Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Sr. Smoke-A-lot

Iemand moet de eerste zijn..

Recommended Posts

Dag vrienden,

 

Ik las hier alleen maar goede verhalen over het ontkiemen in Spongepots, deze verhalen hebben mij dus ook overgehaald om ze te gaan gebruiken voor mijn eerste ronde uit zaad (voorheen altijd met stekken gewerkt) dus alles besteld incl. zaadpropagator zodat NIKS mis kon gaan..

 

Eenmaal de spulletjes binnen, de pots ingewaterd met bacto en geheel volgens video op de site gedaan..

 

Na 11 dagen was er maar 1 naar boven gekomen, de rest was nog niet eens open..

 

Zou het dan aan de zaden gelegen hebben?! :o

 

Zodoende een setje van 5 stuks besteld bij Green House, deze weer in spongepots gedaan, ingewaterd en in de propagator gezet..

 

En je raad het misschien al, na meer dan een dikke week nog steeds niks!!

Gisteren uit ergernis die @#$#@ dingen maar weer eens opgemaakt en het kleurtje wat de zaden meekrijgen zat er gewoon nog omheen??

 

Is het nu gewoon rommel, of doe ik dan toch echt iets verkeerd?!

 

:D :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb de sponge pots een tijd gebruikt nooit problemen mee gehad maar ik vind het alleen maar een extra punt waar ik fout kan maken tegenwoordig zaai ik weer gewoon direct in 1 liter potjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Sir,

 

Klote zaad misschien ... kleurtje er omheen,hoort toch geen kkleurtje om een zaadje?

Nee..gekheid.Echt jammer man,ik zou niet weten waar het fout zou kunnen gaan.Ik gebruik ze echt met veel plezier altijd...ik vindt het echt ideaal,gaat (bij mij) altijd goed.

 

Gr Zeebodem,

Share this post


Link to post
Share on other sites

met of zonder licht erboven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ g.w,

 

Het kweken uit zaad is compleet nieuw voor me, vandaar dat ik dacht dat ik het mezelf op deze manier wat makkelijker maakte..

Helaas is het tegendeel waar...

 

@ ZB

 

Tja, die kleuren zitten er nu eenmaal omheen..schijnt zelf beter te zijn heb ik via een filmpje doen geloven.

 

Hier de uitleg,

 

 

Er zou van alles inzitten voor een betere ontkieming enz. tevens was het een beschermlaag tegen zonlicht!

Maar goed, ik had eerst reguliere zaden, dus toen (kwaliteits)zaden gekocht dus of het dan hier aan ligt?!

 

Dus waar zit de fout?! over bewateren kan je ze niet, voeding en alles is nog niet aan de orde en ze staan op de juiste temperatuur in de prop...

 

Zeg jij het mij, dan vertel ik het jou! :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vindt het wel mooi om te lezen, maar ff on topic de sponge pots deden het vorig jaar bij mij 100% maar nu haal ik maar 20%.

 

Dus gewoon weer onder watjes alles 100% oke.

 

Ja met bacto ingewaterd alles netjes op 25 graden, zaden van verschillende zaad leveranciers, conclusie ik laat de sponge pots ff voor wat het is .

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Amnees,

 

Zonder licht..

 

@ Randex!

 

Eindelijk iemand die mijn mening deelt! Dacht echt dat ik een buitenstaander was.. :o

Heb de spongepots open gebroken en heb ze nu ook tussen watten liggen..We zullen zien of dit beter werkt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier ook 3 zaadjes nooit het potje weer uitzien komen.

en tussen een nat washandje wel 100% gescoord, waar het aan mag liggen zou ik niet weten, maar denk niet dat de spongepot zo goed is als een eerst de indruk had.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb 1 keer 10 zaadjes in spongepots gedaan, duurde wel paar dagen, maar uiteindelijk alles boven. en niet eens met bacto, gewoon kraanwater en donker wegzetten.

 

je kunt altijd boefje pm'en, die heeft wonderzaad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Amnees,

 

Zonder licht..

 

@ Randex!

 

Eindelijk iemand die mijn mening deelt! Dacht echt dat ik een buitenstaander was.. :o

Heb de spongepots open gebroken en heb ze nu ook tussen watten liggen..We zullen zien of dit beter werkt!

 

Nee eerlijk ik dacht dat het aan mij zelf lag, maar eerlijk ik heb er nooit problemen mee gehad.

 

Tot nu toe waar het aan ligt ????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn een aantal zaken belangrijk wanneer je zaden gaat kiemen.

 

Zorg voor een stabiele temperatuur tijdens 24 uur per dag, dit kun je bv bereiken dmv een tl lampje continue aan te houden.

Tevens een stabiele vochtigheid van rond de 80-95%

 

Zaadje een halve cm in de spongepots duwen en dan zou het goed moeten gaan.

 

Ik zal straks een paar filmpjes in sannie corner zetten voor wat extra toelichting.

 

greetz sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf doe de zaden met een pincet op de juiste manier in de spongepot zodat als ze open gaan zeker weten naar boven groeien , goed temp is wel belangrijk , zet het in de huis kamer :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb persoonlijk 1 x probs gehad met spongepots, te diep erin gedrukt en deden niks mijn fout uiteraard,

 

nogmaals geprobeerd en werkte perfect TL 24 uur er boven, propegator lekker laten broeien rond de 26 graden, en na een dag of 2 a 3 kwamen de babys op, :o

 

Grtz P

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb letterlijk honderden van die pitpots gebruikt zonder problemen, in mij ogen kan het niet mooier..!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er zijn een aantal zaken belangrijk wanneer je zaden gaat kiemen.

 

Zorg voor een stabiele temperatuur tijdens 24 uur per dag, dit kun je bv bereiken dmv een tl lampje continue aan te houden.

Tevens een stabiele vochtigheid van rond de 80-95%

 

Zaadje een halve cm in de spongepots duwen en dan zou het goed moeten gaan.

 

Ik zal straks een paar filmpjes in sannie corner zetten voor wat extra toelichting.

 

greetz sannie

 

Vind je producten top ik zweer bij de tabs maar de sponge pots zijn hem voor mij net even niet. Heb het nu een paar keer gehad dat als het zaadje er 1 cm inzat dat ik sochtends keek en alles er goed bij stond en Savonds de boven kant van de spongepot ingedroogd en hard

 

Temp 24/27

Lv 60 tot 80

 

Kan best zijn dat ik ergens iests fout deed kan best maar ik ben gewoon weer vertrouwd aan het kiemen in zaai grond met cocos aarde erdoor

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelf heb ik ook kiemprobs met spongepots,ik denk dat ze een beetje te klein zijn.

ik gebruik nu rootshooters om zaden in te kiemen en heb trug een 100 % kiemrate.

 

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben jullie de spongepots bij het ontkiemen wel in een ruimte met zeer hoge LV en op de bodem van bv de propagator seramis/hydrokorrels/perliet die vochtig is gemaakt, uitdrogen heb ik nog niet meegemaakt :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ze nu al voor de tweede of derde maal gebruikt en heb nog geen problemen gehad. Ditmaal heb ik er 10 gezaaid en zijn ze allemaal uitgekomen, hoewel ééntje veeeel later. Ik water mijn potjes, zoals gezegd in de handleiding, steek er een zaadje in, zonder de richting te bekijken, en steek dan het geheel in een plastiek zakje met stripsluiting. Ik zorg er wel regelmatig voor dat er lucht genoeg in het zakje zit, en dan gaat het geheel bij mij bovenop mijn aquarium voor de warmte. Licht krijgen ze helemaal niet bij het uitkomen. Eens ze zijn boven gekomen plant ik ze in een groter potje en gaan ze dan in een klein mini serretje onder de neon. Tot hiertoe dus zonder problemen. Het waren double fun zaadjes, als dat soms van belang kan zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
zelf heb ik ook kiemprobs met spongepots,ik denk dat ze een beetje te klein zijn.

ik gebruik nu rootshooters om zaden in te kiemen en heb trug een 100 % kiemrate.

 

 

grtz

dat denk ik ook

 

@krasi heb ze nu 3 of 4 keer gebruikt en elke keer alles precies het zelfde en op de laatste keer na geen problemen mee gehad wel een "iets" hogere kiemrate had als normaal op aardemix

en het deel dat was ingedroogt in eenpropagnator met 150 wat hallogeen erboven was de bovenste 1 a 2 milimeter en beetje samen tetroken waardoor het wortelje wel 2 cm onder de spongepot uit kwam en opkrulde in het perliet na 4 dagen was er nog niks boven de sponges

 

weet niet of het er iets me te maken kan hebben maar de bacto die bij die verpaking meekwam was wat vochtig en wat minder dan ik gewend meende te zijn ? hier kon ik tegen tikken wat ik wou en zakte niet ook zaten er 2 kleine gatjes in de folie van de verpaking ook 1 kleintje door het zakje bacto ( tergrote van een doorn of grove spelden prik)

had er toen nog een foto van gemaakt maar niks mee gedaan had toch bacto had staan

gallery_20980_13426_675033.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ze ooit ook eens gebruikt. Vond het niks bijzonders, gewoon in de aarde met een tl erboven ging beter.

 

Heb nu als test van iemand een zak ROOTS pluggen gekregen. Zijn erg goed ben er erg tevreden over voor zowel stekken als zaadjes.

 

 

palla

Share this post


Link to post
Share on other sites

150 watt wil je ze frituren ?

Aarde word veels te snel warm.

Een 15 watt tl of minder volstaat.

Is nu cool white goed om te gebruiken voor ontkiemen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

op de juiste hoogte maakt moet het kunnen

Share this post


Link to post
Share on other sites

coolwhite kan prima als TL erboven.

 

150W TL of PLL ok maar halogeen... kun je inderdaad een eitje mee bakken als je maar dicht genoeg bij de lamp komt.

 

lukt me de ene keer wel met de spongepots waar ik andere keer maar 33% ermee haal :)

ben wel van mening dat des te verser des te beter ontkiempercentage.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb precies hetzelfde probleem met de spongepots. ik had de fem mix van sannie en 2 freebees in de spongepots gedaan en daarna in de propagator gezet. resultaat. 1 week later 1 sugar punch omhoog. de rest is nog steeds niet boven. ik zet er geen tl boven of wat dan ook. gewoon in de vensterbank boven de verwarming. voorheen gebruikte ik andere soort spongepots. en die deden het prima met de royal queen zaadjes! ik hoop dat sannie hier nog steeds meeleest. (had je ook al een mailtje gestuurt)

en ik hoop dat dit opgelost kan worden.

 

ps zeggen dat er constant licht boven moet voor ontkiemen maak je mij niet wijs, een zaadje krijgt onder de grond tog geen licht. als de tempratuur maar hetzelfde blijft moeten ze t doen. heb zelf 4 jaar lang mbo groen gevolgd.

 

M.V.G Henkslaaptnie

Share this post


Link to post
Share on other sites
ps zeggen dat er constant licht boven moet voor ontkiemen maak je mij niet wijs, een zaadje krijgt onder de grond tog geen licht. als de tempratuur maar hetzelfde blijft moeten ze t doen. heb zelf 4 jaar lang mbo groen gevolgd.

 

euhm.. licht en donker kiemers (ff gegoogled voor juiste term) B)

 

canna is een lichtkiemer mocht je het nog niet weten, des te eerder licht erop des te beter en een laag wattage TL is in begin prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...