Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rakkertje

Heb me iets dubieus aangeschaft

Recommended Posts

kheb mijn twijfels over dat systeem kwekeling, de bovenste plantjes voelen de zwaartekracht anderom aan, dit leidt tot stress denk ik, doordat een aantal processen afhankelijk zijn van de zwaartekracht. Wordt het verkocht of is het zelf in elkaar gestoken? Zijn er resultaten, ben wel benieuwd.

Het wordt verkocht, kost ongeveer US $5500,- De planten draaien rond als een caroussel, dus alle plantjes hangen ongeveer 1 uur per 24 uur op zijn kop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, ik had het niet door. 1 uur per 24 uur op z'n kop, dat vind ik eigenaardig. Moet je mij eens uitleggen hoe dat kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok, ik had het niet door. 1 uur per 24 uur op z'n kop, dat vind ik eigenaardig. Moet je mij eens uitleggen hoe dat kan.

Dat ding maakt gewoon 1 rotatie per dag dus hangt elk plantje 1 uurtje echt op zijn kop. :verrygood

 

bye1.gif

 

kwekeling...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie nog niet in waarom dat ding niet gewoon rechtop staat , en niet draait .

Waarom roteren als alle planten toch op gelijke afstand van de lamp staan ?

Er is ongetwijfeld een reden voor maar die zie ik nog ff niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zit meer ruimte in, lijkt me met deze goed mogelijk met enkele planten die je wat groter laat worden. En ik vermoed juist dat de zwaartekracht in deze positive uitwerkingen heeft.

Dat komt doordat ie maar een 150 watter gebruikt . Met een 600 of 1000 watter krijg je die ruimte ook .

Share this post


Link to post
Share on other sites
ok, ik had het niet door. 1 uur per 24 uur op z'n kop, dat vind ik eigenaardig. Moet je mij eens uitleggen hoe dat kan.

Dat ding maakt gewoon 1 rotatie per dag dus hangt elk plantje 1 uurtje echt op zijn kop. :verrygood

 

bye1.gif

 

kwekeling...

En dus ook maar 1 uurtje echt recht omhoog he

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat komt doordat ie maar een 150 watter gebruikt . Met een 600 of 1000 watter krijg je die ruimte ook .

Daarmee hoef je het toch niet groter te maken, zit in een cooltube die blub, moet zo 400/600 in kunnen naar mijn mening.

Dat die horizontaal staat er draaid is vlg mij voornamelijk om voeding te geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja , dat zal de reden voor het draaien zijn!! ,de matten zullen dan 1 voor 1 door een bak met voedingswater gaan, handig

 

Elke lamp 150 , 250, 400 , 600 of 1000 watt heeft zo z'n eigen ideale opstelling ,waarbij maximaal rendement wordt behaald. dit geldt ook wanneer je met warmte geen rekening hoeft te houden (wanneer je een cooltube hebt)

 

Een 1000 watt lamp met de planten op 40 cm afstand zal veel minder wiet opleveren dan een 1000 watter met de planten op 60 cm afstand, omdat het totale kweekoppervlak veel kleiner is .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een 1000 watt lamp met de planten op 40 cm afstand zal veel minder wiet opleveren dan een 1000 watter met de planten op 60 cm afstand, omdat het totale kweekoppervlak veel kleiner is .

Het gaat toch niet om het kweek oppervlak alleen...het gaat bij elk wattage lamp om de juiste verhoudingen....hoogte,doorsnede middencirkel en het aantal planten

Ik ben het er dan ook nog niet mee eens dat een 1000watter op 40cm minder wiet geeft dan op 60cm...wat ik wel zeker weet is dat je dan meer steks en meer ruimte nodig hebt....je kweekoppervlak is wel groter maar je licht een stuk minder, waardoor je minder opbrengst hebt per plant.

Bij horizontaal kweken maak je het kweekoppervlak toch ook niet zo groot mogelijk :verrygood daar heeft toch ook elk wattage lamp zijn eigen "oppervlakte" grenzen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 1000 watter op 40 cm van een plant geeft veel meer licht dan hij kan verwerken! Een groot deel gaat ook dan verloren . Bij de normale horizontale opstelling maak je het oppervlakte natuurlijk niet zo groot mogelijk omdat er dan planten te weinig licht krijgen. Biij een 1000 op 60 cm afstand is dit zeker niet het geval .

 

De ideale lichtsterkte voor de plant , zou het uitgangs punt moeten zijn voor de juiste diameter.

Kijk naar het voorbeeld hier eerder op de foto,en naar die pagina over de Zwerfketels . Daar zie je ook een behoorlijk ruime diameter .

 

Wat ik me afvraag is hoe zo'n vertikale opstelling zou werken met planten die gewoon rechtop staan ,dus met het medium helemaal onderaan. Als de planten nog klein zijn is dat minder effectief waarschijnlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een 1000 watter op 40 cm van een plant geeft veel meer licht dan hij kan verwerken!

 

Ik heb nog nooit gehoord dat een plant teveel licht kan krijgen en al helemaal niet als de omstandigheden (lv en temp) goed zijn...verbranden kan wel, maar das iets anders als teveel licht, das veel licht bij slechte of niet optimale ventilatie

 

Een groot deel gaat ook dan verloren .   Bij de normale  horizontale opstelling maak je het oppervlakte natuurlijk niet zo groot mogelijk omdat er dan planten te weinig licht krijgen. Biij een 1000 op 60 cm afstand is dit zeker niet het geval . 

 

De ideale lichtsterkte voor de plant , zou het uitgangs punt moeten zijn voor de juiste diameter.

 

Juist, dat is nou net wat ik in de reactie hierboven probeerde uit te leggen  :verrygood

 

Kijk naar het voorbeeld hier eerder op de foto,en naar die pagina over de Zwerfketels .  Daar zie je ook een behoorlijk ruime diameter .

 

Kijk eens naar de foto's van het colloseum en je zult zien dat ze er 1 hebben getest met 5x600watt en 1 met 3x1000watt, beide opstellingen staan op dezelfde afstand van de lamp, zonder gaas in het midden....

 

Wat ik me  afvraag is hoe zo'n vertikale opstelling zou werken met planten die gewoon rechtop staan ,dus met het medium helemaal onderaan.  Als de planten nog klein zijn is dat minder effectief waarschijnlijk.

 

Dat vroeg ik me een week of 3 geleden ook af, dus ff getimmerd en inmiddels staat hier nu 2 weken zo'n opstelling, ik heb nu 12 pp-tjes in die opstelling staan die ondertussen in op de vierde bloeidag zitten....dit keer met een 250watter.

Verslag volgt zodra ik meer tijd heb.

Edited by Harry_1967

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de plant zoveel licht krijgt dan moet de hoeveelheid aangeboden CO2 rechtevenredig toenemen omdat de fotosynthese reactie plaatsvind in vaste verhoudingen . Wanneer slechst 1 faktor wordt verhoogd zorg dat niet voor extra productie. De ideale lichtsterkte is toch niet een zo hoog mogelijke lichtsterkte ?

 

En wat waren de test resultaten van die verschillende colloseums, en welke lampafstand heeft men daarvoor gekozen?? ik denk geen 20 of 30 cm .

 

Het uitgangspunt is toch de lichtsterkte waarbij de plant tot z'n volle recht komt,alles daarboven brengt niks extra's omdat andere faktoren dan tekort schieten . Want anders zou je de planten ook op 10 cm afstand kunnen plaatsen (wanneer de warmte geen rol zou spelen ),dan krijgen ze nog meer licht ,en dus nog een hogere opbrengst ???? Lijkt me niet ,omdat je dan een piepklein kweekoppervlakje hebt.

 

De grote vraag is dus wat is de ideale afstand van plant tot lamp met het daarbij behorende kweekoppervlakte als tegenhanger. Deze 2 faktoren spelen de hoofdrol in het bepalen van de ideale opstelling , dat zul je met me eens zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
. Wanneer slechst 1 faktor wordt verhoogd zorg dat niet voor extra productie.  De ideale lichtsterkte is toch niet een zo hoog mogelijke lichtsterkte ?

 

Helemaal juist, dat is wat ik de hele tijd zeg....goede ventilatie en afzuiging (dus extra co2) is het belangrijkste bij verticaal kweken, je kunt bij verticaal kweken veeeeeel makkelijker zorgen dat 100% van de binnenkomende lucht door de planten gaat dan bij horizontaal kweken, waardoor je eigenlijk extra co2 toevoegt tov horizontaal.

Ook is de warmte van de lampen veel makkelijker en directer af te zuigen omdat alle lampen boven elkaar hangen....dus ipv dat je met een zwenkvent. (horizontale kweek)de warmte door je hele hok blaast, zuig je de grootste warmte rechtstreeks af

 

En wat waren de test resultaten van die verschillende colloseums, en welke lampafstand heeft men daarvoor gekozen??  ik denk geen 20 of 30 cm .

 

De resultaten van beide opstelling waren nagenoeg gelijk, uit mijn hoofd dacht ik 4,5 kilo droog per opstelling.

Idd hielden ze de planten niet op 20/30cm.....ze lieten ze tegen de lampen aan groeien!....wat niet wil zeggen dat ik dit ook de ideale opstelling vind.

 

Het uitgangspunt is toch de lichtsterkte waarbij de plant tot z'n volle recht komt,alles daarboven brengt niks extra's omdat andere faktoren dan tekort schieten .  Want anders zou je de planten ook op 10 cm afstand kunnen plaatsen (wanneer de warmte geen rol zou spelen ),dan krijgen ze nog meer licht ,en dus nog een hogere opbrengst ????  Lijkt me niet ,omdat je dan  een piepklein kweekoppervlakje hebt.

 

De grote vraag is dus wat is de ideale afstand van plant tot lamp met het daarbij behorende kweekoppervlakte als tegenhanger.  Deze 2 faktoren spelen de hoofdrol in het bepalen van de  ideale opstelling , dat zul je met me eens zijn.

 

De ideale opstelling is naar mijn mening zoveel mogelijk licht, maar wel in verhouding met de co2, de ideale opstelling wordt ook bepaald door het aantal planten natuurlijk...ik vind 4 kilo met 100 planten nml meer dan 4,5 kilo met 200 planten, die meer opbrengst weegt dan niet op tegen de extra steks die je moet kopen en het extra werk wat je hebt met meer planten.

Verder wordt de ideale opstelling ook nog bepaald door de ruimte die deze opstelling inneemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zou je met zo heel veel stekken werken , je kunt er ,net als normaal ook minder kiezen toch?

 

Bij een normale horizontale opstelling kun je de lampwarmte ook effectief afzuigen , en desnoods een CO2 installatie plaatsen ,maar ook dan wil je een 1000 watter optimaal benutten, dan ga je niet al je licht op 1 vierkante meter concentreren door de lamp zo dicht mogelijk op de planten te hangen,want op meerdere vierkante meters onder diezelfde lamp komt het ook propvol toppen te staan. Nog voller proppen wordt te veel ,ook met superventilatie.

Het draait naar mijn idee wel degelijk om een zo groot mogelijk oppervlak te bestrijken met je lamp , een oppervlakte waarbij alle planten vodoende licht krijgen .

 

"Een plant kan nooit genoeg licht hebben " ze gaan er niet van dood natuurlijk, maar 3 keer zoveel lux als normaal , op een piepklein oppervlakje gaat echt niet opwegen tegen een veel groter oppervlak waarbij alle planten gewoon genoeg licht krijgen. Als je heel weinig ruimte hebt ,dan wordt het een anderverhaal. Ik wil het aantal grammen per watt omhoog hebben ,ook om de stroomkosten te drukken.

 

Als die planten van dat colloseum zelfs tegen de lamp komen ,vind ik dat helemaal onbegrijpelijk ,dan wordt alle licht door een paar bladeren opgevangen, en blokkeren het licht voor de de rest van de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als die planten van dat colloseum zelfs tegen de lamp komen ,vind ik dat helemaal onbegrijpelijk ,dan wordt alle licht door een paar bladeren opgevangen, en blokkeren het licht voor de de rest van de plant.

 

Zou ik ook denken, maar met 3000watt en 4,5 kilo droog, lijkt het mij niet dat het licht dan maar door een paar bladeren opgevangen wordt en is dit wel zo dan zie ik het probleem nog steeds niet met 4,5kilo :verrygood

 

Voorbeeld: Horizontaal kweken bij 2 x 600watt: = 2 x 1m²=2m² grondoppervlak.

Verticaal kweken bij 2 x 600watt: hoogte 1,2mtr, doorsnee gaas, 50cm, ruimte voor de plant tussen het gaas en het medium +/- 20cm

totale doorsnee dus 2x20cm+50cm=90cm

0,9mtr x phi 3,14 x hoogte 1,2mtr= 3,4m²

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je het grond oppervlak al enorm vergroot, en of de lamp nou op 20,25 of 30 moet hangen weet ik ook nog niet precies, maar ik weet wel dat je niet veel groter moet gaan omdat je anders teveel licht verlies hebt.

 

Bij verticaal groeien zijn grote planten bijna niet te doen omdat alles dan helemaal door elkaar gaat groeien, het is juist de bedoeling om veel planten te zetten zodat je bijna alleen hoofdtoppen krijgt.

 

Ik ga nu stoppen met deze discussie want we komen er toch niet uit, probeer jij het op jou manier dan doe ik het op de mijne, dan kunnen we later vergelijken wat nou het beste was :P

Edited by Harry_1967

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha we zullen maar stoppen ja . bovendien liggen we niet eens meer zo ver uitelkaar. Op zich niks mis met een pittige inhoudelijke discussie , het geeft wel inzicht !!

 

Ik be ntrouwens zo wie zo geen voorstander van het kopen van stekken , beter zelf maken of uit zaad kweken (ontkiemen op 12/12) , da nwordt het ook veel goedkoper om 200 stekken te plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En zeker met de stekkwaliteit van tegenwoordig....pffff moet er niet aan denken dat je 200 van die slappe, 400x doorgefokte dingen krijgt.

Zelf stekken kweken als je verticaal kweekt met 200+ planten is eigenlijk een must...

Share this post


Link to post
Share on other sites

O ja , die Cooltube lijkt me een prijzig ding ,omdat het niet van normaal glas gemaakt zal zijn. Normaal glas absorbeert licht namelijk, quarts glas doet dat minder .

Het wel of niet gebruiken van een cooltube speelt een grote rol bij het bepalen van de diameter van de opstelling

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb nu ook zo,n colliseum met cooltube tis ff afwachten wat het gaat doen,ik zet er 300 pptjes in hoop dat het wat word. de cooltube werkt alleen met een ruck-afzuiger op de bovenkant anders worde de lampen te warm en houden ze het niet vol.ik laat wel weten wat de problemen zijn en wat de voordelen zijn.ik heb al wel een pomp aangeschaft met 5 bar druk en een opvoerhoogte van 40 meter anders werken de sproeiers niet.en goede filters ertussen anders gaan je sproeiers verstopt zitten verder heb ik in de potjes mapito gedaan,omdat dat goed vocht vasthoud en weer loslaat wat overbodig is.als het goed is kunnen ze er dinsdag in. :D :verrygood :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mhen dit is ongeloofelijk na twee dagen groeide de wortels al uit de pot.ze staan nu twee weken en ze groeien als kool (volgens mij te hard) ik ben er nu al zeer tevreden over en 300 planten op een kleine plek is best leuk.ik heb m in de schuur en geen problemen met de temp.alles perfect geregeld,softbox,tijdschakelaars,kachel,goeie pomp.je moet wel de sproeiers in de gaten houden die gaan nogal eens verstopt zitten(door de steenresten uit de mapito) ik heb er al diverse schoongemaakt ondanks de filters schiet er toch steeds wat door.ik hoop foto,s op de site te zetten(hopelijk met medewerking van oni :D ) verder de kosten ik denk dat ik totaal met bouwen van hok en aanschaf van pomp,en softbox plus filter en toebehoren dat ik €4500 kwijt ben incl stekken enz.enz.ik moet er wel bij zeggen dat dit een showmodel was.totaal heb ik drie pompen in mijn hok staan een voor aftappen restvoeding,een voor vullen voedingsvat en een voor oppompen naar de planten en 3 maal 600 watt cooltube(leuk dingetje) ik laat nog wel weten hoe het verloopt. grtzzz :verrygood :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mhen dit is ongeloofelijk na twee dagen groeide de wortels al uit de pot.ze staan nu twee weken en ze groeien als kool (volgens mij te hard) ik ben er nu al zeer tevreden over en 300 planten op een kleine plek is best leuk.ik heb m in de schuur en geen problemen met de temp.alles perfect geregeld,softbox,tijdschakelaars,kachel,goeie pomp.je moet wel de sproeiers in de gaten houden die gaan nogal eens verstopt zitten(door de steenresten uit de mapito) ik heb er al diverse schoongemaakt ondanks de filters schiet er toch steeds wat door.ik hoop foto,s op de site te zetten(hopelijk met medewerking van oni :D ) verder de kosten ik denk dat ik totaal met bouwen van hok en aanschaf van pomp,en softbox plus filter en toebehoren dat ik €4500 kwijt ben incl stekken enz.enz.ik moet er wel bij zeggen dat dit een showmodel was.totaal heb ik drie pompen in mijn hok staan een voor aftappen restvoeding,een voor vullen voedingsvat en een voor oppompen naar de planten en 3 maal 600 watt cooltube(leuk dingetje) ik laat nog wel weten hoe het verloopt. grtzzz :verrygood :)

Hoeveel ruimte in de hoogte heb jij nodig? Wil ook zo'n ding in mijn schuur gaan zetten. Maar er is niemand die mij kan vertellen hoehoog je ruimte moet zijn.

 

Heb jij je ruimte afgesloten ?

Heb jij afzuiging in je ruimte, of de cooltube naar buitengeleid ?

Is je ruimte qua klimaat te beheersen, of komt er erg veel warmte vrij ondanks de tube?

Is dit een systeem voor pro's ? of kunnen "aarde" kwekers ook met dit systeem overweg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja de ruimte is afgeloten en de warmteafzuiger van de cooltube word in de ruimte geblazen en er is afzuiging en het klimaat is te beheersen of het een systeem is voor pro,s dat weet ik niet het is zeker niet voor beginners.kijk eens in de rubriek foto,s bij colliseum dat is de mijne met wat info suc6 grtzzzzzzz :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de info, sta op het punt een arena/colli aan te schaffen. Zodra ik mijn eerste aarde opbrengst white widow afgezet heb....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...