Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
knakenpoetser

teeltfases en npk behoefte

Recommended Posts

http://www.brinkman.nl/index.php?option=co...&Itemid=106

in bovenstaande link zie je dat in tuinbouw verschillende npk verhoudingen worden gegeven in verschillende teeltfases.

2-9-6 in de inwortelingsfase, de p verhoogd en n vrij laag , in de wietteelt word meestal geadviseerd om met groeivoeding te starten met uitzondering van ferro wie eerst een volzetvoeding adviseerd.

in schema zie je ook bij afhardfase 4-2-7 .

in dit schema valt me op dat eigenlijk alleen bij aanpoot veel p word gegeven en rest van de kweek maar weinig p (in verhouding)

ik vroeg me af of dit soort schema ook toe te passen zijn op wietplanten.

ik hoop eigenlijk dat de mensen met tuinbouw achtergrond hier iets meer duidelijkheid over kunnen geven.

en mocht dit schema niet toe te passen zijn ,ze misch een npk teeltfase schema wat meer geschikt is voor wiet kunnen geven.

 

bvd

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

het maakt ook verschil of je begint met een bemeste aarde of niet... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

He knakenpoetser,

 

Ik vind de n-p-k waardes betrekkelijk laag, en N zelfs heel erg laag.

Niet voor niets easygro de waardes van de elementen zijn betrekkelijk laag gehouden om zo problemen te voorkomen.

 

Nu is brinkman een gerenommeerd bedrijf die opzekers weten wat ze op de markt brengen.

Dus ik denk dat het zelf testen de beste optie is, ik heb er nooit mee gewerkt maar ik vind de samenstelling wel erg schraal....

 

Misschien vind je dit iets 27-15-12 groei 6-18-36 bloei de verhouding is niet volledig uitgebalanceerd maar persoonlijk vind ik het beter als de easygro.....

 

gr,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er word extra P gegeven omdat daardoor de wortels sneller groeien en K zorgt voor meer droge stof.

de wietplant is ook de snelst groeiende plant daarom hebben ze ook meer N nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik vind de n-p-k waardes betrekkelijk laag, gr,

 

Hoe lager hoe completer!

Ik ga voor compleet.

Lees eens wat Justus (dank zij hem heb jij werk :lol: er van vind...al de NPK ssssSSSssss..... KLIK...... :verrygood

 

Groeien/bloeien kan zo ook met, stikstof 0,13%, phosfor 0,3%, kali 1%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

osmose het is niet zo zeer dat ik specifiek geinteresseerd ben in easygro .

ik ben meer geinteresseerd in de npk behoefte wietplant in de verschillende fases.

ik weet dat ze in tuinbouw elke 1 a 2 weken een drainmonster laten analyseren en daar de voeding op aanpassen.

ik weet dat dat niet echt haalbaar is voor onze teelt(zeg nooit nooit ).

in wiet teelt word vaak gelijk met groeivoeding gestart , daarna bloeivoeding en evt pk13/14 of losse p en k.

in schemaatje van link zie je al 4 fases , denk je dat dit bij wietplant ook beter zou werken? en kan je misch het een en ander toelichten .

bvd

 

ph donner , lijkt me wel interessant stukkie , alleen wel veel tekst ga het op een later tijdsstip lezen .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ph donner

 

Kan die link niet openen, probeerde het via adobe en nu blijft die daarop :verrygood

Zou je hem misschien naar me toe kunnen sturen?

 

Ik heb wel de site bekeken maar dat gaat over grond als ik me niet vergis

 

Met procenten aanduiding wordt nagenoeg niet gewerkt dat weet je.

De minimale waardes die je net aangeeft zijn voor steenwol zowiezo niet van toepassing.

Dan komt het echt niet goed met zulke lage waardes.

 

@knakenpoetser

 

De teelt van een wietplant is redelijk kort, maar elk stadia van een plant heeft specifieke behoeftes.

Of het beter zou werken? feit als je zeer nauwkeurig de behoeftes kunt aanvullen van de plant zal er een beter resultaat gehaald kunnen worden.

Op steenwol mediums elke week je mat/pot monsteren en je drain monsteren. wat je gewoon door een onafhanlijk lab kunt laten doen.

Dan kun je zelf zien wat de behoefte is van het gewas en daar op aansturen.

 

Het heeft zeker meerwaarde voor je gewas en geeft leuke inzichten.

Probeer eens een keertje alleen groeivoeding(ferro) te geven de gehele teelt door en kijk eens wat er gebeurt(dit geldt enkelt voor steenwol)

Ik denk dat je vrolijk wordt :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Easy grow is uitstekend te gebruiken hoor, net als alle andere voeding uit de reguliere tuinbouw.

Zelf werk ik met potgrond een mengsel van turf en cocos, geeft 20-20-20 en ga de laatse 5wk over naar 2delen 15-5-30 op 1deel 10-52-10, gewone standaard mengmeststoffen het gaat er dus inderdaad om dat je de logica volgt van de onderlinge verhouding

N is groei en dus belangrijk in het begin om omhoog te gaan en later om wat dikker te worden.

P is goed voor wortel en vrucht, in het begin dus belangrijk (in potgrond meestal voldoende aanwezig) en later voor de zetting en ontwikkeling van de toppen.

K maakt de plant hard en stevig en moet in de juiste verhouding tot N staan om in het begin de planten niet te slap te laten worden en zeker naar het eind voldoende harde toppen te krijgen.

Ik geef overigens relatief veel en lang N, omdat ik direct op 12/12 start en dus geen voorgroei periode geef, waardoor ik de groei dus wat langer in de benen moet houden.

Je kan je voeding overigens helemaal zelf samenstellen, dit doen de grote tuinnbouwbedrijven die rozen, gerbera's, komkommers, tomaten etc telen. Dit loont zich als je hectares vol hebt, maar voor de relatief kleine oppervlaktes in de wietteelt, is het verstandig om het risico niet te nemen en mengmeststoffen of A&B voeding te gebruiken. Je er eens in verdiepen om het wat beter te begrijpen is natuurlijk zeker niet verkeerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alleen groeivoeding ,je bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat de meeste wietvoedingsmerken te weinig N in hun bloeivoeding stoppen?

wat kost een drain monster +- ?

 

bvd

mvg

 

alleen groeivoeding ,je bedoelt dus eigenlijk te zeggen dat de meeste wietvoedingsmerken te weinig N in hun bloeivoeding stoppen?

wat kost een drain monster +- ?

 

bvd

mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te weinig is een groot woord de onderlinge verhouding van de npk vind ik soms wat uit balans.

Ik heb vroeger veel geexperimenteerd en zag dat de plant veel N opnam ook in de bloeiperiode.

 

Drainmonster kost je een tientje of 6 als ik het me goed herinner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi knakenpoetser,

 

deze info kwam ik op het internet tegen:

 

Dit zijn de ideale NPK waardes voor een weedplant op de verschillende tijdstippen van groei en bloei op grond:

 

VEGETATIVE:

Seedlings 2-1-2

Early Vegetative 4-2-3

Mid-Vegetative 10-5-7

 

FLOWERING:

Cycle Changeover 7-7-7

Early Flowering 5-10-7

Mid-Flowering 6-15-10

Late Flowering 4-10-7

 

Gr,

 

Coco

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je daar ook een bronvermelding van coco mapito??

 

 

palla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen link meer. Wel een andere link met meer info

 

http://www.rollitup.org/nutrients/451962-b...veg-flower.html

 

 

""It's worth stating for the record the actual ratios of N, P and K that cannabis requires through it's life cycle:

 

Vegetative Stage

N - P - K

3 - 1 - 2

 

Flowering Stage

N - P - K

1 - 1 - 2

 

Final Flowering Stage

N - P - K

0 - 1 - 2

 

To translate this into a 12 week schedule for a typical Skunk type such as Cheese or Psychosis would give something along these lines:

 

Veg week 1: 3 - 1 - 2

Veg week 2: 3 - 1 - 2

Flo week 1 : 3 - 1 - 2

Flo week 2 : 3 - 1 - 2

Flo week 3 : 1 - 1 - 2

Flo week 4 : 1 - 1 - 2

Flo week 5 : 1 - 1 - 2

Flo week 6 : 1 - 1 - 2

Flo week 7 : 0 - 1 - 2

Flo week 8 : 0 - 1 - 2

Flo week 9 : 0 - 0 - 0

Flo week 10: 0 - 0 - 0

 

This schedule reduces the Nitrogen two weeks into the 12/12 period which will assist in stopping the vertical growth (stretch). It cuts out all Nitrogen after 6 weeks which will result in a less leafy, smoother burning end product with greater density to the flowers. The last two weeks of plain water is sufficient to leach out all accumulated salts and give a clean end product. Three week flush as advocated by some really isn't necessary if the Nitrogen is cut out after 6 weeks. The people using a three week flush tend to use Canna nutes which have too much N in them for late flowering and this is why they get a benefit from flushing for three weeks. ""

 

Persoonlijk lijkt mij twee weken spoelen een beetje overkill. De overgang van 3-1-2 naar 1-1-2 zou m.i. met een tussenfase van 2-1-2 kunnen. Ook betwijfel ik of het verstandig is N helemaal af te bouwen.

 

Coco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al eens van de "Wet van het minimum" gehoord?

 

Dat de grootte van de oogst wordt bepaald door dat element , dat ten opzichte van de andere noodzakelijke elementen maar minimaal aanwezig is...

 

Al eens bij stilgestaan hoeveel NPK'sss Sannie's way op Custom Mix meet?

 

:lol:

 

Koffiedikkijkendooreenrosebril noem ik dat,Coco :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
in bovenstaande link zie je dat in tuinbouw verschillende npk verhoudingen worden gegeven in verschillende teeltfases.

 

Met de GoldLabel voeding veranderen we ook de npk in verschillende fases.

We hebben de basisvoeding en dan kan je sturen met de Ultra MG (N) en de Ultra PK (PK).

Het is wel eerst helemaal uitgerekend omdat je wel de juiste balans in je voeding moet houden.

De balans is vreselijk essentieel voor de plant.

Uit de losse pols gaat dit je echt niet lukken.

Wij hebben gebruik gemaakt van speciale rekenprogramma's om de juiste balans te vinden in de receptuur.

Ook in de tuinbouw gebeurd dit niet uit de losse pols. :lol:

Wat wel grappig is om te vermelden dat de Chrysant in de manier van kweken hetzelfde is als wiet.

Hier heb ik nog een filmpje van een kweekje die ik lang geleden heb gedaan. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ook in de tuinbouw gebeurd dit niet uit de losse pols. :lol:

Nou Doc............ik pleur altijd zomaar wat in de bakken. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

doc is in het filmpje wordt gesproken over eb en vloed en drain to waste .

dan volgt er een conclusie dat het een beter werkt dan de ander ,ik heb filmpje 3 x gekeken.

maar wat is nou de conclusie in het filmpje , drain to waste beter of eb en vloed .

ik snap dat het een kleinschalig testje is dus niet representatief ,maar was toch benieuwd.

 

mvg

 

Ook in de tuinbouw gebeurd dit niet uit de losse pols. :lol:

Nou Doc............ik pleur altijd zomaar wat in de bakken. :lol:

ha ha die tuinders rommelen ook maar wat aan altijd . ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier wat leesvoer over groente en fruit(natgewicht) piskijkers ..KLIK :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Al eens van de "Wet van het minimum" gehoord?

 

Dat de grootte van de oogst wordt bepaald door dat element , dat ten opzichte van de andere noodzakelijke elementen maar minimaal aanwezig is...

 

Al eens bij stilgestaan hoeveel NPK'sss Sannie's way op Custom Mix meet?

 

:wacko:

 

Koffiedikkijkendooreenrosebril noem ik dat,Coco :)

 

 

Liebig's wet bedoel je :), de groei is zo beperkt als de korste duig van een vat :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat heb je goed Bern,toevallig een langenoot aan je naam te zien? :wacko: :)

 

Nu is dat kortste duig bij weed heel erg kort,dat wil ik er mee zeggen.......

 

Daarom vraag ik de TS,Al eens bij stilgestaan hoeveel NPK'sss Sannie's way op Custom Mix meet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben een belg hoor, game naam van vroeger :). Ik had juist in school bij het vak soilchemistry over liebigs wet geleerd :wacko:.

Interessant vak voor bodemeigenschappen te begrijpe, handig vr te kweke :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb laatst ergens gelezen dat fosfor veel in de jeugd wordt opgenomen. Zal kijken of ik nog ergens een link kan vinden.

 

Klinkt aan de ene kant logisch, wortels ontwikkelen vooral in het begin. Wat overigens niks zegt over wel/niet geven van fosfor in de bloeifase.

 

 

Fosformeststoffen.

 

1. Waarom is fosfor nodig voor de plant.

  • Speciale fosfor bemesting voor bloeiende planten.
  • Is een bestanddeel van sommige eiwitten
  • Bevordert: wortelontwikkeling van de jonge plant
    Zaadvorming en rijping van de vruchten
  • Te kort aan fosfor geeft: -slechte ontwikkeling van de plant, rood paarse verkleuringen van het blad die spoedig afvallen.

Fosfor komt tussen in de verschillende reakties van de plant.

 

2. Fosfor opnamedoor de plant

Wanneer? Meestal in het jeugdstadium.

Gevolgen Fosforgebrek in het jeugdstadium (vroege fosfor toediening)

- Fosfor overbemesting heeft weinig zin.

 

 

en zo verder maar dat mag je zelf gaan lezen :lol:

 

http://www.bloemenmarien.be/weetjes/scheik...20bemesting.htm

 

Weet niet precies hoe het allemaal werkt maar het klinkt wel redelijk allemaal op die site.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...