Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

D-Vlisz

Stekken wortelen met aeroponics systeem

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Ik ga hier proberen een mooi verslagje te schrijven over het wortelen van stekken met een aeroponics systeem.

 

Over het systeem heb ik al een topic gemaakt in de Bouwdoos, HIER.

 

 

 

 

 

Ik ben begonnen met mijn handen te ontsmetten, stanleymesje ontsmetten een glas met water en wortelstimulator en de bak gevuld met water met wortelstim. en de fogger en bruissteen aangezet.

 

- stekkies geknipt en in het glas water gezet.

 

7119233253_fde8178c6a_b.jpg

 

- stekkie uit het glas water in de poeder steken, goed afkloppen en schuin afgesneden

 

6973150750_3a699ee333_b.jpg

 

- ondertussen is de bak al mooi gevult met zuurstof rijke damp :lol:

 

6973151394_483c6195c9_b.jpg

 

- dan in de schuursponsjes steken en in de bak zetten.

 

7119232483_5ee22db75f_b.jpg

 

6973149186_82c5b9c369_b.jpg

 

- bijna vol!

 

7119229099_59821ff4da_b.jpg

 

- en vol!

 

6973147748_b961661b6a_b.jpg

 

- Nu in het kastje met een spaarlampje erboven.

 

6973140716_35552635cf_b.jpg

 

 

En nu maar wachten :D Een weekje ongeveer en dan hebben we worteltjes :D

 

greetz D-Vlisz

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ziet er nice uit man,

1 tippie, zorg dat het blad niet teveel in contact staat met de sponsjes,

het lijkt alsof ze er soms tussen staan met het blad,

dat kan voor schimmel,meeldauw of andere troep zorgen.

 

grtz Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje030

 

De stekken gaan uiteindelijk gewoon de grond in en naar buiten, dit is puur om te wortelen.

 

 

@Weetje

 

Thanks voor de tip! het klopt, ik heb de moederplant helemaal kaalgeplukt en dat leverde een aantal kleine stekken op, waarvan het steeltje iets te kort werd dus ik heb inderdaad de onderste blaadjes tussen de sponsjes zitten bij een aantal stekken, om zo het oppervlak op het stammetje groot te houden voor de wortels.

 

Ik ga na deze ronde iets anders verzinnen om de stekken tussen te klemmen, die sponsjes zijn 4 cm dik! iets teveel van het goeie :lol:

 

Ik heb er nu zo snel even geen oplossing voor dus ga nu even zo door, in de hoop dat ik geluk heb en geen schimmel oid krijg.

 

 

 

 

greetz D-Vlisz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben je niet bang dat je de wortels onnodig beschadigt als je ze straks eruit haalt en zo in de grond plompt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Altijd tof om te zien!

 

Die sponsjes, tja, ik zei het in die andere topic al, span wat plastic over de gehele bak, gaatjes erin prikken, stek erin laten vallen. Goedkoop, snel, schoon, efficient etc. Moet je nog een stukkie zwart/wit folie hebben? Ik heb vast nog wel wat liggen.

 

En hou aub die stek recht overeind (ik smeek het! hahaha). Dan zal de zwaartekracht aan het sap trekken en een druppel vormen onder aan het stammetje en zo krijg je geen lucht in je stammetje en dat scheelt bij aeroponics weer wat dagen en bij 'traditioneel' stekken uitvallers.

 

succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja snapk, maar met IN de grond zetten bedoel ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Amnees

 

Nee ben ik niet echt bang voor, je moet voorzichtig doen natuurlijk, maar denk niet dat het veel anders is als wanneer je ze in een steenwolplug hebt staan. De wortels die eraan komen zijn wel redelijk dik moet ik zeggen. Ik heb een reeds geworteld stekje en ik schat dat de wortels bijna zo'n 3 mm dik zijn, het ziet er stevig uit :D

 

 

@ Ponix

 

Zwart/wit folie zal niet echt helpen denk ik, slechts gaatjes prikken en daar de stekjes in zetten is niet stabiel genoeg, daarbij komt wanneer ze geworteld zijn je je folie kapot moet knippen om ze met wortel en al eruit te krijgen. Om nou elke keer een nieuw stuk folie te spannen is ook niet echt handig :lol:

 

De stekjes staan allemaal netjes met het stammetje naar beneden en er blijft netjes een druppeltje aan elk stengeltje hangen :D

 

 

 

 

 

 

 

Ook was er nogal wat discussie over het wel of niet gebruiken van stekpoeder/gel. Ivm het afspoelen door de mist. Ik kan je vertellen, de poeder is nogsteeds te zien :D

 

 

Ik ga proberen vanavond wat fotootjes te schieten :)

 

 

greetz,

 

D-Vlisz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben er eerder niet aan toe gekomen om de foto's te uploaden, deze foto's zijn van 1 mei

 

Het gaat best goed tot zover, wel heb ik wat verbranding gespot, omdat ik dit keer wortelstimulator heb meegegeven en iets te gul heb gedoseerd..

 

maargoed, ff water vervangen en ook maar een ph van 6 aangehouden, moet goedkomen verder.

 

 

het stekje wat al geworteld was bij de eerste test heb ik in de aarde gezet, gaat nu ff verder voorgroeien tot eind mei en dan de tuin in.

7138700975_6fb7e401b3_b.jpg

 

De hele rits, je ziet hier en daar de verbranding in de puntjes en op de punten waar ik blaadjes heb geknipt, niks ernstig nog gelukkig :D

7138701639_b55ba4f348_b.jpg

 

De steeltjes, nog nergens worteltjes te zien, maar ze zijn dan ook nog maar 5 dagen op weg.

7138702331_241c8e0a21_b.jpg

 

En nog een "close up" van de steeltjes, eigenlijk was het de bedoeling om te laten zien dat het stekpoeder nog te zien is op de steeltjes, ik moet zeggen dat het niet echt duidelijk is op de foto, maar irl zie ik het wel echt duidelijk nog zitten :bier

6992621824_01d007a173_b.jpg

 

 

 

 

 

Nog even over het stekje dat ik uit de cloner heb gehaald en in de grond, er waren wat opmerkingen over dat mensen liever op hetzelfde medium blijven kweken. Ik heb het stekje voorzichtig in de aarde gezet, water met wortelstimulator gegeven en zij groeit gewoon verder, geen tekenen van stress oid. Heeft geen moment slap gehangen. Ook heb ik geen microklimaatje hoeven maken. Ik moet wel zeggen dat ik na het verpotten even heb gesproeid op de blaadjes.

 

 

 

greetz D-Vlisz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...