Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

The-Predator

Fors meer ADHD-medicijnen verstrekt

Recommended Posts

Ik weet uit eigen ervaring hoe snel die zooi wordt voorgeschreven..

 

Een van mijn kindjes is zwaar autistisch en extreem hyperactief/concentratie problemen etc dus adhd kenmerken.

Hij raakte overprikkeld van zichzelf en op 6!!!!! jarige leeftijd werd er voorgesteld om met Ritalin te beginnen.

Ik heb daar meteen nee op gezegd, een jong kind in de groei aan die troep...

Er werd nog een hele pleidooi gehouden over de voordelen, maar over de nadelen heb ik weinig tot niks gehoord.

Van mij mag het op de lijst....en liever gister dan vandaag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hele Pharma-beleid heeft maar één doel, mensen zieker maken ! ;) ;) :D

 

Ogenschijnlijk symptomen tegengaan maar in de tussentijd veel meer schade dan goed aanrichten in bijwerkingen zodat je op langere termijn 100% zéker iets slechts hebt groeien in je lichaam ! Je krijgt tegenwoordig zelfs medicatie speciaal voor de bijwerkingen ! Nou meneer, met die pillen zullen de bijwerking je zeker helpen, kom nou man: klinkklare onzin ! :D

 

In 1974 was er een belangrijke 'National Security Memo 200' waarin Henry Kissinger het heeft over het reduceren van de wereldbevolking op een indirecte manier, dmv ziektes en malnutritie ! Want de woorden die Kissinger gebruikte voor de modale 99% mensen op Aarde waren: 'useless eaters' ! :D

 

 

Bekijk de Codex Alimentarius maar eens, veroordeelde Nazi in Nuremberg wordt opeens de grote jan in wereldwijde voedselregelgeving in de sixties ! Namelijk Fritz Ter Meer, lees HIER

 

Als je het onderwerp depopulatie beter onderzoekt, zie bvb LINK en de puntjes gaat verbinden met elkaar, dan kijk je helemaal anders tegen de huidige billion-dollar-CANCER-industry aan waarin gezondheid aangevallen wordt ipv beschermd ! :rofl

 

Het geld achter de grote pharmareuzen wordt gebruikt om dingen voor de modale mens slechter te maken, in elk opzicht !

:verrygood

 

En ook Ritaline maakt daar deel van uit ! Nagenoeg ELK product van grote pharmabedrijven maakt je meer kapot dan het je helpt ! En als het niet helpt, hebben ze wel weer een ander pilletje voor je dat zeker net zoveel kwaad doet ! :smoke

 

En het geld van die pharma-industrie wordt evenzeer gebruikt in de lobby om Cannabis illegaal te houden want volgens mij kunnen 70-80% van de huidige synthetische 'medicijnen' gemakkelijk vervangen worden door cannabis-afgeleide medicatie ! :rofl

 

Daarom, kweek je eigen medicijn en bekijk de wereld zoals ie echt is.. Maak de wereld een klein beetje beter, beginnend bij jezelf en doe niet mee aan de hele oplichterij: betalen voor pillen die je op lange termijn kapot maken ! :)

 

@ Bechje: heb je al eens CBD olie geprobeerd voor je kindje? Lijkt me wel gepast ! :tu

 

"Er zijn drie soorten mensen:

- zij die zien..

- zij die zien wanneer hen wordt getoond..

- en zij die niet zien.. " (L. Da Vinci)

 

:smoke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensen doe eens normaal; ik lees inhoudelijk goede posts als het gaat om waarom 'cannabis' ten onrechte zwart wordt gemaakt in de media en hoe erg het gesteld is met ons beleid qua wetenschappelijke onderbouwingen. Maar in dit topic zijn jullie net zo hypocriet en dom in reacties als de andere kant over ons groene goedje.

 

Methylfenidaat kan een prachtig medicijn zijn voor vele mensen. Naast AD(H)D ook voor andere doelgroepen (traumatic brain injury, narcolepsie etc).

 

Dat het vaak te snel wordt voorgeschreven, er meer dan eens geen goede diagnostiek aan vooraf gaat is een ander verhaal. Net als dat veel kinderen er mee vol worden gepropt. Verschrikkelijk, maar dat heeft niets met het medicijn te maken.

 

Als ouder en weldenkend mens dien je hier je besluiten in te nemen (de grote boze wereld!), in het kader van 'zo goed mogelijk functioneren'. Tevens kan je als gebruiker ook spelen met de dosering.

 

Al die para conspiracy theorieen die in dit topic worden tentoongespreidt zijn volgens mij eerder het gevolg van een overdosis THC. Steek er eentje minder op!

 

Groene groeten,

 

Church

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ritalin lost niks op . het stelt het probleem uit en sommige gevallen word het nog erger ook.

Een ADHD kind waarbij de ritalin uitwerkt die is veel drukker dan wanneer die niks zou slikken.

Als ik er zelf niet zon slechte ervaring mee had zou ik het hier ook niet duidelijk maken?

 

''Maar in dit topic zijn jullie net zo hypocriet en dom in reacties als de andere kant over ons groene goedje.''

 

Heb je zelf ooit een langdurige periode Ritalin geslikt?

 

''Methylfenidaat kan een prachtig medicijn zijn voor vele mensen. Naast AD(H)D ook voor andere doelgroepen (traumatic brain injury, narcolepsie etc).''

 

Stop ze maar vol dope en ze zullen zich vast lekker voelen ja.

 

''Dat het vaak te snel wordt voorgeschreven, er meer dan eens geen goede diagnostiek aan vooraf gaat is een ander verhaal. Net als dat veel kinderen er mee vol worden gepropt. Verschrikkelijk, maar dat heeft niets met het medicijn te maken''

 

Is goed voor de Farmaceutische Industrie.

Hoe meer mensen Ritalin slikken des te meer geld daar binnenkomt

 

''Al die para conspiracy theorieen die in dit topic worden tentoongespreidt zijn volgens mij eerder het gevolg van een overdosis THC. Steek er eentje minder op!''

 

Overdosis thc? de eerste mens die dat ooit mee zal maken moet nog geboren worden

Steek er eentje extra op :verrygood ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net als mijn vorige bericht typ ik dit zonder ook maar enige THC in mijn lijf :verrygood

 

''Methylfenidaat kan een prachtig medicijn zijn voor vele mensen

Inderdaad KAN net als zoveel medicatie bij VOLWASSEN personen.

 

Het zorgenpuntje ligt dan ook bij kinderen en hun groeiende hersenen...

Wat ik mij als ouder dan afvraag, had dat dan niet eerder onderzocht kunnen worden, het gaat wel om de toekomst..

Omtrent alcoholgebruik wordt er wel volop onderzoek gedaan, maar naar medicatie lijkt dat achter te blijven.

Volgens mij wordt er meer medicatie dan alcohol gebruikt door kinderen, dus waarom worden de zaken niet omgedraaid?

Ja dan ga je vanzelf al denken aan de farmaceutische vrienden....

 

Ganjamedicine, voorlopig doen we het met goede begeleiding ;) misschien dat het in de toekomst nodig is, maar dat zal dan blijken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
'Methylfenidaat kan een prachtig medicijn zijn voor vele mensen. Naast AD(H)D ook voor andere doelgroepen (traumatic brain injury, narcolepsie etc).''

Dat was vroeger met XTC/LSD ook Dat hielp ook erg goed tegen bepaalde problemen dus!

 

Ook zijn de bijwerkingen van ritalin niet echt te vergelijken als de bijwerkingen met het dampen van Wiet.

 

Een stukje link.

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook Ritalin gehad voelde me er niet lekker bij, het hielp dat ik me kon concentreren,vergat de wereld om me heen, ook in wachtkamers in ziekenhuis zat ik zo diep in een boekje Margriet of libelle en dan te denken dat ik die vervelende bladen nooit lees, niet eens de kop ervan. En dan schrok ik me echt het lazerus als mijn naam opgeroepen werd en de eerdere keren daarvoor niet eens gehoord had. Nee ben er mee gekapt na een half jaar, was me allemaal te vreemd na zon lange tijd ineens te geconcentreerd te zijn.

Moet wel zeggen dat ze het niet maar zo klakkeloos aan me hebben gegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De feiten die ik eerder aangaf zijn gewoon een simpel gevolg van jarenlange, complete ignorantie zoals ook hier tentoongesteld.. Church, rook er anders eentje terwijl je die dingen gewoon rustig checkt man ! :verrygood

Ben ik blij dat er THC bestaat om met die ignorantie om te kunnen gaan.. :D

 

"It's not a matter of health to be well-adjusted to a profound sick society" (Krishnamurti)

 

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste The-Predator,

het is zeker geen willekeur.

Het is een onderwerp waar in mee te maken heb en het niet vind kloppen dat het op deze manier te verdraaien.

 

Beste amnees,

Daar kan je eerlijk gezegd wel wat gelijk in hebben.

 

Excuus mocht het zo over gekomen zijn The-Predator.

 

Ik blijf wel bij me mening dat het verdraaien van dit bericht niet kan en een compleet ander beeld geeft.

Het is juist Positief dat dat nu een keer gezegd word.

 

 

/zODd

 

ik weet welke andere lid je bedoeld die gooit dagelijks verdraaide berichten het forum op

 

JUIST IN DIT SOORT DINGEN WIL IK GEEN VERDRAAINGEN IK BEN ADHD'R EN IEDEREEN DIE RITALIN GEBRUIK NODIG IK UIT OM EEN MAAND AHO TE PROBEREN WERKT VOOR MIJ IN IEDERGEVAL 100* BETER DAN RITALIN, STRATERA, CONSERTA, DEX-AMPHETAMINE,

 

voor adhd moet je niet dampen is mijn mening... voor copd wel...

 

 

jaa zodd die dexamfetamine kreeg ik ook voorgeschreven

Kant en klare Speed....

je hoeft aleen de capsule open te breken en je kan het snuiven.... maatjes van me tripppen er graag op

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kreeg geen caps

kreeg het in pilvorm Dexamfetamine 5 mg

 

na een paar van die ben je aardig van de kaart ja.

is immers ook kant en klare speed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door Esse Bolt en Nikie den Engelsman

 

 

 

ROTTERDAM – Snel afgeleid zijn, moeite met luisteren, vaak dingen kwijt zijn, niet stil kunnen zitten, veel praten, bezigheden van anderen verstoren, moeilijk op de beurt kunnen wachten; zomaar een aantal voorbeelden van kenmerken van ADHD. Deze afkorting staat voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder en heeft als kenmerken aandachtstekort, hyperactiviteit en impulsiviteit (Informentaal, 2006). Voor de behandeling van deze stoornis zijn er verschillende therapieën en medicijnen, maar sinds een aantal jaren worden zelfs drugs als marihuana ingezet om de kenmerken van ADHD te verbloemen. Nu is onze vraag wat hiervan de voor- en nadelen zijn en of al die medicatie van de afgelopen jaren dan niets goeds heeft gedaan?

 

Sinds 2004 hebben psychiaters in Californië, Amerika, al meer dan 36.000 medische marihuana recepten aan kinderen met de diagnose ADHD voorgeschreven. Zij beweren dat het gebruik van deze drug minder gevaarlijk en schadelijk is dan de bijwerking die de antipsychotica hebben in de pillen voor ADHD (Hill, 2009). In dit artikel zullen achtereenvolgens een definitie van ADHD, de soorten medicatie, het gebruik van drugs en de effecten daarvan beschreven worden. Tot slot worden de voor- en nadelen beschreven en wordt er een antwoord gegeven op de, in de eerste alinea gestelde, vraag.

 

Uit het boek ‘ADHD-kinderen in ontwikkeling’ is de volgende beschrijving van de DSM-IV opgenomen:

“Volgens de DSM-IV is er sprake van ADHD wanneer, enkele of alle, gedragssymptomen:

1.reeds voor het 7e levensjaar aanwezig waren en deze het functioneren van het kind belemmerden;

2.een negatieve invloed hebben op het functioneren op ten minste twee gebieden, bijvoorbeeld thuis en op school;

3.gedurende het gehele ontwikkelingstraject naar de volwassenheid duidelijk waarneembaar zijn;

4.de symptomen niet herleidbaar zijn tot andere ontwikkelingsstoornissen, zoals gedragsstoornissen, stemmings- of angststoornissen, pervasieve ontwikkelingsstoornissen of psychosen.” (Ploeg & Scholte, 2001)

 

Vanaf de jaren dertig van de vorige eeuw werd het medicijn benzedrine aan kinderen en jongeren met een gedragsstoornis gegeven. Dit middel zou de jeugdige meer innerlijke rust geven en de mogelijkheid vergroten om meer grip te krijgen op de prikkels uit de omgeving. Zo’n twintig tot dertig jaar later stapte men over naar het middel methylphenidaat, ook wel Ritalin genoemd. Met het gebruik van dit medicijn zou de impulsiviteit afnemen en zou de jeugdige zijn aandacht er langer bij kunnen houden. In de laatste jaren is ook het medicijn DEX, dextroamphetamine, op de markt gekomen, vooral in Amerika wordt hier veel gebruik van gemaakt (Ploeg & Scholte, 2001). Er zijn dus verschillende medicijnen in omloop om het gedrag van ADHD’ers in te perken. Echter is het in Amerika tegenwoordig ook gebruikelijk om drugs voor te schrijven.

 

Cannabisproducten worden gemaakt van de hennepplant. De vrouwelijke bloemtoppen in de hennepplant worden marihuana genoemd. Deze bloemtoppen worden voorgeschreven aan kinderen met ADHD in de Verenigde Staten. Deze verkruimelde bloemtoppen kan men roken met tabak in de vorm van een sigaret, dit wordt een ‘joint’ genoemd. Ook kan het gerookt worden met behulp van een waterpijp of pijpje, deze wordt dan puur gerookt zonder toevoeging van tabak. Daarnaast kan de marihuana verwerkt worden in een cake of puur gegeten worden.

De effecten op korte termijn bij het gebruik van marihuana zijn afhankelijk van de persoon zelf en de hoeveelheid die er ingenomen wordt. Als de werking goed uitpakt, zorgt dit voor een ontspannen gevoel wat dus bij kinderen met ADHD het beoogde effect geeft, in plaats van het gebruik van medicatie. Een persoon die dit ontspannen gevoel heeft, wordt ‘high’ of ‘stoned’ genoemd. Geuren, beelden en geluiden worden anders ervaren en prikkelen de fantasie. Daarnaast kunnen geheugenstoornissen optreden, concentreren en logisch denken verlopen moeizaam. Ook kan men er slaperig van worden. De eetlust neemt toe, er is vooral behoefte aan zoetigheid. Deze eetlust kan uitpakken in een ‘vreetkick’. De lichamelijke effecten van marihuana zijn: een versnelde hartslag, lichte duizeligheid, beven, zwaar voelende ledematen, droge mond en rode ogen.

Lichamelijke kwalen op lange termijn zijn: misselijkheid, hoesten, transpiratie en longaandoeningen. Ook is er sprake van een verminderde vruchtbaarheid, deze kan zich echter na het stoppen met marihuana weer herstellen. Er kan sprake zijn van een verhoogde bloeddruk en hartslag wat gevaarlijk is voor kinderen met een hartaandoening. Een vertraagde motoriek en moeizaam spreken kan een effect zijn dat optreed op lange termijn. Het korte termijngeheugen kan minder gaan functioneren waardoor er op het sociale vlak een verminderde aanspreekbaarheid is. Ook kan er een zekere vorm van lusteloosheid en apathie optreden. Er is steeds meer marihuana nodig om het gewenste effect te bereiken. Dit zou dus voor de kinderen die dit voorgeschreven krijgen, betekenen dat ze geestelijk verslaafd raken aan deze vorm van medicatie bij ADHD (Ridder, 2001).

 

Hierboven is al een groot aantal negatieve effecten van het drugsgebruik voor ADHD’ers beschreven, maar er bestaan ook voordelen van het gebruik van drugs. Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat het gebruik van medicinale wiet minder gevaarlijk en schadelijk is, dan de antipsychotica in pillen die voorgeschreven worden aan kinderen met ADHD. Een woordvoerder van het Amerikaans ‘Marijuana Policy Project’ zegt hierover dat de bijwerkingen van Ritalin en Concerta vele malen ernstiger zijn dan de bijwerkingen van cannabis (The Week, 2009). Daarnaast bestaat het feit dat men in Californië de drug cannabis onbeperkt kan kopen en kan kweken, dit is dan wel voor persoonlijk gebruik. Echter is de kans dan wel groot dat men hier een eigen handel in begint. Daarentegen bestaat er ook onderzoek, in Zweden uitgevoerd, naar de werking en bijwerking van cannabis waaruit blijkt dat deze drug ook bij licht gebruik erg schadelijk kan zijn. Vooral bij jonge mensen is het risico op geestelijke schade zeer aanwezig, het kan leiden tot een lager vermogen tot leren en een slechter geheugen (Woerden, 2009). Bij kinderen met ADHD is het zo dat er delen van de hersenen kleiner zijn en dat medicatie kan stimuleren tot groei. Hieruit blijkt dat medicijnen beschadigingen in de hersenen kunnen herstellen (Palmgren, 2011).

 

Al met al zijn er veel verschillende voor- en nadelen te benoemen voor of tegen het gebruik van drugs of medicijnen. Waar wij vooral tegenaan gelopen zijn, is dat Amerika een land is met een sterk antidrugsbeleid en dat zij door het voorschrijven van medicinale wiet meer jongeren aan drugs helpen dan nodig is. Er is geen goed zicht op de hoeveelheid die een jongere gebruikt of kweekt en daarom kan hij dit met andere de(a)len. Medicijnen worden in bepaalde hoeveelheden verstrekt en is daarmee beter te controleren. Wat voor ons het meest telt is dat het gebruik van drugs verslavend is en dat het meer negatieve effecten heeft dan voordelen. Hiermee komt ons besluit dat wij voorstander zijn van het gebruik van medicijnen en dus tegen drugsgebruik zijn bij ADHD.

 

 

Referenties

 

Hill, C. (2009, nov. 25). Doctors recommend medical marjiuana for minors with ADHD in California. [Elektronische versie] Dailey News. Verkregen op 22 maart, 2011, van http://www.nydailynews.com/lifestyle/healt...california.html

 

Informentaal Informatiepunt Geestelijke Gezondheidszorg, (2006). [Elektronische versie] Themabrochure over ADHD. Verkregen op 22 maart, 2011, van http://www.informentaal.nl/brochures/PDF/adhd.pdf

 

Palmgren, G. (2011). Wetenschap in beeld. [Elektronische versie] Attention- deficit hyperactivity disorder – ADHD. Verkregen op 30 maart, 2011, van http://wibnet.nl/hersenen/attention-defici...y-disorder-adhd

 

Ploeg, J. van der & Scholte, E. (2001). ADHD-kinderen in ontwikkeling. Utrecht, Nederland: De Graaff.

 

Ridder, H. de (2001). Jongeren, ouders en drugs. Apeldoorn, Nederland: Garant.

 

The Week (2009, nov. 25). Prescribing marijuana to kids. [Elektronische versie] The Week. Verkregen op 22 maart, 2011, van http://theweek.com/article/index/103325/Pr...rijuana_to_kids

 

Woerden, S. van (2009). Cannabis ook bij licht gebruik zeer schadelijk. [Elektronische versie] Elsevier. Verkregen op 22 maart, 2011, van http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetensch...-schadelijk.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Methylfenidaat of dexamfetamine vergelijken met speed is leuk voor de lokale krant, een beetje verdiepen in psychofarmaca of scheikunde en je zou weten dat deze vergelijking te kort door de bocht is.

 

Verder is het argument van dagelijks gebruik met deze hoeveelheden en werkzaamheid niet te vergelijken met dagelijks gebruik van harddrugs. Met een goede diagnose ga je uit van het feit dat er frontale circuits een tekort kennen in de neurotransmitter huishouding. Toevoegen van deze medicatie in de juiste hoeveelheid normaliseert dat niveau (voor zover dat precies mogelijk is rekening gehouden met de specificiteit van de medicatie, er zal altijd een deel ongewenst effect zijn daar is ons brein te complex voor of onze kennis gedeeltelijk ontoereikend). Een goede psychiater zal geregeld bloed prikken en de effecten inventariseren om de dosis optimaal te houden.

 

Een speed- of coke-achtig gevoel is meestal een indicatie dat de medicijnen bij deze persoon niet goed werken, sterker nog ik durf te stellen dat er bij deze persoon een goede kans is op misdiagnose. Iemand met 'echte' AD(H)D zal het effect direct omschrijven als 'rust in het hoofd' en als zeer prettig (psychisch). De DSM4 is qua diagnose (label AD(H)D) uiteraard arbitrair, veel beter zou beeldvormend onderzoek zijn om misdiagnose te voorkomen (helaas is dit nog toekomst).

 

Een overdosis thc bestaat niet? Laat me niet lachen, ik denk dat je dit verward met de 'lethal dosis'. Deze laatste bestaat inderdaad (menselijkerwijs) niet. Een overdosis THC bestaat weldegelijk en wordt veelal gekenmerkt door een cannabis geindiceerde psychose of lichamelijke malaise (doodziek op je bedje). Zelf ettelijke malen ondervonden. Maargoed ik maak ook achterlijk sterke spacecake.

 

Verder zie ik het rebound effect omschreven (kind is veel drukker als medicatie uitgewerkt is). Dit is natuurlijk geen argument om te stellen dat het troep is maar een logisch (neuraal)gevolg van het effect en de invloed op het brein. Hier kan rekening worden gehouden door middel van afbouwen in dosering gedurende de dag. Ik snap de zorgen over het kinderbrein, die deel ik. Mijn inziens wordt het te vaak en te snel voorgeschreven maar er zijn gevallen waar dit medicijn een uitkomst is voor de toekomst van het kind. We leven nu eenmaal in een hypersnelle harde maatschappij, een aandachttekort stoornis kan een enorme belemmering zijn (overigens in sommige gevallen ook heel gunstig als het gaat om de creativiteit).

 

Verder zijn de horror-bijwerkingen-verhalen ietwat overtrokken, elk middel kent zijn bijwerkingen. Elk mens is anders en elk mens reageert anders, voor diegene waar methylfenidaat te heftig is kan bijvoorbeeld amantadine een oplossing zijn. Er is meer offlabel medicatie mogelijk. Verder is direct dagelijks 60mg in je mik duwen (wordt soms voorgeschreven) vragen om problemen, hier geldt opbouw, tolerantie en gezond verstand.

 

@Ganjamedicine: wat jij als feiten bestempeld zijn eerder subjectieve bevindingen. Ik vind het rot voor je dat je dit allemaal hebt moeten meemaken of dat de wereld in jouw leven zo hard is geweest. Echter moeten we niet vergeten dat er heel veel te danken is aan dergelijke wetenschap. En ja mensen maken misbruik en hebben belangen maar dat geldt voor alles. Of zitten hier geen 'hobbiesten' die ons groene plantje enkel zien als groene flappen aan een steeltje en/of volproppen met chemicalien? In jouw geval adviseer ik echt een jointje minder, je laat verbanden zien die niet geheel op de realiteit zijn gestoeld maar eerder op emotie. Je post krijgt daardoor veel weg van een amerikaanse conspiracy dude. Nog even en je loopt met een bordje om je nek in de stad (no offence).

 

Betreft het artikel; om op te poepen, de referentielijst laat nagenoeg geen enkel artikel zien met een impactfactor van waarde. Er wordt in het artikel zelfs gesproken over antipsychotica als behandeling van AD(H)D. Ik weet niet hoor, maar medicatie die de dopamine toevoer voor frontale functies vermeerderd induceren eerder een psychose dan anti-psychotica (daarom is goede diagnose zo belangrijk!). Duidelijk een journalist zonder neurologische kennis.

 

Owja, ik slik zelf 'helaas' methylfenidaat. In mijn vrije tijd niet trouwens, om enigzins te compenseren (ook ik blijf bang voor eventueel permanent gebruik). Het is voor mij geen wondermiddel maar een middel met gewenste effecten. Een jointje rook ik 'helaas' maar eens in de 3 maanden, om te ontspannen en te relativeren. Meer gebruik werkt niet voor mij, sterker nog dan functioneer ik niet goed. Maar dat ligt ook aan mijn baan en de eisen die daarbij komen kijken.

 

Groeten!

 

-Church

Share this post


Link to post
Share on other sites
Methylfenidaat of dexamfetamine vergelijken met speed is leuk voor de lokale krant, een beetje verdiepen in psychofarmaca of scheikunde en je zou weten dat deze vergelijking te kort door de bocht is.

 

Methylfenidaat

Chemische stof die verwant is aan amfetamine en derhalve onder de opiumwet valt. De werkzame grondstof van Ritalin en Concerta.

(http://www.encyclo.nl/begrip/methylfenidaat)

 

Definitie van Verwant "soortgelijk, vergelijkbaar".

 

Niet te vergelijken?

 

Waarom werd er met de Strattera-rapport zo moeilijk gedaan?

En die strijd loopt nog steeds LINK.

 

Klein stukje.

Op 19 juli 2011 heeft de Rechtbank Amsterdam besloten dat het CBG gegevens in het rapport over de zelfmoord-pogingen, geslaagde zelfmoorden en andere zeer ernstige bijwerkingen, en of die mannen, vrouwen of kinderen betroffen, niet openbaar hoeft te maken, maar dat ze de namen van de wetenschappers die aan het rapport hebben meegewerkt wel bekend moet maken. De farmaceut die Strattera verkoopt, Eli Lilly Nederland BV, was belanghebbende derde partij in die procedure.

 

 

En we gaan weer door nu met FDA toch niet de minste of wel?

ADHD medicijn op zwarte lijst FDA

Volgens de Amerikaanse krant de 'New York Times’ besloot de Food and Drug Administration (FDA) op donderdag 9 februari 2006 om een 'black box' waarschuwing te geven aan ALLE stimulerende medicijnen die gebruikt worden om ADHD en aanverwante ziektebeelden mee te behandelen bij kinderen en volwassenen. De producten Rilatine, Concerta en Adderall zouden het risico op het ontstaan van hartaanvallen, hersenbloedingen en plotselinge dood verhogen. Uit een door de FDA uitgevoerde studie blijkt dat deze medicijnen een negatieve werking hebben op het hartritme en de bloeddruk. De wetenschappers gaven de voorlopige resultaten vrij van een studie waar 676.000 patiënten bij betrokken werden. Het was opmerkelijk dat kinderen en volwassenen die Adderall, Ritaline of Concerta gebruiken vier maal meer het slachtoffer werden van een hartaanval. Het risico op een hersenbloeding nam bij de gebruikers van deze producten met een factor 2.5 toe. Bron: viow.be

 

/zOdd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Methylfenidaat is t broertje/zusje van speed en behoort gewoon tot de amfetamines

 

264px-Methylphenidate-2D-skeletal.png

 

Methylfenidaat is een psychostimulantium dat sinds het begin van de jaren zestig is geregistreerd als geneesmiddel. Het verschil met AMFETAMINE is dat het een piperidine-kern bevat in plaats van een fenethylaminekern. Het heeft een lage biologische beschikbaarheid van 11 tot 51 %, afhankelijk van de individuele opname. Methylfenidaat wordt onder meer op de markt gebracht onder de merknamen Concerta (Janssen-Cilag), Equasym (UCB Pharma), Medikinet (EuroCept) en Ritalin (België: Rilatine) (Novartis).

 

Dextroamfetamine

264px-Dextroamphetamine-2D-skeletal.png'

 

Speed264px-Amphetamine.png

 

 

De bijwerkingen bij deze 3 komen sterk overeen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, dus te kort door de bocht het als 'speed' te labelen.

 

Verder is het niet voor niets dat je voor dit spul de arts moet raadplegen, voor personen met een hoge bloeddruk of een slecht hart is het inderdaad een afrader (inherent logisch aan de stof). Maargoed dat geld voor meer medicatie (en de tabak in je jointje, de vette hap op vrijdag etc). Medicijnen slik je niet voor de lol.

 

Maargoed, de hele reden van mijn mengen in de discussie was dat ik een beetje meer 'ratio' in de thread wilde zien. Mijn taak zit er op!

 

Mvg,

 

Batman

Share this post


Link to post
Share on other sites
de hele reden van mijn mengen in de discussie was dat ik een beetje meer 'ratio' in de thread wilde zien. Mijn taak zit er op!

Moet je het uiteraard wel onderbouwing met feiten.

 

Wat ik meld is ook ondersteun in de links.

 

Ik zal wel graag wat dieper op het Strattera-rapport gaan en waarom het dan zo geheim moest blijven en pagina eruit zijn gehaald (Vooral die van de bijwerking).

En dat nu weer geweigerd word de onderzoekers bekend te maken?

 

En weet je nog in de jaren 30 wat was amfetaminen toen?

Ja hoor een medicijn (Tegen verkoudheid en om af te vallen) net hoe dit is maar hé waarom word het niet meer gebruikt oooooh de bijwerking.

 

 

/zODd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...