Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
OuweStijl

Zekering

Recommended Posts

Gasten,

 

ik ben op zoek naar zekeringen 25Amp, maar dan met een kleine kop (de kop van een 16Amp zekering)

Zoek me eigen helemaal de vinket*ring. (sterker nog, heb al verkeerde besteld..)

 

Me ouwe shoppie had ze altijd op voorraad... maar shoppie bestaat niet meer. :lol:

 

Weet iemand waar deze online te bestellen zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel heb je er nodig?

 

Grtz,

 

A-5.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet ff kijken, stuk of 4...

Heb je een gewoon internet adresje dan? Of heb je ze zelf liggen...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
:bier Dus als ik het goed begrijp wil je een 25A zekering draaien in een kast waar 16 in hoort te zitten? Hoe bedoel je onverantwoord? Heb je wel enig idee hoe gevaarlijk dat kan zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er onder de meter een 3x 35A moet het niet uitmaken toch?

Mij is verteld, de zekering onder de meter moet zwaarder zijn dan de zekering boven de meter..

 

Don't blaim the massenger :bier

 

(waarom wordt overigs dan vaak een 16A passchroef eruit gedraaid, 25A passchroef erin, en dan de 25A zekering,... dat komt toch op hetzelde neer?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is inderdaad niet verstandig zomaar ergens zwaardere zekeringen in te draaien. Dit omdat de rest van je installatie hier waarschijnlijl niet op is aangepast. Branden je zekeringen steeds door, dan kun je beter een extra groep aanleggen.

 

Wil je ons advies negeren, dan kun je beter de passchroef vervangen. Dit is het deel in de zekering houder waar de punt van de zekering invalt. Dit is met een passchroefsleutel (of een puntbektang) los te draaien en te verwisselen voor een grotere.

Voor 25A heb je volgens mij een gele nodig.

 

25A zekeringen met een 16A punt bestaan niet..

 

Gr AH

 

*edit: zie net het laatste stukje tekst pas...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom is het niet verstandig dan, geef eens aan wat de gevolgen kunnen zijn?

Die 16A is er een paar keer uitgeklapt,... bij 20A of 25A gebeurd dat niet.

Hokje is enige die op die groepen zit aangesloten, verder geen andere apparaten. Die 2 groepen zijn speciaal gereserveerd voor het hok.

 

Ik heb het al vaker op die manier gedaan.. ik kreeg vroeger van me ouwe shop die zekeringen altijd (de beste man woont nu alleen in spanje :bier )

Share this post


Link to post
Share on other sites
Die 2 groepen zijn speciaal gereserveerd voor het hok.

 

Hey Ouwe Stijl,

het gaat niet om de zekeringen, het gaat om de bedrading naar jouw hok toe.

Is deze extra aangelegd met b.v. 2,5 mm² of is het de standaard-bedrading van 1,5 mm².

Deze bedrading word bij een te hoge stroom te warm met alle gevolgen van dien (Brand).

 

Niet doen, dus! :bier

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat, en bovendien de hele selectiviteit van je installatie. Er moeten ten eerste minimaal twee stappen zitten tussen de hoofdzekering en de groepenzekeringen en bovendien krijg je met een grotere zekering niet meer stroom. Zelfs met een normale installatie kun je eenvoudig zo zwaar belasten dat alle zekeringen intact blijven en de hoofdzekering eruit knalt. Dat de groepen 16A zijn betekent nooit dat je ze ook allemaal zoveel kan belasten.

 

Het feit dat je dat niet weet bewijst alleen maar weer dat domme praatjes en gevaarlijke adviezen gewoon klakkeloos worden overgenomen. Dat kan gevaarlijke situaties tot gevolg hebben. Niet zo gek dat onze branche zo'n slechte naam krijgt met dit soort praktijken. Je wordt geen elektricien dooreen paar topic te lezen en al helemaal niet door gevaarlijke adviezen klakkeloos op te volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Torst, bekabeling is idd 2,5mm²

Info die ik heb, en materialen heb ik destijds gewoon van de shop.

Dus nogmaals, don’t blaim the messenger. Als iemand met kennis je iets uitlegt mag je er gemakshalve toch vanuit gaan dat het kan en klopt?

Heb Wazzup al een PM verstuurd om e.e.a. uit te leggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...