Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

D-Vlisz

Aeroponic cloner (low budget, heel gemakkelijk)

Recommended Posts

Hey medekwekers,

 

Ik ben een week geleden begonnen met een projectje. Ik heb namelijk een aantal plantjes die staan voor te groeien, waarvan de bedoeling is er stekken van te nemen, die vervolgens weer naar buiten gaan.

 

De reden dat ik voorgroei en stekken neem is dat ik een hoop zaad over heb van een kruising die ik vorig jaar heb gedaan. Dit is regulier zaad en ik wilde geen tegenvaller hebben door zaadplanten naar buiten te doen en er vervolgens achter komen dat ik mannen in te tuin heb staan.

 

 

 

Wel het project!

 

Ik wilde dus stekken maken, maar vind het gedoe met stekken in de aarde steken of in stekpluggen te veel moeite, daarbij moet ik zeggen dat ik er ook niet erg goed in ben. Het lukt me wel om ze te laten wortelen, maar heb al meerdere keren gehad dat bladeren snel geel of bruin werden, ook rot heb ik al gehad in de propagator..

 

Dus ik ben op zoek gegaan naar een alternatief en kwam op hydroponic en aeroponic.

 

Hydroponic wilde ik als eerst gaan proberen. Ik heb EZ cloner mister gekocht op internet en een aquariumpomp. De aquariumpomp liet erg lang op zich wachten dus ondertussen heb ik een ultrasonic fogger aangeschaft.

 

 

Deze ultrasonic fogger is het "geheim".

 

Hier een videootje hoe zo'n apparaatje werkt :wave:

 

 

 

 

Dit apparaatje kost je 7/8 euro.

 

 

 

 

 

Nu het bouwpakket.

 

 

Ik heb bij de Hema een plastic bak met deksel gekocht voor 3 euro, een 10 pack schuursponsjes voor 1 euro en de ultrasonic fogger voor 7 euro.

 

 

 

 

Ik heb de schuursponsjes door de helft geknipt, en toen nog een snede gemaakt in het sponsje waar je je stek tussen kunt stoppen, daarna 3 sleuven gemaakt in het deksel waar ik de sponsjes tussen kan stoppen.

Een klein sleufje in de plastic bak waar de kabel van de fogger doorheen kan. De fogger erin. VOILA klaar is kees.

 

Je vult de bak met water tot een halve tot 1 cm water boven het hoogste punt van de fogger, stekker er in. en bijna gelijk staat de bak vol mist.

 

 

stekken snijden, stekgel of poeder erop schuin afsnijden erin zetten en dan een weekje of ietsjes langer wachten en je hebt perfect gewortelde stekken.

 

 

THAT'S IT !!

 

 

 

 

 

 

Ik heb perfect gewortelde stekken, zonder dat er over de stekken een propagator moest. door de mist wordt de stekgel of poeder niet van de stengeltjes afgespoeld, waar dat bij sprayers wel gebeurd (hoewel dat ook gewoon werkt)

 

en het leukste van alles vind ik nog dat dit mij maar 11 euro heeft gekost! Ik kan er 15 stekken per keer in zetten.

 

uiteraard kun je ze veel groter maken. Ik heb een plastic bak van zo'n 30 x 20 cm breed en 20 cm hoog. Ik ben van plan een grotere bak aan te schaffen omdat ik zeker weet dat de fogger een bak aankan die 2 keer zo groot is.

 

Ook heb ik in het water geen wortelstimulator gedaan en gewoon kraantjeswater gebruikt, niet afgezuurd oid.

 

 

 

 

 

Dit wilde ik jullie allemaal even laten zien, het is super simpel, iemand die het niet lukt om gezonde stekken te maken op traditionele manieren (zoals ik) gegarandeerd succes met dit systeem. En het is nog goedkoper ook dan telkens stekpluggen of aarde te kopen.

 

 

 

 

Helaas heb ik op het moment geen camera tot mijn beschikking, foto's volgen nog!

 

 

 

Hou ze groen! D-Vlisz

 

 

 

 

EDIT:

 

Nog iets vergeten!

 

 

HIER Kun je deze apparaatjes onder andere kopen, ze kosten hier 7 euro, gratis verzending :tu

 

nog een klein detail. Deze bevat LEDjes (die van mij ook) Ik heb deze afgeplakt zodat er geen licht op de worteltjes komt.

Edited by D-Vlisz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd. voor de thuis-stekker een 'betere' manier om te stekken, vooral omdat je zonder hoge LV kan stekken. Ik doe het zelf in een LV van 30-40% zonder enig verlies of verkleuring van blad en ik kort nergens een blaadje in. Dat scheelt dus afharden, problemen met ziektes en plagen door een hoge LV en als je ze op aero of hydro houdt, dan kunnen ze zonder enige vertraging naar de volgende fase.

 

Als je d'r meer op kwijt wil: stukkie zwart/wit folie over de bak spannen en vast tapen. Gaatjes erin prikken, stekken erin proppen en gaan.

 

Ennuh, ik zou juist geen gels ofzo gebruiken die de stam afsluiten. Gewoon je water op PH 5.5-5.8 zetten en een tikje wortel stimulator erbij is meer dan voldoende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik mij nou afvraag, kan zo een fogger gebruikt worden in plaats van bruissteentjes? je water lijkt mij meer dan voldoende zuurstof op te nemen. en wat gebeurt er met de fogger als het water 'op' is? (alles is mist)

en dan kunnen de wortels bij een grotere plant voldoende opnemen?

 

voor een 10tje een mooi experiment waard denk ik :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Krasi

 

Met een stukje folie en gaatjes, gespannen over een aardige plastic bak, zit je zo aan de 60 stuks. Daarnaast weet ik niet of je zo'n ez cloner in je hand hebt gehad, maaruh, piepschuim en wat plastic voor die prijs? Ik hou d'r in ieder geval niet van om genaaid te worden waar ik bij sta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken iemand die kweekt met zo'n fogger...

 

Soort combi dwc aero, die gene doet er leuke dingen mee.

 

 

Vind alleen dat ze teveel waterlawaai maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat werkt zeker leuk, maar zo'n combi is gruwelijk onhandig als je meer dan 2 planten hebt :wave:

 

Ik ben een half jaar geleden bij een volledig aeroponic tuinbouwbedrijf geweest en daar hadden ze een opstelling met dit soort foggers (met verwisselbare disc, dat dan weer wel), maar alleen om het vochtgehalte op peil te houden (met RO water). De voeding en alle andere benodigde stoffen werd in de nevel gebracht dmv een pomp, een bult druk en micro sprayers, simpelweg omdat de discs het niet aankunnen en te snel vervuilen als ze (relatief) veel zouten moeten vernevelen. Als ik ooit de ruimte heb, dan weet ik het wel in ieder geval :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

@boefje hmm ik had juist verwacht dat het geluid minder zou zijn.

 

@ Ponix, daar was ik al bang voor, dat de voeding de boel zou verstoppen, een combinatie is inderdaad dan een optie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf ook zo'n fogger.

Die dingen maken niet veel geluid. De foggers zelf maken geen geluid, alleen het vernevelen geeft een sissend geluidje. Daar hoor je weinig van.

Ze worden idd wat vies als je voeding mee vernevelt, maar zijn ook best makkelijk schoon te maken. Er kan niets verstoppen in een losse fogger, je pompt niets. Alleen het plaatje trilt. Die professionele foggers, zijn anders. Die werken wel met hetzelfde principe, met trilplaatjes, maar zit er een hele installatie omheen om water aan te voeren, het waterpeil boven de fogger op niveau te houden, en de damp de ruimte in te blazen. Die worden dus gebruikt als luchtbevochtiger, in kassen etc.

Elke fogger heeft trouwens een verwisselbaar trilplaatje, die je eruit kan schroeven.

Ik heb er ook 1 in een bak gehad, en is je bak vrij snel vol nevel, en kan je de fogger uitdoen. Na een tijdje is de nevel dan wel weer weg, maar dan doe je m weer heel even aan. (Bijvoorbeeld 1 minuut aan, 14 minuten uit. Per kwartier 1 minuut aan. Dat is dus een voorbeeld, geen echte tijden, het is al een tijdje geleden dat ik het geprobeerd heb met stekken, en gaat trouwens prima.)

 

Als de bak afgesloten is, raak je ook geen water kwijt. Alleen wat de planten zelf opnemen. Als je water te laag wordt, doen ze niets, en ze gaan ook niet zo heel snel kapot zonder water. Het waterniveau wordt niet snel te laag, bijna alles wat verneveld wordt, condenseert ook weer en gaat zo weer terug bij het water.

 

Die foggers, zorgen er wel voor dat de lucht bij de fogger flink afkoelt! Dat komt omdat het vrijmaken van de druppels veel energie kost, en die energie komt niet uit de fogger. Die energie wordt uit de lucht gehaald.

 

ps, als je zonder stekgel/poeder wilt stekken, moet je het buitenste schilletje van de stek afschrapen, en wortelstimulator (en wat voeding) in het water doen. De stekgel zorgt namelijk voor het doordringbaar maken van de buitenste laag van de stek, zodat de wortels erdoorheen kunnen groeien, en bevat ook wortelstimulator.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Ponix

 

Ik heb zelf stekpoeder gebruikt, maar heb ervoor gezorgd dat de stam niet afgesloten wordt. Eerst in het poeder doen, overige poeder eraf kloppen en daarna pas 45 graden afgesneden, zo hou je je snijpunt schoon :)

 

 

 

@ Krasi

 

Die EZ cloner dingen zijn hardstikke leuk, maar wat ik voor een 10tje zelf kan maken ga ik geen 300 dollar voor betalen :tu

 

Wellicht dat je voor een cloner van 120 stuks meer foggers nodig hebt. Ik schat dat zo'n bak voor 120 stuks ongeveer 50 x 50 cm is. En eerlijk gezegd denk ik dat je dat ook wel haalt met die ene fogger, er komt echt een hoop damp vanaf! Dan heb je alleen een grotere bak nodig en meer plekjes om je stekken in te zetten, laat je dan 20 euro kwijt zijn, nog beter dan 300 :wave:

 

 

 

@ L3dnov

 

het mensel damp lucht dat bij de worteltjes aankomt bevat voldoende zuurstof. Ik heb nu trouwens wel een bruissteentje in de bak erbij gedaan, omdat de bak (bijna) volledig afgesloten is zuurstof niet ververst word, denk ik te weten :o nu met het bruissteentje wordt er ook constant nieuwe lucht ingepompt, kan geen kwaad denk ik..

 

Echt gebruik in plaats van een bruissteentje kan niet omdat de fogger ver onder water niks doet en een bruissteentje wel.

 

Als het water op is doet de fogger ook niks.. maar dat gebeurd niet snel, de bak is afgesloten dus water verlies heb je bijna niet, alleen wat de plantjes drinken.

 

 

 

@ Boefje030

 

De fogger maakt geen lawaai, je hoort een heel zacht geluidje van druppeltjes water die terugvallen, je kan er makkelijk naast slapen.

 

 

 

@ kweekfreek

 

Niks aan te vullen, ben het overal compleet mee eens ;)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

de stekken die er bij mij nu in zitten zijn bijna voldoende geworteld naar mijn zin, de volgende ronde doe ik een fotoverslagje!

 

 

groetjes D-Vlisz

Share this post


Link to post
Share on other sites

IK bedoel ook niet dat dat ding lawaai maakt, maar je hoort het water sissen/druppels..

 

 

En hij had zelf meer als 2 planten en ik denk dat het juist helemaal niet veel werk ik, gewoon een bak maken met deksel erop en gaten voor de vijferpotjes..

 

Ook verdampde hij gewoon het voedingswater. Hij gebruikte wel waterstofperoxide voor het schoonhouden van alles

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ alle gel en stekpoeder vrinden

 

Probeer dit:

 

Selecteer je stek op de moeder, hou je mesje onder dezelfde hoek als de oksel een cm erboven, schone snede maken, mesje in de bovenliggende oksel zetten (terwijl je de stek recht overeind houdt) en dan in 1 beweging de node en het blad wegsnijden en een klein vliesje meenemen tot onderaan de snede. In de cloner, voila.

 

Veel sneller en schoner kan je niet stekken.

 

Daarnaast zal de 'nevel' neerslaan op je stekken, druppels vormen en de gel/poeder etc er in no-time weer af halen. Zonde van je geld en zonder die handel en extra handelingen werkt het net zo goed.

 

@ diegene die riep dat je alle plaatjes zo kan vervangen

 

Idd. bij de betere wel, maar bij die ebay troep uit China wens ik je veel succes! :lol: Goedkoop is duurkoop bij foggers.

 

@ L3dnov

 

Idd. Als je echt een heel ronde erop gaat doen en dan ook nog een beetje groot, dan is het ondoenlijk om die schijfjes te gaan poetsen en het geeft geen constante werking als ze langzaam gaan verstoppen. Zelfs met een beetje hard water zie je in relatief korte tijd al een afname van de werking.

 

En wat iemand riep, niet constant die ruimte vol pompen! Een hygrostaat is een goeie tool om aan de hand van je LV in je wortelruimte de fogger te sturen.

 

@ Boefje

 

Dan moet je dus al een extra bak hebben ahw, dus dat je de plant optilt met wortelmassa en overzet, de oude bak schoonmaakt en dan weer door naar de volgende etc etc. Zelfde als met DWC eigenlijk. Begrijp me niet verkeerd, ik ben een aero kweker pur sang, maar d'r zijn vele betere en makkelijkere manieren om op aero te kweken voor de hobbyist dan met emmers en foggers, zeker als je het hebt over 'onderhoud' en 'gebruiksgemak'.

 

Ik geloof dat alleen GHE de naam heeft dat ze voeding hebben die je kan vernevelen met een fogger. Daarnaast is het gewicht van bepaalde stoffen nog van belang.

 

Laat ik het zo stellen: Ik ben dus op een locatie geweest waar ze vier voetbalvelden groot een soort sla verbouwen puur met aeroponics en het is economisch gezien (met het oog op onderhoud) veel interessanter om de voeding in te brengen dmv een pomp en sprayers die veel dichter op de wortels zitten dan de foggers. Dat dat voor de hobbyist anders is, moge duidelijk zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het waren geen emmers.

Gewoon een grote bak zoals je ook een bassin maakt alleen dan hoger..

En hier overheen een "deksel" een plaat met vierkante gaten erin (voor de vijferpotjes)

 

en daaronder dus het water met voeding (plus foggers plus zuurstofsteentjes of dergelijke)

 

Zal best dat het theoretisch niet kan, maar toch zag ik mooie dingen.

Misschien doordat het een combi was

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat sommige mensen zich lelijk vergissen over wat er allemaal uit China komt.

Ik ben electronica reparateur geweest en weet je op hoeveel onderdelen made in China staat?

Daar vergissen de meeste mensen zich in...

Dat het veel duurder is als er eenmaal een Europeaan of Amerikaan zijn handjes er aan heeft gehad....tja.

Dat is niet de schuld van de Chinezen. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje030

 

Excuus verkeerd gelezen.. Maar het geluid van het water is ook te verwaarlozen (bij mij in ieder geval)

 

 

@Ponix

 

Ik heb zelf stekpoeder gebruikt, en echt niet een dikke laag. Maar na een week zag ik het poeder nog steeds zitten. Als je een sprayer gebruikt kan ik me voorstellen dat het eraf wordt gespoten, maar in mijn geval met een fogger blijft het er netjes op zitten :lol:

 

 

@Kweekfreek

 

Klopt, mijn fogger komt ook uit china, 7 euro voor betaald, heb er 2 extra screens bijgekregen, zijn dus te vervangen.

 

 

 

Ik ben nu bezig met een verslagje van het wortelen van mijn stekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het ook mogelijk zijn om een bak van gaas te maken voor mijn stekkenblokken daar mijn blokjes in te drukken en deze te overspannen met plastic, daar gaten in te prikken en daar de stekken in te drukken???

 

En dan zit ik nog met de bodemtemperatuur.... Ik heb momenteel verwarmingsmatten op de bodem van mijn bakken liggen om de temperatuur rond 25 graden te houden. Deze zouden eventueel het water kunnen verwarmen tot rond 25 graden maar ik heb geen idee wat dat zou doen met de temperatuur in de blokken...

 

Ik ga hiermee wel even een klein testje uitvoeren met een stuk of vijftig stekken... Klinkt wel interessant. Zal van de week even alle benodigdheden scoren en even een klein bakje bouwen met 1 enkele tl eens kijken wat dat voor resultaat oplevert. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog wel een tip voor degenen die zo'n fogger willen gebruiken: Je hebt er drijfringen voor waardoor ze altijd op de optimale diepte zitten voor zo veel mogelijk effect. In de aquarium winkel kun je ook pompjes kopen die zuurstof aanzuigen bij het doorpompen van het water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Boefje

 

Ik dacht dat jij juist wat riep over emmers en netpotjes. Ik zeg ook nergens dat het theoretisch niet kan, het is gewoon op grote schaal niet slim om je voeding te vernevelen met keramische foggers omdat het teveel werk is, that's all.

 

@ GhanjaLife

 

Die kan je ook zo niet kwijt. Da's ook een beetje de reden dat het niet 'groot' aanslaat onder de stek boeren. Wat je wel zou kunnen doen is ze na het wortelen uitzetten en afharden en geworteld en een week voor gegroeid d'r uit doen. Daar moet dan wel compensatie voor zijn, maar goed, je kan wel een mooier product afleveren dat geheid start klaar is.

 

@ D-Vliz

 

Hoe staan ze d'r bij?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruikte een fogger omdat ik met led ("koud licht") belicht. Zo kreeg ik heel makkelijk de lv omhoog in de propagator. Ik had de stekjes ook geklemd, maar de mist kon door de hele propagator.

 

Het was de bedoeling voor mij, om zo vrij gemakkelijk stekjes zonder medium te laten wortelen voor aeroponics/dwc. Om ze gelijk met "waterwortels" in het netpotje met hydrokorrels te kunnen zetten, met de wortels al lang genoeg voor de aero.

 

Voor aarde etc. kan je gewoon beter spongepots of stekblokjes gebruiken. Imo is het beter om hetzelfde medium gebruiken waar de gewortelde stekjes in komen te staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ghanjalife

 

Met pluggen ga ik de volgende keer ook eens proberen! klinkt wel goed, hebben de worteltjes gelijk wat stevigheid.

 

 

@Whazzup

 

Thanks voor de tip! Ik wist niet dat die drijvringen bestonden :D En ik pomp het water niet door, wel heb ik een luchtpompje die constant lucht in het water pompt en dus ook de bak in.

 

 

@ Ponix

 

Ze staan er heerlijk bij, morgen foto's in het andere topic!

 

 

@kweekfreek

 

Ik ga het zien, ik zou graag een pure hydrokweek willen doen, maar tijd en geld laten dat nu even niet toe omdat er best veel bij komt kijken. Daarom gaan ze gewoon de tuin in :D lekker makkelijk :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ghanjalife

 

Met pluggen ga ik de volgende keer ook eens proberen! klinkt wel goed, hebben de worteltjes gelijk wat stevigheid.

 

Ben ook wel benieuwd of dat een beetje werkt.... altijd de moeite van het proberen waard. :lol: Alleen dan aan het eind al die plastic voorzichtig aan stukken snijden om de stekken eruit te krijgen aangezien die allemaal rechtstreeks door het plastic heen ingeprikt zijn natuurlijk. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ GhanjaLife

 

Als je dat plastic nou aan 1 kant losmaakt en met een schaar gaat 'ritsen' dan is het goed te doen. Zolang er nog maar ergens een vorm van 'spanning' op dat plastic zit kom je er goed mee weg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo.... heb een klein aquarium geregeld en die beplakt met vijverfolie aan de buitenkant zodat hij geen licht afgfeeft. :o

 

Van de week even zo'n foggertje bestellen en een binnenwerkje maken om de blokjes in te zetten... Zal ff wat foto's toevoegen van mijn handelingen en die van de week even bijvoegen.

 

@Ponix

 

Zoiets zat ik ook al te denken maar dan met stanleymes o.i.d. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...