Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

hoe heb je de ph en ec van je aarde gemeten dan? want das nie zo makkelijk.

 

wat voor aarde is het

staat ie binnen of buiten

geef je voeding zoja wat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

edit.

Zaai/stekgrond(beginners fout) volgende ronde betere grond..

 

1 deel aarde midden van de pot+2 delen demi water

Staat binnen

Ik geef nu plagron terra bloom..en voor de rest niets

 

Is dit boron tekort of mangaan? vind niet zo goede plaatjes voor deze tekorten, heb nu voor de eerste keer ph6.4 water gegeven, hopen dat het wat betert, maar zal wel niet, hoop dat ik er mss nog 5 gram kan afhalen :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat nog niet dood maar je hebt wel een probleem. Helpen doen we graag maar dan moeten we wel wat meer weten....

 

Heb je ook de stiky al gelezen?

 

Renaie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ec van 0.3 in de aarde lijkt mij wel héél weinig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed dat er een stikstof en kalium gebrek is....

Wat voor een mest heb je haar gegeven ? Met een hoge P waarde maar lage N K waarde ? Dit lijkt erop als je de plant vanaf het begin enkel bloeivoedig hebt gegeven.....Vermoed ik dus...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb wat van dit spul door de aarde gemengd, en dan een beetje als topdressing gestrooid, 2x in de voorbije 5 weken

 

8172944.jpg

 

Dacht dat dit goed spul was :bier komt het door dit dat mijn plantje sterft?

 

Wat kan ik nu het best doen? 2x de pot inhoud spoelen?

Ben nu al 2 weken bloeivoeding terra bloom aan het geven. 1/2 sterkte

Bladeren zijn toch mooi groen niet? Dus weet niet wat er fout is, het lijkt allemaal zo elkaar..

 

Magnesium=bruine vlekken

Calcium=bruine vlekken

Boron=bruine vlekken

 

En over die stikstof..ik lees als er een tekort is, dat je geelgroene bladeren krijgt..dus dat is niet, dus heb ik dat maar afgedaan

Kalium randjes ziekte.?? zie ik ook niet echt, dus ...

Weet het even niet meer , dacht niet dat het zo moeilijk ging zijn :D

 

 

 

Gaat nog niet dood maar je hebt wel een probleem. Helpen doen we graag maar dan moeten we wel wat meer weten....

 

Heb je ook de stiky al gelezen?

 

Renaie

 

Ja heb het al een paar keer gelezen..het is gewoon zo moeilijk zonder foto's en ook als het een totaal nieuwe wereld is..

 

Ik zie symptomen..van bv stikstof tekort=necrotische vlekken??

Bruine vlekken zoals magnesium of calcium of boron..

 

Bedoel maar..het is duidelijk enz de tekst..maar een foto in die sticky..en niet van 1 plant maar verschillende zou al vele beter zijn..Overal waar ik zoek op forums..kom ik altijd dezelfde foto's tegen..nog niet echt iets tegengekomen dat op mijn probleem lijkt..

 

Als het calcium is..bij de foto's is het altijd aan de bladpunten, bij mij over heel de nerv en op de jonge bladeren en oude bladeren

 

wel bedankt allemaal! hopelijk komen we tot een juiste diagnose

Edited by Torsti
Onnodig quoten!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het produkt dat jij gebruikt hebt is op basis van vleermuizenmest (guano) en is een bloeimeststof met een hoog fosfor gehalte...Je plant ontbreekt Kalium EN stikstof en heeft een te hoge fosfor gehalte....Beide tekorten tegelijk staat er niet bij. Je kan de pot spoelen en daarna bemesten met een meststof met een hele lage P .....NPK 15-5-16 ofzo....Maar ik weet niet of ie nog te redden is.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

misschien dat je hem nog kan overpotten in normale aarde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit forum zou je afbeeldingen mogen toevoegen aan die bladproblemen sticky :" fosforvergiftiging".....

Kijk eens naar de NPK waarden op je flesje ... N 2 K 2 en P 15 ! Goed voor éénmaal net voor de bloei maar niet als enige voedsel en als je stekkengrond hebt gebruikt dan ontbreken er de N en de K ......

Share this post


Link to post
Share on other sites

jep tis dubbel op

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er inderdaad uit als een overdosis fosfor waardoor andere stoffen zoals magnesium en calcium geblokkeerd worden. Geeft dus symptomen van tekort maar wordt veroorzaakt door te veel.

 

En wat nu? Spoelen als je medium het toelaat. 3 maal het volume van je medium lees ik in mijn info. Dus als je op 15L potten kweekt moet er 45L water doorheen.

 

Succes

 

edit ( Uitspoelen en in nieuwe grond is een beter idee. Deze grond zal je moeten versnijden om bruikbaar te maken :bier )

Share this post


Link to post
Share on other sites

[edit...

Nooit aan gedacht dat het een overdosis zou kunnen geweest zijn, dat kom je precies niet zo vaak tegen, vind er biezr weinig info en plaatjes van op het internet.

 

Goed ga ze direct maar eens spoelen dan :bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar wel met voeding toch? anders is de aarde verzadigd met water met ec o,3 ofzo. als je ze daarna voeding geeft neemt je medium het niet eens op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

edit..

 

damn net op tijd nog gechecked, wou net even 14 liter erdoor duwen zonder voeding :/

 

Okay voeding erbij dan :bier

 

p.s het is wel een autoflower, weet niet of dat veel uitmaakt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zit het nog eens door te kijken en denk.. Hoeveel van die guano heb je er door gemengd? Als je er echt extreem veel doorheen gemengd hebt heeft spoelen geen zin. Dat spul heeft tijd nodig om los te komen. Als je nu zou spoelen met enkel water, spoel je de direct opneembare stoffen uit je medium. Na verloop van tijd komen er weer verse elementen beschikbaar.

 

Misschien was het die topdressing die het 'm deed. Een keer goed doorwateren en dan gaat het wel weer?

 

:bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

//EDIT Onnodig quoten, leer hier hoe we het graag willen.

 

wel er zit zo een bekertje bij.. en ik moest zo 2 bekertjes vermengen met 15 liter aarde( in dit geval zaaigrond)

 

 

En dan heb ik eind week 2 een beetje erover gestrooid, en in eind week 4 ook een keertje.

 

Okay ik ga dat spoelen even uitstellen tot morgen , want had nog een p.m gestuurd naar Daniel ivm NPK waarden

Dus als ik het goed versta, door dit fosfor teveel(vergiftiging) krijg ik een blokkade van calcium? waardoor je gaat denken dat je calcium tekort hebt? en je extra calcium toevoegt...blokkeer je weer magnesium door een teveel aan calcium?

 

Heb 4 plantjes staan, en dit is de enigste die het heeft, is ook de kleinste en donkerste geweest van alle 4

 

Voor dat spoelen mss dat jullie dat kunnen beantwoorden.

 

Ik heb hier een flesje terra bloom op de site staat NPK =2-2-4

En een flesje terra grow NPK =3-1-3.

 

(de pm die ik stuurde ging over NPK waardes, dus op het flesje staat 5ml mengen met 1 liter water, wil dit dan zeggen dat 5ml op 1 liter water= NPK3-1-3 geeft?

en 10ml op 1liter water 6-2-6 zou geven? werkt dit zo?

Want op die zakken grond van 40 liter staat toch vb 20-16-20...wil dit zeggen op 40 liter heb ik 20-16-20 en 20 liter = 10-8-10?

 

Is het beter dan om met de grow voeding te spoelen? en nadien in gewone universele potgrond te zetten? (maar hoe zit dat dan met de wortelkluit nu? moet er een stuk eraf ofzo?) Want heb eigenlijk geen nieuwe container beschikbaar op het moment die groter is dan 7.4 liter.

 

Of gewoon spoelen en dan zo laten opdrogen?welke optie past het beste bij me

Ze moeten nog +/-3 weken gaan normaal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad Polisisniemevrindt,

 

Teveel fosfor blokkeert calcium, magnesium, koper, ijzer en zink.

En teveel calcium geeft weer problemen met Mg enz.

Zo te zien geen tekort aan N en/of K.

 

Het is alleen de kleinste die er last van heeft.

Dan was voor haar die topping net even te veel.

Overpotten zou ik dan niet doen.

Spoelen!

En dan de eerste 2 delen met enkel water doen

en het laatste deel dan met lichte dosering voeding.

 

Dan minder vaak water geven maar dan wel elke keer goed doorwateren

en die 3-1-3 gebruiken want P zit er nog genoeg in je medium.

 

En die andere drie dames eens goed bestuderen.

Die zullen geen extra P meer nodig hebben voor de laatste 3 weken.

 

Over die NPK waardes

 

5ml op 1 liter water= NPK3-1-3 geeft?

en 10ml op 1liter water 6-2-6 zou geven? werkt dit zo?

 

Ja, denk het wel.

Maar met die zakken grond van 40 liter..

 

40 liter heb ik 20-16-20

en 20 liter = 10-8-10?

 

Nee, dan heb je 20 liter 20-16-20

 

:bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

GEBRUIK SVP DE ADD REPLY RECHTSONDER IPV DE REPLY BIJ DE POST

Damn ik heb echt zoveel geleerd met dit 'klein' probleem, er lijkt wel een nieuwe wereld open te gaan, eentje die dieper ligt dan gewoon zoveel druppels van dat bij zoveel water ...

 

Nu krijg ik een inzicht over het totaalplaatje, wat ik eigenlijk fout deed en het verkeerd lezen van bladproblemen..

 

Omdat ik op zaaigrond bezig was had ik altijd in mijn achterhoofd 'te weinig voeding' dit is belangrijk

 

Toen ik voor het eerste bruine puntjes zag, dacht ik direct calcium! hop een handje guano erbij en wat water erover en klaar is kees!

En de problemen werden niet echt gestopt maar het werd wel beetje bij beetje meer...

En dacht ik van..hmmz duurt 3 weken voordat die mineralen enz begint af te geven, kan maar beter wat zeewierkalk erbij gooien ook :P en dan werden de bladeren geel/groen met bruine plekjes dan dacht ik, hej mss wat meer voeding, want lichtgele bladeren=te weinig voeding..dus voeding verhoogd , maar dan kreeg ik verbrande puntjes :bier

 

Dus nu dat ik het eindelijk zie, heb eigenlijk genoeg calcium altijd gehad, zeker van die guano+zeewierkalk+topdressing= heeft voor magnesium blokkade gezorgt..die ik dan als calcium tekort heb gelezen, heb ondertussen al gespoten met bitterzout+phyt amin=probleem is gestopt en lijkt goed te gaan met de 3 andere dames..

 

Moet nu opletten voor de andere 3 dames...dat ik geen calcium meer geef of dat er een teveel is..want voor de rest doen ze het prima vind ik dan toch.

 

En het verkeerd lezen werd ook nog eens vertserkt dat dit plantje altijd lekker donkergroen was, dacht dat dit de standaard was, en de rest er eigenlijk minder bij stonden. Ze was altijd de kleinste en ook de donkerste, dacht altijd dat deze het gezondste was van allemaal, blijkbaar niet

 

Komt goed! Morgen spoelen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een wijze les ja..... :bier Je plant spoelen en laten rusten...Niet onmiddellijk terug onder de lamp ! Ze is ziek en moet even rusten voor een dag of twee...Plaats ze even onder wat zachter licht of zet ze ver van de lamp....Wacht een dag of twee, de plant probeert zich te herstellen, hou het in de gaten....Daarna heeft je plant geen voeding meer na het uitspoelen....Doe rond de plant gewoon wat universele potgrond met een hoog N en K gehalte...Enkele soeplepels zijn al voldoende.

Je EC gaf 0,3 dat lijkt dan wel erop dat de voeding uitgeput was...Het is de stikstof en de kalium die uitgeput zijn dit door voeding te geven met nauwelijks N en K en verkeerde grondkeuze....Zaai-stekkengrond heeft wel een normale NPK maar is ZEER licht bemest ....Het is niet de bedoeling dat je op zaaigrond een volledige cyclus kweekt met bloeimest....

Door de te hoge fosfor waarden worden andere voedingstoffen niet meer opgenomen.....Een kettingreactie.

Onthou vooral dat ondermesting veel zeldzamer is dan een overbemesting....En als de plant onderbemest is dan is het gehele blad lichter van kleur en de nieuwe blaadjes klein en lichtgroen...Een druppeltje vloeibare messtof op 25 cl water is soms al voldoende om haar helemaal terug groen te trekken.

Een wietplant heeft eigenlijk niet veel mest nodig vergeleken met een fuchsia of een tomatenplant.....

En al die toevoegingen, boosters enz. doen vaak meer kwaad dan goed....

Hopelijk komt het nog goed, wietplanten sterven zelden maar ik vrees dat de plant gewoon gaat uitbloeien met kleine toppen....

 

En een AF heeft minder groeivoeding nodig want ze groeit maar voor een week of twee...

Zorg dat alles wat je plantje nodig heeft in de grond zit voor een korte groeitijd. Ik kweek ook wel eens AF en ze zijn net makkelijk omdat ze maar enkele weken groeien...Als je dus grond hebt waar er voor drie maanden groei voedsel in zit dan raak je hopeloos in de knoei als ze in de bloei schieten want dan ga jij bloeivoeding toevoegen terwijl ze boordevol groeimest zitten....

Ik maak een aardemengeling waar al alles inzit.....Het plantje weet zelf wel wanneer het fosfor moet omzetten in energie...AF bemest ik zelden bij ! Zelfs een geranium in kuip hoef je in 8 weken niet eens bij te mesten...En als ik ze bijmest gebruik ik gewoon de aardemengeling die ik al had.....

Ik maak aardemengsel voor de normale groei met iets meer stikstof en kalium en een aardemengsel die ik gebruik als bloeimesttof met iets meer beendermeel en guano....Deze laatste doe ik voorzichtig met de soeplepel rond de stam in de pot....Meestal volstaat een soeplepel of twee al !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Organische aardemengeling 10 l ;

 

-8 liter universele potgrond , zuurtegraad tussen 5,5 en 6,5, onbemest.

-fijne wormenmest ( nooit meer dan 30 % toevoegen )

-guano

-bloedmeel en beendermeel

-lavameel, *zeewierkalk

-perliet

bronwater toevoegen van 6,5 (mineralen)

en een handvol echte grond uit de natuur (geen zandgrond maar akkergrond) voor de bacteriënen, bodemleven enz. Deze goed controleren op beestjes.

 

Dus bekijk het zo ;

 

Potgrond 75 %

Wormmest 15%

andere mest, diversen:5%

Perliet 5 %

 

Afgewerkte aarde laten rusten voor twee-drie weken (niet laten uitdrogen en niet te vochtig, regelmatig omscheppen) De meststoffen moeten oplossen in de aarde !

 

*Afhankelijk van welke plant je kweekt kan je zeewierkalk toevoegen of klei-korrels. Je kan ook de grond een beetje luchtiger maken met wat onbemeste cocospeat...

 

Kweek je AF en je wilt toch een forse plant voor ze automatisch in de bloei gaat ? Laat er een soeplepel of twee wormenmest guano er vanaf in je 10 liter pot en vervang deze door 1 jaar oude paardenmest(stalmest). Stalmest bevat veel stikstof ( en genoeg fosfor.) Je plant zal groter worden ! Let wel; een 2 eetlepels stalmest op 10 l is voldoende ! Zorg dat de aarde de mest enkele weken kan verwerken vooraleer je gaat kweken !

Zorg dat je wat van de aardemengeling over hebt om te kunnen bijmesten ! Een soeplepel of twee tijdens de 4-5de bloei is al voldoende...

Gewoon verspreiden over de pot. Zorg ook dat je gietwater altijd tussen rond de 6 ph heeft. Sommige winkels verkopen "zwak" bronwater. Niet te veel min. zouten (droogrest) en een neutrale ph van 6...Kraantjeswater en regenwater mengen kan ook werken...

 

Op deze manier worden je AF plantjes (kera dwarf, Low Rider, Northern Light van Vision) heel wat groter ! Ze eindigen op een meter zestig wat zelfs voor een dwarf al groot is ! gevolg is ook grotere bloemen ! Doe je dit met een gewone plant dat schiet ie door het dak !

 

Let wel; ik gebruik Northern Light als ijkplant ! Iedere kweker zal wel akkoord gaan met Northern Light als ijkplant. Het is de mediumplant !

Het aantal wormenmest kan je opvoeren als je Big Bud, Jack Herer of Cheese gaat kweken of verminderen als het de "magere" Bubblegum of Russian White is...Even nakijken hoe de indica/sativa verhouding is en wat voor een plant het precies is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

1meter 60 :P das euhm 1 meter en 10cm teveel voor mij haha :D

 

maar die aarde mengeling ga ik eens proberen bij mijn volgende kweek, maar daar word veronderstel ik..niet meer bij gevoerd?

 

Kan ik beter mijn terra grow+bloom+green sensation achterwege laten?

 

Want wat ik nog altijd niet snap vb= je koopt universele grond vb en er staat bij..genoeg voeding voor 6 weken.

En dan meng je nog allerlei dingen erdoor?? verhoog je hierdoor niet 'aantal weken voeding? of verhoog je hier de concentratie van voeding per m². Want dat laatste willen we niet geloof ik?

Want ik gebruik wel bio minerale voeding? Die voeding waar je ph van je water en grond goed in de gaten moet houden..dus niet degene met het bodemleven..waar je zelfs niet moet omkijken naar ph want die regelt het allemaal zelf.

 

Het enige wat ik nog moet hebben/bestellen is dan wormenmest en die beendermeel.

 

P.s: Bij mijn stekgrond, heb ik dus zoals aangeraden hoeveelheid guano erbij gedaan 0.4dl op 15liter

 

En dan direct plantjes geplant zonder 2 weken te wachten. en in de voorbije 5 weken, minstens 2x topdressing (1 soeplepel) en dan ook nog wat guano thee gezet, ook minstens 2x meegegeven.. :bier waarschijnlijk een beetje teveel van het goede, fosfor dus ;)

 

Heb in ieder geval mijn AF geflushed met 2x de inhoud (15liter zonder voeding) en erna nog eens 1/4 inhoud met voeding.

Wat mij opvalt is, ph van drainage toen ik 7.0ph erdoor joeg=6.2 ph

Maar met een nieuw staal grond+demi water=ph 6.6

 

is die ph van drainage betrouwbaar?? als ik ph 7.0 erdoor giet..en er komt ph6.2 uit..wil dit toch zeggen dat mijn grond zuur is..ergens rond 5.7? maar de grondstaal met demi zegt 6.6ph.. voor de flush=6.8h

Edited by Torsti
Onnodig quoten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan de plant bijvoederen als ze erom vraagt ! Elke plant moet je individueel bijmesten. Sommigen hebben honger, de anderen niet.

Je kan een kilo aarde houden als bijmesting. In die kilo aarde doe je net iets meer guano en bloedmeel...Dan heb je een aardemergeling die kan dienen als bijmesting voor de bloei....

Als je merkt dat een plantje honger heeft, namelijk de balderen worden lichtgroen en de nieuwe bladeren kleiner, dan voeg je met een soeplepel de bloei aardemengeling met een soeplepel toe rond de plant en begieten. Je kan natuurlijk ook een organisch bloeisubstraat toevoegen. Plagron heeft een rijk gamma....

Maar altijd de planten individueel bijmesten als ze erom vragen ! Nooit ze allemaal zomaar even bijmesten ! Jij eet toch ook alleen als je honger hebt ?

Zorg dat de Liters inhoud overeenkomen met je groei-bloei....Een plant dat 13 weken bloeit in een pot van 4 liter zal je zeker en vast moeten bijmesten eentje van 8 weken in een pot van 14 liter nauwelijks ! Alles zit al in de grond wat de plant nodig heeft ! Ze slaat alles op en wanneer ze haar vitaminen nodig heeft zal ze deze gebruiken. De guano, bloedmeel geeft fosfor aan de plant, als ze bloeit zal ze deze gebruiken om bloemen aan te maken...Je kan dan bijmesten met een hoger fosfor gehalte.

Als je ervoor kiest op je plant groot te brengen met substraten, let dan op de NPK waarden ! En let op voor overbemesting want de plant kan haar voeding zelf niet uitkiezen zoals met bemeste aarde maar krijgt het onmiddellijk door de strot....Voorzichtig dus.

Wormenmest kan je kopen bij plagron maar ook bij je plaatselijke visserswinkel.

Je kan ook heel makkelijk zelf wormenmest maken....Zo kan je ook de grond en knip afval van je plant verwerken! en je klein biologisch afval zoals bananenschillen, groenteafval enz ! Wormen zijn gek op wietafval ! Complete recyclage dus en zo hoef je nergens je grond te dumpen maar je herbruikt ze !

Een wormenbak is niet duur en kan je zelf maken ! Ik heb er eentje in de kelder en maak zelf mijn wormenmest.

Zie linken ;

wormenmest van plagron, zie deze site, hebben ze nog in stock

http://www.organicearth.nl/

Wormenbak maken

http://www.moestuinforum.nl/wormenbak-maken-t814.html

http://wormenbakken.be/junior-wormery/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Universele onbemeste potgrond moet je dan nemen want bemest is koeien en varkensmest ! Dat heeft de plant niet nodig ! Normaal vindt je dat bij elke boer en tuinderwinkel. Universele potgrond zonder mest.

Vind je geen onbemeste potgrond dan mag je de bemestte grond uitspoelen (maar dat is een rotkarwei) of dan neem dan gewoon zaaigrond...

Maar geen zaaigrond die je enkel bemest met bloeimiddel substraat.....Als je de zaaipotgrond gewoon natuurlijk bemest krijg je het beste resultaat want de plant kan dan zelf zijn eigen voeding doseren...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...