjes. Maar erg nuttig om te investeren in nageslacht en dus bloei.

 

Ik vermoed aleen dat dit door de pro's all lang is uitgetest.

 

En hoop dat zei kunnen bevestigen/ontkrachten wat ik vermoed.

 

groeten

experimentje

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nog wel men jonkies onder de 125 watt spaarlamp gehaald en onder 1200 watt hps gezet

Share this post


Link to post
Share on other sites

@experimentje

gaat op voor stekken je verhaal maar voor zaailingen helemaal niet, die hebben een penwortel wat een stek niet heeft en wortelontwikkeling verloopt daardoor anders.

 

@knakie

Dat een zaailing onder HPS de 1e week (eerder bijna 2) trager is is niet meer dan normaal, grotere pot en het duurt even voordat er genoeg wortelstelsel in die pot ontwikkelt is om dat ook boven de grond tot uitdrukking te laten komen.

 

Zaailingen onder TNeon hebben de neiging om wat eerder aan het 1e echte bladpaar te beginnen maar worden aan eind 2e week echt wel ingehaald door degenen die onder HPS staan... deze groeien dan "ineens" cm's per dag waar je dat met de TNeon alleen haalt als je die er te ver boven hangt (strek <_< ).

 

ontkiemen ieder zijn ding maar ontkiemen onder LED en dan naar HPS maakt echt niet dat ze trager zouden groeien hoor, wel als je stekken die behandeling geeft moeten ze 1st weer wennen en aanslaan enzo (al is dat met goede stekken in 2dgn gebeurt).

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé lostchild,

 

Dit is een antwoord waar ik wat aan heb, maar zou het dan niet ten alle tijden beter zijn om een weekje onder Tneon voor te groeien in kleine voorgroei potjes alvorens ze onder HPS de grote pot ingaan of doet het dan moeten overpotten meer kwaad dan de wat trage groei in de eerste we(e)k(en)?

 

Groet,

knakie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey knakkie.

 

Je moet even kijken naar palmpotten, die zijn lekker hoog, vierkant en vrij smal.

 

Perfect om zaden en stekjes even in te laten wortelen.

 

Maat is geloof ik 8 bij 8 en dan een cm of 20 hoog.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaailingen graag des te diepere pot des te beter <_<

Penwortel bepaalt en als die flink eind naar beneden kan is dat goed anker en kan het dus snel een flinke plant worden.

 

Als je kunt verpotten (dus geen halve wortelkluiten in je handen enzo) maakt verpotten helemaal niks uit qua stress etc <_<

 

Zelf heb ik rozenpotjes van 3.5ltr, die zijn 25cm hoog en gaat perfect voor 1e 2wk <_<

 

Voorgroeien onder Tneon voorbij 1e bladpaar (juiste lamphoogte in acht nemen) geeft kortere internode afstand indien meer blauw spectrum maar gaat relatief gezien trager, puur omdat plantprocessen onder TNeon nu eenmaal langzamer gaan dan onder vol spectrum HPS.

 

succes (en dat rijmt) :spliff:

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net niet helemaal nee maar daar koop je dan weer een "Enhanced" (toegevoegd blauw spectrum) voor toch?

 

Je komt een heel eind als je je 400W/600W NIET bloeilamp koopt <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nighthaunter heeft gelijk, HPS is verre van voll spectrum.

TL is ook geen vol spectrum, maar komt meer in de buurt van een zwarte stralen zoals onze zon.

 

De hoofd reden dat ze sneller groeien bij jouw onder HPS is waarschijnlijk omdat je HPS 400 of 600 wat is en je T-neon heel wat minder.

 

Meer ligt is over het algemeen meer groei.

 

Nog steeds denk ik dat als je evenveel watt TL met HPS vergelijkt de plantjes onder TL mooier en harder groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nighthaunter heeft gelijk, HPS is verre van voll spectrum.

TL is ook geen vol spectrum, maar komt meer in de buurt van een zwarte stralen zoals onze zon.

 

De hoofd reden dat ze sneller groeien bij jouw onder HPS is waarschijnlijk omdat je HPS 400 of 600 wat is en je T-neon heel wat minder.

 

Meer ligt is over het algemeen meer groei.

 

Nog steeds denk ik dat als je evenveel watt TL met HPS vergelijkt de plantjes onder TL mooier en harder groeien.

 

Verre van vol spectrum? Toch maar eens beter informeren dan waaruit spectrum van HPS bestaat?

 

TL ligt het PUUR aan je buiskeuze (kleurcode) hoe eea groeit en bloeit, hang je 2700K boven je groeiende plantjes zie je heel wat anders dan met 8500K of zelfs 9000K.

 

Het ligt niet aan mijn bak licht die erboven hangt dat ik vergelijkingen trek/maak

voor jouw info groei ik ook ALTIJD voor onder TL/PLL omdat veel licht op het medium valt als je te kleine planten onder HPS zet en dat is gewoon zonde, basiskennis noemen ze dat maar soms is het niet anders en geloof je je ogen niet soms <_<

 

Plantjes groeien (en bloeien) veel mooier onder TL/PLL dan onder HPS maar werken met grote wattage aan TL/PLL is lastig te doen vanwege de armaturen die je nodig hebt dan, Torsten doet het goed wat dat aangaat met 540W maar zijn armatuur is niks waar in een SJ tent, heb je echt HPS nodig <_<

 

Geef mij maar een micro wietje hoor boven een opgepompt HPS'je, helaas gebruik ik zoveel dat ik alleen met HPS aan het quota kom <_<

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_35261_14681_17095.png

Op deze grafiek zie je in kleurtjes het spectrum van een HPS lamp.

Het spectrum word bepaald door de verhouding van de verschillende kleuren licht die de lamp uitzend.

 

In dezelfde grafiek zie je een lijn. Deze lijn geeft aan hoe gevoelig planten zijn voor deze kleuren licht. Het PAR spectrum.

 

gallery_35261_14681_21456.png

 

Als je naar deze grafiek kijkt zie je nu het PAR spectrum in kleurtjes (vergelijk maar met de lijn uit het eerste plaatje).

 

En de lijn is hier het spectrum van de zon.

Dit is een spectrum van een zwarte stralen, alleen filtert onze atmosfeer hier op bepaalde kluer-pieken meer licht uit weg dan op andere plekken.

 

als je nu dus de het gekleurde vlak van de eerste foto vergelijkt met de lijn uit de 2e zie je dat een HPS lamp verre van een voll zon spectrum uitzend.

 

Als je nu jet gekleurde vlak van de eerste foto vergelijkt met de lijn van het PAR spectrum uit de eerste foto zie je dat een HPS lamp verre van een voll PAR spectrum uitzend.

 

Nauw is een TL lamp niet een perfect spectrum, heeft net als de HPS hogen pieken inplaats van een mooie egale verdeling. Maar HPS heeft maar 2 grote pieken dicht bij elkaar en 1 kleintje. Waar TL er aardig wat groten heeft iets meer verspreid over het spectrum.

 

Will je echt mooi een egale curve die wat gaat lijken op de curve van de zon (gele lijntje foto 2) moet je een zwavel plasma lamp gebruiken dacht ik (weet niet superveel van plasma)

 

 

compleet iets anders, Heb je je ooit afgevraagd waarom de lucht blauw is?

 

Antwoord: De lucht is natuurlijk niet echt blauw, maar hij ziet er wel blauw uit. En dan om de volgende reden.

Door moleculen in de lucht woorden fotonen met een frequentie in het blauwe spectrum "geabsorbeerd" en vervolgens in een random richting uitgezonden. En dit gebeurt meerderen keren. Waardoor een erg groot deel van het zonlicht meerdere keren word geabsorbeerd en uitgezonden in de atmosfeer en dan pas terechtkomt op jouw oog.

 

Het blauw wat we zien in de lucht is dus eigenlijk gewoon zonlicht, dat via een omweg bij jouw terecht komt.

 

als het avond is moet het zonlicht door een dikkere laag atmosfeer heen, en gaat er diffuus meer blauw licht uit en ziet de zon er dus oranje/ geler uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nu iets meer on topic.

 

Zoals je hierboven ziet kunnen planten de meeste kleuren licht wel gebruiken om energie uit te halen om te groeien.

En hoe meer bruikbaar licht hoe meer energie voor de plant en hoe harder die kan groeien.

 

MAAR verschillende kleuren licht zetten de plant aan tot het produceren van verschillende planten hormonen.

 

Zo is bekend dat aardig wat planten eerder gaan bloeien als ze erg rood/geel inplaats van blauw licht krijgen.

 

Blauw licht daarentegen zet meer aan tot groei en wortelzetting.

 

Dit is dan ook waarom ik denk dat het spectrum, het verschil in voorgroei tussen de HPS en Tneon wat is waargenomen door Knakie blind verklaard.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een heel verhaal om tot de zelfde conclusie te komen <_<

 

Of je er nu een bak licht boven hangt of niet, de gekozen kleuren (spectrum) bepaald hoe of wat en alleen de uitersten nemen zoals je steeds doet (rood-blauw) tsja, <_<

 

Mooi paars is niet lelijk (eerder lila achtig) <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelf heb ik niet de behoefte om nog is een hpi 400 watt te kopen

heb de mogelijkheid tussen 125 watt spaarlamp voor groei of 1200 watt hps

 

boven de grond gaat het met de hps sneller dan met de spaarlamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...