Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jeice

hobbykweekje Jeice

Recommended Posts

Ik ga je zkr volgen, aangezien ik zelf binnenkort ook op mapito ga beginnen, uiteraard ga ik een verslag posten

Succes :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ga je zkr volgen, aangezien ik zelf binnenkort ook op mapito ga beginnen, uiteraard ga ik een verslag posten

Succes :vape:

 

thanks, hoop dat ik je niet demotiveer :D ach dan geven we gewoon gold label de schuld toch: )

 

 

 

amnees, krijg het idee dat jullie iets anders bedoelen. bedoel je verhogen met tempex zodat je de ruimte van je buizen kan gebruiken voor kratten? dat is gelukkig geen probleem, want mn kratjes zijn aan de onderkant wat smaller dan de bovenkant dus past perfect!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo jeice

 

med_gallery_32601_14324_67841.jpg

 

Tussen de buizen blijft water staan, of ga je steeds het pompje verplaatsen. :vape:

 

Mijn advies naar jouw toe, tussen buizen tempexs leggen, van 2cm

En daarop een dun hout plaatje. Of dik karton. Dan heb je een vlakke vloer,

Daar krijg je geen spijt van, veel makkelijker met leeg pompen.

 

Gr prettig :D .

Share this post


Link to post
Share on other sites

prettig bedankt voor je reactie maar ik volg het niet helemaal

 

als mn vloer nu ongelijk loopt dan stroomt het water toch gewoon naar het diepste punt en pomp ik het daar weg. er blijft altijd wel een klein laagje staan, maar dat komt niet in aanraking met de bakken en verdampt binnen een dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry voor mijn lompheid. :vape:

 

Op foto lijkt net of er buizen liggen onder het zeil.

 

Maar is gewoon vlak, zeker.

 

Gr prettig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je Doc dan maar de schuld geeft en niet mij :vape:

 

Als jij je drain en klimaat waardes een beetje post hou ik wel in de gaten of het goed gaat :D

 

edit:

Zou trouwens wel in het midden je metingen doen en niet in een hoek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Jeice, dat blik die je voor schaduw gebruikt, is dat vrij van gif en of weekmakers, en wat Lion zegt gaat wel op voor de Opti-Climate maar niet voor de meeste airco`s, Limit zei het laatst geloof ik, het water dat een airco afvoert bevat zink-oxide, dus niet hergebruiken om bv mee te wateren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks cannaz, well appreciated! Doe ik zeker.

 

Meet je het laatste beetje wat onder uit je krat komt? Hoop dat het een beetje te doen is met die 50 liters :vape:

 

 

 

Krasi, thanks voor het meedenken. Blik is al lang weer weg hoor haha, hangt een stuk wit karton boven. Das wel ok neem ik aan?

Er komt nu pas wat water uit het slangetje, denk dat mn opvangbak een liter of 25/30 is. Gooi ik uiteraard gewoon weg. Das een halve minuut douchen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey Jeice, dat blik die je voor schaduw gebruikt, is dat vrij van gif en of weekmakers, en wat Lion zegt gaat wel op voor de Opti-Climate maar niet voor de meeste airco`s, Limit zei het laatst geloof ik, het water dat een airco afvoert bevat zink-oxide, dus niet hergebruiken om bv mee te wateren.

Als dat erin zit zink/oxide ligt natuurlijk aan de gebruikte materialen niet elke airco is hetzelfde maar als je het niet zeker weet dan moet je het idd niet gebruiken voor je plantjes.

Maar weet je die oude vuilnisbakken nog die bevatte ook zink en als je toch eens wist wat daar allemaal in kon groeien :vape:

Maar je kan het wel voor je luchtbevochtiger gebruiken :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, net 800 liter mapito in de kratten gedaan en gespoeld. Best veel voor in zo'n klein tentje...

 

Ec zit nu tussen de 0.9 en 1.0 maar spoel zo nog een keer met ph 5.2 om het medium naar 5.(5) te brengen. zit nu op 7.4. Ec zal dan rond de 0.8 zitten.

 

op de stekken is het nog even wachten, nu al problemen met een paar verschillende boeren gehad. steeds uitstellen en afstellen.hopelijk vanavond meer nieuws.

Nu er toch wat tijd over is, @ Cannaz en/of de rest van de collega's

 

Goldlabel schema zegt

 

week 1 tm 3 groei ph 5.2 en week 1 tm 10 bloei ph 5.8

 

week 1 groei: ec 0.7, week 2: 1.0 week 3: 1.3. / week 1 bloei 1.3 week 2: 1.6 week 3: 1.9

 

(this is a basis growing schedule. always adapt your schedule to your crop, different crops have different nutrient requierments!)

 

 

Ik zat zelf te denken om het medium op ec 0.8 te brengen en de ph op 5.5.

Inwateren met ec 1.4 en ph 5.5

 

Dankzij een interessante post van osmose wil ik aangezien ik 16 plantjes per m2 heb het gewas generatief proberen aan te sturen. In dit geval met een wat hogere dan aangegeven ec. Wil in de 1e week niet te hoog gaan zitten zodat de wortels wel een beetje gestimuleerd worden om te zoeken.

 

Ik quote:

 

Ok, het gewas kan je beinvloeden dmv temp, watergift en EC.

 

Daarmee kan je ervoor kiezen om je gewas vegetatief of generatief weg te zetten.

Temp. is je hoofdaansturing daarna je watergift en als laatste correctiemiddel je EC.

 

Des te vlakker je etmaaltemp. des te vegetatiever, hoe hoger je dag nacht temp des te generatiever.

Veelvoudig terugkomen met kleine beurten(vegetatief) of langer wegblijven met grote beurten(generatief)

Een lage EC werkt vegetatief een hoge EC generatief.

 

Met aarde ben je vrij beperkt qua watergift en EC aansturing, maar met de temp. kan je eigenlijk al alles doen.(mits je een gesloten systeem hebt)

Op steenwol icm een druppelsysteem kan je echt alles aansturen, meeste systemen zijn niet gesloten dus je hoofdaansturing is weg, en dan kan je met de watergift en EC toch nog goed je gewas aansturen.

 

Inderdaad met veel planten per m2 zal een kort gedrongen en krachtig gewas opbrengstverhogend werken. omdat je simpelweg meer 'vruchten' per m2 zal hebben.

10 internodes bij 80cm of 10 internodes bij 55cm. reken uit je winst....

 

"langer" wegblijven met water dat doe je sowieso al door het eb vloed systeem, dan zit je enkel nog met temperatuur verschil tussen dag en nacht hetgeen iets moeilijker te controleren is in de zomer. Maar mijn streven is 21/22 29/30. de max dat zit wel snor, alleen nog even bedenken hoe ik de nacht temp van 24.5 graad wat omlaag krijg. Afzuiging hou ik t liefst op 5hz voor de lv.

 

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmmzz met ec 0.9 en ph 7.4 gaan spoelen met afgezuurd water op 5.2

 

resultaat ec 0.6 ph 7.0

 

lol..... volgende keer gewoon gelijk spoelen met afgezuurd water in de tent.

 

Denk dat ik morgen weer een 220L vat aanmaak met a+b en roots afgezuurd op 5.2, ec 1.5 Deze helemaal gebruiken om in te wateren en dan met de vlakzuiger het drainwater blijven terugpompen tot de waardes goed zijn.

 

btw dit meet ik uit lekwater onderin maar de bakken zijn zo nat dat het moeilijk is om goed de waardes te zien . atami uitknijpen lukt echt niet..

 

stekkies komen morgen, ben benieuwd :vape:

 

start met 2 lampen

 

med_gallery_32601_14324_222470.jpg

 

hier met 1 lamp aan. lichtverdeling is prima, met 3 straks perfect :D

 

med_gallery_32601_14324_222248.jpg

med_gallery_32601_14324_230649.jpg

 

med_gallery_32601_14324_10992.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

It all comes together, hopelijk krijg je lekkere stekken en kan je gelijk knallen richting een topronde :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luister nou eens een keer naar mij :D

 

Je kan spoelen tot je een ons weegt je krijgt je ph echt niet zo laag gespoeld.

Na een aantal maal eb&vloed zal hij vanzelf gaan dalen.

 

Je spoelt tot, het liefst, een ec van onder de 0.8 in je pito.

Uiteraard wel met afgezuurd water ph 5.3.

Uitknijpen kan wel, onderuit je bak pakken en uitknijpen boven een beker met een gaasje ertussen.

 

Daarna goed inwateren met een ec van 1.2 en ph 5.3.

 

Week langs > niks.

Wel veel spuiten met spraymix en afentoe iets tegen spint om het lekker vochtig te houden.

(bouw ook je licht langzaam op)

 

Dan je eerste eb&vloed met een ec van 1.4 en ph 5.5.

Bij het terugpompen, het aller-allerlaatste beetje opvangen en ec/ph meten, dit is je drain.

Als je die weet, weet je ook de waardes voor de volgende keer :D

 

:vape:

 

edit

Je kratjes zijn toch bestwel groot, geef ze toch maar paar dagen 18/6!

Share this post


Link to post
Share on other sites

He jeice ziet er netjes uit allemaal.

 

Zou beginnen met de midelste lamp aan. Andere twee uit.

Het zijn nog maar baby,s dag erna twee buitenste lampen aan

en de midelste lamp uit.

Staan ze strak in pak naar drie dagen dan alle lampen aan.

 

Naar mate hoe ze groeien, lampen laten zakken.

 

Gr prettig

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik kijk meestal naar hoe de bladeren staan.

staan ze fier omhoog en doe ik een extra lamp aan en dan gaan ze weer een beetje hangen.

als ze dan weer fier omhoog staan nog een extra lamp.

en als alle lampen dan aanstaan:

hang ik de lamp steeds iets lager als de bladeren omhoog staan.

op die manier krijg ik altijd hele mooie korte internodes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

atami uitknijpen lukt niet? wtf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe ik Cannaz :vape:

 

Fout die ik heb gemaakt is om het eerst 2 minuten per krat met kraantjeswater te spoelen. Stonden nog niet in de tent. De Ph was een stuk lager geweest als ik direct met afgezuurd water had gespoeld. Maar goed, das voor de volgende keer. Ik gooi het er met inwateren er wel een paar keer doorheen.

 

Aha van onder pakken dus. Pakte wat net onder het oppervlak nadat ik er net tig liter doorheen had gejast. Maar geen druppel.

 

De bakken zijn wel groot maar het blijven 16 stekken per iets minder dan een m2. Zal ze 2/3 dagen 18/6 geven tot ze zijn aangeslagen. Hoop dat ze ook niet enorm de hoogte ingaan door de beenruimte. Dan moet ik misschien overschakelen op kleinere kratten, tenzij iemand een manier weet om dit anders aan te sturen.

 

Bedankt man.

 

 

@ Prettig& Amecheesia. met 1 lamp is het helaas niets. dan krijgt meer de helft van de tent geen licht. Kappen stralen naar onder en in de breedte. Ik heb aparte haakjes voor als ik 2 lampen heb hangen, gecentered. Geloof dat schenkie volle bak draaide met de stekjes onder een zeiltje, dus lijkt me save. Zal wel wat hoger starten ja. Thanks voor de input!

 

 

@amnees, zie reactie op cannaz :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke oke.. ja zoiezo uit de onderste 10 cm pakken, hoe lager hoe vochtiger. ga er maar vanuit dat wat erboven zit minimaal dezelfde ec heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik me nog afvroeg, in hoeverre maakt het uit hoe laag je je ec spoelt?

Schenkie schrijft bijvoorbeeld, je spoelt tot ec 0,8. Je watert in met 1.4. Nu heeft je mapito een ec van 1.4.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik spoel eerste keer tot kraanwater ec.

 

 

En ik spoel nooit met afgezuurd water, altijd gewoon kraanwater. Geen probleem

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed om te horen boefje.

 

heb de stekjes binnen, ziet er erg mooi uit voor wat ik gewend ben. vanavond 1e update

Share this post


Link to post
Share on other sites

pffff wat een drama,te lang bezig geweest. laten we beginnen met wat zelfkritiek en probleempjes.

 

1 .heb de stekjes bij aankomst in een ruime propagator gedaan in een badje rootswater en wat spraymix gegeven, t water kwam hoger(1,5 cm) te staan dan ik dacht dus de plugjes hebben 2/3 uur aardig doorweekt gestaan. kan dit kwaad?

2. ik kreeg mn water niet terug uit de vijver met de vlakzuiger..... wtf.... ja na 1,5 uur kantelen en kutten, maar bleef ook daarna nog iets teveel instaan naar mn zin. nu is het wel tot onder mn gaatjes in de kratten dus dat is ok. misschien dat het is op te lossen als ik een dunnere slang erop zet waardoor de druk hoger wordt? anders wordt het een betere pomp kopen

3. ik heb ingewaterd met ec 1.2 en ph 5.2, toen het water in de vijver stond heb ik nog een minuut of 15 het water door de potten gehaald om de hoge ph die ik gister had gemeten een beetje te compenseren. toen ik uiteindelijk 3/4 van mn vat weer terug had gepompt gaf deze ec 1.2 aan en ph 7.0. wtf? 220 liter omgetoverd van 5.2 naar 7.0?

4. last but not least. ik ben vergeten de stekken te dompelen in pvp. dus na het planten heb ik er maar 1,5 liter pvp mix overheen gespoten tot ze drijfnat waren. ( dag half flesje pvp) en onderkant dus niet goed geraakt. misschien is het handig om over 2/3 dagen nog een keertje vertimec te spuiten.

 

 

Goed, de stekjes staan erin. Waren stekjes met aardeplug.... nog nooit eerder gehad maar zagen er op zich prima uit, mooi donkergroen. Ik heb 6 reserves geplant. De 6 slechtste gaan eruit aankomende week. Dan houden we er 48 over.

2 lampen staan aan, zeiltje gespannen, temperatuur is prima 27/28 graden met 60 tot 70 % lv.

Airco nog uit uiteraard.

De klok is ingesteld op 18 uur. Denk dat ik ze met 2 dagen om zet naar 12/12.

 

veel bijzonders is er nog niet te zien maar wat pics:

 

Van deze had ik er wel 50 gewild

med_gallery_32601_14324_10509.jpg

med_gallery_32601_14324_165323.jpg

med_gallery_32601_14324_35534.jpg

med_gallery_32601_14324_137323.jpg

med_gallery_32601_14324_4101.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Niet de beste manier maar zullen ze wel overleven.

 

2. Laat me raden, je hebt zon zwarte kut vlakzuigpomp?

Neem de blauwe van Aquaking en leg er een gaasje onder/omheen, ik gebruik een gesloopte vergiet.

Let ook op dat de pomp zich niet vacuum zuigt aan je vijverzeil.

3/4 of duims werkt allebij prima, duims gaat wat sneller.

 

3. Met inwateren kan je het best elk kratje maar 1x vol zetten anders kan je een soort van opstapeling in ec krijgen.

Bij inwateren ook je drain gelijk het riool in want een week is te lang om je drainwater te bewaren.

Pas bij je eerste eb&vloed, over een week, begin je met je drain te recirculeren.

Zorg wel dat je een goed circulatiepompje, vatverwarmer en geen licht in je vat hebt.

Die hoge ph is normaal, zeker als je het er meerdere keren doorheen hebt gepomt.

 

4. Dompelen is effectiever maar beter zo dan niet.

2 a 3 dagen sproeien met spraymix, dan 1 dag met anti-spint enz tot aan de eerste zichtbare bloei.

Dan zet je roofmijt uit en spuit je niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geweldig zien ze er niet uit, een deel hangt er een beetje slapjes bij nog en het blad van sommige stekjes is niet meer wat het was. Hopelijk slaan ze nog mooi aan. Had beter 1x het plugje kunnen dompelen voor het planten denk ik. Soms handel ik een beetje te snel en impulsief.

 

Evt vinden ze het licht toch niet zo leuk.. had verwacht dat dit geen problemen zou opleveren als de lv onder het afdekzeiltje goed was. (edit net wezen kijken en lv was 42. 1 lamp uitgeschakeld en de ander in het midden gehangen, 20 cm hoger. Misschien toch naar prettig gestoord moeten luisteren :vape:

 

Ik heb ook 2 pasieve inlaten onderin dicht gemaakt. Heb het idee dat er te hard lucht stroomde voor ze. Zoveel zuurstof hebben ze nog niet nodig. Nu dus 3 inlaten onder de lamp.

 

Heb idd zon zwarte kut vlakzuigpomp. Wat irritant is dat ze em in het vat wel mooi leegtrekken en niet uit de vijver met 9 cm water. Ik ga kijken voor die blauwe. (edit: vlakzuiger van aquaking gelijk besteld. goedkoop zeg... hopelijk kan ik em snel ophalen.) Zal ook een slagje dunnere slang aanschaffen.

 

Het water gaat idd mn riool in maar dit was even de enige mogelijkheid. Ben al blij dat het eruit was. Heb een circulatiepompje en vat staat in het donker. Goed om te horen dat de Ph iig normaal is.

 

Thanks Cannaz!!

 

Volgende update is als de stekken zijn aangeslagen, of niet :D Eventueel is het een optie om met de 36 sterkste strijders door te gaan, 3 per bak. Maar als er zoveel uitvallers zouden zijn, moet je toch ff achterop je hoofd krabbelen. We'll see..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...