Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
alex111

potgrond voor groenten

Recommended Posts

:o yoo iedereen

 

ben nu juist mijn zaadjes early special aant ontkiemen

en heb soort humes gaan kopen van DCM voor groenten te kweken

hier doe ik dan zeewierkalk bij ongeveer in 40L potten (ze mogen niet te groot worden ) vervolgens heb ik als meststof terra vega voor groei en bloei

 

ben ik goeds bezig of is er iets mis met humus voor groenten

 

http://www.dcmpronatura.com/HOBBY/indexnl.html

dit is het dus

 

want ik denk dat ik een klein foutje heb gemaakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan hier iemand even iets over zeggen want ik ben zelf van plan om deze zomer gewone potgrond uit een tuincentrum te gebruiken.

Nu is mij wel al opgevallen dat je hier verschillende soorten in hebt (éénjarige planten, geraniums, buxus-haag enz.) Weet dus iemand met welke (legale :o) plant de wietplant eigenlijk het best overeen komt qua bemestingsbenodigdheden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga na 2 jaar potgrond juist over op grond uit de growshop. Op potgrond is het best goed gegaan; gewoon voor bloemen & planten algemeen, maar in potten werd het aan het eind van het bloeiseizoen gebrekkig en moest ik wormenmest en kalk gaan toevoegen, ondanks goede voeding via het water. De ene soort bleek gevoeliger voor gebreken dan de andere. Om dat probleem dit jaar te voorkomen, meng ik de potgrond direct met een ruime hoeveelheid wormenmest en neem ik grond uit de growshop.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan hier iemand even iets over zeggen want ik ben zelf van plan om deze zomer gewone potgrond uit een tuincentrum te gebruiken.

Nu is mij wel al opgevallen dat je hier verschillende soorten in hebt (éénjarige planten, geraniums, buxus-haag enz.) Weet dus iemand met welke (legale ) plant de wietplant eigenlijk het best overeen komt qua bemestingsbenodigdheden?

 

Ik heb jaren potgrond gebruikt.

De beste tuincentrum-potgrond (kwalitatief) is volgens mij pure stekaarde.

Stekaarde is iets duurder dan doorsnee potgrond - maar heel zuiver & zonder rommel - bevat wel nauwelijks meststoffen.

Je dient er sowieso zelf een aantal zaken aan toe te voegen - zoals bvb. perliet/argex (afwatering & zuurstof), zeewierkalk (zuurtegraad/bemesting) en een handvol NPK-guanomestkorrels per 10 liter (Voeding goed voor ongeveer 1 maand - later gewoon bijvoeden met vloeibare voeding !).

 

De Ph van stekaarde is 5.5/6.5 - recht te zetten met 1 flink handvol zeewierkalk per 10 liter.

 

Wat andere soorten potgrond betreft : koop geen specifieke potgronden voor geraniums, buxus e.d.- deze bezitten namelijk zeer specifieke eigenschappen ENKEL gericht op de planten in kwestie (bvb. hoge zuurtegraad) en zijn daardoor niet geschikt.

De gewone types potgrond lopen zeer sterk uiteen kwa kwaliteit - soms bevatten ze veel teveel dubieuze "vezels", onverteerd hout, zagemeel of zelfs bosgrond - soms zijn ze niet "kiemvrij", zijn ze slecht gesteriliseerd en bevatten ze schimmelsporen.

Dergelijke toestanden geven ALTIJD problemen.

Algemene regel : koop NOOIT "witte producten" of eender welk goedkoop merk !

Ga voor een degelijk "merk" - check de ph op de achterzijde, die moet 5.5/6.5 zijn (7 heb ik nog nooit gezien).

Als je de aarde uit de zak neemt, moet ze mooi fijn en "zwart" zijn, lekker ruiken en preferabel geen of weinig vezels bevatten.

Als je de stekaarde in je hand samenknijpt (vóór de toevoegingen) moet ze mooi aan elkaar kleven, maar bij de minste tik weer uit elkaar vallen.

 

Ik gebruik deze zelfde aarde - zonder toevoegingen weliswaar - voor het kiemen van mijn zaden. :o

 

 

Greetz, :)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de (zeer volledige) antwoorden, hier ben ik zeker mee geholpen! :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

goedkoop is tenslotte duurkoop (wijze maar zinloze toevoeging)

 

verder haal ik mijn grond gewoon bij de growshop (growshop Breda welteverstaan) nog nooit ontevreden over geweest. het is voor ongeveer twee weken bemest en in die 2 weken geef ik mijn plantjes dan ook alleen wortelstimulator en WATER! (sorry caps). Vorig jaar heb ik geen dor(of zelfs geel) blad gezien:) dus dat werkt prima voor mij...

 

groe(n)ten,

Skiz

Share this post


Link to post
Share on other sites

@seraphyn_damon

 

Heb net jouw samenstelling gaan kopen in het tuincentrum.

Heb een beetje gegokt met de hoeveelheid perliet plus heb ik er ook nog extra hydro korrels toegevoegd.

Alleen heb ik niet van die NPK korrels, vergeten :whip:

Maar heb wel algemene supermix vloeibare voeding

 

Hopelijk wordt het wat :wOOt

5 kleine autoflowers northern light uit de spongepots in de grond gezet

 

Greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Sensi Ja dat kun je wel stellen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb een moestuintje in de achtertuin en heb de pepers eigenlijk allemaal in potten staan, ook een hoop tomaten trouwens en andere groentes.

maar ik gebruik sinds een jaar of twee de potgrond van de Aldi en daar gaan de potkweek ook in ;) eventueel aangevuld met een schep extra compost en wat voeding.

 

ja, je zal wat meer moeten voeden misschien, maar kwa luchtigheid, vocht vasthouden etc vind ik de grond vergelijkbaar met de dure merken .

ik vind het erg prettig werken in ieder geval.

gebruik de grond ook voor plantgaten bij de planten die de volle grond in gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn genoeg mensen die buiten op potgrond kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potgrond, mooie zwarte zoals boven beschreven, gemengd met ongeveer dertig procent cocos, flinke hand foetsibah kattegrid.

Dat leuk ik op met langzame tomaten mest, guano en inwateren doe ik met super visemulsie.

Handje vol schimmels en sporen en klaar.

 

Bij de growshop kom ik liever niet, nogal open daar en ik vermoed dat het in de gaten word gehouden door wat ambtenaren.

Edited by mrWeed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net hetzelfde hier, ik kweek ook met universele potgrond met zeewierkalk, perliet en vloeibare groei- en bloei voeding, ik heb zojuist verpot. Hoe loopt het nu bij jou? en hoe heb je alles verdeeld bij het verpotten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...