Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
celibie

bladeren verwijderen tijdens de bloei?

Recommended Posts

hoi hoi,

Wat ik me afvroeg is het volgende.

Op veel verslagen zie ik dat ze super veel bladeren gewoon aftrekken als de planten toppen beginnen krijgen.

Dit zijn de mijne.

gallery_19516_13884_930175.jpg

 

gallery_19516_13884_2089230.jpg

 

Is het dus aan te raden dat ik dat ook doet? Wat is het voordeel hiervan?

Ik dacht persoonlijk, meer bladeren=meer fotosynthese en dus meer groei van de toppen?

 

Heb al gezocht naar een ander forum over dit maar nog niet gevonden :P

Iemand een idee waar ik info hierover kan lezen?

thanks homies :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou uhh...... misschien kan je beter eerst water geven anders vallen de bladeren er vanzelf wel af!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede vraag ja, wat is het voordeel hiervan.

 

Je planten staan vrij......

Share this post


Link to post
Share on other sites

blad eraf halen hoeft niet, watergeven wel. maargoed je kunt ze volgens mij 3 x per dag water geven en dan nog hebben ze tekort.. klein potje voor z'n plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie planten :D

 

En geen :P bladeren trekken zou ik zeggen ik wou dat ik zoveel blad had als jij :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze hebben en krijgen water genoeg....

da is ook de vraag niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blaadjes laten zitten, die zorgen inderdaad voor de fotosynthese. Ik haal alleen gele half dode bladeren eraf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de bladeren die bij mijn plant vergelen onderin vallen er vanzelf af en de plant krijgt zeker genoeg water , je moet af en toe eens aan de diepgele bladeren komen dan lost die metteen ,

als je gele bladeren hebt met nog groene lijnen( aders ) er in zal het blad ook nog niet zo snel lossen

 

Vele groetjes shiningsilverhaze

Share this post


Link to post
Share on other sites

De bladeren aan jouw planten zien er nog veel te goed uit om eraf te halen, dus laten zitten, wel zorgen voor een goeie luchtdoorstroom, dus dat er niet te veel blad op elkaar zit, vooral in de vochtige periode die komen gaat. Persoonlijk haal ik bladeren die geen nut meer hebben eraf, om zo de energie in de rest van de plant te laten steken. Maar dan moet het blad wel verrot zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

soms, en dan vooral bij het outdoorkweken van een getopte plant, is de lucht doorstroming in het midden van de plant slecht.

opsnoeien en dieven is dan vooral vroeg in de bloei erg gunstig.

 

laat in de bloei kan het handig zijn groot blad weg te halen.

 

Onlangs was er een goede zonnige periode, dan groeien de toppen enorm hard.

Om te voorkomen dat datgene wat nu aan de plant zit verschimmelt/wegrot kan het weghalen van blad een verstandige zet zijn.

 

In perfecte omstandigheden haal je niets weg.

De plant heeft zelfs een "verdeelsleutel"hoeveel energie ze van elk blad verwacht.Als je blad weghaalt moet de plant eerst de energiebehoefte bijsturen , in belans komen , en zal dan pas verdergaan met groeien.

 

Het doen van dit soort noodgrepen is dus vaak klimaat afhankelijk.

 

Je ziet trouwens duidelijk in de filmpjes van de kweekfaciliteiten van Ben Dronkers dat groot blad weg wordt gesnoeid indoors voor ideale lucht verplaatsing tussen de planten door.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof nog steeds dat niets in de natuur er voor niets is, en mocht dat door

bepaalde factoren wel zo worden dan verdwijnt het vanzelf. En volgens mij maak

je het jezelf alleen maar moeilijker als je de grote bladeren weg haalt aangezien

dit toch wel de plekken zijn waar je vrij snel kan zien hoe de conditie van je plant

is. Ook is het volgens mij zo dat als bladeren geel worden er weer voedingsstoffen

vrij komen die de plant nodig heeft en op dat moment niet voorradig zijn. Mocht je

deze dan te snel weg halen dan komt de plant nog meer in de problemen.

 

gr parve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bovendien trekt de plant later in haar leven energie uit bladeren om juist te kunnen bloeien. Lekker laten zitten, vallen er vanzelf af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet je eens niks aan een tomatenplant doen, geloof me dan haal je bij lange na geen optimaal rendement.....

Als er bladeren voor je toppen zitten gewoon weghalen, waarom denk je dat je onderaan altijd fluffy zooi hebt.... precies omdat er geen licht komt.

 

Een paar planten bij je op de foto zijn al erg open van zichzelf en daar hoef je niks aan te doen. Maar als je er van de 500 bladeren 30 weg haalt ondervind je plant daar echt geen hinder van.... sterker nog het is een generatieve actie een blaadje wegtrekken en in de bloeiperiode is dat gewoon winnen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...