Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest elmanito

Giftige kippenveren in de voedselketen

Recommended Posts

Guest elmanito

Door kippenveren op hoge temperatuur te verwerken kan men er “verenmeel” van maken, verenmeel is de grondstof voor onder andere kunstmest en diervoeder. Echter deze biologische producten blijken volgens een nieuwe studie vervuild te zijn met sporen van medicijen en andere man-made chemicals. De onderzoekers ontdekten antibiotica, fungiciden, cafeïne en vele andere synthetische verbindingen in het meel. Eén van de conclusies luidt dan ook dat deze uit afval afkomstige dierlijke producten bijdragen aan de immer groeiende antibiotica resistentie van bacteriën.

 

Het is al geruime tijd bekend dat medicijnresten via het menselijke en dierlijke afval in het milieu terechtkomen. De aanwezigheid van deze medicijnen en metabolieten kunnen negatieve effecten bezitten op planten en dieren, ook draagt het bij aan de groeiende antibiotica resistentie van bacteriën. David Love (John Hopkins University) en zijn collega’s kwamen op het idee om het biologische afvalproduct verenmeel ook eens nader te te gaan onderzoeken op deze hoofdzakelijk synthetische verbindingen.

 

Love en kornuiten kochten 12 producten van verenmeel, zowel de meststof als diervoeder en testten de monsters op de aanwezigheid van 59 veelgebruikte verbindingen, variënd van fungiciden tot antibiotica. Zij gebruikten hiervoor een uiterst gevoelige analysemethode (vloeistofchromatografie tandem massaspectrometrie). Het resultaat: er werden 24 verbindingen teruggevonden, bestaande uit medicijnen, huidverzorgingsproducten, antibiotica (enrofloxacin en tetracycline), antihistaminen, acetaminophen (paracetamol) en fluoxetine (Prozac).

 

Van de hierboven genoemde stoffen wordt hoofdzakelijk antibiotica direct bij het kippenvoer gemengd, dit om de dieren in de overbevolkte stallen gezond te houden en om de groei te bevorderen (plofkip). Dit was ook geen verrassing maar de aanwezigheid van cafeïne en het hormoon norgestimate wel. Dit zijn stoffen die alleen door mensen worden geconsumeerd. Het hormoon norgestimate wordt gebruikt in de pil en om effecten van de menopauze te onderdrukken. Duidelijk moge zijn dat veel van de teruggevonden chemicaliën hormoonverstoorders zijn, bij deze verbindingen bepaald de aanwezigheid de giftigheid en niet de dosis.

 

De kippenveren worden bij hoge temperaturen verwerkt tot verenmeel en men verwacht dat chemicaliën bij deze temperaturen uiteenvallen tot brokstukken. Ook hier hadden de onderzoekers aan gedacht, de oorspronkelijke chemicaliën werden erbij gehaald en in een autoclaaf gestopt. Men imiteerde de omstandigheden waarbij normaliter de veren worden verwerkt. Tot hun verbazing bleek dat tenminste 20% van de afzonderlijke chemicaliën geen schade van de temperatuurbehandeling opliep.

 

De resultaten laten een onverwachte route van medicijnen in ons milieu zien, vertelt Alistar Boxall (University of York), welke zelf niet deelnam aan de studie.We dienen dringend een nieuwe visie te ontwikkelen waarbij deze vreemde transportroutes van onder andere medicijnen worden meegenomen. Bij de tradionele zichtwijze hield de blootstelling op bij het verspreiden van deze dierlijke kunstmest producten op het land. Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat deze resten van de man-made chemicals ook deel uitmaken van de voedselketen.

 

http://zaplog.nl/zaplog/article/giftige_ki...de_voedselketen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wauw.. Bijna niet te geloven. "Vreemde transportroutes".. Right.. Met andere woorden: we worden al zo lang veel te vol met troep gegooid dat we met zijn allen genoeg uitschijten om de wereld te vergiftigen :lol: Is niet zo ingewikkeld volgensmij. Die kippen moeten het dan weer uit voeding of water hebben.. Ofwel bijna alle beesten zullen wel in meer of mindere mate deze medicijnen binnenkrijgen.. Evenals alle mensen die zelf die dingen niet eens gebruiken, waarschijnlijk. Ik vind dit wel een schokkend onderzoek hoor ;)

 

Betekent dan dus ook dat de stoffen zich alleen maar meer en meer zullen ophopen in het milieu, en die dokters maar schrijven.. We hebben eigenlijk geen idee wat u heeft, waarschijnlijk gewoon een zware snotneus, weet u wat, knal er wat antibiotica tegenaan, en nou weer oprotten..

 

Maar een lekker wietje declareren bij je veel te dure zorgverzekering, ho maar. Heeft hier verder weinig mee te maken natuurlijk maargoed, vervuilen zal het zeker niet doen. En heilzaam is het voor veel mensen zeker.

 

En het gaat natuurlijk niet alleen om antibiotica.. Maar ik vind wel dat dokters erg makkelijk zijn met het meegeven van allerlei medicijnen. Als je er om de kleinste dingen mee gaat smijten werkt het straks misschien niet meer goed, en kan iemand die het echt nodig heeft er niet meer mee geholpen worden. En daar zou toch de prioriteit van een arts moeten liggen..

 

Moet ik voor de volledigheid ook de andere kant niet vergeten: een medicijn niet krijgen omdat een arts niet vindt dat je het nodig hebt. Of een dosering die niet hoog genoeg is omdat meneer beter denkt te weten hoeveel pijn jij wel of niet hebt.

 

Dit is nou een van de redenen dat ik zo'n schurfthekel aan ziekenhuizen heb :) Omdat ik goeie artsen heb ontmoet die zulke nare narcistische mensen waren. Tunnelvisie.. Iets niet aannemen van een patient, omdat het niet strookt met zijn of haar verwachtingen/ervaringen. En nog stug 6 maanden volhouden voor eindelijk het plan alsnog wordt bijgesteld. Geen gene, niks. Een god-complex noem ik het altijd.. Daar heb ik er wel eens 1 op kunnen betrappen.

 

Natuurlijk zijn er ook hele toffe peren tussen. En ben ik blij dat we in Nederland zulke goeie ziekenhuizen en artsen hebben, gelukkig maar. Maar ik denk wel dat patienten vaak niet serieus genoeg worden genomen. Uiteindelijk ken je je eigen lijf altijd het beste, maar sommige artsen trekken dit niet vanwege duidelijk te grote ego's en hokjes denken. En dat vind ik kwalijk.

 

Bij dierenartsen weet ik in elk geval dat de opleiding vaak betaald wordt door commerciele dierenvoer en -geneesmiddelen fabrikanten. Dat de farmaceutische industrie zich ook met zulke praktijken bezig houdt zou ik niet gelijk durven zeggen maar het is toch wel eens in mijn gedachten opgekomen hoor.

 

Beetje lang verhaal geworden maar dit is volgensmij wel een oorzaak van het probleem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt mij er meer op dat die kippen gewoon anti biotica, paracetamol, prozak en al die andere rotzooi krijgen toegediend. Boeren moeten halsbrekende toeren uithalen om die monoculturen in stand te houden.

 

Het zou fijn zijn als dit soor zaken niet meer in de biologische landbouw terecht kwamen.

 

N.B. wees je bewust van het verschil tussen organisch en biologisch...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, zeker krijgen ze bergen rotzooi toegediend. Dat is wel al langer bekend, boeren zullen alles doen om zoveel mogelijk winst te behalen daar zijn het tenslotte boeren voor. En dat eten wij dan weer lekker op. Maar er staat ook duidelijk in de tekst, dat sommige chemicalien uitsluitend door mensen geconsumeerd worden. Geen enkele boer zal zijn kip bijv. een anti-conceptie pil voor mensen geven. Dus er is wel degelijk sprake van vervuiling, en het indirect binnenkrijgen van dit soort stoffen. En dat was wat ik er zo opmerkelijk aan vond. Dat ze rechtstreeks die troep krijgen is natuurlijk net zo erg of erger nog.

 

Het verschil tussen organisch en biologisch ben ik me wel van bewust, topicstarter ook wel durf ik te wedden. Wat bedoel je hiermee met betrekking op de tekst?

 

"Echter deze biologische producten blijken volgens een nieuwe studie vervuild te zijn met sporen van medicijen en andere man-made chemicals."

 

Deze zin? Is rechtstreeks overgenomen uit een artikel he

Share this post


Link to post
Share on other sites

't Is al langer geweten dat ons huidige water veel meer vrouwelijke hormonen bevat dan vroeger.

D'r zijn toch best wel wat publicaties rond.

 

En als die dingen in waterzuivering stations er niet uitgehaald worden denk ik dat 't niet zo incredible is dat er best wel veel

andere chemische en medische rotzooi in achterblijft.

 

En of wij dat nu drinken of de dieren die wij opeten.. zou het veel verschil maken ?

We krijgen het toch binnen.

 

Over 100jaar hebben alle mannen tieten :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh ja... ik kan me voorstellen dat het met de stemming van de kipjes in zo´n -met kunstlicht verlichtte- schuur niet altijd opperbest is. Ik kan me ook voorstellen dat ze het gewoon doen en het zou me ook niets verbazen dat het nog werkt ook. Ik ben overigens -als het om Prozec gaat ervaringsdeskundig.

 

Met dat biologisch en organisch bedoelde ik niets gericht op een topicdeelnemer, maar het valt mij op dat een hoop kwekers denken dat organisch kweken geen gifstoffen kan bevatten. Niets blijkt minder waar. Toch? :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom heb je toch dat certificaat van omri ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Hoeveel producten zijn hier OMRI gecertificeerd??? Nu gaat dit artikel over verenmeel, maar hoe staat het gesteld met beendermeel???

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is de oplossing dan.? Ik zou denken veganic farming of minerale meststoffen gebruiken. Geen dierenproducten meer..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is als je er over nadenkt inderdaad helemaal niet incredible dat we het allemaal weer binnen krijgen, ik had er alleen zelf nog nooit zo over nagedacht of dingen over gelezen. Als ze bij waterzuiveringsstations die zooi eruit zouden kunnen vissen zou wel heel erg mooi zijn ja. Waarschijnlijk te duur, of te moeilijk, anders deden ze het vast al.. Ik hoop niet dat mijn kleinzoon een bh zou moeten dragen :lol: Al zou ik zelf best voor 1 dag tieten willen hebben, meer dat terzijde ;)

 

Ik vind het ook goed voor te stellen dat die kippen Prozac krijgen hoor.. Heel waarschijnlijk zelfs. En het zou mij ook niet verbazen als ze zich er wat lekkerder door voelen. Organisch is zeker niet per definitie gifvrij inderdaad nee, daarom is dit soort artikelen ook belangrijk, ben ik helemaal met je eens :) Ben zelf ook weer wat bewuster nu.

 

Oplossing is er denk ik niet echt, certificaat heb ik ook niet super veel vertrouwen in, dus dan geen dierlijke producten gebruiken maar.. Aan de andere kant, is mijn plantenvoeding wel een van de laatste dingen waar ik me dan zorgen over maak. Schat de kans dat ik hormonen/medicijnen binnen krijg door het roken van een bloem vrij klein of is dit een beetje naief?

Weet niet in hoeverre een plant in staat is om dit op te slaan.

 

Vind het vlees wat ik eet of het water dat ik drink dan een stuk urgenter eigenlijk..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Wat is de oplossing dan?? Tsja met luzerne pellets, wormenmest, gesteentemeel, rietsuikermelasse, humus/fulvine zuren, zeezout-oplossing kom je al een heel eind als vegetariër.;)

 

Namaste :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoeveel producten zijn hier OMRI gecertificeerd???

Namaste :wave:

Europese certificaten stellen niet zo veel voor.

De OMRI heb ik wel respect voor.

Van de Europese certificeringen zou ik persoonlijk kijken naar SKAL.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Europese certificaten stellen niet zo veel voor.

Oh, hoe zit het dan met het KIWA certificaat :wave: :o

 

Namaste :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...