Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
moneytree

Mapito van bovenaf water geven

Recommended Posts

Kun je met mapito van bovenaf watergeven ipv eb en vloed?

Ik heb namelijk geen mogelijkheid om de vloer onder water te zetten, gewicht en kan geen groot vat kwijt.

 

Heeft het nadelen tov eb en vloed?

 

Uiteraard zorg ik voor voldoende drain

 

Grts Moneytree

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dit kan, toen ik met mapito begon was dit hoe ik het eerst deed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed om te horen!

Mapito wordt het dus, overigens totaal geen ervaring mee, ben echt een cocos type

Share this post


Link to post
Share on other sites

hm ik vind het niets

 

je kan ook gewoon vloeden met 2 cm tot de grond droog is, is dat geen optie? zo niet, zorg dan dat je langzaam naar buitenkant pot gaat met water geven zodat de wortels toch moeten zoeken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb tijden lang enkel gevloed en met volgroeide planten deed ik dat 1x in de 3 of 4 dagen. dan is de vloer al krukje droog en beginnen de potten licht te worden. als het langer duurt kun wat minder water vloeden. de 1e 7/10 dagen sowieso nog even van boven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je gaat pas vloeden na een week tot 10 dagen?

Ik begrijp uit het commentaar en de andere kweekverslagen dat het eigenlijk ten zeerste is aan te raden om toch het eb en vloed systeem te gebruiken.

 

Wellicht dat ik mijn opzetje even tegen het licht moet houden om te kijken of het lukt, maar vrees het ergste.

De ruimte heeft eeoppervlakte van 95x200 cm en als ik dan ca 3 cm ga vloeden moet er toch ongeveer 60 liter in?

Zodra ik weet hoe groot mijn vat kan worden ga ik bepalen of het eb en vloed wordt.

 

Of zit ik er helemaal naast met mijn berekening B)

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey geldboom,

kom je idd op bijna 60L (57 om precies te zijn) .

 

je schrijft dat je dat niet kan ivm gewicht... dan zou jij (of ik) er ook niet bij kunnen staan... ik weeg ongeveer 80 Kg B) .

 

ik heb zelf een vat (regenton) van ongeveer 140L, die is ongeveer 40x40 cm, ff uit me hoofd, komt bij een tuincentrum vandaan.

 

dus lijkt mij dat je gewoon vloed kan doen, en daarna weer laten drogen, zoals door anderen werd geschreven.

 

suc6

 

Trotse Papa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alle 2 de berekeningen kloppen niet. Jullie gaan ervan uit dat de vloedbak leeg is. Vergeet niet dat er planten en potten in staan.

 

Je kan er afhankelijk van het vochtgehalte in je potten ongeveer 1/3 aftrekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en om alleen te vloeden heb je aan 2 cm meer dan genoeg

 

met vloeden bedoel ik dus water in de bak laten staan en niet terugpompen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maarja het kan wel mapito van boven water geven.

 

Maar het is wel een hoop hoofdpijn vind ik.

 

En zoals eerder genoemd is van onder makkelijker en bij mij zelfs beter

Share this post


Link to post
Share on other sites

B) heb net/bijna (nog een weekje) mijn eerste kweek gedraaid (3 plantjes) sommige toppen zijn bijna als een halve liter blik bier

ik heb altijd van boven water gegeven. Ik heb een vatje van 20a25 liter en een irrigation set voor starters, ik heb 11 liter potten gewoon voor aarde en ik heb 2 pinnetjes (van die druppelaars pinnetjes) per pot gedaan, wel minimaal om de 2 weken spoelen met hele lage EC en 5.5 PH en enzymen (met spoelen deed ik dan 2x 20 liter door de planten jagen

 

Mapito vind ik super makelijk en ik ben eigenwijs geen eb en vloot systeem voor mij :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan zeker , ik heb nooit niet anders gedaan , zowel bij grote en kleine kweekjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@jeice: terugpompen vind ik helemaal niks, krijg je van die vreemde waardes in je vat.

Maar 60 liter water voor vloed is geen probleem, alleen de grote van het vat wordt even tobben.

Ik probeer eb en vloed, als het niet bevalt dan toch maar van bovenaf, ik zie namelijk geen serieue problemen om bovenaf water te geven.

 

@boefje030:

Waarom geeft het hoofdpijn?

 

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze had ik al uitvoerig gelezen, mooi verslag.

 

Ik zal de vloer gaan verstevigen en over gaan op eb en vloed, echter kan ik ook alleen vloeden of krijgen ze dan weer teveel water?

Hoe vaak ga je de vloer onder water zetten? Zodra de potten lichter worden weer een laagje erin pompen?

Wordt het niet enorm vochtig (toprot) met een vloer vol water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor jou het beste werkt......maakt niet zoveel uit. Als je tamelijk hoog vloed en weer terugpompt zuig je zuurstof in je medium en heb je absoluut controle over de bijsturing. Laat je het erin staan tot alles vedampt is en het gaat goed, waarom niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@boefje030:

Waarom geeft het hoofdpijn?

 

Grts

 

Gewoon irritant.

- pe leidingen aanleggen.

- gaten ponsen ofdergelijke

- slangetjes aansluiten

- slangetjes in de potten steken

- zorgen dat je goede drain hebt.

etc

 

Dit alles zorgt mij voor hoofdpijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel plantjes ga je zetten dan? Trouwens je maakt het eenmalig.

 

Ik heb een starters irrigatieset en daar kan ik 20 planten mee doen, kost 35euris plug en play systeem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is leuk ja.

 

 

Maar nog zou ik dan eb en vloed doen vanwege zijn doeltreffendheid (klopt dat woord?) en omdat het veel makkelijkers is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben om hoor! Het wordt eb en vloed, of alleen vloed. :vape:

Ben een waterdichte bak aan het maken die met epoxy wordt verlijmd, afvoertje erin zodat ik met spoelen de boel kan laten weglopen, handig toch?

 

Hoeveel planten zal ik neerzetten? En 30 ltr kratjes? Mijn maximale hoogte is 1.90 mtr, plafond tot vloer

Graag jullie advies

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou er dan 4 per kratje doen.... maar eerlijk gezegt reken in nu effe per liter wat je hebt ik een kratje, zelf heb ik het nooit zo gedaan.

Ga je ook een verslag bijhouden? Ik ben erg benieuwd indd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga zeker een verslag maken, ook zal ik een paar fotos plaatsen van de ruimte als ie klaar is.

Zelf dacht ik aan 9 planten onder een lamp, dus per krat 1, of worden ze dan te hoog?

Kan ook nog potten nemen van 30x30 cm

Wellicht toppen?

 

Mijn voorkeur gaat uit naar zaailingen, dus wil niet al teveel planten in mijn ruimte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...