Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Peperfreak

Geschrokken!

Recommended Posts

Hoi,

 

Vandaag even gekeken bij de planten of ze water nodig hadden. Toen zag ik, dat in 1 van de tenten de toppen van de planten licht groen waren. In de andere tent deed zich dit probleem niet voor. Dus mogelijk een probleem met de verlichting.

Ik dus na 20.00 uur naar boven en ja hoor in de kleinere tent ( 1.00 / 1.00) was de lamp uit.

Andere lamp er in .. geen effect .. de lamp op een andere vsa aangesloten .. de lamp brandde .. dus dat was het probleem ook niet.

Dan de vsa getest .. hier zat het probleem ook niet. Toen de bedrading nagelopen en ja hoor ...

 

gallery_21845_14016_664975.jpg

 

Dit is de draad die loopt van de lamp naar de vsa ... deze was te kort en ik heb deze met een kroonsteentje en een extra stuk kabel verlengd. Ik schrok behoorlijk en heb er bij vrouwlief maar geen melding van gemaakt.

Een vraag aan de electroboys en girls: Komt dit door het gebruik van een kroonsteentje .. of is de kabel die ik heb gebruikt om te verlengen te dun?

Dit wil ik dus niet meer mee maken .. de kabel lag ook nog boven op 1 van de tenten. Schei uit .. wat had er allemaal kunnen gebeuren!

Ga zeker maandag de gehele bedrading vervangen ( geen kroonstenen meer).

Maar graag een tip over de oorzaak.Je ziet maar weer hoe gevaarlijk het kan zijn.

Misschien kan dit anderen ook aanzetten tot nog meer veiliger werken!

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop gewoon van die stukjes van 5 meter met een gegoten stekker. Dan hoef je niets te verlengen. Of voordat je de kapotte stofzuiger weggooit nog even het snoer afknippen dit is meestal ook wel een 4 meter.

Ik heb dit een keer gezien bij de aansluiting op een kap, door het elke keer op en neer gaan gaat het uiteindelijk los zitten en vonken. Je moet er ook altijd voor zorgen dat het snoer niet aan de kroonsteentjes kan trekken.

 

Levensgevaarlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je ergens op je draad nog een beschadiging hebt waardoor blauw (n) met bruin contact maakt.

ik zou zekere voor het onzekere nemen en draad in zijn geheel vervangen.

en dan na opstarten goed in de gaten houden voor zekerheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poeh hey, dat is zeker schrikken. Een geluk nog dat t zo is afgelopen, scheelt je een heleboel ellende. Ben benieuwd wat dit veroorzaakt heeft, gok op t gebruik van kroonsteen, maar ja daar heb je ook niks aan. Hoop dat iemand je een zinnig antwoord kan geven.

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Woa, ik denk dat jij vandaag een grote withdrawal bij de international bank of hoere-chance hebt gedaan.

 

Praise yourself lucky dat het niet totaal misgelopen is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Dacht dat ik het redelijk veilig deed .. heb een automatische blusser .. boven mijn vsa's hangen .. en dan krijg ik de problemen waar je ze niet verwacht.

Nog mensen met andere mogelijke oorzaken? ( Vervangen doe ik maandag toch)

 

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat alleen de VSA er over heen of is er nog meer op aangesloten? Vermogen zet zich om in warmte toch? Hoe oud zijn de VSA en de kabel?

 

Een gebruikt snoer van een stofzuiger zou ik niet doen. Altijd nieuw je weet niet wat die kabel al te verduren heeft gehad....

 

Renaie

Share this post


Link to post
Share on other sites

aii

 

dat is een van de redenen dat ik al me kabels bij elkaar heb op een hoop en een blusser erboven.

 

en een compleet snoer van het stopcontact tot de tent en daar alles op aangesloten.

 

snel maken en weer knallen dit kan gebeuren gelukkig klein gebleven letsgo!

 

 

:lol: :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peperfreak...

 

Dit is dus echt stom.. ik lees: "Dit is de draad die loopt van de lamp naar de vsa"

 

Je hebt niet met 230 volt te maken maar met hoogspanning!... zo'n kroonsteentje is naast dat het zowieso vragen om problemen is, belastbaar tot 230 volt.

Ik ben eerlijk dat ik het vroeger ook eens heb meegemaakt.

Maar ik hoop dat je goed geschrokken bent.. als je niet op tijd tot de ontdekking was gekomen zou je jou leven en dat van je vrouw aardig op de hielen hebben gezeten.

 

1. E-VSA

2. Kabelendhulsjes

3. Dikke kwaliteit kabel.

 

en aarden + zekeren

 

 

 

En ik zie duidelijk dat die zwarte kabel dikkere draden bevat dan dat witte kabeltje..

Share this post


Link to post
Share on other sites

dergelijk defect is inderdaad veroorzaakt door gebruik van de kroonsteen;

de kabel vanaf je VSA naar je lamp krijgt een hoog vermogen te verduren.

wanneer je de kabel netjes had aangesloten met geïsoleerde adereindhulzen had dit waarschijnlijk voorkomen kunnen worden, maar liever helemaal geen gebruik van kroonstenen voor dergelijke vermogens. Lasdoppen in een hiervoor bedoelde afscherming bieden uitstekende en vooral "veilige" vervanging

bovendien is de witte kabel, voor zover ik dit kan zien te dun. Gebruik voor HPS/HPI lampen en schakelapparatuur minimaal 1,5 mm2!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Allemaal bedankt voor jullie snelle reacties!

Ben ontzettend blij dat het zo is afgelopen!

Ik zal niet meer werken met kroonstenen.

Het klopt dat de kabel waarmee ik de boel langer heb gemaakt dunner is.

Ik heb dus geluk gehad .. @bObje .. an angel at the proper moment ..;-) @ knakenpoetser .. jouw gevoel voor de oorzaak lijkt me ook redelijk.

Dus maandagmorgen .. naar de Praxis of Gamma en dan een meter of 5 kabel halen . Kroonstenen en kweken .. ik niet meer.

Ja, gelukkig liep deze les nog goed af.

Ik hoop dat ook anderen hier een les uit trekken.

Groet.

PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij staat er meer dan zat over electra op t forum

Gewoon vlug vlug wat bedacht , nu heb je mazzel dat je geluk hebt

weer een mooi voorbeeld voor de andere. als je iets niet weet,zoek t goed uit of laat iemand

ernaar kijken met vertand ervan

btw je hebt er wel meer mensen mee dan je vrouw of jou of woon je mooi vrijstaand ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gelukkig maar dat je er op tijd bij was :P nieuwe kabel word dat :verrygood ik zelf dacht ook met kroonsteentjes te gaan werken maar denk er nog maar eens goed over na

succes met de reparaties en bedankt voor het delen van de problemen :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@peridan hoogspanning??

je hebt te maken met hoge wattage's das wat anders dan hoogspanning..

Nooit, je kabels verlengen met een kroonsteen als het om 220 volt gaat, of het nu een lampje of aquaverwarming is of je tuinverlichting, stel je eens voor dat je die vastpakt met klamme vochtige handen, brrrrrrrrr..

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

:verrygood

 

Ervaring=de som van onze fouten.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
:verrygood

 

Ervaring=de som van onze fouten.....

 

 

Mooi gesproken en ook nog is de waarheid :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
je hebt te maken met hoge wattage's das wat anders dan hoogspanning..
lamp draait op 4,5kv, das volgens mij toch redelijk richting de hoogspannings grens...

Share this post


Link to post
Share on other sites

dacht toch echt dat de lampspanning 230 volt is en geen 380 volt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoihoi,

 

DAt is veel voorkomend als je je draadjes in het kroonsteentje niet goed vast zet!!!!! Dan treed er een soort van joulle effect en wordt de boel warmer tot het begint te branden.

Met kroonsteentjes kan je alle electrische verbinden maken maar je moet gewoon zeker alle draadjes goed vastzetten.

Een handige tip is als je ze vastzet moet je er eventje mee spelen en nog eens vastzetten. Verder is er niets aan!!!

Heeft ook niets te maken met de belasting en zeker niet met hoogspanning!!!

 

Groeten!!

Edited by chainigh

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou succes als jij perongeluk iets water morst, het is en blijft een vochtige boel het kweken..liever zekerheid voor alles wat kost nou een paar meter goed electrasnoer en een stekker??

grtz..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was me er persoonlijk ook niet van bewust dat met kroonsteentjes werken gevaarlijk was.

 

Maar de lampspanning is dus meer dan 230volt? Hoe kan dat dan? trekt die vsa dan meer volt uit het stopcontact van 230v?

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

chainigh zei het al grotendeels. Met kroonsteentjes kun je goede verbindingen maken. Maar hier

kan het zijn dat er een paar draadjes door waren in het kabeltje, en nog maar een deel hebt waar

een bepaalde amperage doorloopt waardoor het heet word en gat smelten en/of smeulen.

Kabeltje hangt er ook tamelijk strak aan zie ik, of het is vanwege de foto maken.

 

lampkabel is een bundel fijne koperdraadjes die je makkelijk kan beschadigen door het aandraaien

in een kroonsteentje. Ik vertin alle eindjes, en stop ze dan pas n het k.steentje.

Verder laat ik een klein lusje aan de draad, zodat het niet strak trekt, en zoveel mogelijk met las

doosjes werken, waarin het geheel met k.steen verbonden is.

Kroonsteentjes kunnen best, maar maak het goed veilig voor elkaar.

Bovendien een 2,5mm² aderige kabel naar de VSA toe is verstandiger dan een 1,5mm² Naar de

lamp kan 1,5mm²

 

 

gr, Zappie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tip. check om de ronde alle aansluitingen OOK die in de kap zit!

 

In mijn 6jaar oude wing zat ook een losse aansluiting dat was verkleurd van de hitte.

Na verloop van tijd word alles een beetje broos net als wij :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik las een opmerking dat er geen kroon steentjes Tussen de vsa en de lamp kan!

 

ivm hoge spanning- stroom.. maar waar doen jullie einde van het draad in bij de lamp!? bij mij is dat een kroonsteentje vanuit de fabriek!! die op het frame van me lamp is gemaakt!

 

of is dit weer een speciaal kroonsteentje? |

 

groeten L€on "Stroom noob" :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zal een porseleine kroonsteen zijn, deze zijn wel bestand tegen hoge spanning en warmte.

 

NOOIT met plastic kroonsteentjes werken, gebruik lasdoppen!

 

Je zit dit soort dingen trouwens vaker bij de NUL lijn (blauwe draad) zwevende nul

 

Controleer de NUL lijn dus ook altijd goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...