Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

goddude

1e Indoor Kweek: 1x 300W LED LAMP (!)

Recommended Posts

Het is wel te doen hoor :)

Heb onder 2x 150watt 208 gramm wiet gehaald.

 

Het is te doen voor de hobbiest en niet voor $ kweekt.

Alleen jammer dat het al op is voor de volgende klaar is,heb ook een hoop weg moeten geven.

 

Ik zeg ga zo door maar denk dat mdf ook niet zo verstandig is zonder behandeling verfen ofzo.

En Sannies style kweken heb bij mij goed geholpen in iedergeval.

 

Succes ik ga je lekker volgen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is MDF ook giftig als kweekkast/medium (ipv een tent)?

 

Ontopic: Ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Kan me voorstellen dat je als zuiderbuur het politiek spel zat bent.

 

 

verdiep je in formaldehyde. mdf als medium? denk dat weinigen dat geprobeerd hebben. het houd in ieder geval wel goed vocht vast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vrijgekomen hoeveelheid formaldehyde kan misschien een beetje kwaad idd.

Maar dat "beetje"is relatief.

 

Van wat ik allemaal heb gelezen lijkt het erop dat een succesvolle Led grow net zoiets is als een witte eenhoorn: er zijn mensen die ze gezien hebben , zeggen ze.

Als je gewoon 10 gram wilt kweken met een zeer dure lamp ist een prima apparaat.

Wil je er meer uithalen , dan moet je erg hard je best doen.

De bloeiduur onder Led lijkt bijvoorbeeld ook veel langer...ik zie regelmatig een led grower zich afvragen wanneer de wiet nou rijp is...

 

 

Perfecte temperaturen , een hydrosysteempje, perfecte luchtvochtigheid, en een soortje dat weinig strekt en belachelijk compacte vette toppen maakt.Zonder die factoren wordt het denk ik niets. En zelf met die factoren kan het gruwelijk de soep in lopen , simpelweg omdat het zo nieuw is , en we er de ballen ervaring mee hebben.

Met MDF als bloempot denk ik dat je de wortels in elk geval niet helpt die perfecte omstanmdigheden te maken.

Je bent een Dappere Dodo dat je gaat experimenteren , maar dit ziet er niet doordacht genoeg uit om met verrassende resultaten te komen.

Ik hoop dat ik me dus ga vergissen , en dat je een topoogst gaat hebben.

 

 

Led is voor de absolute kweekgrootmeesters op de vierkante centimeter

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom pak je niet gewoon een plastic pedaalemmer zak stop deze in de mdf bak weer vullen met aarde en klaar

of denk ik te simpel?

 

grtz dragon

Share this post


Link to post
Share on other sites
De vrijgekomen hoeveelheid formaldehyde kan misschien een beetje kwaad idd.

Maar dat "beetje"is relatief.

 

ja totdat je je plantjes kan wegflikkeren en overnieuw kan beginnen, enkel en alleen door formaldehyde vergiftiging. maar dat van die witte eekhoorn.. zie het bovenste bericht op deze pagina en die daaronder.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongens jongens, wat een reacties soms..

 

Ten eerste, mensen: voor alle duidelijkheid, hoe zal ik dit stellen: ik WIL mij eens bezighouden, en zoals iemand hier al zei: het gaat dus om microkweek, niet voor de $$$. Raad is zeker welkom, maar mensen die al beginnen te zeggen 'die lamp is niet OK, dat MDF is niet OK'.. dat kan allemaal wel zijn, maar daar gaat deze test dan net om. Zodat jullie er misschien ook wat wijzer van kunnen worden en niet zomaar dingen zeggen die niet onderbouwd zijn of zonder daar een bron van te kunnen vermelden. Ik ben fervent aanhanger van de wetenschap en ik sta inderdaad zeer kritisch tegenover al wat men 'beweert', maar met een goeie én aannemelijke uitleg ben ik best te overtuigen.

Van dat MDF: goed als dat zo giftig is dan zal ik dat wel merken, alleen blijf ik met de vraag hoeveel formaldehyde er vrijkomt bij het roken van een sigaret, en hoeveel er vrijkomt uit zo'n plaat. Als iemand hier grootteordes op kan plakken zijn we al een eind verder..

 

Goed, dat gezegd zijnde, het gaat eigenlijk allemaal wel OK. Dinsdag werd de bloei gestart. Sinds ze onder de LED lamp staan en in de => M D F <= bakken (25ltr) werden overgepot, hebben de planten een enorme groei in hoogte & vooral breedte gekend. Ziehier voor de curieuzeneuzen, foto niet scherp vanwege 'te donker', werd genomen net nadat het licht is uitgevallen, nu ca. 2uur geleden:

 

IMAG0411.jpg

 

 

Ze zien er goed uit, al toont mijn grootste/breedste plant sporen van een vraatzuchtige aanval & vertoont ze enkele vlekjes... Ik heb er het raden naar gezien de planten binnen staan maar hou het de volgende dagen nauwlettend in het oog, minder bladgroen is minder lekkers. Als iemand mij kan zeggen wat hier eventueel de oorzaak van kan zijn, you are very welcome!

 

gallery_31061_13940_51555.jpg

 

Eveneens om bovenstaande problemen te vermijden, omdat ik het hele proces zoveel mogelijk automatisch wil kunnen controleren en nog andere redenen, ben ik dus begonnen met het maken van de kast. Verwachting is dat de basis hiervan volgend weekend klaar zal zijn. Bodem bestaat uit.. rararara.. MDF :) dat extra behandeld werd tegen vocht + witte basislaag en waarin ik gaten van 26mm heb geboord, en dat is zweten :rofl.

Verder werden er balken onder geschroefd, waarop wielen werden gezet (2 recht, 2 zwenk) en waaraan in molenwiek rondom MDF werd bevestigd, eveneens behandeld en 2x wit geverfd. In de hoeken werd er op 18mm van de bodem vierkante houten balken 1850mm hoog ter versteviging aangebracht. De 2 binnenzijden van deze 4 balken zullen ook nog wit worden geverfd. Hierin zullen de 4 bakken dan mooi passen:

 

gallery_31061_13940_70590.jpg

gallery_31061_13940_26930.jpg

 

Nu zal nog verder worden opgewerkt met houten planken in molenwiek naar boven toe zodat er in totaal ca. 1m40 cm ruimte hoogte zal zijn voor de planten. Waarom met houten planken? Omdat dat eigenlijk van in het begin zo voorzien was, ik ben geen MDF fetisjist.. :rofl Later bleek MDF toch wel zo gemakkelijk...

De planken worden ook behandeld & enkele malen in de witte verf gezet om het licht binnen zo goed als mogelijk te weerkaatsen en zo te verstrooien. Bedoeling is proberen met de 300W lamp zo diep mogelijk bladeren te kunnen bereiken en in het algemeen zo veel mogelijk beschikbaar licht naar de plantjes te 'kanaliseren'.

Ik kan eigenlijk al niet wachten om de volgende kweek te beginnen, 4 zaadjes (1/bak) zullen meer dan genoeg zijn dan. Ik heb het gevoel dat deze kweek nogal chaotisch zal verlopen wegens ruimtetekort. Hoelang kan je eigenlijk vertakkingen weghalen en zijn er belangrijke opmerkingen hierover?

 

Aja djeezes en die opmerking hier van die bloei van vorig jaar: geloof mij maar, dat heb ik ervan gehaald en ik voel niet de urgentie om dat hier voor een betwetertje nog eens te gaan bewijzen, als je mij niet gelooft is dat jouw probleem, niet het mijne.

 

Aan alle anderen: Ik hou jullie op de hoogte!

 

gallery_31061_13940_966938.jpg

 

*edit: Momenteel zijn laatste 2 foto's blijkbaar niet beschikbaar, probleempje met server. Ik probeer het later nog eens.

**edit: Foto's werden naar album verplaatst, nog 1 toegevoegd.

*** laatste foto

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou de kleinste van de pot eruit halen en 1 grote plant erin laten staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat voor voeding krijgen ze en hoeveel water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi hier ben ik weer..

 

Voeding:

NPK groei 7-5-4

NPK bloei 5-10-7

 

Water hou ik in het oog (vochtigheid in bovenlaag) maar dat zal zo tweedaags ca. 2 liter per bak zijn.

 

De bakken daarnet even al in de kast getest:

 

gallery_31061_13940_105088.jpg

 

Het ziet er goed uit.

 

gallery_31061_13940_716121.jpg

 

 

 

-= HELP =-

 

Ja help want het is van dat: de grootste plant waar ik laatst al eens over geschreven had, begint helemaal geel uit te slaan aan de top en waar de nieuwe blaadjes vormen. Het begint dus niet aan de bladtoppen maar omgekeerd. De bladeren onderaan zien er nog goed uit. Eigenaardig is dat alle andere planten in de andere bakken er gezond groen uit zien en geen enkele vertoont een gelijkaardig probleem.

 

Als ik naar een diagram met verschillende bladproblemen kijk, kan ik enkel raden dat er een Magnesiumtekort zou zijn in deze plant:

 

gallery_31061_13940_82617.jpg

 

De symptomen zijn minstens gelijkaardig:

 

gallery_31061_13940_72424.jpg

gallery_31061_13940_440961.jpg

 

Maar zoals gezegd, de andere planten zien er goed uit:

 

Rechtsboven (boven de plant met de gele top):

 

gallery_31061_13940_303838.jpg

 

Links:

 

gallery_31061_13940_265421.jpg

 

MDF Vergiftiging?

Iemand enig idee hoe best magnesium toevoegen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Magnesium merk je als eerste bij de oudere bladeren.

IJzer en zwavel merk je bij de nieuwe blaadjes, als eerste aan de kant van de steel, niet bij de punt.

Calciumtekort heeft nog meer tekenen, zoals necrotische puntjes in de bladeren.

Bladproblemen beschreven zonder foto's: http://www.hydroponics.net/learn/Deficiency_by_element.asp

En 2 liter water per bak in 2 dagen, vind ik wel erg veel voor zulke plantjes. Dan denk ik dat je water ergens anders heen gaat.

 

ps, heb je wit of oranje in je ledlamp?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ene plant ziet er weer beter uit, heb ze enkel water gegeven en de nieuwe bladeren worden weer groen:

 

gallery_31061_13940_544746.jpg

 

gallery_31061_13940_80314.jpg

 

gallery_31061_13940_756561.jpg

 

gallery_31061_13940_747895.jpg

 

Temperatuur ca. van 20 - 26°C. Alles ziet er goed uit. 10e dag 12/12

Share this post


Link to post
Share on other sites
Magnesium merk je als eerste bij de oudere bladeren.

IJzer en zwavel merk je bij de nieuwe blaadjes, als eerste aan de kant van de steel, niet bij de punt.

Calciumtekort heeft nog meer tekenen, zoals necrotische puntjes in de bladeren.

Bladproblemen beschreven zonder foto's: http://www.hydroponics.net/learn/Deficiency_by_element.asp

En 2 liter water per bak in 2 dagen, vind ik wel erg veel voor zulke plantjes. Dan denk ik dat je water ergens anders heen gaat.

 

ps, heb je wit of oranje in je ledlamp?

 

Hoi kweekfreek eerlijk: nee geen wit en oranje, ik draai op de eenvoud van 2 kleuren: rood en blauw. Benieuwd wat dat gaat geven in de verre bloei. Er zullen er wel weer zijn die alle onheil van Babylon zullen voorspellen, maar ik wacht - net als voorheen - gewoon het resultaat af. De plantjes beginnen enorm in volume toe te nemen. De internodes zitten lekker dicht bij elkaar, net zoals ik het wou in mijn hokje van 0,25m² :verrygood.. Bloei is net ingetreden, ik merk dat het waterverbruik de hoogte in gaat en schat nu nog zo'n 7 à 8 weken bloei. Ze hebben nog 1m30cm in de hoogte over dus dat gaat wel goedkomen denk ik.

 

Opmerkelijk wel: ik las daarnet jouw post ivm hoogte van de ledlamp. Had ik het vroeger geweten, ik had je gevolgd, maar ik ben totaal anders tewerk gegaan en ben eerlijkgezegd ook blij met het resultaat. Let wel, zie ook jouw opmerking bij 40-50cm, ik ben net op zoek naar een zeer compacte microkweek:

Zaailingen uitgekomen en 1e week groei in daglicht.

1 week groei 18/6 onder 300W Led lamp met vrije hoogte +/- 10 cm (!) Alles OK.

Daarna op 12/12 tot nu (13 dagen) lamp eerst zeer dicht < 10cm maar daarna iets hoger gehangen (20cm). Ik begin wel te vermoeden dat het stuk vergeeld blad waarvan sprake hogerop bij mijn grootste plant, het gevolg waren van een 'shock' nav het te dicht hangen van de lamp. sinds ik de lamp daarna wat hoger heb gehangen is de plant namelijk onmiddellijk hersteld. Ook de vorm van de vergeling met de uitgroei toont aan dat er een 'moment' geweest is waarop de omstandigheden niet goed waren maar daarna weer OK.

Als ik nadenk: 300W op enkele cm van enkele planten is natuurlijk wel misschien om wat problemen vragen...?

 

Oja nog dit: temperatuur is bij benadering: 28° overdag - 20° 's nachts. Relatieve luchtvochtigheid niet gemeten, maar in deze ruimte sowieso laag dus vooral een probleem in het begin van de kweek, dan verstuif ik water in de ruimte om dit omhoog te krikken. Water bedoelde ik eigenlijk 2 liter samen voor de planten in de 4 bakken tweedaags. Als het zoveel zal zijn maar dat verbruik begint wel te verhogen, ik denk geen problemen met te veel/weinig water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

laat de haters maar haten het ziet er prima uit :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als wij je tips geven over mdf is dat nietzomaar

Eerste foto waar je van wil weten wat het is..... Kan zomaar vergiftiging door de gassen uit het mdf zijn

 

Lijkt veel op de problemen die ik bij een maatje heb gezien maar die had goedkope fijverfoli (met weekmakers)

Gl met je run

Share this post


Link to post
Share on other sites

foto's met lamp uit maken want zo zie je gewoon niks.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Amnees: zal dan vanavond eens een fotootje maken met het licht uit, speciaal voor jou ^^).

 

@ G.W.: als je met geen andere feiten of cijfers kan komen dan 'MDF is slecht omdat ik het zeg' neen dan ben ik niet dat goedgelovige type die dat zomaar zal aannemen want dan ben ik 100% zeker dat jij dat enkel zegt omdat je het ook eens 'ergens gehoord' hebt en er enkel tegen bent omdat je het zelf niet gebruikt, maar dat is geen voldoende basis, hoeveel keer moet ik dat nog zeggen. Dus als je reactie geeft, liever gegrond dan. Ik blijf erbij : reken de formaldehyde die vrijkomt bij 't roken van 1 SIGARET uit en je zal ogen trekken als je ziet welke fractie daarvan bij MDF, over zijn gehele levensduurte, zal vrijkomen. Ik weet dat al, maar laat jullie maar schreeuwen, zoek het eerst eens op vooraleer te schreeuwen..

 

@Ajaxfan Vanheezik: Yeey viva Ajax kampioen :verrygood Bedankt voor de aanmoediging, doet hier inderdaad ook eens deugd!

 

Het enige waar ik tot op het eind onzeker zal overblijven is de lamp en meerbepaald hoeveel 'banden' (verschillende kleuren/golglengtes) er nu echt noodzakelijk zijn. Dat zal ik aan de opbrengst merken, al vind ik ook hier nergens het geschreven bewijs dat er reacties zouden zijn die enkel kunnen doorgaan bij oranje / wit licht.

2-band of 3-band, mijn lamp is een van beide maar meer dan 3 verschillende golflengtes/kleuren (max. blauw + 2x rood) zijn er zeker niet en ik zie dat ze nu al in 10 banden (!) komen..

 

Hoedanook, time will tell, sooner or later, time will tell.

 

Grtz,

G0d

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjah ga jij het wiel op niew uitvinden.

 

Is dat ook de reden waren je led er Zo dicht op hangt?

Led heeft een andere hoogte nodig als hps hoger namelijk. Niet voor de warmte maar om de kleur goed te krijgen. Geloof je mij niet zoek dan de topics van ledkroket (dacht ik) die heeft tests gedaan met Zelfde lamp als jij heb hangen En toen de lamp hoger hing was de opbrengst hoger ...

 

Maar als je het zelf wilt onder zoeken want wij hebben geen verstand van onze hobby en zijn stomende blowers die het toch altijd fout hebben.

 

Hoehoog zijn je aarde bakken van wat ik op de foto's zie ook daar heb ik me bedenkeninen over

Laat ons even weten hoe dat uitpakt kwa aarde gebruik en penetratie van de wortels

(mijn winkel Bakken van 25*25*26 zijn 11 liter en merk dat de onderste 5/10 Cm van de poten geen wortels inzaten

 

Je vraagt hoe je planten klein kan houden buiten worden ze bijmij op 11 liter gewoon 170 jij op 25 liter binnen gaat leuk worden binne.

Zelfde bakken binnen worden ze ong 50tot 80 cm bijmij tenminste

 

 

En ja voor mij ben je het al, een ...... Belg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De optimale hoogte van je lamp (welke lamp dan ook) hangt af van de ppfd die de lamp heeft op bepaalde hoogtes. En de optimale ppfd hangt af van de plant, je klimaat etc. etc. etc.

Met leds moet je dat uittesten. Ik heb een lamp met voornamelijk 90° leds en moet daarom hoger dan leds met 120° met dezelfde hoeveelheid µmol. Mijn ppfd is hoger, bij dezelfde led hoogte.

Voor die 250W Spectrabox II led lampen met 120° leds wordt een minimale hoogte van 40-50 cm aangeraden.

De fabrikant van mijn lamp geeft aan dat 60 cm ongeveer het optimale is.

Nogmaals, die hoogte hangt af van je klimaat etc, en de kwaliteit, ppfd, gebruikte vermogen etc van de leds.

Ik neem aan dat dit een vergelijkbare 300W lamp is, en de leds waarschijnlijk ook 120° openingshoek hebben, en raad dan aan om de lamp eens op 40 cm van de plant af te testen, aangezien je ongeveer een temperatuur van 28 graden hebt.

 

Ik kan wel duidelijk verschil zien tussen opbrengsten met, en zonder oranje licht. Mijn fabrikant geeft aan dat oranje nodig is, voor bloemvorming. Dat je geen documenten kan vinden erover klopt, die kan ik ook niet vinden, maar dat komt omdat er nog geen echte wetenschappelijke onderzoeken naar zijn gedaan. Daarom ben ik wel geïnteresseerd hoe het af zal lopen.

Ik heb al een vermoeden.

 

PS, maak voor amnees een foto in dag/zonlicht, of iig licht waar wel groen in zit, anders gaat ie zeuren dat ze er niet groen uitzien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was niet led maar kweekfreek waar ik het vandaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

@G.W.: we zullen er best over stoppen, dat MDF. Dat er betere materialen bestaan zeker akkoord, maar dat hierdoor de opbrengst plots 99% lager zal liggen dat is iets anders.

Het is niet de bedoeling het wiel uit te vinden, maar ik doe het nu op deze manier en maar best dat we niet allemaal hetzelfde hokje maken of het kweken werd een saaie boel.. :D

 

Zie overigens mijn vorige post waar ik het net had over de hoogte van de LED lamp en het vermoeden dat deze te laag hing (mede door de posts van onze kweekfreek te lezen). Dit is ondertussen ook al verholpen (maar nog niet te zien op foto).

Dan nog 2 dingen: neem een voorbeeld aan de kweekfreek, ik weet niet precies hoe het te zeggen maar als je zijn post leest dan zie ik gewoon dat hij er iets vanaf kent. Dat mankeer ik bij jou om over die opmerking van Belg nog maar te zwijgen, daar wil ik zelfs geen woorden aan vuil maken.

 

@kweekfreek: bedankt voor de nuttige info :verrygood Ik ga later (na deze kweek) zeker verder experimenteren met de hoogte van de lamp. Maar de plantjes lijken het zeker niet minder naar hun zin te hebben bij een hogere lamphoogte (nu ca. 40cm).

Dat van die lamp ja dat blijft inderdaad afwachten tot op het eind. Maar eerlijkheidshalve dien ik te zeggen dat de ongelovige thomas in mij het ook zeer moeilijk heeft te geloven dat dat beetje oranje licht het verschil zal uitmaken tussen 'geen' en 'vette' toppen.

Maar bij deze: voorbehoud :P

 

Tot later jongens ik ben aan het werken :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

99% zal het natuurlijk niet schelen. Nouja als ze helemaal dood gaan wel natuurlijk.

 

Mar als je met mdf 50 gram Per plant haalt. En zonder 65 ben ik over want die 15gram 10 keer is toch 150gram meer = 150*shop prijs (7euro voor de leuk ?). Scheelt het toch al snell 1000 euro.

 

Kwa me taalgebruik tjah kan het niet altijd goed verwoorden wat ik denk en/of bedoel

Autisme, en dyslexy zijn daar de voornaamste reden van.

veder zijn wij rotterdammers over het algemeen iets " grofer" in de omgang. Wat mij opmerking over vervelende Belg niet goed praat. Maar het label heb je inmehoofd. En zal niet 123 veranderen

 

Maar toch gegroet g.w

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok G.w, al iets meer begrepen dat je er eigenlijk niet aan kan doen :lol:.

 

Deze speciaal voor amneesje, oja het kleurverschil komt door dat onnatuurlijk flitslicht, vergebnis herr amnees:

 

Links deze toont zowat de juiste kleur:

gallery_31061_13940_316559.jpg

 

Rechts iets te veel fluo dan werkelijk:

gallery_31061_13940_352487.jpg

 

Lekker groen, iets té groen:

gallery_31061_13940_47771.jpg

 

Mijn zorgenkindje, ziet er rare foto uit maar goed, je ziet dat het vergeeld blad aan het 'uitgroeien' is, de gele oppervlakten zijn ook al sterk afgenomen maar toch:

gallery_31061_13940_521274.jpg

 

Nog een beginnersfout: plantjes zijn duidelijk overbemest, vergeelde bladpunten en scheefgebogen bladeren.. Wellicht toch iets te enthousiast bij het maken van de potgrond. :verrygood Is spoelen het enige wat ik kan proberen of zijn er andere mogelijke oplossingen die het pogen waard zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoellen op aarde leuke uitdaging als je planten al vrij nat staan (op krullende bladranden)(ik geef een kwart liter 2 keer perdag in deze fase)

Aarde kan je bij mijn weten niet spoellen zoals bijvoorbeeld steenwol of maphito,

 

Alle voeding komt nu nog uit je aarde ? Of voed je Albij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

leeft je ronde nog of is het gas toch tegek gaan doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

5/6 weken 12/12.. daar moet toch wat leuks te zien zijn?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...