Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
SWIM

Zaden ontkiemen niet

Recommended Posts

Beste kwekers,

Ik heb een paar weken terug wat Kolossus zaadjes besteld bij sannies shop om ze te ontkiemen in een propagator(ook van Sannie).

Nu is er van de 7 zaadjes(5 besteld, 2 gratis gekregen) maar één uitgekomen :huh:

 

Wat extra informatie:

Ik heb de spongepots ondergedompeld in een oplossing van bacto en water.

Zaadjes in een klein kuiltje gelegd in de spongepots en op de bodem nog een beetje extra water op het perliet gedaan.

Ik heb na 3 dagen nog wat water op het perliet gedaan om het vochtig te houden.

2 van de 4 ventilatiegaten van de propagator stonden voor de helft open en de temperatuur was zo’n 24 graden.

 

Na 2 weken nog niks gezien te hebben heb ik een zaadje opengemaakt en die bleek helemaal verrot te zijn. B)

 

Ik vraag me af of ik nou iets fout heb gedaan of dat het aan de zaadjes lag. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

 

Alvast bedankt :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt ze veel te nat staan.

Dit heb ik precies hetzelfde gehad.

 

volgende keer de spongepot dopen in water/bacto, klein beetje uitknijpen (zodat ie niet meer druppelt),

zaadje er losjes in leggen en een klein beetje in de spongepot drukken.

 

Daarna een heel klein beetje water op de bodem. Zo weinig dat je het perliet/seramis

nog rond kan roeren en dat de bodem dan droog is.

Er moet geen water op de bodem van je propagator staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb begrepen dat je ventilatiegaten beter helemaal dicht kunt laten tijdens het ontkiemen anders ontsnapt je vochtige lucht natuurlijk

 

heb je je lv gemeten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

Heb de LV niet gemeten helaas. Als je alle gaten dicht zou doen zou er toch niet genoeg zuurstof zijn?

 

@ Greenstein

 

Bedankt voor de reactie, daar zat ik ook al aan te denken. Maar toch raar omdat je zaadjes ook in een glas water kan ontkiemen. Dan zou je denken dat je niet teveel water kan geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier hetzelfde met 5 kolossus maar was de enige met het probleem kreeg ik te horen in een mail

ik geloofde het ook gelijk maar begin nu te twijfelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

Laten we hopen dat het niet aan de zaden ligt, ik heb er nog een keer 5 besteld :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.sanniesshop.com/wiet-zaad-propagator.html

 

Aan de boven kant van de propagator zitten 4 schuifjes welke afgesteld kunnen worden om meer of minder verse lucht binnen te laten, tijdens het openbreken van de zaden is het verstandig de schuifjes dicht te hebben en wanneer de plantjes boven de grond komen kunnen de schuifjes open.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kom jongens, het is geen rocket science. De sponge potjes moeten vochtig zijn en de omgeving ook. Of die nou 88 of 96% is dat maakt niet zoveel uit. Wat krijg je als je een zaadje te nat houdt? Dan gaat het rotten. Niet op een warme vensterbank, niet op de koude vloer, en de perliet alleen vochtig om de propegator vochtig te houden. Zuurstof is er zat CO2 trouwens ook want dat heeft een plant nodig B). Als je dat wilt kun je één keer per dag het dekseltje lichten of even dooor het schuifje blazen voor een verse dosis CO2 :huh:

 

Gewoon kut zaadjes.

 

--------------------

Kweek #1: 0,17 g/w

Kweek #2: 0,40 g/w

of gewoon kutkweker? :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Whazzup, ben niet de beste kweker nee! :huh:

Maar goede zaden zouden op deze manier uiteindelijk wel uitkomen hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...