Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Droopy65

Dubieus probleem met ventilatie.

Recommended Posts

Hallo beste medekwekers,

 

Ik zit met een probleem en ik hoop dat iemand me kan helpen.

Vorige week heb ik een Secret Jardin DR300 II W (300 x 150 x 200 cm.) gebouwd en geinstalleerd.

De afgelopen 15 jaar heb ik menige kweekruimte gebouwd, maar ik heb nooit het probleem gehad wat ik nu met deze tent wel heb (mijn eerste tent).

 

Rechtsonder heb ik de aanzuiging gemaakt met een Ruck 160L / 750 buisventilator. Deze heeft een vermogen van 750 m3 en is aangesloten op een 200 mm. akoustische slang.

Linksboven hangt een Can Light 1500 m3 filter, aangeloten op een HTC Softbox 1500 m3. Ook deze is verbonden met dezelfde 200 mm. akoustische slang. Omdat ik mijn afzuiging wil kunnen regelen heb ik er een fancontroller tussen zitten.

 

Als ik nu alles aanzet begint de tent binnen een minuut te bollen; zich op te blazen.

Ervan uitgaande dat ik niet plots debiel ben geworden is dit onmogelijk, toch? :)

De afzuiging heeft de dubbele capaciteit van de aanzuiging en toch wordt er blijkbaar meer lucht naar binnen geblazen dan afgezogen. Zelfs als ik de fancontroller er tussenuit haal en de afzuiging dus op vol vermogen draait blijft de tent zich opblazen.

Ik heb nu de fancontroller aan de aanzuiging gehangen en deze op die manier "geknepen" en nu gaat het goed. Maar dat is niet wat ik wil. Op de eerste plaats bromt de buisventilator nu behoorlijk en wat nog belangrijker is: het geheel draait nu op zo'n 500 m3, met als gevolg dat ik de warmte niet kwijt kom.

 

Kan iemand me uitleggen wat er aan de hand is, want ik begrijp het niet meer. Alle slangaansluitingen zijn gecontroleerd en in orde, dus daar ligt het niet aan.

Ik ben nu aan het voorgroeien en over een week moeten de meisjes naar binnen. Dan moet ik dit probleem opgelost hebben. :wacko:

 

Please HEEEEEELLLLP !!!!!!

 

 

Greetz,

Droopy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijkbaar heeft die 1500m3 zoveel drukval dat die 750m3 meer inblaast dan dat je afzuigt..

 

Hoe dit kan ??

Teveel slang, filter, bochten etc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alles wel correct aangesloten ? voel je hem ook zuigen als alles aanstaat ?

 

En wat boefje030 zegt kan ook nog wel eens zijn. dat die door teveel slang zijn druk kwijtraakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je fout zit in de vergelijking in m3 tussen een buisfan en een softbox. De een bouwt meer druk op dan de ander ook al heb je een dubbele capaciteit.

 

Ik ga er van uit dat je de celofaan van je filter gehaald hebt.... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb hetzelfde probleem gehad

 

tent int 240 met 2500m3 afzuig en 1000m3 inblaas.

ik heb gewoon het gaat van me inblaas een stukkie

kleiner gemaakt....oke iets minder koeling maar geen overdruk dus geen geur :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

160 mm – tot 500 m3/h

200 mm – tot 700 m3/h

250 mm – tot 1200 m3/h

315 mm – tot 2200 m3/h

 

je slang van je 1500m2 is te klein.

de rest is al gezegd hierboven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, bedankt allemaal voor jullie snelle reakties en goede tips.

Ik ga maar weer eens knutselen, kijken of we het probleem kunnen oplossen. :)

 

Greetz,

Droopy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een buisfan en een softbox op 1 controller als inblaas/afzuig.. dat wil echt niet omdat de buis veel sneller en meer druk opbouwt dan een softbox en je dus een veel grotere softbox nodig hebt dan de +/- 50% regel.

 

Als de inblaas (buis) op 50% gaat draaien is dat al meer druk dan de softbox op 80% opbouwt, heb dat ook geprobeerd in een 240W (juiste flensmaten etc) met een 1000m3 buisfan als afzuig en een 750m3 box als inblaas zonder bochten of wat dan ook bleef de tent imploderen zodra de ventilatie harder moest gaan draaien (op een prima klima controller maar ook op een tric controller).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een xtra dimmer op de inblaas zou toch voldoende moeten zijn ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een buisfan en een softbox op 1 controller als inblaas/afzuig.. dat wil echt niet omdat de buis veel sneller en meer druk opbouwt dan een softbox en je dus een veel grotere softbox nodig hebt dan de +/- 50% regel.

 

Als de inblaas (buis) op 50% gaat draaien is dat al meer druk dan de softbox op 80% opbouwt, heb dat ook geprobeerd in een 240W (juiste flensmaten etc) met een 1000m3 buisfan als afzuig en een 750m3 box als inblaas zonder bochten of wat dan ook bleef de tent imploderen zodra de ventilatie harder moest gaan draaien (op een prima klima controller maar ook op een tric controller).

Nee, ik heb de fancontroller niet op de inblaas en afzuiging lopen. Eerst had ik hem op de softbox 1500 m3 (afzuiging) aangesloten en de Ruck 160L (inblaas) gewoon op vol vermogen (= 750 m3). Toen werd mijn tent opgeblazen.

Nu heb ik de controller op de Ruck aangesloten en de softbox op vol vermogen. Dat compenseert en nu wordt er net zoveel afgezogen als ingeblazen. Alleen loopt het hele zaakje nu nog maar op zo'n 500 m3 omdat ik de Ruck heb moeten dimmen. En dat is te weinig om de warmte voldoende af te voeren.

Met 1 600 Watt HPS loopt de temperatuur al op naar 32 graden. Wat moet dat volgende week worden als er 4 van deze joekels branden ?

Edited by Droopy65

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo beste medekwekers,

 

Ik zit met een probleem en ik hoop dat iemand me kan helpen.

Vorige week heb ik een Secret Jardin DR300 II W (300 x 150 x 200 cm.) gebouwd en geinstalleerd.

De afgelopen 15 jaar heb ik menige kweekruimte gebouwd, maar ik heb nooit het probleem gehad wat ik nu met deze tent wel heb (mijn eerste tent).

 

Rechtsonder heb ik de aanzuiging gemaakt met een Ruck 160L / 750 buisventilator. Deze heeft een vermogen van 750 m3 en is aangesloten op een 200 mm. akoustische slang.

Linksboven hangt een Can Light 1500 m3 filter, aangeloten op een HTC Softbox 1500 m3. Ook deze is verbonden met dezelfde 200 mm. akoustische slang. Omdat ik mijn afzuiging wil kunnen regelen heb ik er een fancontroller tussen zitten.

 

Als ik nu alles aanzet begint de tent binnen een minuut te bollen; zich op te blazen.

Ervan uitgaande dat ik niet plots debiel ben geworden is dit onmogelijk, toch?

De afzuiging heeft de dubbele capaciteit van de aanzuiging en toch wordt er blijkbaar meer lucht naar binnen geblazen dan afgezogen. Zelfs als ik de fancontroller er tussenuit haal en de afzuiging dus op vol vermogen draait blijft de tent zich opblazen.

Ik heb nu de fancontroller aan de aanzuiging gehangen en deze op die manier "geknepen" en nu gaat het goed. Maar dat is niet wat ik wil. Op de eerste plaats bromt de buisventilator nu behoorlijk en wat nog belangrijker is: het geheel draait nu op zo'n 500 m3, met als gevolg dat ik de warmte niet kwijt kom.

 

Kan iemand me uitleggen wat er aan de hand is, want ik begrijp het niet meer. Alle slangaansluitingen zijn gecontroleerd en in orde, dus daar ligt het niet aan.

Ik ben nu aan het voorgroeien en over een week moeten de meisjes naar binnen. Dan moet ik dit probleem opgelost hebben.

 

Please HEEEEEELLLLP !!!!!!

 

 

Greetz,

Droopy.

Edited by Aad
Onnodig nieuw geopend topic samengevoegd met deze.Iets meer geduld svp!:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dejavu much? volgens mij heb je hetzelfde topic al ergens hier lopen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

fuck actieve inlaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dejavu much? volgens mij heb je hetzelfde topic al ergens hier lopen...

Ja, sorry Don en alle anderen. Verkeerde knopje gedrukt. Ben nog niet zo lang hiermee bezig. Was niet bedoeling.

Intussen heb ik het probleem aardig onder controle. Ik heb een meter of 2 van de afzuigslang gehaald en nu doet íe het een stuk beter. Ik heb weer onderdruk en de temperatuur liep meteen van 30 graden naar 26.

Keeping my fingers crossed.

 

Bedankt allemaal !! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...