Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mrwhite

De grote lumen meting

Recommended Posts

Hallo mede-growers,

 

Ik vroeg me af of we eens een kleine test kunnen doen op dit forum. Ik ben namelijk erg benieuwd naar de hoeveelheid licht jullie de dames geven. Hiermee doel ik niet op het aantal watt licht maar het aantal lumen of lux. Ik wil graag iedereen oproepen een simpele test te doen en de resultaten hier te posten.

 

Ik hoop hiermee meer kennisdeling tot stand te brengen, ook hoop ik dat mensen deze methode oppakken om te zien of ze misschien te weinig licht geven aan hun dames.

 

Wat heb je nodig?

1. Om te beginnen een mobiele telefoon, persoonlijk heb ik een Android telefoon maar ik kan me indenken dat dit ook met de iPhone of met een Windows Phone mogelijk is.

 

2. Zoek een applicatie waarmee je je lichtsensor kan uitlezen. Goede trefwoorden om te zoeken zijn lux en lumen. In mijn geval heb ik gebruik gemaakt van AndroSensor.

 

3. Hou de telefoon bij de top van je plant en probeer het aantal lux of lumen af te lezen. Probeer dit bij verschillende dames zodat je een goed gemiddelde krijgt.

 

4. Post je metingen in dit topic, vermeld ook welk soort licht je hebt en hoeveel vermogen (watt).

 

Extra informatie

Sommige apps op de telefoon geven de waarde in lux of lumen. Deze eenheden zijn gelijk aan elkaar, je hoeft dus niets om te rekenen.

 

Lux is een eenheid die aangeeft hoeveel lichtdeeltjes er ontvangen worden. Hoe hoger het aantal lux des te meer energie de dame krijgt. Dit staat touwens niet direct ik verband met de bruikbare energie voor een plant. De lichtdeeltjes moeten een bepaalde golflengte hebben om effectief te zijn voor het fotosyntese proces. (de welbekende kleuren rood en blauw) Daarom is het voor de gegevens zo belangrijk om de soort lamp te weten en het wattage ervan.

 

Ik zal mijn eigen resultaten ook in dit topic plaatsen. Ik ben zelf net van start gegegaan met een proefopstelling met T5 aquarium lampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, daar verras je me mee ! ! GSM applicaties die je in staat stellen lux / lumen te meten? Had ik nog nooit van gehoord, maar is wel erg cool man ! Ga me dat eens uitzoeken !

 

En hier zal ik regelmatig eens komen kijken ! !

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me stek dat dat met een gsm werkt!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb even gekeken in de bekende appel winkel en er zijn idd apps

Maar er staat wel bij dat het niet professioneel te gebruiken is.

Dus tja hoe zuiver zullen al die verschillende telefoons meten ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijna alle mobiele telefoons zijn uitgerust met een lichtsensor om zo het contrast van het scherm dynamisch te regelen (lees energiebesparing). Deze sensor is natuurlijk niet super gedetailleerd en afwijkingen kunnen voorkomen. Desondanks zijn ze wel geeikt toen ze uit de fabriek kwamen dus de waarde is wel een behoorlijk goede indicatie.

 

Overigens heb ik al een paar lampen zelf getest en de waarden vergeleken met de fabriekswaarden, deze komen wel goed overeen.

 

En uniek is deze test zeker, ik heb het nog nergens anders gezien. :D

 

Misschien dat deze test later wordt uitgebreid (of dat er een nieuwe wordt gestart) voor het meten van het reflectie materiaal. Maar dit laat ik nu even achterwege.

 

Offtopic, maar ter info:

Wat overigens ook een leuke test is dat is een atmosferische drukmeting. Veel telefoons kunnen de luchtdruk meten en met deze meting kan je ook zien (eigenlijk berekenen aan de hand van een meting in en buiten je hok) hoeveel onderdruk er op je hok/ruimte staat. Hiermee kan je ook op een hele interessante manier gaan berekenen en bepalen wat voor effect dit heeft op de warmte productie en afvoer van warmte. (om het gemakkelijk uit te leggen: denk aan een snelkookpan, hierin kan de temperatuur oplopen tot 120 graden in plaats van 100 graden, dit komt omdat de druk de kook temperatuur van het water veranderd)

 

En nog een test die je met je mobiel kan doen is een geluidsmeting. Veel telefoons hebben een db(a) meter erin zitten, ook deze zou je kunnen gebruiken voor diverse testen/metingen.

 

Zelf zou ik het nog veel wetenschappelijker willen benaderen dan ik nu kan. Ik zou graag nog een CO2/zuurstof meter willen hebben om de fotosynthese effectiviteit te meten bij bepaalde licht golflengten. Een licht spectrum analyse apparaat zou ik nog wel willen en een warmte beeld camera. (nu moet ik me behelpen met een IR meter) Ik probeer alles eigenlijk zo uitbreid mogelijk en goed mogelijk te te benaderen om een micro kweek zoveel als maar haalbaar is te optimaliseren. Mijn focus ligt nu op licht en klimaat omdat dit doorslaggevende factoren zijn in de productie.

Edited by mrwhite

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net geprobeerd de blackberry ph te eiken...helaas zonder goed resultaat :D :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het een goede en betrouwbare meting zou zijn is dit natuurlijk een mooi hulpmiddel om de afstand van je lampen te bepalen. :D

 

Net in de appeltjeswinkel gekeken en de gratis 'Luxmetrer' binnengetrokken..... In de kast is het nu donker maar zal vanavond zeker eens kijken. Buiten is het nu bewolkt hier maar nog wel 12493 Lux in de achtertuin.... iemand die de metingen met een officiele lux meter kan vergelijken?? geen idee hoeveel we moeten hebben ook..... Iemand een lijstje van?

 

Renaie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volledig kansloos. Zelfs lux meters van bijna 500euro zijn niet goed cosinus gecompenseerd dus de sensor in je telefoon die op basis van een LDR werkt gaat je zeker geen goede meting geven.

 

Daarbij heeft elke reflector op basis van het type een breed of diep stralend karakter met vele tussen varianten. Bij de ene reflector meet je 60cm onder de reflector de helft van wat een ander uitstraalt, terwijl het rendement van de reflector die de helft uitstraalt misschien wel 20% hoger ligt.

 

Hobby metingen zeggen daarom wel iets over het lichtbeeld maar onderling vergelijken is zoals ik al zei kansloos.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Net geprobeerd de blackberry ph te eiken...helaas zonder goed resultaat :rofl :D

 

Met de BB moet je ook naar de plant pingen :blink: lol

 

Nee serieus zal die APP eens downloaden en uitproberen leuke gadget voor de fun :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Limit:

Ik ben het wel met eens dat er veel afwijkingen zullen zijn. Enkele kan je oplossen en enkele kunnen ook later opgelost worden. Als je een gemiddelde waarde hanteert die gebaseerd is op meerdere metingen bij verschillende toppen dan moet het aantal lumen toch wel een behoorlijke indicatie kunnen geven.

 

De afwijking ten gevolgen van de LDR kan je volledig verwaarlozen volgens mij. De reden is omdat ik iedereen oproep om zijn telefoon te gebruiken, oftewel iedereen doet de meting op basis van de LDR. De afwijking is dus behoorlijk consitent. Er zit 1 maar in, en dat is dat er wel echt verschil zit tussen de verschillende typen en merken telefoons. Desondanks is de kans heel groot dat precies dezelfde chip gebruikt wordt voor bijna alle telefoons.

 

Oftewel ik denk dat er wel te leven is met de afwijking in de geposte getallen.

 

Er zit 1 hele grote maar aan deze test en dat is het lichtspectrum. Met een lux of lumen meting zal je niet kunnen zien wat het exacte licht spectrum is. Iemand kan bijvoorbeeld een groene lamp boven zijn planten hangen van 200.000lumen. De meting geeft dan 200.000 lumen door maar ondertussen kan de plant misschien maar 200 lumen effectief gebruiken, immers de kleur groen is grotendeels nutteloos voor een plant. Ik verwacht deze afwijking te kunnen waarnemen in de verschillende typen verlichting.

 

Overigens doelde ik met de eventuele extra test op het reflectiemateriaal van de wanden niet van de verschillende kappen. Daar zit inderdaad heel veel verschil in. (alhoewel wel meetbaar is welke kap reflector een beter rendement geeft, maar dit kan je alleen zelf testen en niet vergelijken met anderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doelde wel op verschillende reflectors omdat niet iedereen dezelfde reflector gebruikt. Elke reflector heeft een eigen lichtbeeld en daarom wordt dit geen geslaagde test.

 

De sensor in je toestel is niet cosinus gecompenseerd en daarom is de enige meting die enigzins betrouwbaar is de meting direct onder de lamp. Hoe verder je van de loodlijn afgaat hoe onbetrouwbaarder de meting, bij 60graden is het verschil zonder compensatie zelfs 50%. Nu denk je misschien dan tel ik er gewoon 50% bij op maar dat werkt zo niet.

 

De lichtbron heb ik niet eens ter sprake gebracht omdat zoals je zelf al aangeeft het effect van verschillende lichtbronnen door elkaar al helemaal niet te meten is met een lux meter. Lux en Lumen zijn overigens niet het zelfde.

 

Juist het reflector rendement kan niet bepaald worden met een LDR of Lux meter, dit kan alleen als je de totale lichtstroom kan meten.

 

Het is een leuke app voor je toestel maar een deugdelijke meting om meer inzicht te krijgen in je reflector rendement of hoeveel groeilicht je planten berijkt gaat het echt niet worden.

 

Je bent wel ambiteus met al je ideeen dat zie je niet zo vaak. Om een fotosynthese meting te doen heb je wel heel speciale CO2/O2 sensoren nodig.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Mr White,

 

Ik denk dat het handig is om even heel goed naar de topics over verlichting in dit forum te zoeken.

Er is heel veel expertise op het gebied van assimulatie verlichting op het forum.

Als je het goed doorleest dan kom je er achter dat deze test zonde is van je energie. :D

 

Veel succes,

 

Doc

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mrwhite

Extra informatie

Sommige apps op de telefoon geven de waarde in lux of lumen. Deze eenheden zijn gelijk aan elkaar, je hoeft dus niets om te rekenen.

 

Lux is een eenheid die aangeeft hoeveel lichtdeeltjes er ontvangen worden. Hoe hoger het aantal lux des te meer energie de dame krijgt. Dit staat touwens niet direct ik verband met de bruikbare energie voor een plant. De lichtdeeltjes moeten een bepaalde golflengte hebben om effectief te zijn voor het fotosyntese proces. (de welbekende kleuren rood en blauw) Daarom is het voor de gegevens zo belangrijk om de soort lamp te weten en het wattage ervan.

 

Ik zal mijn eigen resultaten ook in dit topic plaatsen. Ik ben zelf net van start gegegaan met een proefopstelling met T5 aquarium lampen.

 

Sorry, maar dat is fout. Er is wel degelijk een verschill tussen Lux en Lumen!

Lumen zijn onafhankelijk van afstand en worden in een "Bol van Ulbricht" gemeten en het gaat hierbij om de lichtopbrengst van een lichtbron.

Lux is afhankelijk van de afstand.

 

Lux-formule:

gallery_5351_7579_7557.gif

 

En hier dan het verschill:

gallery_5351_7579_250.gif

 

Ter verduidelijking:

De T5-HO-buis van 54 watt heeft een lichtopbrengst van 4450 lumen.

Op een meter afstand heb ik dan 4450 lux.

Maar, ik kweek niet met een buis op 1 m afstand.

Op 10 cm afstand heb ik een lichtsterkte van 445.000 lux

en dat zijn mooie waardes! :rolleyes:

 

Groetels

Torsten

 

PS: Veel plezier met de aquarium-buizen B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

bijna goed Torsti!

 

Alleen je hebt die luxen niet op een meter afstand!

 

Een lamp die zeg 1000 lumen in totaal geeft en laten we voor het gemak annemen dat de reflector volledig uniform is en geen verlies heeft, dan meet je 1000 lux als je met deze lamp ook precies 1 m2 belicht Hoe ver dat van je lamp is hangt af van de grootte van de lamp.

 

Meten heeft wel zin om er achter te komen hoeveel licht iedereen nu gebruikt, daadwerkelijk op zijn toppen krijgt, maar dan heb je aan een simpele meter helaas niet genoeg. Onderling krijg je enorme afwijkingen waardoor de hele meting niet meer betrouwbaar is.

 

 

Maar ik kan het jullie wel verklappen hoor B)

 

Ik heb in veel ruimtes metingen gedaan onder veel verschillende omstandigheden en lichtbronnen en het zit tussen 400 en 1400 umol m-2 s-1, waarbij 1400 echt aan de hoge kant is en met CO2 systemen en klimaatbeheersing wordt toegepast en 400 aan de lage kant is maar nog heel goed te doen. Een 600W lamp in een 1.2x1.2 tent geeft je maximaal ongeveer effectief 600 umol m-2 s-1 gemiddeld. In een tent van een meter haal je dat makkelijker, maar vergis je niet in hoeveel er aan je wanden verloren gaat. In een meter tent zit je op ongeveer 800 micromol met een goede 600W lamp.

 

In een grotere ruimte heb je minder wandverliezen en is de gemiddelde lichtopbrengst daardoor ook wat hoger met een zelfde vermogen per vierkante meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste whazzup

 

Heb je dan met een half pipe scrog minder verlies aan de wanden?

 

Omdat de zijkanten hoger zijn dan bij een gewone scrog.

 

greetz van Enter

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, in principe wel, maar het gaat erg ten koste van je uniformiteit. Reflectoren zijn niet ontwikkeld om half rond te stralen. De afstand tot je lamp is in een half-pipe altijd constant en dat is mooi, maar nog steeds is er een gedeelte van je licht dat je moet reflecteren naar je gewas en dat wordt lastig met een standaard reflector. Daar zit dus weer wat verlies in. Ik ken geen reflector die daar voor gemaakt is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties allemaal. Ik moet helaas bekennen dat ik dit te gemakkelijk dacht te benaderen. In werkelijkheid ligt een meting zoals dit veel complexer. Het is wel jammer want ik hoopte er bruikbare informatie uit te halen. Ik heb in weer iets geleerd. B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De winnaar van de test is weinig verassend, die is gratis en geen enkele lamp komt in de buurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zal het makkelijk maken :rolleyes: ...tis geen ledlamp B) ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo´n gravita misschien B) of...

zo´n dimlux :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wanneer het door ons geliefde plantje gewoon legaal kan groeien en bloeien dan zijn al die lampen overbodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...