Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

moneytree

18 x Kolossus op RFX1, 2 x Gavita pro 600

Recommended Posts

Eindelijk is het zover, na een week of 5 bouwen (sorry, geen verslag) gaan deze week de zaailingen erin.

Ik heb gekozen voor de Kolossus van Sannie.

 

De zaadjes zijn in spongepots grootgebracht en overgepot op startblokken, van de 20 zijn er 18 uitgekomen.

Helaas heeft de bouw langer geduurt als verwacht, vandaar dat de zaailingen mijn inziens te groot zijn geworden.

Nu maar hopen dat de planten niet te hoog worden.

 

Onderstaand een opzetje van de hobbykweek:

 

- kast gecreered, dubbele bodem, met afvoer en laagste punt voor vlakzuiger.

- 18 suks Kolossus uit zaad, gekweekt in DP90 tent en propogator, spongepots.

- RFX1 als medium

- 18 liter potten, 30x30 cm

- 1500m3 afzuiger, met 10 mtr sonodeck om geluid te dempen

- 500m3 inblazer

- 2 stuks 600W Gavita Pro

- Phresh filter 1050M3

- Eb en vloed systeem, alles aangestuurd met micro PLC van Crouzet

 

De PLC stuurt de lampen aan, de watergifte pomp en de afzuigpomp, uiteraard is alles ook handmatig in en uit te schakelen.

Als extra functie heb ik de plc geprogrammeerd op dagen dat ik er niet ben, op die dagen, per datum ingesteld zal er water worden gegeven en afgezogen.

Later, zodra alles draait, maak ik een handmatige voedingscomputer die uitsluitend de ph bijstuurt, aangezien deze steeds oploopt, zeker wanneer het water teruggepompt wordt.

 

Verder zullen er nog een aantal beveiligingen worden ingebouwd zoals een te hoge temperatuur, spanningsuitval, etc.

Een en ander wordt dmv een sms bericht verstuurd.

Ook is het dan mogelijk om per sms een pomp aan te sturen, het zij watergeven of afpompen.

 

In het aankomend weekend zal ik foto's plaatsen van de kast en plantjes.

Tips, commentaar en adviezen zijn van harte welkom, het is namelijk mijn eerste keer op rfx.

 

Tot later!

 

Moneytree

-

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooie setup man!!

dit ga ik zeker volgen ik zit er namenlijk

ook flink over na te denken om rfx1 eens te gaan proberen!!

volgens mij werkt het geweldig!!

 

veel succes deze ronde :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je !

Hoop zoveel mogelijk info te kunnen posten, hoewel het er af en toe zeker bij in gaat schieten, heb namelijk een heel drukke baan, maar doe mijn best :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuke set-up ja, weer wat anders, en mooi soortje ook, succes!! :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie setup ! ben benieuwd naar je updates en evt foto's ! in iedergeval volger erbij :vape: succes !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier ga ik eens voor zitten ben benieuwd. Mooie set-up!

 

1312 :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze setup heeft me echt nieuwsgierig gemaakt. Ik schuif maar even aan.

Heel veel succes !!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is zeker een zeer interessante set up ik volg mee veel suc6 :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

deze ga ik wel volgen, ben benieuwd naar de pics

 

succes met je ronde :vape:

 

grts

kiki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt allemaal, zal zo snel mogelijk foto's plaatsen ! Misschien morgen al :vape:

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites
micro PLC van Crouzet

 

 

top...kben nieuwsgierig :vape:

 

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals beloofd een aantal foto's, eerst maar eens beginnen met het schakelkastje.

 

De Crouzet schakelt dus de lampen in, de watergeefpomp en afzuigpomp, later wordt er ook nog een ph meter aangesloten zodat mijn voedingswater altijd de juiste ph heeft.

Van dat geschommel in waarde wordt ik gek, je blijft anders corrigeren, en als het automatisch kan, doen!

Hierover later meer.

 

Op de Crouzet is ook af te lezen hoeveel dagen de plantjes in bloei staan, doordat er een counterfunctie is toegevoegd, zodra de lampen aanspringen, telt de counter er een dag bij op, simpel maar effectief.

Behalve dat alles automatisch gaat, bestaat er ook de mogelijkheid om het handmatig te doen, zeker in het begin is dit van belang, later, als alles naar wenst draait en er meer ervaring is met watergeven en afpompen gaat het automatisch.

 

gallery_11295_14562_2238518.jpg

 

Onderstaand een foto van de ruimte zelf, zoals je ziet is het vechten met de ruimte die beschikbaar is, helaas het kan niet anders.

Het vat staan voor de ingang van mijn hokje, op zich geen probleem, want ik hoef er niet meer in te zijn.... hoop ik. :vape:

Je moet wel ff je hoofd draaien, want ik weet niet hoe je die foto kunt draaien, volgende keer toestelletje maar normaal houden denk ik.

 

gallery_11295_14562_6744.jpg

 

Nu de plantjes!

Die hebben vanaf de dag dat de zaadjes in de spongepots gingen, exact 30 dagen in de propagator gestaan, te lang want er hingen wortels aan van 40 cm!

Volgende keer iets eerder verkassen maar, helaas kon dat nu niet omdat mijn hokje nog niet klaar was.

 

Het zijn 18 stuks Kolossus die gevoed worden met Canna flores, verder geen poespas, alleen vanaf de tweede week ga ik eens per week enzymen toevoegen.

vanaf week 5 of 6 een beetje PK en that's it, eerst maar eens kijken hoe alles gaat verlopen.

 

Voor het goeie had ik iets meer RFX nodig om de potten tot aan de rand te kunnen vullen, maar dan had ik weer naar de shop gemoeten, volgende keer maar :-)

De RFX heb ik gespoeld met 200liter schoon, afgezuurd water met ph 5,5

Mijn drain was 5,8

 

De dag erna heb ik ingewaterd met EC 1,3 en ph 5,5 en zijn de plantjes in de potten gezet (18 liter)

Wederom drain 5,8

 

De komende dagen kijk ik hoe de plantjes reageren op het overpotten en uiteraard wanneer er weer water nodig is.

De RFX droogt wel enorm snel uit aan de bovenkant.

 

gallery_11295_14562_2335025.jpg

 

gallery_11295_14562_310229.jpg

 

De afzuigpomp staat straks onder de meest linker pot, daar staat nu nog een beetje bruin water in van het spoelen, en zal nog worden weggepompt.

Onder de 2de pot van links heb ik een afvoerputje naar het riool gemaakt, erg handig met spoelen!

Met eb en vloed gaat gewoon de stop erin en klaar is kees.

 

gallery_11295_14562_1160845.jpg

 

De fancontroller is van G-tools, best een fijn ding, want je kunt alles afregelen, min en max en voorgemonteerde sensor en stekker.

 

gallery_11295_14562_2413440.jpg

 

De plantjes met de eerste dag Gavita 600 bovenop zich, wel voorzichting een paar dagen laten wennen en om en om draaien met 2 lampen.

 

gallery_11295_14562_1559913.jpg

 

gallery_11295_14562_2597083.jpg

 

 

Zo, dat was het weer even voor vandaag.

Volgende week weer een update, of als er spannende dingen te melden zijn, dan post ik die natuurlijk ook.

 

Moneytree

Share this post


Link to post
Share on other sites

2x een gavita Pro 600??

Dan ga je niet voor een kilo maar eerder ergens tussen de 1200gr en 1400gr. :lol:

Ik gok deze ronde op mininmaal een gram per watt.(1200gr) :vape:

 

Succes met je kweek.

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Crouzet XD26 230V?

HWTM Phase/ Temp Control relay?

 

diagram?

 

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites
2x een gavita Pro 600??

Dan ga je niet voor een kilo maar eerder ergens tussen de 1200gr en 1400gr. :lol:

Ik gok deze ronde op mininmaal een gram per watt.(1200gr) :vape:

 

Succes met je kweek.

 

Doc

 

Hahaha, dat wordt de volgende stap, eerst maar eens de kilo proberen te halen

Voorzichtig beginnen he!

 

Thnx

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aan je avatar te zien is het duidelijk dat je met een kilo geen genoegen neemt. :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:vape:

Goed, ik stel mijn verwachtingen naar boven bij!

Ik ga voor de 1op1.....

 

hmmmm, nu maar hopen dat alles goed gaat :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Crouzet XD26 230V?

HWTM Phase/ Temp Control relay?

 

diagram?

 

:vape:

 

Die had ik ook kunnen gebruiken, maar deze had ik nog liggen.

Maar nu ben ik bezig met die ph regeling en kom ik er achter dat die CD12 te klein gaat worden. :lol:

Wellicht dat ik de sms meldingen ook via de crouzet laat lopen, maar dan heb ik zeker de XD26 nodig.

 

Ik ben geen professionele programmeur van de crouzet, maar kan wel leuke dingen maken, van die control relay was ik niet op de hoogte.

Wil je dat schema hebben? ben je zelf ook aan het stoeien met de Crouzet?

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Crouzet is dat een beetje plug en play ?

of moet je een software expert zijn om het een en ander werkend te krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is niet plug and play, maar moeilijk is het ook niet.

Je hebt wel basiskennis van plc programmeren nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas is de temperatuur nog steeds erg hoog, 33 graden maximaal.

De lampen heb ik al hoger gehangen, ca 80 cm, hoe schadelijk is dit voor de plantjes?

Deze week maar een extra inlaat creeren, of dit echt helpt, ik betwijfel het.

 

Als je het aantal,watts per m2 gaat bekijken is dat wel vrij veel, 700w/m2, de gavitas doen iets meer dan 600w

Het is jammer dat ik geen 1000m3 inblaas kwijt kan, die had ik al aangeschaft maar is met geen mogelijkheid te plaatsen, vandaar de 500m3

 

Overigens heb ik geen afdakje boven mijn temp meter hangen, want volgens mij ben je dan de boel aan het verfraaien, de planten staan ook niet onder een afdakje :vape:

 

Gr Moneytree

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...