Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Warsawa

koolstoffilter lekt snel

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik heb ondertussen een paar indoor kweken achter de rug en heb een terugkerend probleem : de koolstoffilter begint geur te lekken na 1, max anderhalve kweek.

 

Setup:

- 250w HPS

- 360m³ ventilator, draait 24/7

- 2 kastjes, beide zelfde in bouw maar ene wat groter dan de andere.

- filters tot nu toe gebruikt, telkens met filterhoes: Can 200m³ (in kast 1) en carbon active 300m³ (in kast 2)

- luchtvochtigheid meestal tussen 30 en 40 %. Zeldzame en korstondige uitschieters naar 70 of 80 % als kamer met nat gekuist is, bij langdurig vochtig weer (dagenlang regen).

 

Ik kweek van najaar tot voorjaar dus de ventilator draait meestal op een 20 à 30 % van zijn totale capaciteit. Lucht wordt ongefilterd ingezogen langs onder en wordt boven uitgeblazen, beide in zelfde kamer. Ik heb zo'n fijnmazig gaas voor de inlaat gespannen wat het grootste stof tegenhoudt.

 

Beide keren begint de filter redelijk plots te lekken na ong. 15 (1ste filter) en 9 (2de filter) weken kweken en filterkwaliteit degradeert heel snel in de 1 à 2 weken nadien. Beide keren gebeurd wanneer de planten al een eind in bloei stonden, dus geurfiltering al een tijd "actief" was. De 1ste heeft bovendien een volledige kweek overleefd. De 300m³ carbon active werd wel ver onder zijn "nuttige range" gebruikt, maar snelheid van de ventilator verhogen veranderde niets (meer?). Ik had verwacht dat een filter toch 3 à 4 kweken zou meegaan.

 

Kast 1 had een lang en omslachtig labyrinth in luchtinlaat, kast 2 is op dat gebied veel efficiënter. Ik vermoed dat fijn stof mogelijk (mee) aan de oorzaak ligt en het verschil in labyrinth het verschil 15-9 weken verklaart.

 

- Is fijn stof een mogelijkheid met zo'n destructief effect ?

- Als ik een filterdoek voor de inlaat zet, is dit dan best pollenfilter, afzuigkapfilter, een stuk laken, ... kwestie van luchtweerstand?

- Heb ik toevallig de twee slechtste merken op de markt gekozen (na lezen hier op forum blijkbaar toch niet)?

 

Andere suggesties en ervaringen welkom !

 

W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lv van 70+ schijnt funest te zijn voor je filter. kweet niet of korte periodes van hoge lv hetzelfde effect hebben.

 

heb hier een can en rhino hangen die 80+ hebben meegemaakt, nog geen spoortje van geur lekkage gehad...

Share this post


Link to post
Share on other sites

allereerst: een filter slaat niet door doordat er stof op de hoes zit (die kun je wassen trouwens) maar doordat de geurmoluculen niet meer gebonden worden. Zuig je of blaas je door het filter? Ik heb het toch niet zo op die hele kleine dunne filtertjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om de geur van me kweek te verdoezelen blow ik niet, en zet al me buiten planten bij pleeg ouders.

En dan in de laaste weken van me micro indoor geklungel wil ik nog wel eens een filter op me uitlaat zetten. En die gaat al een paar kweekjes mee!

 

Vergeet ook wel eens om de slangeklem wat vaster te zetten en een sjaaltje om te doen, dan heb ik dat ook wel eens.

 

Tis ook maar hoe de wind staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc

60%, 70% en ook 90% gehad met een RHINO PRO (bekend als lekker naar ik weet) en GEEN DOORSLAAN, zelf niet met s5 :blink:

Heb hem nu 1.5jr in gebruik (langer al denk ik) in een DR60.

 

Mijn ervaring met filter tot pak hem beet 350M3:

Kleine filters alleen goed geschikt als je de doorvoer van de filter in de gaten houdt...

300M3? dan ook 300M3 altijd afzuigen en je zult een stuk minder/geen geurlekken hebben op een kleine filter.

Iets te maken met luchtstroom door de kool ofzo? geen verstand van verder.

 

Afzuig of uitblazen door is eender, bij blazen door je filter zul je er korter mee doen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

60% of 70% zou geen groot probleem moeten zijn.

80% en hoger is wel een probleem voor carbon.

Je hebt dan een grote kans dat je carbon vol met vocht trekt waardoor je kans maakt op een slechte werking van het filter.

Dit zal in elke situatie en met elk koolsoort wel wat verschillen maar goed is het zeker niet. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties allemaal,

 

De leidingen heb ik meermaals gecontroleerd en vervangen + het doorslaan begint weken nadat het bloeien is begonnen: ik vermoed dat elk lek in de leidingen quasi onmiddellijk merkbaar zou zijn in de uitstoot aangezien lucht de gemakkelijkste weg zoekt. Er wordt door de filter gezogen, niet geblazen.

 

De theorie van de filtercapacitet afstemmen op het eigenlijke gebruik van de ventilator (die op max 30% draait) lijkt me het meest plausibel. Het verklaart bovendien ook waarom filter 1 later begon te lekken dan filter 2 (200 <> 300 m³). Voor een volgende kweek ga ik iets zoeken van 150m³. Zolang er geen tropisch najaar of voorjaar is zou ik het daarmee moeten kunnen redden. En de plaatswinst is altijd welkom in een kweekruimte :D

 

Op naar een reukloos hok !

 

Warsawa

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt je afzuiger toch een paar uur 100 procent zetten.

als je geur aanhoudt is het iets anders .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...