Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

TLTG

Kopertape vs. Koperdraad

Recommended Posts

slakkedood is NACL...keuken zout... met een lokstof.... :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
je zegt day zon rol 15cm breed is dat weet je zeker?

Intratuin heeft zoals gezegd ook andere breedtes te koop (10/15/25cm), maar ik vind 15cm ideaal, niet te kort en niet te lang. Op maat knippen, oprollen, vastnieten en kopertape omheen plakken en je bent klaar! Kan niet simpeler :huh:

 

Beter dan gif,..prima oplossing.

Dacht eerst dat je de Highlife had gelezen toen ik die eerste foto zag,

en dat je jouw planten ging magnetiseren :P

Slakkengif kun je altijd nog gebruiken, maar zoals carpe eerder zei, meerdere oplossingen zijn een dubbel slot op de deur. Gewoon paar stappen voor zijn op de slijmzakken.

 

 

Ik wacht nog even op slakken seizoen later in het najaar wanneer de tuin vol zit met slakken, dan gaan we verder met slakkenval testen, zoals:

 

- Vaseline gedept in zout.

- Fijngemalen zandgrind.

- Bier in plastic bekers.

- colablikjes.

- glasgruis.

 

nog meer ideeën?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gemalen schelpen om je plant strooien,lekker scherp voor hun slijmerige konten :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites
:verrygood

Ik heb zelf best wat ervaring met slakken op een andere manier. lol.

 

Ik kan jullie zeggen dat " klaar" smeervet gemengt met bruine zeep heel erg goed werkt.

50 - 50 mengverhouding.

 

Als je een randje maakt aan de spindel en onder de rand het mengsel smeert, het bijna niet mis kan gaan.

Normaal moet je om de zoveel tijd het mengsel verversen. Zodra de slakken een ' brug " vinden zijn ze erover.

dus als het uitdroogd kan het ook mis gaan.

 

Als ik me niet vergis hebben jullie veel last van naaktslakken he ?

Die kruipen door het kleinste gaatje dat ze vinden.

 

Een ander idee is van hele fijne voiliere draad een net maken met twee " kragen ".

De huisjesslakken kunnen hier niet overheen kruipen.

 

Het idee komt van een bestaande draad " HELITEX " net.

 

Zout spoelt weg. moet je regelmatig verversen.

zaagmeel , zand, kachel as , ... wordt nat. Kruipen ze overheen.

Gemalen glas, tja , nog niet geprobeerd. lijkt me eigenlijk ook niets.

alu tape ( uit de isolatiewereld ) doet niets.

Het vet mengsel op dit moment werkt het beste, zolang het niet uitspoeld.

Edited by stoney williams

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

klasien ut zalk zou zeggn gewoan doadsloan metn rauwe aarpelskil .

koper waterleiding kost geen drol geen gezaag en geplak met pvc buis en die kopertape is reteduur .

bier vind ik misdadig als antislak .

 

gallery_7335_4882_495992.jpg

 

gaat ongeveer 150 jaar mee . (wel ieder jaar ff licht opschuren )

 

hg

m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die kopertape is niet alleen duur. Hier laten de eerste stukken tape al los van de ringen. Zit er nog niet lang op. Ik dacht voor de komende 150 jaar klaar te zijn met die tape maar nu ben ik daar niet zo zeker van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben er ook niet zo gecharmeerd van.

heb gisteren twee rollen gehaald en we waren in een lollige bui tijdens het barbequen.

hebben we een parcours gemaakt voor de slakken om tussen de kopertape lijnen te blijven.

mooi dat ze allemaal gewoon rechtdoor over alle tape heen gingen alsof er niks aan de hand was.

spul werkt echt voor geen meter.

zal de foto's eens van mn telefoon uploaden hier.

gaat helemaal nergens over

Share this post


Link to post
Share on other sites

de tape klinkt opzich wel leuk al zou ik eerder voor Dit gaan, de ringen zijn 5cm hoog en al in vorm gebogen, meerdere maten verkrijgbaar en onderling te koppelen naar gewenste maat

 

gezelligheidsroker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo medeslakkehaters!

 

Hier mijn permanente weerbestendige dier en milieuvriendelijke goedkope en herbruikbare oplossing tegen slakken...

 

Ik noem het ; Het Anti Slak Afdak , geinspireerd door P H Donner en co .

 

Dit bericht zet ik op verschillende forumonderdelen, alleen om zoveel mogelijk mensen nieuwe wapens in de slakkenstrijd te bieden..

 

gallery_38121_16028_195877.jpg

 

Dit is een van de twee delen

gallery_38121_16028_335991.jpg

 

de onderkant ,vaseline en zout.

gallery_38121_16028_60201.jpg

 

 

Het is in principe een verticaal doorgesneden 10x10cm potje met open bodem , met horizontaal doorgezaagde buishoeken eraan vastgelijmd en ingesmeerd met vaseline en zout.

Door de u vorm komt regen niet bij het zout en slakken niet bij de plant.

Het geheel kost bij elkaar ongeveer 5 euro om te maken, en je hoeft verder niets te gebruiken zoals korrels of knoflook..

 

 

Het is voor nieuwe en voor al groeiende planten te gebruiken, bouwhandleiding en extra info staan iets verderop in dit bericht, ff doorlezen dus.

 

Een van de eerste dingen waar je misschien aan denkt is opspattende regen....

Ik heb de douche 15 min vol erop gezet , met de pot op de badkamervloer, zodat het water maximaal opspat, het zout bleef goed zitten!

Daarna heb ik nog een uitgebreide test gedaan.

 

Ik heb een drijvend eiland van piepschuim gemaakt met daarop een potje , met mijn bescherming eromheen, en deels kopertape, en 4 naakt- en 4 huisjesslakken.

Ik heb alles in HD gefilmd en foto's van gemaakt, die volgen misschien nog in een apart bericht.

De plant bleef heel, en alle slakken gingen dood door verdrinking of uithongering.

 

Ik kan in elk geval wel melden dat ALLE soorten slakken over kopertape heenkruipen, de naaktslakken gelijk, en de huisjesslakken na een paar keer schrikken ook...

Prikkeldraad houden mensen ook niet van, maar het houdt ze ook niet tegen...

 

Ik gebruik naast het Antislakafdak ook biervallen zoals deze

 

gallery_38121_16028_99691.jpg

 

Simpel, goedkoop en als je t bakje ff zwart of groen spuit onopvallend....dit omdat ik naast mijn BigBangs die beschermd zijn met antislakafdakken (zie kweekverslag,link onderaan) autoflowers in een speciekuip guerilla heb staan, en ik had geen geld meer om Antislakafdakken voor hun te maken...

 

BOUWHANDLEIDING

 

Dit heb je nodig

gallery_38121_16028_449624.jpg

 

1x 10x10cm Kweekpotje

2x tierip

In plaats van de aquariumfilterwatten die je op de foto ziet gebruik ik nu schoonmaakdoek, bij de ze*man heb je die voor 70 cent per 4, blauw en geel.

 

Op de foto's heb ik watten gebruikt, werkt ook maar dat is erg duur en dan heb je meer lijm nodig.

 

En natuurlijk per afdak 2x buishoekstuk, die staan niet op de foto maar hier een link,

https://www.gamma.nl/assortiment/martens-bo...duct_b021301043

mocht die na verloop van tijd niet meer werken, het gaat om een 90Graden bocht van 50MM , 2x LM (eindstuk), koop je bij g*mma voor 2.20 euro.

 

Je kan als lijm veel soorten gebruiken, ik heb gekozen voor de bruislijm omdat die overal tussenkomt en dan twee keer zoveel volume inneemt en alles lekker opvult.

 

Ook ontbreekt zout op de foto,(stoned foto's gemaakt) ik heb gewoon keukenzout gebruikt, maakt niet uit wat voor zout.

 

START

 

Knip een lint uit de doek die precies om de pot heen past en lijm dit vast.

 

gallery_38121_16028_85827.jpg

 

Lijm dit niet direct onder de rand, dan sluiten de buisstukken niet netjes aan, maar zoals op de foto te zien is een vingerdikte onder de rand.

 

Snijd de pot verticaal door, en snij de bodem eruit.De gebogen rand en het stuk met het lint erop kun je beter doorknippen met een schaar.

 

gallery_38121_16028_248228.jpg

 

Zaag het hoekstuk van de buis horizontaal door en lijm de U vormige stukken aan het stuk lint op de pot vast.

Hier op deze foto zit er ook al vaseline en zout op, maar je snapt hoe je de dingen moet plaatsen.

 

gallery_38121_16028_60201.jpg

 

Het kiertje tussen de twee hoekstukken kun je met een klein stukje op maat geknipt doek vastlijmen, dit heb ik al gedaan op de foto.

Smeer alle hoeken en gaten tussen de hoekstukken en de pot lekker dicht met veel lijm, zodat de regen niet daartussendoor komt.

 

Dan smeer je vaseline in de onderkant van het U gedeelte van de hoekstukken,en tegen de zijkant van de pot, dan krijg je dit.

 

gallery_38121_16028_60201.jpg

 

Op de foto heb ik de zijkant van de pot maar een beetje ingesmeerd, maar dit kan natuurlijk helemaal.

 

Dan gooi je zoveel zout als de vaseline vast kan houden erop.

 

Dan brand je 2 gaatjes waar de tierip doorheen gaat, aangegeven met Xjes op de foto lol.

 

Gefeliciteerd, nu ben je de trotse eigenaar van je eigen Anti Slak Afdak ! ;)

 

Als je tactisch wil blijven, spuit dan het geheel ff groen.....

 

 

 

 

PLAATSING :

 

Doe een tierip door een van de 2 gaten in de zijkant van de pot, en doe de tierip om de steel van de plant.

Trek dit aan , maar niet te strak, zometeen eerst het andere deel erbij, dan pas allebei de tierips vastzetten.

Als het te strak zit knip je de tierip los en overnieuw.

 

 

gallery_38121_16028_335991.jpg

 

Maak het andere potdeel op dezelfde manier vast, en schuif de twee delen zo dat ze mooi strak tegen elkaar zitten.

gallery_38121_16028_195877.jpg

 

Je kan zelfs twee stelen tegelijk beschermen,(Plant en bijv Stok) zolang ze maar allebei tegelijk door de onderkant van de open pot passen.

 

Nu zorg je dat de onderkant een beetje in de grond zit, en vul je de bovenkant van je Anti Slak Afdak met korrels of grond, zodat de slakken niet tussen de twee potdelen door kunnen wurmen.

 

 

Voor nieuwe plantjes maak je gewoon een Anti Slak Afdak uit 1 deel, je laat het potje heel, maar haalt alleen de onderkant eruit, zodat de wortels door kunnen groeien in je grotere pot , speciekuip of in de volle grond.

Als je een stok erbij wil plaatsen, doe dat dan eerst, en zet dan je plantje over , zodat je niet je stok dwars door de wortels van je plantje boort met alle gevolgen van dien.

Dus eerst de stok door je Anti Slak Afdak , en dan je plantje met kluitje.

Dan net als bij al groeiende planten even de bodem van je Anti Slak Afdak een beetje ingraven en dan ben je klaar.

 

Ik denk dat ik dan nog een pvc buis van ongeveer 15 cm 5 cm in de grond ingraaf, en vul met aarde, en daar bovenop mijn Anti Slak Afdak , zodat het niet snel wordt overwoekerd.

Of worteldoek maar dat is best veel werk op bijv kleigrond.

 

Let wel op als je nog gaas plaatst , dat de afstand van het gaas tot de plant groot genoeg is, want zodra jouw plant het gaas raakt hebben de slakken een mooi bruggetje om het afdak te omzeilen.

 

En gebruik plastic handschoentjes bij het plaatsen, want anders komen je handen net als die van mij compleet onder de vieze plakkerige vaseline en zout.

 

Voor mensen die dit willen maken maar geen tijd hebben, ik wil best voor een paar toppen deze dingen maken...

Stuur in dat geval maar een bericht ....

 

Ik heb veel tijd besteed aan het bedenken en uitwerken van mijn idee, ik dacht zelfs patent te kunnen aanvragen maar helaas had iemand dat 2 jaar geleden al gepatenteerd, jammer, maar ik wil jullie in elk geval helpen door dit zo uitgebreid mogelijk te posten, we zijn hier om elkaar te helpen toch?

 

Succes ermee, en hopelijk betekent dit het einde van veel slakkenproblemen voor ons allemaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bier in plastic bekers... dan verzuipen ze toch? Is dat wel diervriendelijk?

:icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas me spotje ditjaar weer naar de donder gegeten. inmiddels 2-0 voor de naakt slak.

 

echter is de spot te mooi om er niks mee te doen. dit jaar had ik er maar 7 neer gezet maar was weer geen houden aan :(

 

volgend jaar maar een gracht maken met wat vijverfolie hierin flink wat keuken zout. koper is absoluut een broodje aap verhaal. met eigenogen gezien dat ze eroverheen glijden ... grrrrr.

 

 

maar voor volgend jaar weer hoop dmv een gracht eromheen. en vroegtijdig sprayen van nematoden hoop ik van ze af te raken.

 

http://biocontrole.nl/naaktslakken-bestrijden

 

 

peace hempy

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ook gemerkt dat de koper zijn werk niet heeft gedaan. Twee duimen dik en ze zaten er nog steeds op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een 9V batterij op het koperdraad gezet. Dat was bij mij het enige wat wel werkte.

 

Alleen had ik bijvoorbeeld een keer last dat een ander dier de batterij eraf geknaagd had. Prompt was die plant ook opgevreten door slakken.

 

Een van de potten in de voorbereiding (er zit geen bodem in, dus dit schoof ik zo over het plantje heen):

gallery_37858_16333_6078.jpg

 

en de boel in actie. Je ziet de oorlogswonden op de onderste draad:

gallery_37858_16333_77.jpg

 

Ik zag een voorbeeld van iemand die van 4 planken een houten rand om zijn planten had gemaakt. 2 koperbanen daarop en een batterij eraan. Is de hele bak is dan beveiligd tegen slakken.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kennelijk verliest kopertape zijn ''lading'' na een tijdje waardoor de werking wordt verminderd. Om deze reden raad ik de oplossing van Wietefras aan. Hier zie je de koperdraad+batterij in actie:

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon een stuk koperen pijp en meppen maar, dat werkt ook :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal binnenkort een soortgelijke test doen met koperdraad en batterij. Ik wil komende zomer een guerilla beginnen en zoals je ziet in de vorige videos is deze oplossing de beste ''slakvriendelijke manier'' om van slakken af te komen.

 

Koperdraad kost €3 voor 20 meter op eBay.

Drukknopaansluiting kost €1 voor 10 stuks op eBay.

9V batterij kost minder dan een euro bij de supermarkt.

 

Slakken zijn gratis, maar die zijn nu moeilijk te vinden met dit voorjaarsweer.

 

 

Gewoon een stuk koperen pijp en meppen maar, dat werkt ook :likken:

 

Dat werkt waarschijnlijk maar tijdelijk. De reden hiervoor is omdat een koperen pijp in contact staat met de grond. Hierdoor zal de lading van de koper wegstromen/weglekken door de grond. De slakken zullen dus een veel kleinere schok krijgen als ze daar eroverheen kruipen.

Edited by TLTG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht ook eens ergens te hebben gelezen dat gemalen koffie ook een goede remedie was tegen slakken en ander ongedierte. Ook heeft gemalen koffie voedingstoffen af en na een einde zelf stikstof.  Iemand daar al ervaring mee? Mss een ideetje om volgend jaar eens te proberen 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...