Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

svasen

Watersysteem

Recommended Posts

Hallo,

 

Voor mijn volgende ronde was ik van plan een bodem te maken waar ik mijn potten in kan zetten en op een later stadium via een pompje de bodem kan vullen met water.

 

Ik ga maximum 8 potten gebruiken van 11liter, dus een bak van ongeveer 75cm x 75cm x 8cm. De bak wordt waarschijnlijk van hout met daarin vijverfolie. Naast de tent komt een voedingsvat van ongeveer 90liter, denk dat dit wel voldoende is niet?

Het voedingsvat wordt verbonden met de waterbak in de tent via een pompje, iemand enig idee hoe sterk dit moet zijn ik veronderstel dat dit een klein aquriumpompje zal worden. Dan nog een circuleerpomp of luchttabletten en een warmtestaaf in het voedingsvat en klaar denk ik..

 

Iemand enig idee over het pompje en/of andere opmerkingen over dit ideetje?

 

S

Share this post


Link to post
Share on other sites

90 liter lijkt me wel genoeg

 

wat is je medium waar je op gaat kweken?

 

hoe sterk het moet zijn hangt af van je geduld

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt simpelweg af van de afstand die je moet overbruggen. Pompen hebben een 'opvoerhoogte', da's zeg maar het punt dat ze nog kunnen overwinnen voordat de zwaartekracht teveel tegendruk geeft. Ook als je niet omhoog gaat, dan nog speelt die tegendruk mee.

 

Om vanuit je planten terug naar je reservoir te pompen heb je een vlakzuigpomp nodig die 'vuil' water kan pompen en het liefst een met een vlotterschakelaar zodat ie niet droog kan lopen. Een normale vijverpomp laat namelijk teveel water staan bij je planten. Dat vuil worden van het water komt van je medium, filtertje er evt tussen, maar het hoeft niet. Dergelijke pompen zijn nogal krachtig dus vergeet niet een slangklemmetje ed te kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mogge ,

 

75x75x8 = 45 liter en aangezien er potten in staan en je niet tot de rand vloed zou 30 liter vat al genoeg zijn.

Ik zou zelf de opstaande rand iets van 15 cm maken dat werkt prettiger.

Een klein aquarium pompje (15 euries) doet al paar honderd liter per uur.

Als je vat in een ruimte staat die verwarmt is heb je ook geen vatverwarming nodig.

Ikzelf heb t zoals hier onder beschreven en dat werkt ook het prettigst maar dan moet wel je bak van de vloer af.

mn bak staat 50 cm van de vloer en ik pomp met aquarium pompje mn bak vol via aansluiting aan de onderkant van de bak.

Even later gaat pompje uit en loopt het water door dezelfde slang terug naar mn vat ,

Aangezien mn bak groter is dan mn vat kan het zo nooit overstromen.

Tevens kun je zo met een timer heeel simpel automatisch water geven.

Misschien helpt dit je iets moois voor jezelf te bouwen.

 

Suc6

 

P.S. Let bij kopen pompje wel even op de opvoer hoogte

 

Edit : Ponix je was me net voor :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een dergelijke setup als nederweed omschrijft zou ik op hydroton of mapito of helemaal niks gaan zitten (plaat, gaten, netpotjes en wat vaker die pomp aan) en je moet de terugloop afdekken met een filtertje en dat goed schoon houden, want je wil niet dat die slang van boven afgedekt wordt door wat dan ook, want dan krijg je problemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik draai idd op mapito / rfx maar met aarde kan het ook alleen vloed je dan minder vaak.

En ja filtertje is wel handig :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn watervat staat buiten mn tent, heb vandaag al warmtestaaf gehaald dus dat probleem kunnen we vergeten.

Ik was eigelijk van plan om nog een kweek op aarde te doen, heb er nog maar eentje achter de rug en deze was ook op aarde. Is mapito goedkoper/makkelijker?

 

Nederweed: je zegt dat het water van je planten via dezelfde slang terugloopt als dat het na binnen wordt gepompt. Lukt dit met iedere pomp, want ik neem aan dat sommige pompen dit tegen gaan.

 

Even nog een andere vraagje: ik ga mn plantjes maar een paar dagen (4-5) laten voorgroeien en wou dit doen in stekblokjes, welke kan ik het best gebruiken?

 

Al bedankt voor de moeite!

 

S

Share this post


Link to post
Share on other sites

De meningen zijn erg verdeeld wat nu makkelijker is dus dat laat ik in t midden.

Als je nog niet zo veel ervaring hebt zou ik lekker paar rondjes op aarde draaien.

Met mapito e.d. moet je toch ec en ph gaan meten , volgende stapje zeg maar.

Bij die aquarium pompjes zit geen terugslagklep dus als pomp uit gaat loopt het water terug door de pomp

Maar dit werkt natuurlijk alleen als je vat lager staat dan je bak.

 

Welke stekblokjes je pakt maakt niet zo veel uit als je ze maar goed inwatert maar waarom niet gelijk in de 11 liters ?

En anders gewoon wat kleinere potjes met stekgrond voor eerste weekje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat teruglopen van het water lukt met alle pompjes muv bepaalde droogopstelling pompen en de echt zware jongens (maar je wil geen 80m opvoer hebben :D ). Ik zou dan naast een snel koppeling voor de slang, ook een soort 'overflow' maken die weer terugvoert naar je reservoir, zo kan er eigenlijk nooit iets mis gaan (of je reservoir moet lek gaan).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mn bak en tank zijn op elkaar afgestemd , als ik mn vat leegpomp staat er kleine 10 cm water in mn bak.

De bak zelf is 18 cm hoog dus overlopen zal nooit gebeuren.

Heb je helemaal geen overloop nodig en dat scheelt weer wat slang en aansluitingen.

En hoe minder aansluitingen hoe minder er kan gaan lekken :D

En als er dan toch wat gebeurt (murphy's law) verlies ik liever 30 dan 90 liter water

Nog een voordeel van kleiner vat is snellere verversing van je water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat ik de komende kweek inderdaad nog een keer op aarde gaan doen. Ik denk dat ik ga voor een mix van de Lightmix van Plagron (80%) en DCM perliet 1-3mm (20%). Misschien op de bodem een 2cm perliet om de meeste vuiligheid uit het water te houden, is maar een idee...

Ik heb nog Hypro terra en een setje van aptus (topbooster, regulator, startbooster,...) van vorige kweek, ook pH/Ec meter was en is aanwezig.

 

Nederweed: Om op mapito te kweken is het dan ook nodig om het medium te testen op pH en Ec?

Wou enkele dagen voorgroeien in stekblokjes om ze in een propagatortje te zetten. Ik wil het liefst geen TE grote blokjes omdat ik maar 4-5dagen ga voorgroeien en de wortels toch zichtbaar moeten zijn denk ik?

Als ik een 90liter vat neem kan ik er nog altijd minder in doen, als ik dan ooit meer wil zit ik nog goed met mn vat, toch :D

 

Ponix: Ga gewoon werken met en aquariumpompje, geen sprake van grote jongens hier :rofl

Ik wou de slang die uit het pompje komt rechtstreeks in mijn bak leggen (gewoon langs de bovenkant van de bak van de planten) en goed bevestigen zodat deze nergens naar toe kan. Of is dit een slecht idee ivm die opvoerhoogte? Ik ben nl al een hele tijd op zoek naar een bak voor mn planten, maar omdat ik maar 75x75 nodig heb vind ik nergens een bruikbare bak. Dus nu zal ik waarschijnlijk zelf eentje moeten maken, maar dit kan ik (denk ik) alleen met hout en dan vijverfolie erin, als ik dan aansluitingen wil maken in de onderkant krijg ik toch lekken, niet?

Nu we het toch over die opvoerhoogte hebben :blink:, hoeveel zou dit ongeveer moeten zijn?

 

Sorry voor al de vragen, maar jullie vorige hulp was echt nuttig dat ik nu meer wil weten :D

 

S

Share this post


Link to post
Share on other sites

editje...

 

@ nederweed

 

Da's leuk, maar als dus je enkele terug loop dicht zit, dan pomp je je reservoir leeg en je pomp stuk en als je bak boven niet hoog genoeg is dan heb je een lekkage en dat is allemaal te voorkomen door 10 euro extra uit te geven.

 

En als je nou echt TE strak op een budget zit en die bak staat toch boven je reservoir, boor een paar gaatjes in de bak zodat ie alsnog langzaam leegloopt via meerdere punten. Kost niks, werkt prima en zo voorkom je overstromingen en brand veroorzaakt door een drooggelopen pomp.

 

@ svasen

 

Hydro is niet moeilijk en meten is weten. Het vereist wel iets meer tijd in het begin en meer oog voor detail.

 

Bij de Karwei hebben ze witte wasmachine lekbakken van 70x70, kweenie of dat werkbaar is? Anders inderdaad met hout, al je planken eerst volledig bekleden met folie, dan in elkaar schroeven en als laatste de interne naden kitten. In zo'n geval moet je een volledige doorvoer gebruiken, dus 1 stuk dat je aan bijde zijdes vastzet met een moer en een randje kit. Lekt neverste nooit niet.

 

Fonteinpompje ofzo gaat ook wel lukken hoor, maar je zit voornamelijk met je probleem om je water weer terug te krijgen naar je reservoir als ik het zo lees. Je kan dat op 2 manieren doen:

 

- je bak hoger dan je reservoir en zwaartekracht laten werken

- pompen

 

Voordeel van dat laatste is dat je 'hoogte' overhoudt voor je planten, wat in veel gevallen erg prettig is. Je kan ook je overtollig water weg laten lopen naar het riool overigens, maar ook daarvoor geld hetzelfde; zwaartekracht of pompen.

 

Bij een goeie pomp staat altijd de opvoerhoogte vermeld en je kan zelf ongeveer wel uitrekenen hoe hoog je het water moet brengen. Stel dat dat 60cm is, dan zou ik er 1 nemen die minimaal 0,8m kan ophoesten. Genoeg circulatie pompjes die dat nog wel halen.

 

Je hoeft overigens geen grote jongen te zijn he. Ik heb hier nog zo'n 60x40cm lekbak die zo op een 30liter resje gaat met een 600l/uur pompje. Hang er 250w hps boven en je kan leuke dingen doen. Jammer dat er net geen 2 naast elkaar kunnen in zo'n kantoor roldeur kast (106x40cm intern, kut kut kut). :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het grote voordeel van mapito is juist dat je heel simpel laatste beetje drain uit de pot kunt meten en daar pas je dan je volgende voedingsbeurt op aan.

Je kunt dus heel snel bijsturen als er wat aan de hand is terwijl dit met aarde veel moeilijker gaat.

En niet meer zeulen met zakken aarde hoor je me ook niet over klagen :blink:

Even wortels verwijderen , spoelen , inwateren en je kunt weer door.

 

En over het watersysteem , voor mij werkt het prima zo geen verstoppingen of overstromingen of wat dan ook.

Maar 100 hokken , honderd manieren. Ik vertel hoe ik het doe en als je er wat aan hebt prima.

 

Zó. tijd voor een killing fieldje :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ook mn tent een 30cm hoger kunnen zetten en de bak met planten 15cm hoger zetten in de tent, win ik 45cm. Als ik dan een lage waterbak vind is het probleem opgelost..

Als je nog zo'n kantoorkast koopt is je probleem opgelost :D

Ponix: wat bedoel je mrt die volledige doorvoer? Ik ga straks eens kijken voor die lekbakken, in ieder geval al bedankt voor de tip!

 

Nederweed: na deze kweek probeer ik zeker op mapito!

Je watersysteem is een mooi voorbeeld ga mij erop baseren!

 

S

 

Ik zou ook mn tent een 30cm hoger kunnen zetten en de bak met planten 15cm hoger zetten in de tent, win ik 45cm. Als ik dan een lage waterbak vind is het probleem opgelost..

Als je nog zo'n kantoorkast koopt is je probleem opgelost :blink:

Ponix: wat bedoel je mrt die volledige doorvoer? Ik ga straks eens kijken voor die lekbakken, in ieder geval al bedankt voor de tip!

 

Nederweed: na deze kweek probeer ik zeker op mapito!

Je watersysteem is een mooi voorbeeld ga mij erop baseren!

 

S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je tent 30 a 40 cm van de vloer is waarschijnlijk al zat , als het water nivo in je vat maar onder de bodem van je bak blijft.

Ik gok dat je een dr 80 of zo hebt van 140 a 160 hoog en dat is niet al te hoog dus zou bak niet hoger in tent zetten.

Als ik een waterbak maak laat ik hout op maat zagen en schroef m in elkaar.

Dan boor ik gat voor de waterdoorvoer (google vat doorvoer pvc)

Vervolgens lijm ik de vijverfolie met bison spuitlijm op de bodem en laat dit ff drogen.

Dan de binnenhoek en zijkant inspuiten en de folie stevig aandrukken in de hoeken en opstaande kanten.

Laatste stap is over de rand vouwen en vast nieten.

dan de doorvoer monteren met goede kit en boeltje rustig laten drogen.

Doe dit al jaren zo en nog nooit lekkage gehad. (oowh afkloppen nu)

 

Als je volgende ronde idd op mapito gaat zou ik nu alvast beginnen te lezen zodat je goed voorbereid van start gaat.

 

Veel succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ nederweed

 

Was dat wel ongelakt hout waarop je afgeklopt hebt? :rolleyes:

 

Ieder z'n ding hoor, maar ik hou nu eenmaal van die veiligheid. Daarnaast lijkt het mij met 'aarde' als medium een must, want die slang gaat verstoppen, zeker als dat zo'n gardena koppelingetje wordt als doorvoer. Ieder hok is inderdaad anders B)

 

@ svasen

 

Kijk dan eens naar zo'n wasmachine lekbak als reservoir. Gaat ook snel een litertje of 90 in en die zijn lekker laag. Zet je d'r een paar stukjes PVC in en dan een 2de bak erop, voila.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn idee was eigenlijk om de pomp via een tijdschakelaar bijvoorbeeld een kwartiertje te laten pompen per dag (ligt natuurlijk aan l/h van de pomp), daarna kan het water weer weglopen. Dan nog een extra aansluiting in de bodem met een stukje slang op dat 5cm lager is dan de bak in de tent, als het dan overloopt stroomt het via het slangetje weg. Maar ik (als amateur) denk dat dankzij de tijdschakelaar er niet echt kans is op overlopen. Of iemand andere ervaringen hiermee ?B)

 

Ponix: En als ik perliet op de bodem van mijn plantpotten leg, laagje van 2cm zou dit helpen tegen de meeste vuiligheid?

Die lekbakken van de Karwei heb je die op internet gezien? Enig ide van de hoogte van zo'n bak en de prijs?

 

Nederweed: Welk hout gebruik je dan bij het maken van je bak en wat kost zoiets ongeveer, wil toch beetje een raming kunnen maken voor ik iets maak.

Ik heb trouwens een DS90, 1.80m hoog dus maar ik ga de bak in de tent niet verhogen dan enkel de tent. Afzuiger komt wel nog boven de tent en koolstoffilter blijft erin weer paar cm gewonnen voor mn lamp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mogge ,

 

Als eerste als je elke dag vloed met aarde verzuip je gegarandeerd je planten ,

Eens in de 3 dagen komt meer in de buurt maar atijd pot ff voelen.

Dat ga je lijkt mij niet automatisch doen dan maar het moet allemaal maar vast voorbereid zijn voor volgende ronde toch :rolleyes:

Tja kosten van de bak , hout pak ik altijd watervast multiplx 8 mm dik en dat is niet de goedkoopste.

Denk voor bak 75x75 en 15 hoog dat je 25 a 30 voor t hout kwijt bent.

Dan nog lijm een doorvoer en stukje zeil. Alles bij elkaar ben je tientje of 5 a 6 kwijt en paar uur arbeid.

 

En die wasmachine bakken heb ik ook mee in mn handen gestaan maar de bodem is niet vlak en ze waren maar iets van 6 cm hoog. Niet echt geschikt dus.

En idd iets van laagje perliet onderin de pot zodat de aarde niet wegspoeld.

Over de aarde kan ik verder weinig zinnigs zeggen , zit zelf al poosje op de pito.

 

@ ponix : ook ik wil alles veilig hebben hoor , struikel over de automatische blussers hier om je idee te geven :smoke

Maar bij mij kan t echt niet overlopen , zolang je maar niet zoveel water in je systeem hebt dat je bak over kan lopen.

En die tankdoervoeren zijn vrij groot , zal niet snel verstoppen hoor , zeker met pito niet.

En ja t was ongelakt hout waar ik op klopte B)

 

Time for a smoke :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

goede middag alweer,

 

Als ik nou eens kijk hoeveel water de plantjes opnemen in een kwartiertje, en dan zo mijn pomp afstel dan zit ik meestal al redelijk juist toch?

Ik ga het idd toch automatisch laten werken, oefenen voor de volgende B) Kweek je op zo'n rfx mix 1 of puur mapito?

 

S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanuit de kinderspeeltuin in het zonnetje op bank ...

 

Eerst op mapito gedraaid maar nu alleen nog maar rfx 1.

In mapito mixen ze berg cocos (lijkt wel boomschors)

Rfx is alleen maar vlokken en dat vind ik veel schoner en prettiger werken.

En het is ook nog even duur :rolleyes:

 

Tijd om de draaimolen te duwen voor mevrouw B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

koop gewoon een wilma 9 systeem. Tank, potten, opvangbak, pomp, alles zit erbij en is een beproefd systeem. Zelf prutsen is hardstikke leuk, maar er zijn ook betaalbare goede oplossingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Whazzup: is waarschijnlijk een mooi en fijn systeem, geen twijfel mogelijk. Maar heb maar een ruimte van 90x90 en die bak is meer als 1meter breed en 250euro is toch ook even net boven mijn budget B)

 

S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Svasen

 

waarom niet gewoon een autopot easy2grow of 1 pot systeem?

 

Een stuk eenvoudiger en effectiever in gebruik als die wilma systemen, heb ze beide getest overigens. Zoals je zelf al aangeeft zijn die maten erg beperkt van de Wilma systemen. Zo een autopot systeem kun je zelf indelen en naderhand uitbreiden.

 

Check deze filmpjes maar eens:

 

 

 

 

Succes met je keuze B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaporist: Bedankt voor de tip ziet er goed uit! Maar ik had ondertussen al wat inkopen gedaan en de bak is nu volledig af.

Heb een bak gemaakt van 75x75x20cm, komen ongeveer 6-8 potten in van 11liter.

 

Een slang van 1.5m 12mm doorsnede, had nog een soort afvoer van het zwembad liggen met een handmatig systeem om alles waterdicht af te sluiten, wat bijpassende verloopstukjes gezocht en ik had alles bij elkaar.

gallery_34815_14322_694940.jpg

 

De zelfgemaakte bak uit mdf-hout met afvoergat

gallery_34815_14322_357935.jpg

 

De folie en afvoer erin, checken op lekjes! Was er gelukkig maar eentje, wat knutselwerk en was opgelost

gallery_34815_14322_316859.jpg

 

gallery_34815_14322_526256.jpg

 

S

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...