Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

PH probleem in scrog?

Recommended Posts

!ER IS EEN UPDATE ONDERAAN! zie mijn laatste reactie in dit topic.

 

 

Oke ik zit nu op 1 maand voorgroei van 5 amnezen in scrog.

 

Tot nu toe ging het goed maar nu zijn de planten veel groter en drinken 1,5L per dag p.p.

 

Ze zitten op 40L smartpots met lightmix en buffertabs, ik geef tot nu toe alleen maar water (niet afgezuurd) en eens in de 2 weken bacto. Temp met lampen aan is 28,5 graden.

 

Sinds dag of 3 zie ik dit gebeuren op sommigen bladeren:

29gipgm.jpg

 

Ze zien er super donker uit van kleur en geen verbrande bladpunten dus het enige wat ik me bedenk = PH probleem.

 

Ik weet dat aarde zelf de ph zal moeten reguleren, maar (let op: dit is een theorie) omdat ze zoveel per dag krijgen heeft miss de aarde niet genoeg tijd om dit te reguleren en door de hoge PH er ontstaan blokkades van bepaalde stoffen!? Mijn kraanwater is ph 8.4 namelijk

 

Wat moet ik doen? Moet ik nu opeens wel gaan afzuren? Gaat mijn bodemleven niet hartstikke kapot hiervan?

 

 

ps. mijn bladeren voelen heel erg droog aan ongeacht de donkergroene kleur, weet niet of dat normaal is met amnesia (1e keer dat ik die soortje kweek)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweek niet op aarde dus kan er heel weinig zinnigs over zeggen, maar 8.4 kraanwater is wel aan de hoge kant, icm met de hoeveelheid water je er in gooit zou je best gelijk kunnen hebben. stel je kraanwater was 7.0 gaat je bodemleven toch ook niet kapot :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

8,4 is wel heel hoog. weet je zeker dat je meters goed zijn geijkt?

nog nooit 8,4 meegemaakt namelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

gebruik je een tensiometer om de hoeveelheid water te bepalen? Als je dat op gevoel geeft is het misschien wel te veel, en veroorzaakt dat het verschijnsel.

 

Ik gebruik meestal ook buffertab's en heb wel eens een klein plekje op wat blaadjes, maar geen ernstige zaken met deze manier van kweken. Ik heb welliswaar nog nooit de PH van ons kraanwater hier gemeten.

 

Maar als je al 5 weken gebruik maakt van de tab's zouden deze volgens mij ook best wel een beetje uitgewerkt kunnen zijn, en dan hebben ze misschien wat behoefte aan wat voeding? Maar dan zou je nog even de info over de buffertab's moeten nalezen.

Ik dacht dat het zo een 6 weken voeding betrof, en wat langer een bufferende werking.

 

Succes met de oplossing.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jeice

Ja ik kan zelf verder ook niks bedenken wat het zal kunnen zijn, ongedierte is het zeker niet, heb al alles met de loep gechecked. + er zijn roofmijten vorige week preventief erin gegaan. ik weet niet of 7.0 die blokkade wel oplost. kan het proberen?

 

@adje34

Ja heb 2 meters hier liggen, 1 milwalkee duurdere meter en 1 zo'n goedkoop witte-stick meter. zeggen allebei 8.4, heb ze allebei voor de zekerheid geijkt en resultaat blijft 8.4

In den haag zijn is het water bijna overal aan de hoge kant

 

 

@djbroertje

nee ik geef water op gevoel, soms even vinger erin.. als ik het nog een beetje vochtig vind geef ik minder, maar op goeie dagen drinken ze 1,5l en soms maar 1L, ik kan evt nog een tensio halen, maar met smartpots is overwateren toch niet zo easy dacht ik?

 

 

Zal ik dan nog meer buffertabs erbij doen of over gaan naar BAC bloeivoeding?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke dit zie ik nu op sannie's shop in de beschrijving van de buffertabs:

 

De grootste problemen bij kwekers ontstaan rond week 4-5 bloei wanneer de kalk buffer van de aarde is opgegeten door de plant.Roestvlekjes en een stilstaande plant is vaak het gevolg van deze in elkaar geklapte aarde welke totaaal geen kalk meer bevat.

 

Ik heb zelf 5 tabletten per pot gedaan ipv 8 omdat ik voorzichtig wilde zijn met overbemesten.. kan het zijn dat die 5 tabletten nu inderdaad weg (opgelost zijn) en vandaar die roestvlekjes? Zal ik nog wat tabletten erbij doen?

Of denken jullie dat het toch de PH probleem is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou geen tablets er meer bij doen, beetje zonde.

je kan voorzichtig wat voeding toevoegen en kijken hoe ze daar op reageren!?

 

greetz

 

kijk eens aan de onderkant van je blad, zie je iets van ongedierte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@adje34

 

nee alles is gespoten toen ik de stekken kreeg, en vorige week preventief roofmijten uitgezet. heb met de loep gekeken maar zie niks van ongedierte

Share this post


Link to post
Share on other sites

De buffertabs zullen vast nog niet leeg zijn. Normaliter lossen de voedingsstoffen daarin in zes maanden op. Het zou wel een calcium tekort kunnen zijn want daarvan hebben de meeste buffertabs te weinig voor "ons soort plantjes" OSP :)

Je zou kunnen proberen wat maerl in water te doen en dat geven (steeds schudden) en kijken of ze daar op reageren, maar dat kan wel een tijdje duren voor ze het op kunnen nemen.

Wellicht is een bladvoedingsbeurt met een voeding op algenbasis een oplossing. Ik kan het nergens zo gauw vinden, maar ik verwacht dat algen behoorlijk wat calcium en magnesium bevatten. Bladvoeding werkt altijd veel sneller dan aangieten, dus het is een optie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over bewateren is misschien wel lastig maar of het dan niet te vochtig wordt weet ik ook zo niet.

 

Buffertab's

 

100% organische lang werkende buffer-tablet.

 

De buffer-tablet bevat de belangrijkste kombinatie van verschillende soorten kalk en de juiste bodem bacterien om deze kalk optimaal te bufferen in de bodem.Tevens bevat deze tablet mest stoffen en stikstof bindende en fosfaat oplossende bacterien stammen.

 

 

De buffer-tablet is speciaal ontwikkeld om nieuwe en bestaande planten te bufferen en gedeeltelijk te bemesten voor een volle ciclus van de plant. De tabletten bevatten een samenstelling van langzaam werkende stikstof, natuurlijke humus zuren en gunstige bodem bacterien.Deze verbeteren de grond en dragen bij aan een goede opname van de mest stoffen, waardoor een gelijkmatige gezonde groei plaats vindt zonder dat de mest stoffen uitspoelen.

 

 

als ik hier ook nog even lees staat er gedeeltelijk te bemesten. En dan in combinatie met wat minder tabletten zou ik zeggen dat je wel een beetje zou kunnen gaan voeden.

Voeden en bufferen zijn volgens mij verschillende dingen.

 

Als je misschien nog een flink aantal weken wilt voorgroeien zou het toevoegen van Tab's misschien een optie zijn, maar als je snel in de bloei gaat dan niet.

 

Je zou ook nog een tab kunnen verpulveren en als een topdressing gebruiken. Ik heb dat zelf nog nooit gedaan, maar lees er hier en daar best goede berichten over.

 

Als het maar bij een paar bladeren is, kun je het ook nog even aankijken. Missvhien valt het allemaal wel mee.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPDATE:

 

Oke ik heb 1 blad meegenomen naar de GS vandaag voor expertise.

 

Hier het verhaal van de GS medewerker/eigenaar.

 

Hij zei dat hij nog nooit zo'n donker blad had gezien als die van mij, heel donker diepgroen. Het probleem is overbemesting volgens hem.

De buffertabs zijn organisch dus EC is niet meetbaar maar als die tablet oplost worden de organische stoffen omgezet door de bodemleven in zouten die opneembaar zijn voor de plant.

Zo'n buffertablet zal inprencipe goed werken met kleine potten waar je niet teveel watert. Maar met 40L potten waar je 1,5L water per dag erin gooit lossen dietabletten supersnel op en dat buffert te aarde met enorm veel voeding indien je grond stabiel en broeiend is, wat dus te veel zouten betekent.

 

Met andere woorden, buffertabs zijn geschikt voor buitenplanten of binnenplanten met kleinere potten, maar zodra je gaat scroggen en zoveel water per dag geeft, lossen die snel op wat tot een overvoeding zorgt.

De plekken op het blad na onderzoek met een microscoop zijn necrose-plekken (dus bladcellen sterfen uit) door een overmate aan bepaalde stoffen.

 

Dit is dus zijn verhaal.. ik heb 5 weken lang alleen maar water gegeven dus alle 'overmate' komt uit de buffertabs volgens hem. Ik weet niet war ik moet doen, ik heb geprobeerd om zo'n tablet uit te graven maar er is haast niks van ze over, de grond spoelen is practisch onmogelijk want ik geef toch alleen maar water dus ik 'spoel' met elke waterbeurt.

 

Het verhaal komt op neer van... zal het vanzelf overgaan of gaan ze dood.

 

Ik ga vanavond een grondmonster inweken in gedeminiraliseerd water en morgen maar de PH en EC meten, want als die tabletten inderdaad veel kalk bevatten en ze zijn allemaal opgelost is miscchien de kalk nu het probleem (kalk doet namelijk de PH in de grond omhoog gaan), + ik geef on-afgezuurd water = PH SKYHIGH.

 

dit heb ik op een agrarische site gevonden:

 

bij te hoge pH

 

alle gebreksziekten mogelijk: ijzer (Fe), mangaan (Mn), borium (:), koper (Cu), zink (Zn).

de afbraak van organische stof neemt sterk toe, ook de humus wordt dan in versneld tempo afgebroken; vooral in zandgrond doet dit zich voor.

 

 

Dus volgens mij is de PH een probleem geweest namens de afbraak van de tabletten, maar de schade is al gedaan, nu wordt het maar afwachten en misschien experimenteren bij 1 plant met water afzuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zit aan het einde van de tabs (en de aarde buffer).

Door de tabs hebben ze de hele tijd voldoende van alles gehad en nu het erop aan begint te komen hebben ze links en rechts tekortjes.

 

Veel voeding vrijkomen rap door oplossen tabs?

euhm.. t'is geen macDonalds hapslikweg hoor, duurt wel even voordat eea helemaal opgenomen is al zal een gedeelte wel sneelr gaan natuurlijk (wo N, hence je diepgroene blad).

 

Je kunt een tab verkruimelen en inwateren, zo trek je de boel weer beetje recht of bij gaan voedden maar het zijn Amnezen dus moet je errug voorzichtig mee zijn (je zit zo op dikke overvoeding met ze).

 

PH regelt zich behoorlijk vanzelf als je ph niet veel hoger dan 7-7.5 is, daarboven moet je echt wel iets aan je water doen om het wat naar beneden te brengen want "kalk bufferen" werkt niet omdat je wat met die hoge ph ook veel carbonaten zal bevatten die zich weer binden etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja je zal gelijk kunnen hebben, mijn kraantjeswater is ph 8.4 dat is best aan de hoge kant, ik zal mijn water afzuren naar onder de 7.5 thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry ... heb de rest niet gelezen ...

 

maar gelijk afzuren naar 5,6 dit de aankomende dagen verhogen naar 6.1

wel even rustig 5.6 - 5.7 - 5,8 aanhouden ..

 

komt helemaal goed !

 

wel alleen je watergift aanpassen en niet de rest !

gewoon watergeven zoals altijd .

laag ph aan houden voor 3 dagen en dan weer bekijken!!

 

dus ... gewoon rustig verder gaan en je niet zo druk maken ...

 

GroeneGroet,

 

UrbanGrower

 

p.s. onder led ... halveer je watergift !

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik volg dit :D :D :)

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik doe ook even mee

ik ga vanavond kijken of al mijn tabletten zijn opgelost of niet

zelf heb ik nooit afgezuurd omdat kraanwater ph had van 7.0. ging ervanuit dat het wel kon met bio

 

nu heb ik kraanwater nagemeten ( echt al heel lang geleden gemeten )

blijkt ph van 7.6 te hebben en na opnieuw eiken van PH meter kwam ik zelf op een ph van 8

denk dat ik nu toch maar af ga zuren

 

enkeling van mijn planten waren wel donkergroen maar niet allemaal overigens ( misschien spreiding van tabletten )

verder eigenlijk wel gezond. 3 planten 1200 watt

in het begin zo'n beetje 10 liter per dag voor alle 3 in totaal

uiteindelijk naar 20 liter per dag in totaal

einde van de kweek terug naar 10 liter per dag in totaal

 

heb hier nu overigens 3 tensio's naast me liggen en wil smartpots toch even testen op hoe nat je ze kan maken voordat het eronderuit loopt

en wat de tensio dan aangeeft

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel afzuren met een bio middel.... ben bang dat je anders het bodem leven naar zijn grootje helpt

Share this post


Link to post
Share on other sites

gegraven

2 kleine ovale dingetjes gevonden wat leek op een geschrompen tablet. kon deze vergruizen en was grijs van binnen maar weet niet zeker

er zaten totaal 20 tablets in de grond verdeelt over 2 potten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een monster van mn grond in demi water gelegd gisteren, straks zal ik de meetingen hier bekend maken als ik thuis ben, btw van de buffertabs is niks meer over hEb lopen graven gisteren maar ze zijn helemaal opgelost.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update 2

Oker ik snap er weinig van nu..

 

Mijn aarde monster gezeefd met een koffiefilter en dit is t resultaat:

 

Ph 5.6

Ec 2.5

 

Hoe is dit mogelijk? Ik heb alleen schoone water ph 8.4 gegeven tot nu toe en er zitten bufferstaat in op light mix.

 

 

Mijn eigen theorie: plantjes hebben de gehele kalkbuffer opgegeten vandaar de lage ph....maar de hoge ec :s ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op bio valt EC niet betrouwbaar te meten :D

 

Heb wel eens EC van 5.3 gehad met volle mep BAC op GL SP mix, goh wat waren die Herijuana's toen knoeprds zeg :P

 

De ph kan diverse oorzaken hebben waarom lager, dat de tabs als snel op waren en er amper voeding bij is gevoegd zou daar debet aan kunnen zijn al doet een wat hogere EC de ph ook vaak dalen, de plant zelf beinvloedt het medium ook actief indien ze meer bijv. N nodig heeft/wil gaat ze ph naar beneden halen omdat N dan beter opneembaar is.

 

Wat je kunt doen om de kalkbuffer wat aan te vullen is wat Maerl met je water meegeven (zuinig aan, heel zuinig) of een theelepeltje over bovenkant aarde verdelen en dat inspoelen met water geven (topdressen) maar een tab verkruimelen en daarmee topdressen is gebalanceerder.

 

@alucard

vindt je deels opgeloste tabs terug dan volgende keer wat (langer of meer) water vanaf boven geven zodat de tab oplost, zonde van je tab en heb je vast ook wel gezien dat er om die tabdelen amper wortelvorming was?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey led kroket, ik heb dit ook elke keer na 5 a 6 weken roestvlekjes ik kweek ook bio maar mn opbrengst was altijd perfect ondanks beetje roest.

nou is mij verteld dat ik te veel water geef in die periode en dat dat de oorzaak is van de roestvlekjes.

mn planten zien er aan het einde van de bloei ook erg herfstig uit maar haalde nog steeds 1 op 1

 

 

Groeten Ernie

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

 

ja was naar de GS vandaag ze zeiden kalk of mearl toevoegen heeft weinig zin, dat moet beter vermengd worden als je je aarde aanmaakt.

 

die buffertab als topdressing... is dat puur voor de kalk gehaalte of voor de voedingstoffen? want de planten zien er allemaal nog aardig donkergroen uit.

 

 

@superernie

Oke, thanks voor de info ben wel beetje gerustgesteld. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat je kunt doen om de kalkbuffer wat aan te vullen is wat Maerl met je water meegeven (zuinig aan, heel zuinig) of een theelepeltje over bovenkant aarde verdelen en dat inspoelen met water geven (topdressen) maar een tab verkruimelen en daarmee topdressen is gebalanceerder (oftewel, voorkom je door toevoegen 1 component weer problemen met ander)

 

Kzou advies vd GS maar met korreltje zout nemen.

Niet dat ik de wijsheid in pacht heb maareh.. je strooit Maerl op aarde en giet iedere keer water erop dus spoelt in, hoezo werkt niet? bijna meteen bij rhizosfeer (daarom niet teveel) en je hoeft het oplossen in water niet te doen, dat is lastig en niet snel overvoeding daarop omdat het nu eenmaal niet zo snel allemaal helemaal ingespoelt en opgenomen is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn planten sloegen ook diepdonkergroen uit,mijn probleem was overbemesting.

 

Ik heb dit toen opgelost door 2 liter water op mijn 11 liter pot te gooien,uit lsten lekken en een dag of 3 4 geen water gegeven,plantjes hebben ongeveer een weekje stilgestaan en t ging daarna weer goed met ze.

 

Weet niet of je dr wat aan hebt maar veel succes ermee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...