Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Mitsz van der Kamp

bio calmag uit eigen brouwerij?

Recommended Posts

Geïnspireerd door het filmpje over de koreaanse wijze van calcium oplosbaar maken in azijn ( kan de link niet vinden, Elmanito waar ben je? ). Dit gebeurde door eierschalen te branden, malen en op te lossen in (rijstazijn). Appelazijn mocht ook. Dit Vanwege het hogere gehalte aan enzymen en bio-goodies in de natuurlijk gefermenteerde azijnsoorten. Gezien mijn voeding (lekker bakkie wormenthee) vol zit met goodies, dacht ik dat je net zo goed gewone natuurazijn kunt nemen. Dus... het is de bedoeling de kalk op te lossen in azijn, waardoor je een snel opneembare versie krijgt. Ik moet nog ff een paar identieke plantjes creëren voor de test... zijn onderweg.

 

Ik heb gebruikt:

 

500 ml natuurazijn

 

gallery_24830_12714_1449871.jpg

 

En 100 gram maerl kalk

 

gallery_24830_12714_10279.jpg

 

Even roeren en dan krijg je dit:

 

gallery_24830_12714_1162100.jpg Schuimen als de hel en dat duurt best lang. Vast wel even een chemicus die dit uit wil leggen. Er komt in dit proces ook een portie zwavel vrij; tenminste dat dacht ik te kunnen ruiken.

 

PH azijn naturel 3.3

 

gallery_24830_12714_690980.jpg

 

EC waarde begin 1103 ppm

 

gallery_24830_12714_310490.jpg

 

Inmiddels zijn we twee dagen later en heb ik de waardes opnieuw gemeten

 

PH...

 

gallery_24830_12714_1399818.jpg

 

En de EC :D

 

gallery_24830_12714_1315467.jpg

 

Het lijkt erop dat dit gaat lukken, maar dat is pas het begin. The proof is in de spreekwoordelijke pudding natuurlijk. To be continued...

 

groet´n

Share this post


Link to post
Share on other sites

Netjes.

Maar waarom zou je? je voeding heeft toch genoeg ca en mg

Share this post


Link to post
Share on other sites

geinig..

 

tja..goede mearl kalk...niet die van jou... is toch gwoon oplosbaar in water... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dezelfde test met water gedaan. Dag 1 was de EC 415. Na een week was pas 460. Dat gaat dus heel langzaam. Ik was op zoek naar een methode waarbij ik evt. calcium/magnesium gebreken snel op kon lossen. Deze vorm lijkt me wel gaan lukken. Is er een mogelijkheid de minerale samenstelling te meten?

 

groetjes Mitsz

Share this post


Link to post
Share on other sites

en toch.. wil ik niet ruilen :D

voor je het getest hebt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb twee identieke Jackberry stekken van dezelfde moeder in hetzelfde aardemengsel gezet. Als ze zo de bloei in gaan ( ik ga ze in de kast zetten voor 12/12) gaat de test beginnen.

 

Is toch leuk om te proberen?

 

groetjes Mitsz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja gewoon een beetje kalk van cocolieten in het water deze lost mooi op ik hou me aan 10ml korreltjes per 10l heb nog nooit de ph van de oplossing gemeten .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moest je eens doen. Het zou kunnen dat de korrels wel oplossen, maar de kalk als zodanig niet zo rap als je denkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Netjes.

Maar waarom zou je? je voeding heeft toch genoeg ca en mg

 

De voeding die ik gebruik ben ik heel tevreden over, maar ik heb aan het begin van de bloeitijd last van een cal-mag tekort. Vandaar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar eh ik gooi maerl kalk ook in me vijver, weliswaar zonder azijn maar me waterplanjes worden groen en me water word weer helder. Ga ervan uit dan dat de PH ook weer in orde is.

Zal eens wat goudvisjes er bij doen en dan wat azijn kijken of ze zuren koppen gaan krijgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gooi er ook een paar uien, augurken en satestokjes in. Vijver vol rolmopsen... :D

 

Het gaat me om de oplossnelheid van de kalk. Die vind ik te traag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels lijkt de oplossing verzadigd op 16.500 ppm. Een mooie rijke vloeistof, waar mee te werken valt. PH is nu 6.3. Dat met een startwaarde va 3.3. De kalk ljikt me wel opgelost. B)

 

Jackberta 1 en -2 staan klaar voor de test. Foto´s volgen snel...

 

grueßen Mitsz

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

De bubbelreactie die je krijgt is koolzuur het gevolg wanneer je CaCO3 (calciumcarbonaat) laat reageren met azijnzuur.

 

CaCO3 + CH3-COOH ------- C4H6O4Ca (calciumacetaat) + H2CO3 (koolzuur)

 

Namaste B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je elmanito. B)

 

Denk je dat dit gaat lukken?

 

Jackberta´s gisteren nog eens getopt en dan gaan ze vanaf volgende week verduisterd worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Geen dank Mitz.Denk het wel, want volgens het Binasboekje is calciumacetaat goed oplosbaar in water & dat willen we hebben.

Zit me alleen nog af te vragen hoe te doseren, want maerl reageert wel beter dan eierschalen zoals in het filmpje

 

Namaste B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk en simpel. Daar houd ik van.

Maar ik heb daar ook nogal eens m'n neus mee gestoten. Geeft dat calciumacetaat in oplossing geen problemen met de fosfaten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Dat gaat onoplosbare zouten geven, zeker met beendermeel, maar volgens mij kan je dat weer opheffen door apart melasse te gebruiken.

 

Namaste B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Oldskool scheikunde vette shit :rolleyes:

 

Namaste B)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Toch maar de volgende keer appelazijn nemen.Je krijgt dan de vorming van calciummalaat (malaat = appelzuur) & zover ik kan vinden vormt deze verbinding geen binding met fosfaat zoals calciumacetaat wel doet.:D

 

Namaste :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je elmanito,

 

In naam van de wetenschap ga ik het toch proberen. :vape:

 

Appelazijn wordt aangeschaft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk is dit!

;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...