Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bliksem

organisch afzuren

Recommended Posts

Hey,

 

Ik ben me aan het voorbereiden om puur organisch te kweken. De andere werkwijze en producten heb ik al door, buiten één aspect.

Wij zuren telkens af met salpeterzuur in de groei en fosforzuur in de bloei. Maar hebben deze zuren eigenlijk geen nadelige invloed op het bodemleven?

Bij biologisch kweken is het bodemleven enorm belangrijk en ik wil dit niet kappot doen door "anorganisch" af te zuren. Op de Sannie shop heb ik ergens gelezen dat je niet altijd hoeft af te zuren, maar dit begrijp ik ook niet omdat de plant het best de voedingsstoffen opneemt op een ph van 6.

 

Bovendien denk ik ook dat je bij dit afzuren een klein beetje stikstof of fosfor (groei/bloei) aan de bodem toevoegt. En bij het gebruik van micorihzae schimmels raden ze "anorganische voeding" af omdat je dan overvoeding kan krijgen. Zouden deze kleine hoeveelheden een invloed hebben?

 

Wat denken jullie hierover? Mag je Salpeterzuur en fosforzuur gebruiken bij biologisch telen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk van niet. Het werkt nogal agressief op je kalk.

 

Gewoon azijn gebruiken kan wel (gaat hier al een paar jaar goed). Citroenzuur schijnt ook te kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

organisch kweken betekent : fuck de ph , volg het schema en toppen knippen.

zoek op google naar het "biobizz voedingsschema".

 

omdat je de bodem voedt is er geen noodzaak op de ph te letten.

Het ph bereik dat het resultaat is van het voedingsschema is goed en zelfs perfect.

Iets minder geven werkt ook heel goed.

 

Afzuren is verleden tijd met bio-organisch tuinieren.

 

EDIT : bij te kalkrijk water werkt ALDI natuurazijn prima

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de aggressiviteit op de kalk te verwaarlozen is omdat de planten maar voor een korte tijdspanne in die bepaalde grond staan. Bij langdurig gebruik zullen er wel nadelige gevolgen zijn ivm bodemstructuur.

Persoonlijk zie ik geen probleem tov aanzuren met HNO3, het bodemleven zelf zal uiteindelijk ook een ietswat lagere pH creeëren alleen duurt dit gewoon wat langer.

Moest het een moreel bezwaar zijn omdat HNO3 norganisch is, jou organische meststoffen worden toch afgebroken tot anorganische verbindingen die opneembaar zijn voor de plant dus als puntje bij paaltje komt is het hetzelfde B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Beter voor je bodemleven is om rietsuikermelasse te gebruiken.Dit brengt je pH ook omlaag, maar je hoeft dit niet iedere keer te gebruiken door de langere werking + bevat nml ook kalium, ijzer, magnesium, calcium, mangaan.pH van rietsuikermelasse (blackstrap melasse) is rond de 5.4

 

med_gallery_16467_6951_250042.jpg

 

Namaste B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Het enigste wat je bereikt met afzuren is dat je je kalkbuffer om zeep helpt. Tekort uitingen zullen snel optreden in verband met het niet meer kunnen opnemen van de elementen. En daarbij komt dat dit gewas langer bloeit, en dat resulteert in een zuurafgite bij de wortels(simpel gezegd).

Dus om nou te zeggen dat het te verwaarlozen is.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Zijn de effecten van een mindere kalkbuffer op z'n korte tijdspanne echt waarneembaar? Ik heb zelf geen praktijk ervaring, ken alleen maar het theoretische aspect. Ik kan begrijpen dat wortels verzurend werken maar op een periode van een aantal maand lijkt hun bijdrage echt minimaal. Maar ik ga niet in discussie gaan omdat ik zelf geen praktijk ervaring heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar is het al te laat voor. Hehe...

 

Je doe al mee.

 

Ik vraag me af welk zuur er van nature in water voorkomt dat een lagere PH heeft.

 

Stel ik gebruik regenwater met een PH van 5.8. Dat werkt toch ook op m´n kalkbuffer of niet?

 

groetjes Mitsz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Hoe lager het gehalte aan calcium in het medium tijdens de bloei, hoe hoger de kans op besmetting van grauwe schimmel in de toppen bij soortjes die al gevoelig zijn.

 

Namaste :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar is het al te laat voor :vape:

(zure regen wiki)

 

Ja correct met 5.8 wordt je kalkbuffer aardig 'gebruikt'.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even weg geweest maar leuk om jullie reacties te lezen.

 

Als ik het dus goed begrijp moet je bij organisch kweken eigenlijk niet afzuren, tenzij je te veel kalk in je leidingwater hebt. Toch?

In mijn leidingwater zit wel enorm veel kalk(smaak je zelfs al) maar hoe weet ik dan tot welke ph-waarde ik moet afzuren? Misschien steekt het allemaal niet zo nauw, en probeer ik het gewoon eens.

 

Dit is trouwens niet het enigste forum met deze discussie op. Ben het ook al tegengekomen op andere engelstalige forums.

 

Greetz :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad niet afzuren, en een teveel aan kalk in je leidingwater... dat scheelt dan weer met opwaarderen :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij kan je nog beter pissen in je voedingswater dan die chemische zooi gebruiken om af te zuren. Is toch een stuk biologischer en je bodemleven viert feest.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Volgens mij kan je nog beter pissen in je voedingswater dan die chemische zooi gebruiken om af te zuren. Is toch een stuk biologischer en je bodemleven viert feest.

Niet als je elke dag van die light frisdranken drinkt <_< maar of je bodemleven feest viert zou ik niet zo vanuit gaan, tenzij je suiker hebt vanwege de suikers <_<

 

Namaste <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met wat oldschool turf door je medium heb je ook al wat ph stabiliteid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk van niet. Het werkt nogal agressief op je kalk.

 

Gewoon azijn gebruiken kan wel (gaat hier al een paar jaar goed). Citroenzuur schijnt ook te kunnen.

 

Dit merk je ontzettend in de smaak van je eindproduct.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zuur nooit af, snap deze discussie ook niet....

 

bio kweken is niet in ph en ec, is trouwens zoiezo relatief, maargoed.

 

 

waarom klooien met azijn als dat slecht is?

 

 

 

zorg voor voldoende kalk in je grond, voldoende voedingsmiddelen en een bodemleven en je bent klaar.

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...