Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zaandams_Gras

1e kweek: 6x white widow & 3x Fruit Spirit

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Na een tijd rondgekeken op het forum toch maar zelf het besluit te hebben genomen om iets proberen te kweken. Ik wil 9 potten van 18L in een tent zetten met daarin 6x White Widow en 3x Fruit Spirit ( kreeg er 10 gratis bij ) van Royal Queen Seeds.

 

Setup:

- 600 ELT kit + Philips 600W HPS met hamerslag

- Kweektent Secret Jardin DR 150 II

- G-tools Buisafzuiger 420m3 met fancontroller

- Klima Prima filter 480m3

- Thermo/hygro min/max meter

- Clipfan

- PH + Temperatuur meter, weet ff niet welk merk, wel een goede.

 

Voedings:

Canna Rhizotonic

Canna terra vega

Canna terra flores

Canna PK 13-14

PH-

Canna potgrond

 

Info:

Ik ben de zaadjes eerst laten ontkiemen op een vochtig bord met keukenrol en wil ze daarna meteen ik de grote potten zetten met de lamp ongeveer 1,5 meter erboven. Als ze aansterken wil ik de lamp lager gaan hangen. Ik wil ze in het begin 18/6. Ik wil de ph 6.0. Ik heb een heel erg probleem om de temperatuur laag te houden met de zomerse temperaturen. Ik heb de tent al van zolder naar een kamer beneden verplaatst, wat een gedoe. In deze kamer is de temperatuur nogsteeds met de lamp aan rond de 30/31 graden.

 

Vragen:

- Ik wil misschien een topshield halen, zou dat de temperatuur naar beneden halen onder de lamp?

- Wat is een goed kweekschema qua voeding? gewoon die van de website van canna?

- Hoe hoog zal ik de luchtvochtigheid in deze periode houden?

- Heeft het zin om een luchtbevochtiger te halen? Bijvoorbeeld de DeLonghi UH 700 luchtbevochtiger

 

Hier een paar foto's:

Deze foto's zijn van paar dagen terug de potten zijn leeg, 7/9 potten staan al in de tent op dit moment de andere 2 moeten nog goed ontkiemen. nieuwere foto's volgen snel.

 

402716917.jpg

 

402716916.jpg

 

402723129.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk! Ga je volgen.

Vraagje: waarom wil je je lamp eerst op 1,5 meter hangen? Zo'n 600 watt kan je meteen 60 cm. boven je zaailingen hangen.

 

Antwoord op je laatste twee vragen:

LV rond de 50-60%

Een luchtbevochtiger kan zeker uitkomst bieden om je LV op peil te houden. Zeker met de temperaturen van de laatste dagen.

Ik heb zelf ook vorige week een Boneco 7135 luchtbevochtiger via Marktplaats gekocht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou ze ook rustig laten wennen aan de lamp.

niet meteen op 60 hangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey leuke set up goeie soortjes om te starten, de WW's dan want fruit spirit ken ik verder niet.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik de afzuiger+filter aan de magere kant vind maar daar heb je nu niets aan natuurlijk. :lol: (zeikstraal) maar dat is wel de reden dat je temp moeilijker onder controle te houden is.

 

Vanaf ontkiemen onder een 600 is ook een beetje jammer, het kan prima hoor maar het is wel flinke stroom verspilling. Probeer voor je volgende ronde iets van een tl bak op de kop te tikken nog mooier is t5 of pll maar dat is weer een tikje duurder.

Hieronder kan je mooi ontkiemen en de eerste 2 weken voorgroeien en scheelt behoorlijk op je elektra rekening

 

Qua voeding:

 

De eerste weken heb je eigenlijk geen voeding nodig, zelfs in light-mix zit voldoende voeding voor de eerste 2-weken groei daarna zal ik pas beginnen met de vega op 1/2 dosering. Je kan wel meteen beginnen met rhyzotonic gewoon volle dosering en goed afzuren op 6.0 / 5.8

 

verder kan je inderdaad het schema van canna aanhouden MAAR aangezien je geen EC meter hebt wel beginnen op 1/2 tot 3/4 van de aangegeven hoeveelheid en daarna gaan opbouwen.

De hoeveelheden in schema's en op flessen geven bijna altijd de maximale mengverhouding aan met een maximale EC.

Vooral met de PK kan het dan goed mis gaan.

 

Ondervoeding is snel te ondervangen door gewoon meer voeding te gaan geven, overvoeding op aarde is meestal drama.

 

Succes en veel plezier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@babylonboy

Ik denk zelf dat het met deze zuiger wel moet lukken,en qua lampen heb je zeker gelijk bij de volgende keer ga ik ze in het begin niet onder die 600 hangen maar iets anders wat minder kost idd. Voeding ga ik de eerste 2 weken denk ook niet geven de grond heeft al genoeg in zich. Bedankt voor verdere info zal zeker goed op blijven letten.

 

@Smellygreenshit

Precies zoals Pierr000 al zegt om ze even te laten wennen er aan.

 

 

Vanavond ga ik de andere zaadjes in de potten stoppen, en ff kijken of de potten al uitgedroogd zijn. om 18:00 gaan de lampen weer aan. Overdag 12/18 heb ik ze uitstaan ivm de hitte!

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPDATE

 

Ik heb naar je advies geluisterd babylonboy ik heb nu boven de lamp een tl bak gehangen met een UV lamp die ik ook nog had liggen, hopelijk doet dit het werk voor de 1e 2 weekjes.

De temperatuur is nu ook gezakt naar een aangenaam niveau. Helaas zijn 2 van de zaadjes die ik nog aan het ontkiemen was dood gegaan, ik was ze even vergeten vochtig te houden. De rest van de zaadjes steekt al hun kop boven de grond.

Was zelf te veel aan het genieten van de zon.

 

402740875.jpg

 

402740876.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

*UPDATE*

 

Hallo allemaal, :lol:

 

het is vandaag de 5e dag nadat ik mijn zaadjes begon te ontkiemen en ze zijn inmiddels al een stuk gegroeid. Volgens een vriend heb ik ze teveel water gegeven dus ze hebben voorlopig genoeg. Omdat de plantjes zo lang waren geworden en ik bang werd dat ze zouden breken heb ik er een steuntje bijgemaakt. De plantjes hebben sinds de 600w lamp weg is en de TL is gekomen aangename temperaturen rond de 26/27 graden en de luchtvochtigheid schommelt rond de 50-70. Afgelopen weekend heb ik een topshield pro reflector besteld die ik hopelijk aankomende week binnen krijg!

 

VRAGEN:

- de plantjes zijn best lang geworden maakt dit uit?

- Hoeveel water zal ik ze ongeveer geven?

- Wanneer zal ik rhizotonic geven?

- Wanneer zal ik de 600w lamp erboven hangen?

 

Hier de foto's:

 

402779715.jpg

 

402779713.jpg

 

402779712.jpg

 

402779711.jpg

 

402779710.jpg

 

402779709.jpg

 

402779708.jpg

 

 

fijne avond!!! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Zaandams gras,

 

Ik heb rond de zelfde tijd als jou ook 10 x white widow van royalqueenseeds laten ontkiemen,

8 zijn er bovengekomen,ze zijn wel niet zo gespriet als die van jou,

ik denk dat je je lamp er dichter moet ophangen.

Die van mij staan onder 2x55watt,hangt er zo'n 25cm boven,licht brand 24u/dag...

 

Grtjs Blowke

Share this post


Link to post
Share on other sites

@blowke

Ja daar zat ik zelf ook al aan te denken, morgenavond even kijken of ik de lamp lager kan hangen idd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tl mag inderdaad rustig op 10-20 cm afstand, had ik wat eerder moeten zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tl er vlak boven knallen die dingen schieten de lucht in en je hebt ze als ik het goed begrepen heb al in hun final pot

 

tl kan er echt op een paar cm op zitten

Share this post


Link to post
Share on other sites
*UPDATE*

 

Hallo allemaal, :wacko:

 

het is vandaag de 5e dag nadat ik mijn zaadjes begon te ontkiemen en ze zijn inmiddels al een stuk gegroeid. Volgens een vriend heb ik ze teveel water gegeven dus ze hebben voorlopig genoeg. Omdat de plantjes zo lang waren geworden en ik bang werd dat ze zouden breken heb ik er een steuntje bijgemaakt. De plantjes hebben sinds de 600w lamp weg is en de TL is gekomen aangename temperaturen rond de 26/27 graden en de luchtvochtigheid schommelt rond de 50-70. Afgelopen weekend heb ik een topshield pro reflector besteld die ik hopelijk aankomende week binnen krijg!

 

VRAGEN:

- de plantjes zijn best lang geworden maakt dit uit?

- Hoeveel water zal ik ze ongeveer geven?

- Wanneer zal ik rhizotonic geven?

- Wanneer zal ik de 600w lamp erboven hangen?

 

Hier de foto's:

 

402779715.jpg

 

402779713.jpg

 

402779712.jpg

 

402779711.jpg

 

402779710.jpg

 

402779709.jpg

 

402779708.jpg

 

 

fijne avond!!! :)

Hallo Zaandams gras.

gezien je plantjes een redelijk lang steeltje hebben is het omdat ze licht te kort komen. Ik zou nog een TL-lamp bij hangen en ze bijna tot tegen de plantjes hangen.

ze zullen niet verhitten want een TL komt niet warm.

grz Witte weduwe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo snel mogelijk je HPS lamp aan of meer TL's en veeeeeel dichter op je planten (met de TL's) 2a5cm!

je plantjes hebben veelste weinig licht, daarom zijn ze zo erg lang, dit is niet goed

 

rhizotonic kan je nu al geven

 

Te nat is slechter als te droog is mijn ervaring

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh god, weer iemand die begint zonder in te lezen... meteen die potten vullen zodat je plantjes wat ingegraven staan (blaadjes boven de grond natuurlijk), 600 watt er boven op 80 - 90cm afstand, en gaan...

 

TL heeft op deze manier geen enkel nut en zorgt alleen maar voor strekking, zonde..

 

en haal die achterlijke bandjes om de steeltjes ook maar weg :) (zorg dus wel dat je die stelen wat meer ingraaft...)

 

Een luchtbevochtiger kan zeker uitkomst bieden om je LV op peil te houden. Zeker met de temperaturen van de laatste dagen.

Ik heb zelf ook vorige week een Boneco 7135 luchtbevochtiger via Marktplaats gekocht.

 

Zie die reactie maar door de vingers, een luchtbevochter is echt nutteloos bij zaadplantjes, alleen wanneer je stekken neemt kan een bevochtiger erg fijn zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

*UPDATE* DAG 10 vanaf ontkiemen

 

@Tw!tchy @den @Witte weduw : Jullie hadden gelijk de planten hadden inderdaad te weinig licht, bedankt voor de informatie!

 

Ik heb nu de Topshield 600W lamp erboven gehangen op ongeveer 100cm. De plantjes beginnen er al beter uit te zien en ben benieuwd wanneer het een lekkere grote bos gaat worden.

De temperatuur in de tent schommelt ongeveer rond de 23-29 graden en de luchtvochtigheid rond de 40-50. Ik geef de plantjes elke dag een beetje water (PH6.0) en om de dag rhizotonic.

 

VRAGEN

Heeft iemand misschien een goed voedingsschema?

 

FOTO's

 

402888497.jpg

 

402888495.jpg

 

402888493.jpg

 

402888492.jpg

 

402888490.jpg

 

402888488.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

VRAAG

Ik heb nu de topshield 600w boven de plantjes hangen op ongeveer 90cm. Op de topshield pro zitten spiegelkapjes. Maar als ik nu kijk naar de handleiding dan belicht de lamp nu 175cm.

Bekijk hier de handleiding: http://topshieldpro.com/HandleidingNL.html De potten die ik gebruik zijn 30cm lang en ik heb de planten 3 naast elkaar staan en moet dus een oppervlakte belichten van 90cm

de lamp belicht 175 heb ik dan verlies van licht? Zoja moet ik de spiegelkappen buigen zoals de handleiding zegt? en hoe doe je dit? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vul je potten bij kerel,zoals al eerder gezegd geweest is :wacko:

Mijn whitewidows zijn op 27/05 bovengekomen,

het leek er eerst ook op dat ze niet goed groeiden,maar eens ze vertrokken zijn :)

Zal in de week wat pics posten ervan in mijn topic,kun je zien hoe ze er bij mij bij staan.

Leuk dat we dezelfde hebben staan en ongeveer rond hetzelfde tijdstip ontkiemd,

zo kunnen we een beetje vergelijken bij elkaar :)

Met je kap kan ik je niet helpen,ik gebruik maar gewone spiegelkapjes.

 

GRTJS BLOWKE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zet de lamp meteen op 60 cm bij zaailingen zodra ze boven komen bij 660watt(superlumenstand),dan strekken ze niet,heb je geen stokjes nodig,gewoon meteen knallen.

Moet je wel een goed klimaat hebben..................

Share this post


Link to post
Share on other sites

beginnersfoutje........

 

De stammetjes van zaailingen zijn week en knakken om als ze nat worden gegoten met een gieterofzo...

Geef dus NIET meer tegen of bij de stam.

Share this post


Link to post
Share on other sites

*UPDATE* DAG 18 VANAF ONTKIEMEN

 

Ik heb nu de Topshield op ongeveer 65cm gehangen boven de plantjes.

De temperatuur in de tent schommelt ongeveer rond de 20-29 graden en de luchtvochtigheid rond de 25-55. Ik geef de 6 plantjes ongeveer 330ML water per plant inclusief rhizotonic ( 5ml per liter).

Sinds gisteren ben ik begonnen de plantjes ook canna terra vega te geven. Het water geef ik PH 6.0

 

Ik had ook 3 fruitspirit zaadjes alleen 2 stuks waren bij ontkiemen al overleden en één plantje hadden we na ontkiemen gebroken en hebben we kunnen redden :) en is sinds vandaag overgepot naar de 18L.

De fruit spirit is degene met het kaartje er nog in.

 

De plantjes zien er volgens mij goed uit alleen vind ik de steel een beetje dunnetjes, nu hopen dat ze lekker gaan groeien en bloeien en ik ze allemaal lekker op kan roken :tu

 

zie hier de foto's:

 

403005712.jpg

 

403005711.jpg

 

403005710.jpg

 

403005709.jpg

 

403005708.jpg

 

403005707.jpg

 

403005704.jpg

 

fijne avond en geniet van de wedstrijd polen - rusland ;) :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiemorguh :)

 

Heb je een fan? Zoja blaas dan in de ruimte en zorg dat je plantjes bewegen.

Niet direct erop maar gewoon net dat ze bewegen.

Hierdoor gaan ze werken om overeind te blijven en zal de steel wat dikker worden.

Maar met een paar dagen is het al niet meer nodig denk ik dan zullen ze vanzelf wel dikker worden :o

Zet ze ook niet te nat als ze nog jong zijn. Geef liever 2x per dag een beetje :tu

Wat je ook nog kan doen is de potten tot aan de rand vullen met aarde dan blijven ze ook wel weer overeind staan.

 

Lekkere soortjes in ieder geval ;)

WW is en blijft toch wel een toppertje en de fruit spirit klinkt lekker...

 

Succes :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

Ja ik heb een fan alleen die zie je net niet op de foto, de fan hangt aan de paa rechtsvoor in de tent.

Het is me al eerder verteld dat ik de potten bij moet gaan vullen zodat ze dan beter staan. Maar ik heb ook ergens gelezen dat de steel kan gaan rotten.

2x per dag water geven zou ik wel willen maar helaas geen tijd voor:o

 

ww is inderdaad een lekker weedje :o en ben zelf ook benieuwd naar de fruit spirit :tu

 

Bedankt voor advies :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je stam zal niet rotten geloof me :)

Sterker nog je zal nog meer wortels krijgen ook aan de stam die dan onder de aarde bevind :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Spikey Oke top dan ga ik dat morgen toch even bijvullen :o

 

@topic

Ik had nog een paar vragen hopelijk kan iemand mij daarbij helpen:

 

- Hoe hoog zal ik de topshield boven de planten hangen?

- Geef ik de planten elke dag water met voeding (rhizotonic & canna groeimiddel) ?

- Hoelang kan ik de planten nog rhizotonic geven?

- Iemand misschien een kweekschema? de voeding die ik heb is: Canna groei & bloei, rhizotonic en pk13-14

 

Bedankt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...